Leo_ Skrevet 6. november 2013 Del Skrevet 6. november 2013 Det jeg sier er at en ladespenning rundt 13,5V er helt vanlig og kan fungere uproblematisk i årevis, men at jeg er helt enig i at ladespenningen BØR være høyere. Om du mener at alle med ladespenning på 13,5V bør bytte dynamo er det mange som blir skuffa, spesielt når den nye dynamoen gir akkurat den samme spenninga.Man bør i denne sammenheng være obs på at veldig mange dynamoer har en temperaturkompensering som gjør at ladespenningen er høyere ved lave temperaturer, men synker når temperaturen i motorrommet stiger. 1 Lenke til kommentar
enurs Skrevet 6. november 2013 Forfatter Del Skrevet 6. november 2013 Ringte til ett bra lokalt verksted og de sa en dynamo på en opel vectra fra 97 på 13,5v er normalt. De sa bilen mest trolig ikke hadde "regulator" så ladding over 14v er ikke mulig uansett om man har ny dynamo eller ikke. Han mente det var batteriet. Hadde batteri på ladding over natta. Viste 13.6v og etter start var batteriet på 12.2v Det holdt seg rundt 12.1 - 12.2 de 10 min jeg kjørte. Batterilampa lyste svakt hele tiden. Når bilen kjører skal ikke batteriet bygge seg opp til eksempel 13.5v? Det er vel ikke normalt at bilen ligger på 12.2v under 10 min kjøring? Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 6. november 2013 Del Skrevet 6. november 2013 Det jeg sier er at en ladespenning rundt 13,5V er helt vanlig og kan fungere uproblematisk i årevis, men at jeg er helt enig i at ladespenningen BØR være høyere. Om du mener at alle med ladespenning på 13,5V bør bytte dynamo er det mange som blir skuffa, spesielt når den nye dynamoen gir akkurat den samme spenninga. Man bør i denne sammenheng være obs på at veldig mange dynamoer har en temperaturkompensering som gjør at ladespenningen er høyere ved lave temperaturer, men synker når temperaturen i motorrommet stiger. Jeg sier de bør bytte regulator, alle dynamoer har en regulator.. Temperaturkompensert lading er ikke veldig vanlig akkurat, selv ikke i helt nye biler er dette å regne som normalt. I de fleste av bilene jeg har hatt har jeg vært nødt til å bytte regulator for å få en akseptabel ladespenning, flere av disse har fått en intelligent regulator med temperaturkompensering (temperaturføler da montert på batteriet, det eneste stedet en slik føler kan sitte.) Det er vel svært få biler i dag som opplever 10 år med samme batteri, dette skyldes stort sett manglende lading. Ringte til ett bra lokalt verksted og de sa en dynamo på en opel vectra fra 97 på 13,5v er normalt. De sa bilen mest trolig ikke hadde "regulator" så ladding over 14v er ikke mulig uansett om man har ny dynamo eller ikke. Han mente det var batteriet. Hadde batteri på ladding over natta. Viste 13.6v og etter start var batteriet på 12.2v Det holdt seg rundt 12.1 - 12.2 de 10 min jeg kjørte. Batterilampa lyste svakt hele tiden. Når bilen kjører skal ikke batteriet bygge seg opp til eksempel 13.5v? Det er vel ikke normalt at bilen ligger på 12.2v under 10 min kjøring? Å påstå at dynamoen ikke har regulator er i beste fall uvitenhet.. Uten regulator vil det bli stor forskjell på ladespenning ut fra blant annet turtallet til dynamoen. Er det en Bosch-dynamo i bilen? (Navnet står på dynamoen) Dersom det er Bosch er det løse børster som kan byttes, på samme enhet som børstene sitter også regulator. Men for all del, jeg har forstått at trådstarter ikke er så veldig interessert i å få løst ting, lære seg noe eller finne den reelle årsaken. Lenke til kommentar
enurs Skrevet 6. november 2013 Forfatter Del Skrevet 6. november 2013 Jeg sier de bør bytte regulator, alle dynamoer har en regulator.. Temperaturkompensert lading er ikke veldig vanlig akkurat, selv ikke i helt nye biler er dette å regne som normalt. I de fleste av bilene jeg har hatt har jeg vært nødt til å bytte regulator for å få en akseptabel ladespenning, flere av disse har fått en intelligent regulator med temperaturkompensering (temperaturføler da montert på batteriet, det eneste stedet en slik føler kan sitte.) Det er vel svært få biler i dag som opplever 10 år med samme batteri, dette skyldes stort sett manglende lading. Å påstå at dynamoen ikke har regulator er i beste fall uvitenhet.. Uten regulator vil det bli stor forskjell på ladespenning ut fra blant annet turtallet til dynamoen. Er det en Bosch-dynamo i bilen? (Navnet står på dynamoen) Dersom det er Bosch er det løse børster som kan byttes, på samme enhet som børstene sitter også regulator. Men for all del, jeg har forstått at trådstarter ikke er så veldig interessert i å få løst ting, lære seg noe eller finne den reelle årsaken. Det du skriver at jeg ikke ønsker å få løst ting eller lære meg noe er jo veldig feil. Jeg gjør jo alt jeg kan for å forstå og diskutere slik at man kan finne feilen. Min kunnskap om bil er like liten som min bankkonto og derfor ønsker jeg virkelig å finne feilen før jeg sender bilen videre til verksted. Jeg skal høre med verksted igjen angående regulator men poenget var at skal du ha over 14v så må du ha en regulator som tåler dette og det var visstnok ikke på bilen. Er helt sikkert en annen type regulator og da var det vanlig med 13.5v Det er en Bosch dynamo. Skal høre med børstene om vi kan kun bytte dem. Men slik jeg ser det så virker det temmelig merkelig om det er dynamo som er feilen. Batteriet ladder seg ut slik at bilen stopper og defa viser 6v. Venter man så kommer strøm tilbake og man kan kjøre videre. Om dynamo er feilen ville vel batteri bli ladet helt ut og på den måten ville du aldri fått start på bilen igjen selv om man ventet noe som er tilfelle med min bil. Som tidligere skrevet er ikke min kunnskap om biler på topp men for meg høres det mer ut som elektrisk feil eller batteri. Batteriet er sjekket OK på biltema så jeg vet ikke. Kan være dynamo så jeg tror bilen må inn på verksted. Er bare trist å bruke 4-5k på noe om dette ikke er feilen / om man ikke kan bare bytte børster. Lenke til kommentar
newsmann Skrevet 6. november 2013 Del Skrevet 6. november 2013 Regulator har de på meca. Ligner veldig på et regulatorproblem det her. Sikkert billigere andre steder, men bare for å vise at den er der. Mulig den sitter innenfor plastdekselet bak på dynamoen. men det er en regulator ett sted der. 2 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 6. november 2013 Del Skrevet 6. november 2013 (endret) Det går ofte en liten ledning inn til regulatoren. I det minste på de som har børstene i samme enhet. Edit: Nå som du vet at bilen ikk elader så er det ekstremt viktig at du topplader batteriet så ofte som mulig. Blybatterier er ikke glade i å være helt eller delvis utladet. Spesielt ikke startbatterier. Hvis du er heldig så har kanskje batteriet klart seg såpass at det kan vare noen år når du får ladinga i orden. Endret 6. november 2013 av sedsberg 3 Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 6. november 2013 Del Skrevet 6. november 2013 Batteriet ville jeg ansett som søppel uansett etter den julinga det har fått. Omtrent slik ser regulatoren ut fra innsiden: http://thumbs4.ebaystatic.com/d/l225/m/mgwQ4GSqzBj7kazEkVgY4Pw.jpg Her er en demontert regulator fra en litt annen vinkel (den "pinnen" som stikker oppover er den ene børsten, den er ikke synlig når den er montert) http://images.gasgoo.com/MiMgIzgxMzc2MDAwMA--/auto-part-altornator-voltage-regulator-15v.jpg 1 Lenke til kommentar
enurs Skrevet 6. november 2013 Forfatter Del Skrevet 6. november 2013 Bilen skal inn på mandag, skal poste feilen her så får vi se hvem som hadde rett Takker for all hjelp! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå