enurs Skrevet 29. oktober 2013 Del Skrevet 29. oktober 2013 Har en opel vectra 97 mod som begynner å leve sitt eget liv. Dag 1. Batteri lampa begynner å lyse. Jeg setter defa ladderen på over natten Dag 2. Batteri lampa lyser på vei hjem fra jobben. Dag 3. Etter levering av ungene og bilen hadde stoppet i 2 min var batteri helt flat. Bensin måleren ville ikke en gang gå opp. Etter 5 min venting var alt ok igjen og bilen startet. På vei til verksted begynner bilen å fuske. Når jeg trykket på noen knapper som eksempel ekstra fjernlys, bilsete varmer så hikker motoren = motor stans i noen sekunder. Bilen stopper til slutt og vi må ringe NAF. Etter at bilen har stått 3-4 timer hos verksted så skal de ta den inn. Bilen starter uten problem og dynamo latter på ca 13.5 volt. Henter så bilen og kjører hjem uten problem. Batteri lampa lyser men bilen starter selv om jeg skrur av og på 10 ganger. Kan også nevne at bilen har ikke sluttet å gå selv om nøkkelen har blitt tatt ut. Mistenker på det sterkeste elektrisk feil men ingen aning hvor jeg skal begynne. Ønsker ikke å ta den inn på verksted, kan jo koste 10k om de skal søke gjennom alt av elektriske potensielle feil så spørsmålet er. Kan dette problem kun handle om dynamoen som ikke ladder som den skal? Eller burde jeg feil søke ledninger? Om så, hvor burde jeg begynne? Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 29. oktober 2013 Del Skrevet 29. oktober 2013 Har den ladespenning når ladelampa lyser?Det KAN være så enkelt som en defekt tenningsbryter, men du har rett i at det kan være en del jobb å finne ut av det. 1 Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 30. oktober 2013 Del Skrevet 30. oktober 2013 13,5V er såpass lav "ladespenning" at det dreper batteriet. Du bør absolutt opp til ca 14,3V på vanlig blysyrebatteri ved 20 grader utetemperatur. Lavere temperatur bør kompenseres for med høyere spenning. Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 31. oktober 2013 Del Skrevet 31. oktober 2013 For meg høres det veldig ut som tenningslås pga den kommentaren her "Kan også nevne at bilen har ikke sluttet å gå selv om nøkkelen har blitt tatt ut." Det kan skje mye sykt når tenningslåsen kødder. At ladelampa lyser linker jeg til at D+ drar gods gjennom låsen på en eller annen merkelig måte. Jeg tipper du HAR ladespenning selvom lampa lyser. Ellers så kan det høres ut som dårlig godsing fra batteriet. Løse batteripoler e.l. Siden alt plutslig blir helt svart. 13,5v ladespenning er helt normalt på de der. Du har kanskje 0,2-0,5v spenningsfall i ladekretsen. Tyske biler ligger ofte ned mot 13,5v. Stor fare for at du bytter dynamo og står med akkurat samme ladespenning. Et flatt batteri vil ikke plutslig fungere helt fint igjen etter 5min pause. Riv å røsk litt i låsen og se om det skjer noe gøy da. Sjekk batteripoler spesielt gods fra minus pol. 2 Lenke til kommentar
enurs Skrevet 2. november 2013 Forfatter Del Skrevet 2. november 2013 Ok, takker. Skal gjøre en del test på bateriet og rive litt her og der. Det at bilen ikke stopper når du tar ut nøkkelen har skjedd 3 ganger på ett år. Hjelper ikke å sette den tilbake og så skru av. Løsningen er å trykke på alt av knapper helt til du finner riktig kombinasjon og da fungerer alt fint Lenke til kommentar
enurs Skrevet 3. november 2013 Forfatter Del Skrevet 3. november 2013 Nå har jeg vært å rista i låsen uten at det gjør noen forskjell. Jeg har defa systemet på bilen med ladder og klokke. Denne klokke kan vise meg volten på bilen og før jeg skrur på tenning ligger volt på 14. Når jeg vrir nøkkel 50 % går den ned til 12.5. Når jeg starter bilen begynner ting å skje. Volten hopper fra 13,5 ned til 11 og virker svært ustabil. Om jeg skal gi ett snitt så blir det på ca 12.5 men den er overhode ikke stabil. Jeg ser batteri lampa lyse ca 10 % og når jeg gir gass lyser denne litt mer,, opp mot 25%. Skal ta meg en kjøretur å se om jeg finner ut av mer. Lenke til kommentar
enurs Skrevet 3. november 2013 Forfatter Del Skrevet 3. november 2013 Her er siste del av testing. Startet bilen og kjørte av gårde. Volt 12.5 Etter 2-3 min ser jeg ABS lyset kommer på, Volt viser 9.5 Jeg følger med volt måler og ser den dropper gjevnt hver 10 sekund sånn ca. Ved 9.2 kommer airbag på Ved 6 begynner bilen å stoppe Jeg måler bateriet og multimeter viser samme som DEFA klokken. Når jeg stopper bilen spretter volt rett opp til 10-11 men når jeg vir nøkkel til lysene kommer på dropper volt rett ned til hva den var, rundt 6. Virker som volten kommer tilbake sakte men sikkert men det er to volt på min bil. 1. Uten at jeg vrir nøkkel og 2 når jeg vrir nøkkel til lysene kommer. Kanskje normalt? For meg virker det som noe suger ut all strøm når bilen går men ikke når den står i ro. Tviler det er dynamo ettersom bilbateri faktisk ikke er tomt. Batteri har jo volt i seg ettersom det kommer tilbake og man kan starte bilen etter 5 min men det kan jo være en kortslutning i batteriet? Tenningsslås? Er dette en typisk feil? Altså, kan den suge strøm mens bilen faktisk har startet eller har den gjort jobben og tar ikke mer strøm? Ledningsfeil tviler jeg også på ettersom det faktisk kommer volt tilbake i systemet. Volten må forsvinne ut av bilen når nøkkelen altså er vridd på eller til lysene kommer på. Takker for alle tips! Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 3. november 2013 Del Skrevet 3. november 2013 Defekt batteri og manglende lading. Ladingen er nok årsak til problemene, og har sannsynligvis dratt med seg batteriet. Det er ganske sannsynlig at det holder å bytte laderegulator, det er vel bosch-dynamo med utskiftbar regulator og børster (samme enhet). Delen koster et par hundrelapper på nærmeste bilrekvisita. 1 Lenke til kommentar
enurs Skrevet 3. november 2013 Forfatter Del Skrevet 3. november 2013 Om det er batteriet hvorfor laddes det ikke ut når bilen bare står? Batteriet holder volten så lenge inne nøkkelen er "på" Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 3. november 2013 Del Skrevet 3. november 2013 Her er siste del av testing. Startet bilen og kjørte av gårde. Volt 12.5 Etter 2-3 min ser jeg ABS lyset kommer på, Volt viser 9.5 Dynamoen lader ikke og batteriet ditt er flatt. Du skal ha minimum 13,5V når motoren sviver. Helst oppe i 14-14,5V. Vanlig spenning på batteriet når tenningen er av og alt av lys er skrudd av og har vært skrudd av en stund (f.eks. om morgenen og du har ikke hatt lader tilkoblet) skal være 12,8V. 1 Lenke til kommentar
enurs Skrevet 3. november 2013 Forfatter Del Skrevet 3. november 2013 12.8v er det nok om morgenen. Men problemet blir igjen, om dynamo ikke ladder blir batteriet flatt. MEN, etter at volten er nede på 6 volt og bilen stopper så er volten tilbake på 12.8 v etter 5 min - 10 min. Så dynamo kan ikke være hovedproblemet, det kan være en årsak til at noe har gått feil men det er ikke den som skaper problem og i alle fall ikke når den ladder på 13.5v under kjøring. Da burde jo batteri hold lengere en 5 min kjøring. + Batteri ladder seg ut når jeg vrir om nøkkel til neste siste steg før start. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 3. november 2013 Del Skrevet 3. november 2013 (endret) Hvis du ikke har minimum 13,5V på batteriet når bilen sviver så er det mest sansynlig noe galt med dynamoen. Hvis du noen gang har 6V på batteriet så er sansynligvis batteriet også gåent. Hadde du hatt så stor belastning på et fungerende batteri med full lading at spenningen hadde falt til 6V så hadde batteriet kokt og bilen trolig tatt fyr. Edit: Jeg har selv hatt bil som lada 13,4V på tomgang og ingenting når jeg kjørte. Det var dynamoen. Og den hadde også dratt med seg batteriet. Edit2: Hvis batteriet er ødelagt kan det miste all lading ekstremt fort men også ta opp full lading veldig fort. M.a.o. ekstremt redusert kapasitet. Dette er akkurat som du beskriver. Spenningen synker etter bare få minutter (6V) men etter veldig kort tid med lading (bilen står stille) er det mirakuløst fullt igjen (12,8V +) Endret 3. november 2013 av sedsberg 1 Lenke til kommentar
enurs Skrevet 3. november 2013 Forfatter Del Skrevet 3. november 2013 Når bilen har 12.5 V og jeg kjører så går batteriet ned til 6 volt etter ca 5 min. Jeg stopper bilen og jeg setter IKKE inn en ladder. Jeg bare tar ut nøkkelen og venter i 5-10 min og vips så er volten tilbake før den forsvinner igjen på samme måte Mye mulig enda raskere Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 3. november 2013 Del Skrevet 3. november 2013 (endret) Fordet batteriet er gåent. Det er sånn de kan oppføre seg da. Når du belaster et batteri vil spenningen synke. Jo mindre kapasitet jo mer synker den. Når du da i en periode ikke belaster det så vil tomgangsspeninga igjen stige for så å synke igjen når du belaster det. Gjerne enda fortere. Du har nå fått klare svar på to ting du må få sjekket. Dynamo og batteri. Begge deler er enkle å sjekke. Hadde du bodd i nærheten kunne jeg sjekka det for deg på under 5 minutter. Edit: Batteriet kan kanskje ta litt lengre tid. Du kobler fra batteriet og kobler det til en ekstern lader til det er 100% fullt (veldig viktig!). Så kobler du til en batteritester og leser av resultatet. Hvis du ikke har batteritester så kobler du batteriet til bilen og starter alt som trekker strøm. Fjernlys, vifteapparat, varmetråder, varmeseter etc. men du skal IKKE starte bilen. Mål speninga på batteriet og se at den ikke synker. Helst ikke under 12V og i hvertfall ikke under 11,5V. Dynamoen er enkel. Mål spenninga på + terminalen. Du skal ha 14V når bilen sviver. Det kan være vanskelig å måle mens du kjører men få en til å ruse motoren og se om den forandrer seg. Hvis den er ujevn, f.eks. dupper under 14V så er dynamoen gåen. Punktum. Billigste er å bytte regulator+børste men det er ingen garanti for at den vil virke igjen. Edit2: Hvis du vet at det er direkte forbindelse mellom + på dynamo og batterpol kan du måle på batteriet i stedet for rett på dynamo. Endret 3. november 2013 av sedsberg 1 Lenke til kommentar
enurs Skrevet 3. november 2013 Forfatter Del Skrevet 3. november 2013 Har biltema batteri så kjører bare innom og får de til å sjekke. Har garanti (3år) noe som er grunnen til at jeg kjøpte av dem. Dynamo ble sjekket av verksted. 13.3 ved tomgang og 13.6 på rusing, sånn ca.. husker ikke helt. Vet du om det er dyrt å bytte dynamo? Vet du om det er dyrt å bytte børster? Noe man kan gjøre selv? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 3. november 2013 Del Skrevet 3. november 2013 (endret) Dette kommer helt an på hvordan det er å komme til. På bilen jeg bytta på var det relativt enkelt. To bolter som holder dynamoen og 2 kabler som måtte kobles fra. Jeg gav 1900,- for en flunka ny Iskra 75A dynamo. Ca. det samme som en overhalt Bosch kosta. Samme med børster. Er det greit å komme til så er det som regel bare et par skruer og en kabel, dra ut den gamle og sette inn den nye. Det hele kommer an på hvordan dynamoen er plassert. Edit: Børstene gav jeg 120kr. for men det løste ikke problemet. Edit2: Det du også kan sjekke er om jordingskabler mellom batteri og chassis samt motor og batteri (evt motor og chassis) er i orden. Spesielt på gamle biler kan disse være korrodert og gått i oppløsning. Her går det mye strøm så disse må være gode og tykke og ha god kontakt. Endret 3. november 2013 av sedsberg 1 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 3. november 2013 Del Skrevet 3. november 2013 (endret) Bare for å klare opp litt ang. dynamoer. Med mindre Opel har gjort noe veldig "lurt" så er det hele veldig simpelt. Dynamoer har i utgangspunktet 3 tilkoblinger. Jord via godset, pluss (B+) til batteriet og en ledning jeg ikke husker navnet på (D+) og som må ha +12V inn. Stemmer dette så skal du ha 13,5-14,5V ut så lenge dynamoen sviver rundt. Uavhengig om du kjører eller ikke. Ved veldig utlada batteri vil du ha høy ladestrøm noe som kan trekke ned spenninga en smule. Endret 3. november 2013 av sedsberg 1 Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 4. november 2013 Del Skrevet 4. november 2013 (endret) Dynamoen lader ikke og batteriet ditt er flatt. Du skal ha minimum 13,5V når motoren sviver. Helst oppe i 14-14,5V. Vanlig spenning på batteriet når tenningen er av og alt av lys er skrudd av og har vært skrudd av en stund (f.eks. om morgenen og du har ikke hatt lader tilkoblet) skal være 12,8V. 13,5V er ikke tilstrekkelig til å lade et 12V blybatteri.14,5V er for mye. Ladespenning oppgis gjerne ved en omgivelsestemperatur på 20 grader Celsius. Hva gjelder pris på regulator og børster er det skrevet om det lenger opp i tråden. Det kan også være et poeng å sjekke jordingen mellom motorblokk og batteri, men jeg tviler på at den er årsaken her. Endret 4. november 2013 av Snylter Lenke til kommentar
enurs Skrevet 4. november 2013 Forfatter Del Skrevet 4. november 2013 Det som er viktig å tenke på er 1. Jeg har defa ladder som ladder batteriet. 2. Batteriet viser 6 volt etter ca 5-6 min kjøring. 3. Batteriet laddes ut selv om bilen ikke har startet om nøkkel er vridd til nest siste steg Jeg tviler derfor det er dynamo som er hovedfeil her men at dynamo er dårlig og ladder ikke batteriet nok slik at batteriet dør til slutt men det etter ett år +- Når dere nevner måling av volt så kan jeg legge til at når jeg brukte multimeter for å finne volten på batteriet så var jeg riktig stolt over megselv. Mye gresk her så enkleste blir nok å gå til verksted å få de til å bytte dynamo eller børster. Bilen er gammel så jeg ønsker ikke legge ut så mye, det er derfor jeg forsøker finne ut av denne feil før jeg leverer den inn. 2 av verkstedene her jeg bor ønsker ikke ta inn bilen en gang for de sier feilen er så merkelig at det kan ta veldig lang tid før de finner ut av det. Opel sa at jeg burde se på bilens verdi før jeg tok den inn til dem, hehe. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå