Ariston Skrevet 29. oktober 2013 Del Skrevet 29. oktober 2013 Hei. Jeg har hatt et par kasser med høyttalere i seg stående ganske lenge. Min søster hadde dem før det, men hun husker ikke hva de ble brukt til. Har begynt å tenke på hva jeg kan gjøre med dem. Kablene ser ut som de må byttes ut. Kan ingenting om lyd, så derfor jeg spør her. Er det mulig å koble dem opp til noe som helst, eller er det bare å selge/kaste dem? Her har jeg 12 bilder. Tok bare bilder av den ene, men er som sagt to stk. Takk (Litt usikker på hvor jeg skulle skrive dette, så bare til å flytte om det er feil) Lenke til kommentar
r}CYan8D$[@3 Skrevet 29. oktober 2013 Del Skrevet 29. oktober 2013 Du kan koble dem til en vanlig forsterker eller lydanlegg. BTW:Tror ikke du trenger å bytte kabelen, men hvis tuppene blir for frynsete kan du klippe dem av og dra av litt av plastikken for å få det litt rettere Lenke til kommentar
*F* Skrevet 29. oktober 2013 Del Skrevet 29. oktober 2013 her er det nok bare p koble til og prøve ja. du trenger en forsterker. Lenke til kommentar
Ariston Skrevet 29. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2013 Det hørtes da greit ut. Min mor har en Harman/Kardon HK 3480 inne i stua, funker det? Og hvordan skal jeg koble dem opp i så fall? Vil ikke ødelegge noe, for da må jeg kjøpe nytt Det er vel en bass, mellomtone og diskant på hver kasse. Hvis de minste er diskanter, så har den andre kassen en muligens ødelagt diskant. Tok et par bilder. Lenke til kommentar
*F* Skrevet 29. oktober 2013 Del Skrevet 29. oktober 2013 https://www.hci-services.com/tech_doc/documents/harman%20kardon/Home/Electronics/HK/HK%203480/Owner's%20Manual/HK3480%20English.pdf Lenke til kommentar
Ariston Skrevet 29. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2013 (endret) Kobler de vel inn i "Speaker 1 (8 ohm)", men hvordan velger jeg hvem som er + og -? Står jo ikke noe på kablene, og de er samme farge. Men den løse diskanten, er det noe farlig? Endret 29. oktober 2013 av Ariston Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 29. oktober 2013 Del Skrevet 29. oktober 2013 Det er vel en "strek" på utsiden av den ene kabelen?om ikke må du vel følge dem. Lenke til kommentar
*F* Skrevet 29. oktober 2013 Del Skrevet 29. oktober 2013 Det et diskanten ikke virker er nok ikke farlig, men det høres nok ikke bra ut. å koble kablene motsatt er ikke farlig heller, men det å koble riktig skal gi bedre lyd da høyttalerne vil spille korrekt, hvor stor forskjellen er vet jeg ikke da jeg ikke har testet noe særlig med feilkobling vs rettkobling. Lenke til kommentar
Ariston Skrevet 29. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2013 Den ene kabelen har noen linjer som går nedover. Ikke bare en, men flere. Heller ikke farget, de stikker litt ut av selve kabelen. Betyr det da at den er + eller -? Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 29. oktober 2013 Del Skrevet 29. oktober 2013 ta ett 1.5V batteri (helst ett dårlig ett med lavere spenning) og hold hver sin ende av kabelen på hver sin ende av batteriet. Om elementet går utover, så holder du + kabelen på + på batteriet, om elementet går innover, så holder du - kabelen på + siden på batteriet. Gjør denne testen veldig fort, om du holder batteriet for lenge på kan du brenne opp spolen. Lenke til kommentar
Ariston Skrevet 29. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2013 Litt skummelt det, men prøvde meg. Fikk motsatt svar. På den ene er kabelen med linjer + og på den andre er den med linjer -. Da får jeg vel bare prøve da Lenke til kommentar
Ariston Skrevet 29. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2013 Funker fint det Volumet på "-25 dB", hva enn det betyr, og helt grei lyd. Men det er en dirre/knitrelyd ifra den ene bassen. Usikker på hvordan jeg kan forklare lyden. Samme som har den løse diskanten, men det kom fra bassen. Nå vet jeg hvertfall at det funker. Hva burde jeg gjøre nå? Prøve å fikse diskanten og bassen, eller selge? Hvor mye hadde jeg fått for dette? Og de mellomtone-elementene ser veldig.. rare ut. Skal de være sånn eller bør de også byttes ut? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 30. oktober 2013 Del Skrevet 30. oktober 2013 (endret) Spraking kan være tegn på at elementet er sprengt. Basselementene (de største) er noen skikkelige billig-elementer og koster ikke stort å bytte ut. www.ljudia.no selger MGR. Eller de gjorde det før. Du finner garantert rimelige erstatniongselementer. Eneste som må stemme er monteringsdiameteren (baffelhull) og impedans (ohm). Edit: Hvis du ikke gidder å styre med de er det helt sikkert noen som er villige til å betale noen kroner for de til selvbyggprosjekt. Endret 30. oktober 2013 av sedsberg Lenke til kommentar
Ariston Skrevet 30. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2013 Trykket inn på elementet og hørte en skrapelyd, eller som om det klistret seg fast. Det betyr vel da at det er sprengt :/ Det er et rør i kassen bak melltone-elementet, og det har knekt av. Tok noen flere bilder, men med mobilen denne gangen. Noen som er interessert? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå