Gå til innhold

Å kle seg ut som en svart karakter er tydeligvis rasistisk..

Anbefalte innlegg

Ja, så en Julianne Hough kledde seg ut som denne tv-karakteren:

utZ0iH5.jpg?1

Og hun så slik ut:

gFkyYoP.jpg

Nå dette er tydeligvis VEDIG ille, og får kommentarer som at det er rasistisk, at det ikke er greit å kle seg ut som en rase og at når man gjør det så gjør man narr av svarte mennesker og er en

insensitive person who doesn't respect others

Jeg vet ikke helt hva jeg skal si om dette, virker bare teit å lage så mye bråk ut av et KOSTYME og mene at det skal representere hele den svarte "rase". Noen er vel kanskje for sensitive :nei:

Og det beste er at man trekker paralleler til slavehandelen og sier

It's hard to see racism when you're white

Endret av ThaHoward
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selv om du ikke gir noen som helst kontekst for dette innlegget ditt, så antar jeg at dette har skjedd i USA, et land som har mange svin på skogen når det gjelder behandlingen av personer av afrikansk opprinnelse.

Slaveriet er en ting, borgerrettighetskampene en annen.

Og så har du Black Face: http://www.black-face.com/

Dette opptrinnet til denne unge damen kvalifiserer kanskje ikke til å bli kalt 'rasistisk', det er bare 'dumt'. (And there's no law 'gainst that.)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Dette opptrinnet til denne unge damen kvalifiserer kanskje ikke til å bli kalt 'rasistisk', det er bare 'dumt'. (And there's no law 'gainst that.)

Hvorfor er det dumt?

Hun kler seg ut som en helt spesifik karakter, som er en svart kvinne som sitter i fengsel. Da må hun også fremstå som "en svart kvinne som sitter i fengsel".

Er det rasistisk å kle seg ut som Martin Luther King, da med svart sminke i ansiktet? Den sorte huden er like relevant for utseende som feks Abraham Lincons sjegg og flosshatt.

Men om hun hadde droppa den svarte sminken, så hadde det sikker også vært rasistisk, fordi da hadde hun aktivt fjernet rasen fra karakteren. Håpløst idiotisk...

Lenke til kommentar

Selv om du ikke gir noen som helst kontekst for dette innlegget ditt, så antar jeg at dette har skjedd i USA, et land som har mange svin på skogen når det gjelder behandlingen av personer av afrikansk opprinnelse.

Slaveriet er en ting, borgerrettighetskampene en annen.

Og så har du Black Face: http://www.black-face.com/

Er nok fordi at jeg postet det i oppslagstavlen :D Ja er på den andre siden av dammen, men må si meg enig med Zepticon.

Lenke til kommentar

Ja, hvis du gjør det i et land der majoriteten er mørkhudet, der 'hvite' har blitt diskriminert i hundrevis av år, og der den 'hvite karakteren' fremstilles som en dumskalle.

Fremstilles karakteren i saken som en dumskalle?

Om en Snoop Dog eller noen andre hadde kledd seg ut som Abraham Lincon med hvit sminke i ansiktet hadde ikke en eneste person løftet ett øyenbryn, men i det øyeblikket det er motsatt, så ropes det rasisme.

Det er jo det at folk reagerer på dette som er rasismen, at en hvit ikke skal få lov å kle seg ut som en svart?

Lenke til kommentar

Hvorfor er det dumt?

Hun kler seg ut som en helt spesifik karakter, som er en svart kvinne som sitter i fengsel.

Det kan vel hende at de som synes det er rasistisk ikke har noe forhold til det jeg nå begynner å ane er en rollefigur i en amerikansk TV-serie. (Og at de - som meg - ser dette som et eksempel på 'Black Face'.)

I så fall burde det holde å opplyse om at det er akkurat det det er. End of story.

(Hvis trådstarter hadde tatt seg bryet med å gi innlegget litt kontekst, så hadde i hvert fall ikke jeg giddet å kommentere dette.)

Lenke til kommentar

Det er jo det at folk reagerer på dette som er rasismen, at en hvit ikke skal få lov å kle seg ut som en svart?

Hvite amerikanere er velkommen til å kle seg ut som svarte, forutsatt at den hvite befolkningen går med på å bli holdt som slaver i 200 år først.

Da blir det likebehandling av alle, ikke sant?

Lenke til kommentar

Det kan vel hende at de som synes det er rasistisk ikke har noe forhold til det jeg nå begynner å ane er en rollefigur i en amerikansk TV-serie. (Og at de - som meg - ser dette som et eksempel på 'Black Face'.)

I så fall burde det holde å opplyse om at det er akkurat det det er. End of story.

(Hvis trådstarter hadde tatt seg bryet med å gi innlegget litt kontekst, så hadde i hvert fall ikke jeg giddet å kommentere dette.)

Som jeg sa, jeg postet det i oppslagstavlen, hvorav ett av kriteriene er at man faktisk ikke, vel, byr så veldig mye opp til diskusjon. Videre så kom jeg med den videre informasjon som du bad om - at dette befinner seg i Amerika.

Lenke til kommentar

Som jeg sa, jeg postet det i oppslagstavlen, hvorav ett av kriteriene er at man faktisk ikke, vel, byr så veldig mye opp til diskusjon. Videre så kom jeg med den videre informasjon som du bad om - at dette befinner seg i Amerika.

Hadde du nevnt "Orange is the new black" i tillegg, så ....

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvite amerikanere er velkommen til å kle seg ut som svarte, forutsatt at den hvite befolkningen går med på å bli holdt som slaver i 200 år først.

Slavene ble ofte kjøpt av svarte slavehandlere, og slaveri var utbredt i Afrika også. Bør svarte få lov til å kle seg ut som svarte?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Rasisme og dumskap er to sider av samme mynt - dette tøvete mennesket, ser for meg ut til å bare være generelt dum

Ikke noe å hyle så høyt for, men så skal vi jo underholdes, på en eller annen spekulativ måte uansett - og der er jo media helt til å stole på som leverandører av rent slim

Lenke til kommentar

Det e da sykt rasistisk å gi dagens hvite skylden for slavehandelen, bare fordi vi har samme hudfarge som våre forfedre?

• Liker 5
Lenke til kommentar

Det e da sykt rasistisk å gi dagens hvite skylden for slavehandelen, bare fordi vi har samme hudfarge som våre forfedre?

Tviler også på at nordmenn drev med slavehandel, siden "vi" ikke hadde noen kolonier. Videre så var det kun et fåtall av hvite over hele europa som kjøpte slaver, de som gjorde det var kun de rikeste.

Lenke til kommentar

Det å sminke seg til en annen rase er ikke rasistisk.

Men logikken bak å kalle dett rasistisk er nok at du betydeligjør og annerkjenner at det er forskjell på rasene.

Den logikken er dog mer grunnet uvitenhet, rasisme er å mene en rase er bedre en en annen, rasisme er ikke å mene at raser er forskjellige (f.eks forskjellig hudfarge).

Vet ikke om dere husker han her?

http://webtv.tv2.no/webtv/sumo/?progId=287827&itemId=

Lenke til kommentar

Hvorfor skal det være så ille?

Hvis du hadde nevnt at dette var en rollefigur fra "Orange ..", så hadde jeg ikke giddet å kommentere det en gang. Jeg tør vedde på at mange av de som har vært kritiske i USA heller ikke visste om denne koblingen, og hadde trekt på skuldrene dersom de hadde visst det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...