Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Male fliser på bad

Anbefalte innlegg

Jeg har bestemt meg for å male flisene på badet, og det vil jeg også gjøre i dusjsonen. Ja, jeg vet at det ikke er anbefalt, og jeg er ikke ute etter svar på hvorfor jeg ikke bør jeg gjøre det - jeg vil ha tilbakemeldinger fra folk som har erfaringer med det, hvilke type maling dere brukte (gjerne produsent og) og hvordan det har holdt seg både i våtsone og resten av badet.

Jeg ser for meg følgende:

vaske flisene med salmiakk, grovrens etc

Pusse ned flisene med pussepapir

Grunne med grunning ment for våtrom

Male

Vil Lady Våtrom holde seg i dusjsonen, eller bør jeg bruke vanlig oljemaling eller kanskje til og med to komponentsmaling?

Takk for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, jeg hadde tenkt å bruke Sigural på flisene på gulvet, men hadde håpet på at jeg ikke trengte å bruke en helblank maling på veggene, men ser vel at jeg sikkert må det - om ikke Lady våtrom holder. Vet dere om en type epoxy maling som ikke er blank?

Lenke til kommentar

Jobber selv med fliser. Vil bare advare deg om at å male fliser er en veldig midlertidig løsning som ikke kommer til å se noe særlig bra ut om en liten stund.

Men ja:

Vask med Klorin og Salmiakk (Husk å få renset vekk med vann,slik at du ikke blander stoffene. Heftig gass :p)

Grunning for sugende og ikke sugende underlag, ikke bruk en primer som bare fungerer på gips/betong. Der vil du ikke få noe heftgrunnlag.

Malingsbiten får du spørre en malerforretning om.

Lenke til kommentar

Jobber selv med fliser. Vil bare advare deg om at å male fliser er en veldig midlertidig løsning som ikke kommer til å se noe særlig bra ut om en liten stund.

All form for maling er i og for seg midlertidig da den på sikt slites men hvis TS følger rådene i denne tråden vil han sørge for at det holder seg best mulig.

Lenke til kommentar

Midlertidig i form av at det kommer til å se jævlig ut ganske fort, spesielt på gulv.

Jeg antar at du har hands-on erfaring med dette i og med at du er så bastant..? Om ikke, så er det like interessant som hva du spiste til middag igår.

Jeg har selv erfaring med maling av gulv i dusjsone fra den forrige leiligheten min. Da ble det malt i påvente av rehabilitering av alle badene, og det holdt seg veldig bra i over et år (frem til badet ble renovert), og uten antydning til flassing av malingen eller bobler av noe slag.

Grunnen til at jeg spør her inne, er for å få vite hva slags alternativer det er til veggmalingen i dusjsonen. Jeg ønsker ikke en helblank maling på veggene, men ser at det kanskje ikke er noen andre holdbare alternativer.

Lenke til kommentar

Er det å fjerne flisene et alternativ? Jeg må tilstå at jeg ikke kan noe som helst om dette, men rent instinktivt hadde jeg tenkt å fjerne flisene og så fikse veggene på slik måte at de er gode nok som våtrom og deretter malt.

Hadde det vært et alternativ, så hadde jeg selvfølgelig gjort det. Hele badet må tas, men fikk en realitycheck tidligere i høst da det viste seg at rørleggeren alene krever hele budsjettet mitt for nytt bad, så da må jeg spare mere før jeg kan ta det, og i mellomtiden så må jeg gjøre noe for at det skal bli noenlunde levelig å være på badet. :)

Lenke til kommentar

Aha, skjønner. Det går kanskje an å gjøre ytterligere forbedringer på sikt da. Å ha et levelig bad er et mål jeg kan forstå! Kjipt at rørleggere og elektrikere og slikt skal være så dyrt.

Var ikke meningen å være frekk altså, jeg kan svært lite om oppussing av bad. Det var bare nysgjerrighet fra min side.

Lykke til med oppussingen og malingen :)

Lenke til kommentar

Jeg antar at du har hands-on erfaring med dette i og med at du er så bastant..? Om ikke, så er det like interessant som hva du spiste til middag igår.

Jeg har selv erfaring med maling av gulv i dusjsone fra den forrige leiligheten min. Da ble det malt i påvente av rehabilitering av alle badene, og det holdt seg veldig bra i over et år (frem til badet ble renovert), og uten antydning til flassing av malingen eller bobler av noe slag.

Grunnen til at jeg spør her inne, er for å få vite hva slags alternativer det er til veggmalingen i dusjsonen. Jeg ønsker ikke en helblank maling på veggene, men ser at det kanskje ikke er noen andre holdbare alternativer.

Har jobbet med dette i besteparten av et tiår. Så har nok litt mer erfaring å slå i bordet med enn deg, kjære deg.

Legge flis på flis er en bedre og mer varig løsning enn å male over. Gitt at alt stemmer under flisen med membran og fukt, samt at flisen faktisk henger skikkelig.

Lenke til kommentar

Malingsbiten får du spørre en malerforretning om.

Har jobbet med dette i besteparten av et tiår. Så har nok litt mer erfaring å slå i bordet med enn deg, kjære deg.

Hadde det vært et alternativ, så hadde jeg selvfølgelig gjort det. Hele badet må tas, men fikk en realitycheck tidligere i høst da det viste seg at rørleggeren alene krever hele budsjettet mitt for nytt bad, så da må jeg spare mere før jeg kan ta det, og i mellomtiden så må jeg gjøre noe for at det skal bli noenlunde levelig å være på badet.

Leser du hva TS har skrevet holder han på å spare opp penger til nytt bad og dette blir en løsning frem til han skal pusse opp. Legge nye fliser er derfor uaktuelt for h*n på det nåværende tidspunkt. Som en permanent løsning er jeg enig i at det kunne vært bedre å bytte ut flisene

Du sier selv at du ikke har peiling på maling så du kan godt spare den nedlatende "kjære deg"-holdingen til noen andre.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...