Armas Skrevet 29. oktober 2013 Del Skrevet 29. oktober 2013 Hei. Jeg skal gå over fra speilrefleks til speilløst system og trenger hjelp! Kan noen forklare hva overgangen betyr for brennvidde og dybdeskarphet? Jeg forstår at avstanden til bildebrikken (og størrelsen på denne) gir disse kameraene en annen cropfaktor (2x for micro4/3?) men hva betyr det for dybdeskarpheten? Jeg liker å bruke dybdeskarphet akitv for å få forskjellige uttrykk i bildene mine på mitt speilrefleks vet jeg hva jeg må bruke for å få den effekten jeg ønsker, men hvordan oversettes dette til nye systemer? Mer konkret: Hvilken blender må jeg ha for å få fin bookeh på ett portrett? Hvilken blender må jeg ha for å få med alle detaljer i forgrunn og bakgrunn på ett landskapsfoto? Kit-linsene som følger med kameraene har gjerne blender 3,5-5,6. Er ikke det latterlig trangt? Litt om systemet jeg bruker idag: Pentax K200 Sigma DC EX MACRO 18-50mm normalzoom f2,8 til f22 Sigma DC EX 10-20mm Vidvinkel Pentax 50mm f1,4 fastobjektiv Pentax 70-300mm telelinse Er utrolig fornøy med kameraet (selv om det begynner å bli vel gammel) og de tre første linsene. Men pga størrelsen blir det ofte liggende hjemme. Nå vil jeg gjerne bytte det ut med ett nytt og mindre system, derfor speilløst. Hva jeg tror jeg ser etter: Robust kamera med lett tilgang på manuelle instiillinger. Det må være lett å ta bilder basert på blender og lukker. Lett å bytte ISO og lett å over/ undereksponere. Tror jeg vil ha søker, men kanskje det bare er innbildning. Fint om kamerahuset er i metall og tåler litt regn. Linser: -Jeg tror det er kjekt med en god lyssterk normalzoom for daglig bruk. -Er veldig glad i fastobjektivet på pentaxen som går helt ned til f1,4 men kunne ønske at det var 35mm istedenfor 50. Dersom normalzoomen har lav nok blender kan denne kanskje droppes? På den annen side så er størrelsen på fastobjektiver også veldig attraktiv. -jeg tar ofte bilder med vinvinkel, men er usikker på om dette kan være ett fastobjektiv eller om jeg heller vil ha en vidvinkelzoom. - trenger også tilstrekkelig zoom for å ta bilder av barn som leker, mulig normalzoomen kan dekke dette. for å oppsummere så lurer jeg på om det er best å velge 3 gode fastobjektiver sammen med kitlinsen (vidvinkel, normal og tele) eller kjøpe bare huset og god normalzoom og så heller plusse på med spesiallinser etterhvert. Litt av poenget med det nye kameraet skal jo være liten størrelse og da er jo fastobjektiver fint. Har kikket på Panasonic sitt GX1. Det er latterlig billig hos japanfoto nå, kun 2500. Vil jeg angre på å ikke bruke 6500 ekstra på GX7? Jeg innbilder meg at GX serien passer bedre til meg en de andre seriene fra panasonic som ikke har samme manuelle muligheter? Hvordan er i så fall Panasonic vs Olympus sine modeller? Burde sony NEX også vurderes? For meg virker lineutvalget mindre og noe dyrere. Takk for at du har lest ett langt og rotete innlegg. Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 29. oktober 2013 Del Skrevet 29. oktober 2013 GX1 må da bli "mye kamera" for pengene .... jeg kjøpte det mer enn tre ganger den prisen. Er meget godt fornøyd og kommer ikke til å skifte til noe annet i uoverskuelig fremtid. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 29. oktober 2013 Del Skrevet 29. oktober 2013 Sensorstørrelse betyr litt for dybdeskarpheten. Eller - egentlig ikke, men indirekte - du bruker optikk som for å få samme utsnitt har litt annerledes brennvidde, og det er denne forskjellige brennvidden som gir endret dybdeskarphet. For å få samme utsnitt som 50mm'en du har i dag (som du har på 1.5x crop) så skal du på micro Four Thirds (som har 2x crop) bruke en 50 / 2 * 1.5 = 37.5mm, og på en tenkt 37.5/1.4 vil du få samme dybdeskarphet som om du brukte en 50mm f/1.8 (1.4*2/1.5). Så - med samme utsnitt og blendertall få 2/3 blendertrinn mer dybdeskarphet. Ikke den helt store forskjellen - det er halve forskjellen det er fra ditt hus og opp til fullframe, som er 1 1/3 blendertrinn. Dra og klå - prøv om du kan fra noen du kjenner - du kan ikke gå feil med micro Four Thirds-systemet. Men - vurder også å evt oppgradere Pentax-huset du har i dag - Pentax har kommet med noen nye snasne hus i det siste. Lenke til kommentar
lma Skrevet 29. oktober 2013 Del Skrevet 29. oktober 2013 Hei. Jeg skal gå over fra speilrefleks til speilløst system og trenger hjelp! Kan noen forklare hva overgangen betyr for brennvidde og dybdeskarphet? Jeg forstår at avstanden til bildebrikken (og størrelsen på denne) gir disse kameraene en annen cropfaktor (2x for micro4/3?) men hva betyr det for dybdeskarpheten? Trondster har forklart det over, men jeg drister meg til en kanskje litt lettere (?) fremlegging. Tar utgangspunkt i at du ønsker deg 35mm på ditt nåværende Pentaxkamera. Pentax har cropfaktor på 1,5. mFT har cropfaktor på 2. Bildeutsnitt i FF ekv.: Pentax med Sigma 35mm f/1.4 (35*1,5) => 52,5mm mFT-kamera med Panasonic 25mm f/1.4 (25*2) => 50mm Dof (dybdeskarphet): Pentax med Sigma 35mm f/1.4 (1.4*1,5) => dof tilsvarende blender f/2.1 på FF mFT-kamera med Panasonic 25mm f/1.4 (1.4*2) => dof tilsvarende blender f/2.8 på FF Begge objektivene vil slippe inn like mye lys og ha ca likt bildeutsnitt, men Panasonic 25mm vil altså gi litt mer dybdeskarphet på åpen blender. Vil legge til at Panasonic veier 465 gr mindre enn Sigma. - L Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 29. oktober 2013 Del Skrevet 29. oktober 2013 Og ellers, hvis du er glad i DOF, så får du normalzoomen som finnes i det hele tatt som gir minst dybdeskarphet til ditt system - Sigma 18-35/1.8 - den har overlegen bildekvalitet og seriøst stor blender. Til lyssterkt objektiv for portretter til micro Four Thirds, så kikk på Olympus 75/1.8 - et flott objektiv. Lenke til kommentar
lma Skrevet 29. oktober 2013 Del Skrevet 29. oktober 2013 Linser: -Jeg tror det er kjekt med en god lyssterk normalzoom for daglig bruk. -Er veldig glad i fastobjektivet på pentaxen som går helt ned til f1,4 men kunne ønske at det var 35mm istedenfor 50. Dersom normalzoomen har lav nok blender kan denne kanskje droppes? På den annen side så er størrelsen på fastobjektiver også veldig attraktiv. -jeg tar ofte bilder med vinvinkel, men er usikker på om dette kan være ett fastobjektiv eller om jeg heller vil ha en vidvinkelzoom. - trenger også tilstrekkelig zoom for å ta bilder av barn som leker, mulig normalzoomen kan dekke dette. Det finnes et stort utvalg av objektiver til mFT, her er noen forslag: Lyssterk normalzoom (ja, de er tildels dyre): - Panasonic 12-35mm f/2.8 (har OIS (bildestabilisering i objektivet), er 80 gr lettere enn Olympus) - Olympus 12-40mm f/2.8 (endel rimeligere enn Panasonic, uten OIS) Fastoptikk er nok veien å gå om du vil ha mulighet for supersmal dof, det finnes mange objektiver som får mye skryt. Her er noen nevnt: - Olympus 17mm f/1.8 - Panasonic 20mm f/1.7 - Panasonic 25mm f/1.4 - Olympus 45mm f/1.8 - Olympus 75mm f/1.8 I tillegg har Vogtlander en 17,5mm, en 25mm og en 42,5mm som alle har største blender på f/0.95. Det burde holde for de fleste. Dessverre har disse objektivene kun manuell fokus, samt at de veier endel. Vidvinkel Om du kjøper en av normalzoomene jeg listet opp over så vil du få det som på FF vil tilsvare 24mm og som på din Pentax vil tilsvare 18mm (Olympus har i tillegg en fast 12mm f/2). Ønsker du videre enn det har Panasonic en 7-14mm f/4 som tilsvarer 14-28mm på FF (Pentax: 10-19mm). Telezoom Det finnes flere telezoomobjektiver for mFT, dessverre få lyssterke. Panasonic har en 35-100mm f/2.8 og Olympus kommer med en 40-150mm f/2.8 til neste år. Mange av de rimeligere variantene til Panasonic og Olympus får en del skryt, så det trenger ikke være så skrekkelig dyrt. - L Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 29. oktober 2013 Del Skrevet 29. oktober 2013 (endret) Cropfaktor-beregninene er jo kun aktuelle hvis du skal gå over til µ-4/3. Hvis du derimot velger Fuji X, Samsung NX eller Sony NEX, så har de identisk sensor-størrelse som Pentax, så da vil en brennvidde gi samme utsnitt, og lik blender vil gi lik DOF. Til lyssterkt objektiv for portretter til micro Four Thirds, så kikk på Olympus 75/1.8 - et flott objektiv. Alternativt Sigma 60mm f/2.8 edit: Jeg ville nok vurder Fuji X i tillegg til µ-4/3. Det avhenger hvor smått du må ha det. Endret 29. oktober 2013 av tomsi42 Lenke til kommentar
seriksen Skrevet 29. oktober 2013 Del Skrevet 29. oktober 2013 (endret) Jeg skal gå over fra speilrefleks til speilløst system og trenger hjelp! Pentax lager gode kameraer, jeg ville som Trondster også skriver først vurdert om det er en av de nyere Pentax-modellene som kan passe. Du kan finne et noe mindre hus, men det vil fortsatt være større enn å bytte til mFT, særlig pga objektivenes størrelse. Når det gjelder mFT-hus er GX1 utvilsomt et godt kjøp til den prisen. GX7 er imidlertid en ganske vesentlig oppgradering med bedre sensor og innebygd stabilsiator. GX7 har også søker, på GX1 kan du få en ekstern elektronisk søker, men det blir ikke det samme som å ha den innbygd hvis du bruker søker mye. Når du nevner værtetting er nok Olympus E-M5 et bedre alternativ enn GX1 eller GX7 og Olympus har en 12-50mm standardzoom med dårlig lysststyrke, men den er værtettet, har innebygd makrofunksjon og litt større zoomområde enn de typiske 3x standardzoomene. Du kan få F2.8 standardzoomer fra både Olympus og Pansonic hvis du foretrekker det, selvsagt til høyere pris (og zoomområde er mindre). Av vidvinkelzoomer finnes Olympus 9-18 som er veldig kompakt og Panasonic 7-14 som regnes som bedre optisk. Ingne av disse har stabilisator, men med Olympus hus eller GX7 har du stabilisering uansett. Telezoomer finnes det flere av, de med lengst brennvidde er Panasonic 100-300 og Olympus 75-300. For å erstatte 50mm F1.4 trenger du 75mm ekvivalent og det finner du ikke for mFT i øyeblikket, men du kan få 25mm F1.4 (Panasonic) som gir et videre utsnitt, og hvis du kan leve med litt trangere utsnitt regnes Olympus 45mm F1.8 som som et veldig bra kjøp. Panasonic har dessuten lansert en 42.5 mm F1.2 som sannsynligvis blir en flott, men dyr linse når den dukker opp på markedet. Endret 29. oktober 2013 av seriksen Lenke til kommentar
Olympen Skrevet 29. oktober 2013 Del Skrevet 29. oktober 2013 ... og for å svare på det som ble glemt over"Kit-linsene som følger med kameraene har gjerne blender 3,5-5,6. Er ikke det latterlig trangt?"Nei, det er å fostå som største blender på henholdsvis korteste og lengste zoom. Ellers mener jeg at det beste valget er Olympus (helt objektivt selvfølgelig) fordi det gir både høy kvalitet og med m43 fatning, flest muligheter. Lenke til kommentar
skrim Skrevet 29. oktober 2013 Del Skrevet 29. oktober 2013 (endret) Va med Nikon 1 AW1 kan det måle seg opp mot de som er nevnt tidligere i tråden https://prisguiden.no/produkt/nikon-1-aw1-194903/lenker Endret 29. oktober 2013 av skrim Lenke til kommentar
seriksen Skrevet 29. oktober 2013 Del Skrevet 29. oktober 2013 Va med Nikon 1 AW1 kan det måle seg opp mot de som er nevnt tidligere i tråden https://prisguiden.no/produkt/nikon-1-aw1-194903/lenker Har ikke testet dette, men Nikon 1 har forløpig noe begrenst objektivutvalg. Det er også en del mindre sensor og ingen mulighet for søker på denne modellen. Vanntettheten er den store fordelen - hvis man trenger det. Jeg synes AW1 (og Nikon 1 generelt) blir en litt annen klasse, ikke noe galt i det, men det blir ganske stort sprang i forhold til det TS har fra før. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 29. oktober 2013 Del Skrevet 29. oktober 2013 Rart ingen har nevnt Olympus OM-D E-M1 Lenke til kommentar
Armas Skrevet 30. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2013 Takk til alle for masse gode svar og forslag. Jeg skjønner forholdet mellom brennvidde og dybdeskarphet nå. Å oppgradere huset til Pentaxen er uaktuelt pga størrelse. Det er trist å selge så mye fin og dyr optikk (relativt, men det gjelder for meg), men ingen kamera er dårligere enn det som ligger hjemme. Lyssterk nomalzoom til mFT er jo veldig dyrt, for fujifilm er det billig (se under) og for Sony er det ikkeeksisterende? Ser derfor på to alternativer for linseoppsett i begynnelsen: 1.Ikke stille krav til at normalzoomen er så lyssterk, og heller gå for ett lyssterkt godt normalobjektiv. 2. Kjøpe med et lyssterkt normalzoom, droppe normalobjektivet og heller kjøpe andre fast-linser senere ved behov. Alternative kameraer: Panasonic: GX7 blir for dyrt, på tross av at det er bedre. Jeg ville nok valgt GX1. Med linsealternativ 1 blir ikke totalprisen så ille. Fastobjektivet vil da bli Panasonic Leica DG summilux 25mm f/1.4 Med linsealternativ 2 blir det dyrt pga de dyre normalzoomene. Olympus: OM-d E-M5 ser fint ut men det er kanskje litt stort? (større en GX7). Liker kamera bedre en GX1, men det koster jo også 4500 mer. Linser blir vel det samme som for panasonic. Fujifilm: Liker X E-1 veldig godt. For meg ser det ut som denne selges med en kitlinse som koster 5500 separat? Kan det stemme? Huset koster ca 7000, med kitlinsen koster det 8500, men den samme linsen (XF 18-55mm f/2.8) koster 5500 separat? Kan det virkelig være samme linse? Velger jeg dette så blir det vel alternativ 2 for linser. Sony: NEX 6 ser jo veldig fint ut og koster ca 5000 uten linse. Sony har ingen linser for linsealternativ 2, så der blir det alternativ 1. Nå blir det mye å sammenligne her, og jeg har ikke hatt tid til å se gjennom alt. Skal innom en butikk senere i dag for å kjenne litt på kameraene. Er veldig åpen for forslag og kommentarer! Lenke til kommentar
Panodil Skrevet 30. oktober 2013 Del Skrevet 30. oktober 2013 Fujinon XF 18-55 er ikke f2,8 men f2,8-4...og det er nok samme objektiv ja Lenke til kommentar
Shirmah Skrevet 30. oktober 2013 Del Skrevet 30. oktober 2013 E-M5 er ikke særlig mye større enn GX7. Den er faktisk litt smalere og tynnere, men bittelitt høyere pga søkeren. Hele 2 gram lettere er den også... http://camerasize.com/compare/#289,472 Lenke til kommentar
lma Skrevet 30. oktober 2013 Del Skrevet 30. oktober 2013 Takk til alle for masse gode svar og forslag. Jeg skjønner forholdet mellom brennvidde og dybdeskarphet nå. Å oppgradere huset til Pentaxen er uaktuelt pga størrelse. Det er trist å selge så mye fin og dyr optikk (relativt, men det gjelder for meg), men ingen kamera er dårligere enn det som ligger hjemme. Det har du helt rett i. Er i samme situasjon og har nå solgt unna en del Canonoptikk og hus og venter på Olympus OM-D E-M1 Tok tid å innse at vekt og størrelse har betydning for min del. Gleder meg til nytt hus nå. 1.Ikke stille krav til at normalzoomen er så lyssterk, og heller gå for ett lyssterkt godt normalobjektiv. 2. Kjøpe med et lyssterkt normalzoom, droppe normalobjektivet og heller kjøpe andre fast-linser senere ved behov. Nå blir det mye å sammenligne her, og jeg har ikke hatt tid til å se gjennom alt. Skal innom en butikk senere i dag for å kjenne litt på kameraene. Er veldig åpen for forslag og kommentarer! Jeg ville nok gått for alternativ 1 i ditt tilfelle. Enten du velger Olympus/Panasonic, Fujifilm eller Sony kommer du nok til å bli fornøyd! Olympus/Panasonic er det systemet det er mest å hente mtp vekt, med Sony og Fujifilm rett etter. God fremgangsmåte å prøve kameraene. Lykke til! - L Lenke til kommentar
Armas Skrevet 31. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2013 Fikk sett litt noen av dem idag. fuji X E-1 var mye større enn jeg hadde trodd. Litt for stort og klumpete etter hva jeg vil ha. sony nex6 var også større en jeg hadde trodd, men fremdeles liten og nett. Olympus E-M5 overrasket derimot andre veien. Den var mindre og nettere enn hva jeg hadde sett for meg. Dessverre var den værtette kitlinsen ganske stor... Jeg har vel nå betemt meg for å gå for en normalzoom som ikke er så lyssterk. Kanskje kitlinsen som man får med. Ved siden av kjøper jeg ett fastobjektiv som tilsvarer ca. 50mm i fullformat. Så da er det bare å få solgt det gamle utstyret for å se hva budsjettet blir. Tusen takk for all hjelp Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå