Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Merkelig problem. Batteri blir flatt men så funker alt.


enurs

Anbefalte innlegg

13,5V er ikke tilstrekkelig til å lade et 12V blybatteri.

14,5V er for mye.

Ladespenning oppgis gjerne ved en omgivelsestemperatur på 20 grader Celsius.

 

Hva gjelder pris på regulator og børster er det skrevet om det lenger opp i tråden.

Det kan også være et poeng å sjekke jordingen mellom motorblokk og batteri, men jeg tviler på at den er årsaken her.

13,5V er ikke uvanlig. Jeg er enig i at det er mindre enn ønskelig, men det holder som regel. Nye biler i dag med "intelligent" styring av lading kan ha en ladespenning på over 15V periodisk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det finnes to "vanlige" spenninger på laderegulatorer (som er den "dingsen" man bytter sammen med børstene på de fleste dynamoer); 13,8V og 14,4V. Litt spenningsfall på en bil med 13,8V regulator, så er du på 13,5V målt på batteriet. Og jada, det er litt lavt, særlig vinterstid i Norge, men stort sett tilstrekkelig.

 

Det første som bør gjøres hos trådstarter er å måle spenningsfall når voltmeteret i Defa-systemet viser så lavt som 6 volt; dette kan skyldes mye rart; dårlig kontakt mellom batteripol og polsko, mellom jordkabel og karosseri, internt i tenningslås (som var mistenkt, i og med at bilen ikke bestandig stoppet når den ble slått av) eller andre steder...

 

Når bilen "plutselig starter igjen" etter en tid, så er det sannsynligvis ikke batteriet som er synderen. Om det er over 7-10 år gammelt kan det imidlertid være greit å bytte uansett, de har ikke ubegrenset levetid.

Lenke til kommentar

13,5V vil alltid være for lite til å få ladet batteriet helt opp, et batteri som aldri lades helt opp vil tidlig begynne med en prosess kalt sulfatering.

Det gjør at kapasiteten blir dårligere og dårligere inntil batteriet er ferdig.

En laderegulator bør være intelligent, men dette dropper produsentene fordi det ikke lønner seg..

De får ikke solgt nye batterier før eksisterende dør.

I en bull jeg hadde med intelligent regulator ble originalbatteriet hele 21 år for det måtte byttes ut..

Lenke til kommentar

Det finnes to "vanlige" spenninger på laderegulatorer (som er den "dingsen" man bytter sammen med børstene på de fleste dynamoer); 13,8V og 14,4V. Litt spenningsfall på en bil med 13,8V regulator, så er du på 13,5V målt på batteriet. Og jada, det er litt lavt, særlig vinterstid i Norge, men stort sett tilstrekkelig.

 

Det første som bør gjøres hos trådstarter er å måle spenningsfall når voltmeteret i Defa-systemet viser så lavt som 6 volt; dette kan skyldes mye rart; dårlig kontakt mellom batteripol og polsko, mellom jordkabel og karosseri, internt i tenningslås (som var mistenkt, i og med at bilen ikke bestandig stoppet når den ble slått av) eller andre steder...

 

Når bilen "plutselig starter igjen" etter en tid, så er det sannsynligvis ikke batteriet som er synderen. Om det er over 7-10 år gammelt kan det imidlertid være greit å bytte uansett, de har ikke ubegrenset levetid.

 

Det finnes to "vanlige" spenninger på laderegulatorer (som er den "dingsen" man bytter sammen med børstene på de fleste dynamoer); 13,8V og 14,4V. Litt spenningsfall på en bil med 13,8V regulator, så er du på 13,5V målt på batteriet. Og jada, det er litt lavt, særlig vinterstid i Norge, men stort sett tilstrekkelig.

 

Det første som bør gjøres hos trådstarter er å måle spenningsfall når voltmeteret i Defa-systemet viser så lavt som 6 volt; dette kan skyldes mye rart; dårlig kontakt mellom batteripol og polsko, mellom jordkabel og karosseri, internt i tenningslås (som var mistenkt, i og med at bilen ikke bestandig stoppet når den ble slått av) eller andre steder...

 

Når bilen "plutselig starter igjen" etter en tid, så er det sannsynligvis ikke batteriet som er synderen. Om det er over 7-10 år gammelt kan det imidlertid være greit å bytte uansett, de har ikke ubegrenset levetid.

 

Er det noe av det du sier som kan tappe ett batteri på 5 min? Altså, fra 13.5 ned til 6 volt?

 

Eksempel, om man skrur nøkelen til cd spiller starter så vil det ta 5 min før bilen er nede på 6 volt.

For meg låter ikke dette normalt ettersom ett vanlig batteri burde klare det.

 

Batteriet går heller ikke tomt ettersom det funker etter 10 min så noe må dra suge ut alt av volt på 5 min.

 

Om batteri kun funker på noen celler så kan det være en av grunnene slik jeg ser det.

 

Eller tennlås som fusker og lager problem.

 

Svaret må uansett være noe som er i stand til å stoppe bilen på 5 min. Da har batteri stått på ladding i defa system og burde i teorien være fullladda. viser også 14.5 v før man vrir om nøkelen.

Lenke til kommentar

Okei. La oss si batteriet fungerer og er fullt og har kapasitet på 55Ah. La oss legge godvilja til og anta at det er så gammelt at ca. halve kapasiteten er borte. At 25Ah er igjen. Ved 6V er batteriet padde-flatt.

 

25Ah på 5 minutter vil gi en teoretisk strøm på over 250A fra batteriet. Er det ingen som ser at noe ikke stemmer?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det ingen som ser at noe ikke stemmer?

Jo, jeg. Spenningen over selve batteriet er, som nevnt i mitt forrige innlegg, ikke falt til 6V selv om det fastmonterte voltmeteret i bilen viser det, noe som underbygges av at bilen faktisk lar seg starte igjen etterpå. Spenningsfall, spenningsfall, spenningsfall! (og et sporadisk sådant pga dårlig kontakt et sted -men å påvise hvor, over internett, er ikke mulig. I og med at det tilsynelatende berører hele bilen er det imidlertid enten på minussiden eller mellom batteri og startmotor/sikringsboks.)

 

Et sted å sjekke er mellom batteripol og polsko (både pluss og minus); gnister her om man rører på polskoen er slett ikke utenkelig (selvopplevd), noe som viser at det er/var dårlig kontakt.

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar

Ny test i dag

 

1. Starter bilen og lar den stå på tomgang

2. Bilen stopper og har volt i følge defa på 5,8v

3. Jeg sjekker med multipeter direkt på batteripolene og de viser det samme

4. Jeg skrur nøkelen til off og tar den ut. Defa viser volt på ca 10.5-11

5. Sjekker med batteriet og den viser det samme

6. Bilen kan ikke startes på nytt og virker helt død.

7. Går raskt ut og skrur av alt som er festet til batteriet, gjør ny sjekk 11v

8. Lar batteri stå urørt = Uten noe som er i kontakt med batteriet verken på + eller - i 15 min

9. Ny sjekk, 11.8v

10. Med mindre batteriet har funnet ut evig energi løsning så tviler jeg på at dette er normalt?

Lenke til kommentar

Når du ikke har last på batteriet vil spenninga stige opp mot nominell spenning selv om det er utladet. Sett på fjernlysa og mål igjen.

 

Og forsåvidt... 11,8V tomgangsspenning betyr at batteriet er alt annet enn fullt.

 

Hvis du under noen omstendigheter måler så lavt som 5,8V direkte på batteriet så er batteriet paddeflatt og sansynligvis gåent. Og det er fullt mulig at en celle eller tre har tatt kvelden. Uansett peker alt på at det batteriet er klart for resirkulering.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jepp, enig ang. dette batteriet å den infoen som har kommet frem. Jeg har generelt ingenting til overs for biltema batterier eller. Jeg syntes bare jeg bytter mye av dem uansett farge. De holder en vinter eller to og de kneler ofte i spreng kulda. De symptomene du har rundt det batteriet der minner meg om et fryst batteri.

 

At bilen noen ganger ikke vil stoppe når du skrur av tenning må da være et annet problem. Har du DEFA lader ville jeg sett på koblingene rundt denne og etter irr i den ladeboksen som en start. Henter man tennings signalet på feil plass her og har en rusten DEFA boks kan man i teorien oppleve dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når du bytter batteri må du uansett også sjekke ladinga (dynamo m/tilbehør), at denne til enhver tid lader korrekt.

 

Husk at hvis du under noen omstendigheter måler under 13,5V på batteripolene når bilen sviver. Uansett om det er tomgang eller i fart så er det noe galt med ladinga og det fikses. Hvis ikke varer ikke batteriet lenge.

 

13,5V er en absolutt minimumsgrense. Helst bør du ha 14 - 14,4V

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Var hos biltema og der gjorde de ulike tester. Batteriet funket som bare det, ingen feil der i gården.

Forstår mindre og mindre men skal ta meg en tur ut igjen å sjekke ledninger og at alt sitter fast.

Det gjenstår å forklare denne; Hvordan kan volt droppe til 6 om bilen ikke en gang har startet? Altså, nøkkel er satt til nest siste steg.

Lenke til kommentar

Nå har jeg gått gjennom alt og det er ingen løse ledninger eller noe synlig som virker feil.

 

Får jeg satt batteriet i tok jeg den på ladding hvor jeg kjørte en "reset" på batteriet.

Nå lyste det lyse grønt selv om volt var på 12 da jeg startet.

 

Etter start falt volten til 11.6 hvor den lå ganske så stabilt.

Jeg kjørte en tur og volten droppet til 11.4 men her stoppet det selv etter ca 10 min kjøring.

 

Som jeg opplever det var det en feil på batteriet ettersom det ikke har lyst grønt (i det hullet som skal indikere tilstand til batteriet)

Jeg tror også dynamo er gåen og mulig defa systemet ikke ladder eller så kan batteriet ha fått seg en midlertidig forstyrring som ble fikset på biltema/ når jeg kjørte "reset".

Lenke til kommentar

Hvordan testet de batteriet? Hvis de bare koblet på en sånn "boks" som måler CCA så er ikke det nødvendigivis nok. Du kan ha OK CCA men fremdeles mista 90% av kapasiteten.

 

Edit: I tillegg må de som tester vite 100% hvordan de bruker instrumentet.

 

11,6V betyr i tillegg at dynamoen ikke lader overhodet. Det er ca. der du vil ligge hvis du hadde kobla fra hele dynamoen.

Endret av sedsberg
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

13,5V er en absolutt minimumsgrense. Helst bør du ha 14 - 14,4V

 

13,5V er for lav spenning til å topplade et 12V-batteri.

Det er således for lavt, og UNDER absolutt minimum.

Ved 20 grader må du ha ca 14,3V for å topplade batteriet, ved lavere temperatur høyere spenning, ved høyere temperatur lavere spenning (men aldri så lav som 13,5V!)

 

Vranglære synes jeg du kan bedrive et annet sted.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...