Knutgrus Skrevet 29. oktober 2013 Del Skrevet 29. oktober 2013 (endret) Som tittelen sier egentlig. Ikke dobbel betydning. Bare en siste krampetrekning til å beholde barnet i meg. Dette kommer nok til å være siste maskinen jeg bygger meg på en del år. Har vært noen år siden sist, og behovet har egentlig ikke vært der for noen ny oppgradering. Etter mye frem og tilbake, har jeg nå omsider kommet fram til at det må bli en vinter til innendørs. Og da blir det vel stort sett Battlefield 4 det kommer til å gå i. Mulig jeg kommer til å prøve meg med litt overklokking, derfor K-prosessor og CPU-kjøler. Noen andre bruksområder vil også maskinen ha. Kommer inn på dette under hver av komponentene. Har dessverre ikke undersøkt så mye som jeg burde, ei heller sett på lignende poster. Men håper å få litt hjelp likevel. Har satt opp denne handlelisten på prisguide: https://prisguiden.no/liste/144563/ Hovedkort - Asus Z87-K - Her lurer jeg kanskje mest hva jeg trenger. Vil ha minst mulig mikkmakk. Styrer unna BT og Wifi +++ Har ikke bruk for mange tilkoblinger, bare et par usb + sata. Bruker USB-headset, så trenger ikke noe spesielt med tanke på lyd heller. Vurderer lydkort og høytalere en gang i fremtiden, men per i dag, ikke prioritert. CPU - Intel Core i7 4770K + Noctua NH-D14 -Hadde kanskje greid meg med 4670K, men kommer også til å drive en del med bilde (og smule video) -redigering. Satser på at de ekstra hundrelappene på HT er verdt det. Minne - Kingston HyperX Beast DDR3-2400 / Crucial DDR3 BallistiX Tactical 16GB Kit - Her og er jeg rimelig blank. Sett litt frem og tilbake på hastigheter. Slik jeg har forstått det er høyere hz nesten bare nødvendig for å dytte ut det siste av cpu i spilling. Men om det kreves SLI for å få bruk for det, går jeg sparer jeg gladelig et par hundrelapper her. GPU - Asus GeForce GTX 780 3GB DirectCU II OC - Nok et spørsmålstegn. 290x duger sikkert det og, men det er viktigere for meg at maskinen ikke bråker for mye. Har også hørt at å spille i 3d er kjempemorro, og vurderer dette med nvidia 3d vision. HDD - Bruker SSD fra nåværende som kommer til å bli stuepc fremover. Trenger ikke noe lagring her. Kabinett - Fractal Design Define R4 - Minst mulig dill, støy og støv. Kommer kun til å bli åpnet et par ganger i året for å fjerne støv, ellers skal det stå fast. PSU - Corsair TX 650W V2 - Usikker her også. TDP på oppsettet burde ikke være mer enn 350w så dette burde holde? Bryr meg ikke om modulære strømforsyninger. Kommer ikke til å utvide til SLI. Kommer ikke til å ta med PSU til fremtidige bygg. Skjerm - BenQ XL2411T - Her går pengene ut vinduet... Har skjerm fra før, men må ha noe som er moro for unga! Hadde egentlig bestemt meg for Asus sin 24" ... kommer tilbake til det i avslutningen. Så... Hadde egentlig tenkt til å vente med dette til ut i november en gang. Etter 780ti -resultatene var klare. Men nå ser det ut til at noen kompiser er med på Game-O-rama allerede første helg BF4 er ute. Og det vil jeg være med på! (føler meg som en liten drittunge når jeg skreiv den der!) I tillegg synes jeg nå at prisene på 780 har falt såpass at det er lovlig å velge det! Derfor vil bestillingen skje iløpet av dagen/morgendagen og bestilling til Pick up Point hos Komplett. Derfor er alle komponentene valgt av varer med relativt høy "lagerstatus". Noen synspunkter? Skulle gjerne ha spart inn noen tusenlapper på dette, men da hadde jeg ikke fått det jeg ville heller Redigert: Må vel kanskje nevne på at jeg har alt av lagring jeg trenger fra før! Endret 29. oktober 2013 av Knutgrus Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 29. oktober 2013 Del Skrevet 29. oktober 2013 (endret) Billigere, ganske så kapabel kjøler, en forbedret revisjon av PCBen (bedre VRM som betyr potensielt bedre overklokker), og en svært høy overklokk fra fabrikk: http://www.supersmart.no/PartDetail.aspx?q=p:6731789 PSUen er helt grei. Kunne nok like så godt ha gått ned til 550W versjonen. Selv med OC så vil du ikke komme i nærheten av dette. Effektiviteten faller jo noe når du ikke belaster PCen tungt. (du ønsker vel optimalt at denne skal holde seg rundt 30-80 % belastet) Ellers ser resten ganske velbalansert ut. Endret 29. oktober 2013 av Andrull 1 Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 29. oktober 2013 Del Skrevet 29. oktober 2013 (endret) Synes listen var ganske grei jeg. - Har satt opp en lignende liste selv, men valgte MSI Z87 MPower (litt skeptisk til MSI fra tidligere erfaringer, men de har bra med porter og killer NIC, og må jo ha blitt bedre med årene) ett Corsair 550D støydempet kabinett og H100i kjøler som passer rett i kabinettet. - Ja pluss at jeg skal vente en uke på GTX 780 ti Gikk også for 27" utgaven av BENQ'en, og tror det blir ett slikt ballistix kit, så vidt jeg har sett får man liten eller ingen ytelsesøkning med raskere minne selv ved overklokking. Endret 29. oktober 2013 av kjetilkl 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå