Gå til innhold

Lyn over Veierland

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei, Arthur Pardo Photography.

Dette er noe av det mest spektakulære jeg har sett ! :)

I forgrunnen råder ro og harmoni, mens himmelen i bakgrunnen ser ut som en total apokalypse, - fantastiske kontraster ! :)

Lynets "blitz-effekt" bidrar til å synliggjøre detaljene i skyformasjonene, og skaper en nesten overnaturlig stemning i bildet ... .

At himmelen er delt i en "varm" del og en "kald" del er også bemerkelsverdig, og dette bidrar ytterligere til å gjøre bildet til en severdighet ! :)

Vennlig hilsen

Albert Andersson.

• Liker 1
Lenke til kommentar

DAGENS BILDE:

Litt av en blits du har brukt her! Det ser nesten litt jordens undergang ut i høyre del av bildet. Spektakulær skyformasjon, som trer tydelig frem på grunn av lynet.

Samtidig har den lange lukkertiden også gitt himmelen et lite stjernedryss, noe som gjør at det blir en fin kontrast mellom den nærmest apokalyptiske skyen og den ellers så harmoniske himmelen.

For meg blir brygga og båtene nesten litt forstyrrende, det er himmelen som er hovedmotivet. Det hadde derfor vært interessant å se bildet med et annet utsnitt. Det naturlige ville da vært å kuttet under trærne i horisonten.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hei!

Enig med alle som skriver her, dette er et fantastisk bilde. Jeg liker også dramatikken ved roen og varmen som råder i front og venstre del av bildet i kontrast til nesten som en atombombeeksplosjon oppe til høyre. Det er imponerende bare det at blenderåpningen er åpen i 1/30 sekund akkurat når lynglimtet kommer. Det er ikke enkelt... Men det slår meg jo at det må være litt etterbehandling her. Spesielt når det gjelder den varme og den kalde delen, og ikke minst skyene og stjernene.Kan du lette litt på sløret? :)

Lenke til kommentar

Hei!

Enig med alle som skriver her, dette er et fantastisk bilde. Jeg liker også dramatikken ved roen og varmen som råder i front og venstre del av bildet i kontrast til nesten som en atombombeeksplosjon oppe til høyre. Det er imponerende bare det at blenderåpningen er åpen i 1/30 sekund akkurat når lynglimtet kommer. Det er ikke enkelt... Men det slår meg jo at det må være litt etterbehandling her. Spesielt når det gjelder den varme og den kalde delen, og ikke minst skyene og stjernene.Kan du lette litt på sløret? :)

Hei og takk for alle kommentarer!

Kan si litt om bildet ja Olav,

Jeg var på besøk hos noe venner på Veierland i august og ca kl 23 så vi en enslig sky som drev innover fjorden mot Tjøme, det lynte fra den ca hver 1-2 minnutt. Jeg skyndte meg å hente kameraet og det lille reisefotostativet jeg hadde med. Fokuserte undedelig og satte kameraet på 30s lukkertid iso 200 og blender f 3.5 og undelig fokus.Valgte så lav iso som mulig og heller stor blender istenden for omvendt for å beholde mest mulig klarhet i bildet.

I løpet av neste 30-40 ,minutten årøvde jeg forskjellige steder rundt området med triggerkabel på kamera 30 sekunders lukkertid for å se om jeg kunne fange et stort glimt.Det var utfordrende å treffe med fokus og mange bilder ble uskarpe pga det dårlige fotostativet så jeg måtte være forsitig med å holde triggekablene så still som mulig. Da skyen hadde passer etter ca en time så jeg igjennom de ca 15 bildene og de fleste var uskarpe eller uten noe lynglimt. 2-3 bilder var skarpe og med lynglimt og av dem var dette det klart beste.

Den gunleggende etterbehandlligen ble gjordt i Lightroom og for å få frem kontrastene i skyen og glimtet mer så brukte jeg bla detail extractor og tonal contrast i NIK color efex.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...