nebrewfoz Skrevet 30. oktober 2013 Del Skrevet 30. oktober 2013 Tviler også på at nordmenn drev med slavehandel, siden "vi" ikke hadde noen kolonier. Videre så var det kun et fåtall av hvite over hele europa som kjøpte slaver, de som gjorde det var kun de rikeste. "Vi" hadde kolonier i den perioden Norge lå under den danske kronen. Både i India, Afrika og Karibien. Det har blitt gitt ut bøker om både den i India (Trankebar) og de i Karibien (- hvor man holdt slaver fra Afrika -), og det var ikke bare dansker som var involvert. Det finnes en bok om et norsk slaveskip også; et eller annet om at de forliste utenfor Sørlandet eller noe sånt. (Jeg har ikke lest den, bare hørt om den på radio.) Lenke til kommentar
Sheasy Skrevet 30. oktober 2013 Del Skrevet 30. oktober 2013 Yes! Og hvite bør få lov til å kle seg ut som hvite. (Våre viking-forfedre drev som kjent også slavehandel - med hvite slaver.) Hvorfor betyr "den hvite manns" historie som slavehandlere i Afrika at hvite nå ikke kan kle seg ut som svarte, når den samme hvite manns historie som slavehandler i Europa ikke gjør det? Jeg er enig at hvit mot svart rasisme er et større problem enn svart mot hvit, og derfor mer alvorlig, men det er fordi vi fortsatt sliter med ettervirkningene av en massiv diskriminering mot svarte. Det er under en mannsalder siden sørstatene fortsatt hadde klart rasistiske lover. "White guilt" er et latterlig konsept, jeg har ikke noe ansvar for at folk med samme hudfarge som meg var dritkjipe for 150 år siden. Jeg har heller ikke noe ansvar for at folk med en annen hudfarge av meg var kjipe på samme tid. De ansvarlige er døde, og det eneste vi kan sies å ha ansvar for er å hjelpe de som er født inn i kriminalitet og fattigdom på grunn av en lang historie med systematisk undertrykkelse. Hysteri over Halloween-kostymer er ikke veien å gå. 2 Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 30. oktober 2013 Del Skrevet 30. oktober 2013 Det er såvidt jeg kan lese ingen som gir noen andre skylden for noe som helst her... Jo, det er rasisme mot hvite å si at hvite er rasistiske mot svarte dersom de kler seg ut som svarte, men ikke si det samme om svarte som kler seg ut som hvite. Du kommer med en beskyldning om at X er rasist fordi X er hvit. 1 Lenke til kommentar
Geir44 Skrevet 30. oktober 2013 Del Skrevet 30. oktober 2013 Å farge seg selv i ansiktet er noko merkelig. Altså, om en neger hadde malt seg hvit...jeg vet ikke helt , altså. Det handler ikke om utkledning når man maler segt i ansiktet pga hudfarge. Jeg mener at raser finnes, men å gjøre det til humor blir bare rart. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 31. oktober 2013 Del Skrevet 31. oktober 2013 Du kommer med en beskyldning om at X er rasist fordi X er hvit. Nei, jeg gjør ikke det. Kan du vise meg hvor jeg - etter din oppfatning - har skrevet det? Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 31. oktober 2013 Del Skrevet 31. oktober 2013 Nei, jeg gjør ikke det. Kan du vise meg hvor jeg - etter din oppfatning - har skrevet det? Her: Er det rasistisk å kle seg ut som en hvit karakter? Ja, hvis du gjør det i et land der majoriteten er mørkhudet, der 'hvite' har blitt diskriminert i hundrevis av år, og der den 'hvite karakteren' fremstilles som en dumskalle. 3 Lenke til kommentar
ThaHoward Skrevet 1. november 2013 Forfatter Del Skrevet 1. november 2013 (endret) Synes det uansett er rart at vi er så opptatt av å ikke være rasistisk og ikke gjøre forskjell på hudfarger - noe som er bra, samtidig som at vi ikke kan gå videre og må "beskytte" de svarte. Dette stiller bare dem i en posisjon hvor de blir sett på som svakere og hindrer også utviklingen om at vi ikke gjør forskjell, eller like stor, på folk basert på hudfarge. Jeg synes det er feil vei å gå og fokusere på dette. Hvis vi hadde vært i et samfunn der alle er like og flesteparten har gått vekk fra rasisme-mentaliteten, så burde ikke dette ha spilt noen rolle. I fjort kledde jeg meg ut som en sovjetisk offiser, med tanke på "vi" (tyskere, og noen andre frivillige fra resten av Europa) prøvde å utslette slavere og andre folk i USSR, var dette da rasistisk og nazistisk av meg? Endret 1. november 2013 av ThaHoward Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 1. november 2013 Del Skrevet 1. november 2013 I fjort kledde jeg meg ut som en sovjetisk offiser, med tanke på "vi" (tyskere, og noen andre frivillige fra resten av Europa) prøvde å utslette slavere og andre folk i USSR, var dette da rasistisk og nazistisk av meg? Sammenligner du flere hundre år mer slaveri, etterfulgt av 100 år med diskriminering, med 4 år med krig? Der de sovjetiske styrkene endte opp med å banke nazistene ettertrykkelig og der de satt igjen med masse erobret land? Jeg ser ikke parallellen. Jeg ville tro at russerne ville være stolte av at noen kler seg ut som sovjetisk offiser, men det er mulig at en nazist ville mislike det. Du får spørre. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 1. november 2013 Del Skrevet 1. november 2013 Du kommer med en beskyldning om at X er rasist fordi X er hvit. Nei, jeg skrev at det er rasistisk å kle seg ut som en hvit karakter "hvis du gjør det i et land der majoriteten er mørkhudet, der 'hvite' har blitt diskriminert i hundrevis av år, og der den 'hvite karakteren' fremstilles som en dumskalle." Det gir jo ingen mening at en hvit person kler seg ut som en hvit karakter - det er i alle fall ikke noe rasistisk i det -, så her mente jeg selvfølgelig at det er en svart person som kler seg ut som en hvit karakter. (Det motsatte av at en hvit person kler seg ut som en svart karakter.) Lenke til kommentar
covah Skrevet 1. november 2013 Del Skrevet 1. november 2013 Hvite amerikanere er velkommen til å kle seg ut som svarte, forutsatt at den hvite befolkningen går med på å bli holdt som slaver i 200 år først. Da blir det likebehandling av alle, ikke sant? 1 million hvite slaver døde i Nord-Afrika Er det nok for deg? Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 1. november 2013 Del Skrevet 1. november 2013 1 million hvite slaver døde i Nord-Afrika Er det nok for deg? 1. Vel, som artikkelen også fastslår, antallet er diskutabelt ... 2. Majoritetsbefolkningen i Nord-Afrika er ikke 'svart', og var det heller ikke på den tiden. 3. Jeg kjenner heller ikke til at nord-afrikanere kler seg ut som 'hvite karakterer'. Hvis du tror at jeg på noen som helst måte hevder at det kun er 'svarte' som har blitt utsatt for slavehandel, så står du og bjeffer under feil tre. Det er ikke det denne tråden handler om. Poenget mitt er at det i hundrevis av år har vært et ganske så asymmetrisk forhold mellom 'svarte' og 'hvite' i USA (og mens området var underlagt europeiske makter). Det lever fortsatt mange afro-amerikanere som ble banket helseløse av politi eller 'good americans' fordi de krevde de samme rettigheter som alle andre borgere. Da blir det for enkelt at noen 'hvite' bare forventer at de 'svarte' skal 'get over it' og ikke 'være så hårsåre'. De har fortsatt god grunn til å være hårsåre. Ikke forvent takknemlighet fra kona di dersom du slutter å slå henne. Lenke til kommentar
covah Skrevet 1. november 2013 Del Skrevet 1. november 2013 Ikke forvent takknemlighet fra kona di dersom du slutter å slå henne. Skal kona til bestefaren min være sur på meg fordi han slo henne? Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 1. november 2013 Del Skrevet 1. november 2013 Nei, jeg skrev at det er rasistisk å kle seg ut som en hvit karakter "hvis du gjør det i et land der majoriteten er mørkhudet, der 'hvite' har blitt diskriminert i hundrevis av år, og der den 'hvite karakteren' fremstilles som en dumskalle." Det gir jo ingen mening at en hvit person kler seg ut som en hvit karakter - det er i alle fall ikke noe rasistisk i det -, så her mente jeg selvfølgelig at det er en svart person som kler seg ut som en hvit karakter. (Det motsatte av at en hvit person kler seg ut som en svart karakter.) En svart som kler seg ut som svart er ikke rasistisk. En hvit som kler seg ut som en svart er rasistisk. Altså er anklagen om rasisme basert på hudfarge alene, ikke faktiske handliger. Altså er anklagen i seg selv rasistisk, da den diskriminerer hvite basert på rase. Lenke til kommentar
Pernicious Weed Skrevet 1. november 2013 Del Skrevet 1. november 2013 Politisk korrekthet og fintfølende mennesker står for mye av det vi hører om "rasisme" i media i dag. Dette er en ikke-sak, som de fleste andre. Reell rasisme er den vi blant annet finner i arbeidslivet der en del arbeidgivere forskjellbehandler folk med utenlandsk navn og liknende. Her har man større utfordringer. Nå ser jeg at denne saken antagelig er amerikansk, men vi har da hatt liknende saker her hjemme også. For eksempel skolen i Sverige som nektet barna å lage pepperkakemenn. Latterlig. Lenke til kommentar
covah Skrevet 2. november 2013 Del Skrevet 2. november 2013 Eller da Else Kåss Furuseth kledde seg ut som Oprah. Hun kledde seg ut som verdens største kvinnelige talkshow programleder som reklame for sitt eget talkshow. Tilfeldigvis var hun Furuseth kledde seg ut som av afrikansk herkomst. Personlig syns jeg det er MER rasistisk å skrike opp om dette, da det fordrer at herkomsten hennes er viktigere enn hvem hun er. Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 2. november 2013 Del Skrevet 2. november 2013 Googlet faktisk Else i sted, og fant denne artikkelen: http://www.aftenposten.no/meninger/debatt/Jeg-ser-apekatten_-lenkene-og-burene-7287691.html Utover at hun mer eller mindre sier at all utkledning eller humor som har med mørk hudfarge å gjøre er rasistisk og at det er rasisme når hvite i teater får svarte roller (og like rasistisk når svarte får typiske svarte roller), reagerer jeg på avslutningen: Artisten Me’chell NdegeOcello har på sitt album Plantation Lullabies låtaShoot’n up and gett’n high disse linjene: You wanna keep me down keep me downRevolution against this racist institutionThe white man shall forever sleep with one eye open Her er oppfordringen. Sov med et øye åpent. Minoritetene er kommet for å bli. Og denne kundegruppen lønner det seg ikke å kødde med. Er det jeg som er usedvanlig vondviljet her eller er det en ganske klar trussel? Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 2. november 2013 Del Skrevet 2. november 2013 Selv om du ikke gir noen som helst kontekst for dette innlegget ditt, så antar jeg at dette har skjedd i USA, et land som har mange svin på skogen når det gjelder behandlingen av personer av afrikansk opprinnelse. ) Jada, de europeiske innvandrerne til USA tok med seg deres barbariske syn om andre raser fra deres hjemland som bare i de siste 20-30 år har betydelig antall mørkhudete statsborgere En får spørre hvorfor det finnes mer mørkhudete fotball spillere på nasjonal lagene rundt Europa enn deres parliamenter Etter norsk vanne, er vår leder innvandrer og ikke amerikaner, men heller kenyansk president Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 2. november 2013 Del Skrevet 2. november 2013 (endret) Synes det uansett er rart at vi er så opptatt av å ikke være rasistisk og ikke gjøre forskjell på hudfarger - noe som er bra, samtidig som at vi ikke kan gå videre og må "beskytte" de svarte. Dette stiller bare dem i en posisjon hvor de blir sett på som svakere og hindrer også utviklingen om at vi ikke gjør forskjell, eller like stor, på folk basert på hudfarge. Jeg synes det er feil vei å gå og fokusere på dette. Hvis vi hadde vært i et samfunn der alle er like og flesteparten har gått vekk fra rasisme-mentaliteten, så burde ikke dette ha spilt noen rolle. I fjort kledde jeg meg ut som en sovjetisk offiser, med tanke på "vi" (tyskere, og noen andre frivillige fra resten av Europa) prøvde å utslette slavere og andre folk i USSR, var dette da rasistisk og nazistisk av meg? Du får kle deg opp som en russisk / sovietisk offiser og gå på kostymeball i Tsjetsjenia. Rasisme er for øvrig et stort problem for mange mennesker med mye melanin i huden i USA i dag. Selv om "vi" ikke tror det. Det samme gjelder for nordmenn: vi med lite melanin i huden opplever bare ikke dette selv. Men spør hvilkensomhelst av dine venner med mye melanin i huden (ikke-europeisk herkomst) om vedkommende har opplevd rasisme de siste 3 årene. For øvrig mener jeg at dette er et ikke-problem. Det er ikke en samlet befolkning med lavt innhold av melanin i huden som trakasserer mennesker med mye melanin i huden. Endret 2. november 2013 av Red Frostraven Lenke til kommentar
ThaHoward Skrevet 2. november 2013 Forfatter Del Skrevet 2. november 2013 Sammenligner du flere hundre år mer slaveri, etterfulgt av 100 år med diskriminering, med 4 år med krig? Der de sovjetiske styrkene endte opp med å banke nazistene ettertrykkelig og der de satt igjen med masse erobret land? Jeg ser ikke parallellen. Jeg ville tro at russerne ville være stolte av at noen kler seg ut som sovjetisk offiser, men det er mulig at en nazist ville mislike det. Du får spørre. Ja for å prøve å utslette den slaviske "rase" er helt uskyldig. Ja, allerede i 1933 la Hitler frem en plan til sine generaler om at de skulle innvadere Sovjet, for å så utslette "undermennesker" der, blant annet slavere. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 4. november 2013 Del Skrevet 4. november 2013 Ja, for å si at Hitler & co. var ute etter å utydde jøder og sigøynere fra øst-europa og derfor bygde utrydningsleire for dette formålet på erobret slavisk territorium, det er jo sååå politisk korrekt ... Det var selvsagt de slaviske folkene han ville utrydde ... Si meg, hvor kommer dagens innbyggere i Litauen, Belarus, Polen, Tsjekkia, Slovakia og Ukraina fra? Det kan jo ikke være slavere - de ble jo utryddet under 2. verdenskrig ... (Og hvordan står det til med den jødiske befolkningen i disse landene nå, sammenlignet med 1930-årene?) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå