Gå til innhold

Piratnedlastning - hva er sjansen for å bli tatt?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Last ned så mye musikk, filmer, serier og spill som du vil. Det er ikke direkte ulovlig å laste ned torrent-filer, det er bare ulovlig å laste de OPP :)

Som allereie nevnt, torrent-filer inneheld ingenting ulovleg, så dei kan du laste opp, ned, hit og dit alt du orkar. Innhaldet dei peikar til er derimot noko anna. Påstanden om at det er lov å laste ned opphavsrettsverna verk, men ikkje opp, er ei stor misforståing. Påstanden var sann for mange år sidan (fram til 2006), men ikkje for programvare (spel er programvare). Marknadsføringa av Usenet som alternativ til BitTorrent er kanskje ein av fleire årsakar til at så mange framleis trur det er slik. Les den gjeldande åndsverklova § 12, og forklar korleis påstanden din kan stemme.

Du vil naturligvis ikke sette deg selv i fare ved å seede i 10 minutt.

Det er fullt mogleg for ein piratjeger å delta i ein torrent-sverm, og logge alle IP-adresser som deltek, at du er innom i ti minutt er meir enn nok.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er fullt mogleg for ein piratjeger å delta i ein torrent-sverm, og logge alle IP-adresser som deltek, at du er innom i ti minutt er meir enn nok.

Den dagen man skal begynne å bekymre seg for å bli tatt i å laste ned over nett har man faen meg ikke mye å bekymre seg for. Sannsynligheten er omtrent like stor som den er å få 12 rette i lotto.

Lenke til kommentar

Å kriminalisere basert på å logge spor av IP-adresser som har knyttet seg opp mot en torrent-sverm er forøvrig vel på vei analogt til å kriminalisere basert på kameralogg av hvem som har vært innom Oslo S.

Dersom ti minutter nedlasting eller opplasting av et åndsverk gjør et menneske kriminell, er det noe alvorlig gale i veien med kompetansen til menneskene som vurderer innholdet i slike lover.

Lenke til kommentar

Hei :)

Etter at piratloven (eller hva den nå heter) kom for en stund siden, har jeg sluttet å laste ned filer fra piratbukta osv. Men hva er sjansen for å bli tatt her i Norge? Mange av vennene mine laster ned i stor stil uten at det skjer noe. Er en del serier osv som er vanskelig å få tak i her i Norge som jeg gjerne skulle ha fått sett.

Takker for svar :)

Få vennene dine til å laste ned for deg, så får du gevinst uten risiko.

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hvilken linje du sitter med, men her tar det 10 minutt +- å laste ned en film. Du vil naturligvis ikke sette deg selv i fare ved å seede i 10 minutt. Stopper du den når den er ferdig vil det være helt uproblematisk.

Det er slik tankegang som vil få torrents til å dø ut med tiden.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...