Artur P. Skrevet 29. oktober 2013 Del Skrevet 29. oktober 2013 Lyn over Veierland Bildet er fjernet. 1 Lenke til kommentar
Harald Gjerholm Skrevet 29. oktober 2013 Del Skrevet 29. oktober 2013 Helt topp. Bare til å ta av seg capsen. Lenke til kommentar
EirikO91 Skrevet 29. oktober 2013 Del Skrevet 29. oktober 2013 sinnsykt pent altå Lenke til kommentar
Ulv Sandberg Skrevet 29. oktober 2013 Del Skrevet 29. oktober 2013 Fantastisk skue du har fanget her....nydelig lys, skarphet og farger! mvh Ulv Lenke til kommentar
Albert Andersson Skrevet 29. oktober 2013 Del Skrevet 29. oktober 2013 Hei, Arthur Pardo Photography. Dette er noe av det mest spektakulære jeg har sett ! I forgrunnen råder ro og harmoni, mens himmelen i bakgrunnen ser ut som en total apokalypse, - fantastiske kontraster ! Lynets "blitz-effekt" bidrar til å synliggjøre detaljene i skyformasjonene, og skaper en nesten overnaturlig stemning i bildet ... . At himmelen er delt i en "varm" del og en "kald" del er også bemerkelsverdig, og dette bidrar ytterligere til å gjøre bildet til en severdighet ! Vennlig hilsen Albert Andersson. 1 Lenke til kommentar
Shujah Malik Skrevet 29. oktober 2013 Del Skrevet 29. oktober 2013 Kjempe fin bilde Lenke til kommentar
jarle-60 Skrevet 29. oktober 2013 Del Skrevet 29. oktober 2013 Ett nydelig bilde på alle måter. Skal man si negativt her er det litt støy i skyene men dette blir flisespikkeri, opp på veggen med det. Lenke til kommentar
John Ottesen Skrevet 29. oktober 2013 Del Skrevet 29. oktober 2013 Det er meget smukt, fine farver, lys og brug af lukketid. Lenke til kommentar
Artur P. Skrevet 29. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2013 Takk for tilbakemeldinger , ser at horionten på denne versjon er noe skjev skal rette det opp.. Lenke til kommentar
HelloKjersti Skrevet 30. oktober 2013 Del Skrevet 30. oktober 2013 DAGENS BILDE: Litt av en blits du har brukt her! Det ser nesten litt jordens undergang ut i høyre del av bildet. Spektakulær skyformasjon, som trer tydelig frem på grunn av lynet. Samtidig har den lange lukkertiden også gitt himmelen et lite stjernedryss, noe som gjør at det blir en fin kontrast mellom den nærmest apokalyptiske skyen og den ellers så harmoniske himmelen. For meg blir brygga og båtene nesten litt forstyrrende, det er himmelen som er hovedmotivet. Det hadde derfor vært interessant å se bildet med et annet utsnitt. Det naturlige ville da vært å kuttet under trærne i horisonten. 1 Lenke til kommentar
abooAyoob Skrevet 31. oktober 2013 Del Skrevet 31. oktober 2013 Samme som Albert Andersson skriver, mye som drar bildet oppover her, båten og brygga gir absolutt en ekstra dimensjon synes jeg. KNALL! Lenke til kommentar
Jannis-15 Skrevet 31. oktober 2013 Del Skrevet 31. oktober 2013 Fantastisk bra bilde! Lenke til kommentar
Olav Leistad Hove Skrevet 31. oktober 2013 Del Skrevet 31. oktober 2013 Hei! Enig med alle som skriver her, dette er et fantastisk bilde. Jeg liker også dramatikken ved roen og varmen som råder i front og venstre del av bildet i kontrast til nesten som en atombombeeksplosjon oppe til høyre. Det er imponerende bare det at blenderåpningen er åpen i 1/30 sekund akkurat når lynglimtet kommer. Det er ikke enkelt... Men det slår meg jo at det må være litt etterbehandling her. Spesielt når det gjelder den varme og den kalde delen, og ikke minst skyene og stjernene.Kan du lette litt på sløret? Lenke til kommentar
Artur P. Skrevet 31. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2013 Hei! Enig med alle som skriver her, dette er et fantastisk bilde. Jeg liker også dramatikken ved roen og varmen som råder i front og venstre del av bildet i kontrast til nesten som en atombombeeksplosjon oppe til høyre. Det er imponerende bare det at blenderåpningen er åpen i 1/30 sekund akkurat når lynglimtet kommer. Det er ikke enkelt... Men det slår meg jo at det må være litt etterbehandling her. Spesielt når det gjelder den varme og den kalde delen, og ikke minst skyene og stjernene.Kan du lette litt på sløret? Hei og takk for alle kommentarer! Kan si litt om bildet ja Olav, Jeg var på besøk hos noe venner på Veierland i august og ca kl 23 så vi en enslig sky som drev innover fjorden mot Tjøme, det lynte fra den ca hver 1-2 minnutt. Jeg skyndte meg å hente kameraet og det lille reisefotostativet jeg hadde med. Fokuserte undedelig og satte kameraet på 30s lukkertid iso 200 og blender f 3.5 og undelig fokus.Valgte så lav iso som mulig og heller stor blender istenden for omvendt for å beholde mest mulig klarhet i bildet. I løpet av neste 30-40 ,minutten årøvde jeg forskjellige steder rundt området med triggerkabel på kamera 30 sekunders lukkertid for å se om jeg kunne fange et stort glimt.Det var utfordrende å treffe med fokus og mange bilder ble uskarpe pga det dårlige fotostativet så jeg måtte være forsitig med å holde triggekablene så still som mulig. Da skyen hadde passer etter ca en time så jeg igjennom de ca 15 bildene og de fleste var uskarpe eller uten noe lynglimt. 2-3 bilder var skarpe og med lynglimt og av dem var dette det klart beste. Den gunleggende etterbehandlligen ble gjordt i Lightroom og for å få frem kontrastene i skyen og glimtet mer så brukte jeg bla detail extractor og tonal contrast i NIK color efex. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg