Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Si opp pensjonsfond

Dapp47

Anbefalte innlegg

Hei!

Min mor opprettet for lenge siden et fond til meg som skulle være et utdanningsfond. Hun ble fortalt at kopi maskinen ikke fungerte så hun fikk ikke et eget eksemplar av avtalen. Likevel så hun noen stå og kopiere på veien ut.

Hun skulle få sitt eksemplar ettersendt noe hun aldri fikk etter gjentatte purringer.

Jeg driver nå med min utdanning og har behov for disse pengene, så min mor ringte Storebrand hvor hun da fikk beskjed om at dette var et pensjonsfond og de pengene kunne ikke røres før hun var pensjonert.

Hvordan i alle dager klarer de og gjøre en sånn feil? Er det da mulig og få sagt opp denne pensjonssparingen? Det er jo strengttalt Storebrand sin feil alt dette.

Håper på masse gode råd her da jeg virkelig trenger disse pengene. (Ja vi er klar over at det vil bli litt skatter og avgifter her.)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hør med forsikringsselskapet - sånne poliser har gjerne en "gjenkjøpsverdi" som sier hvor mye man får utbetalt hvis hele greia avsluttes. Denne vil i starten være lav, ofte lavere enn hva man til sammen har betalt inn, for å nærme seg det som skal utbetales ved pensjonsalder når man nærmer seg pensjonstidspunktet.

Lenke til kommentar

Merkelig sak, men jeg hørte om en kar som skulle opprette en sparekonto engang og fikk en BSU

Måte å løse det på er å betale det lille mellomgebyret (siden det ikke finnes noe skriftelig i mellom dere) så vil det nok også være den letteste løsningen, men det bygger ikke akkurat opp under ett veldig seriøst bilde av hvordan banket har behandlet dette.

Lenke til kommentar

Merkelig sak, men jeg hørte om en kar som skulle opprette en sparekonto engang og fikk en BSU

Måte å løse det på er å betale det lille mellomgebyret (siden det ikke finnes noe skriftelig i mellom dere) så vil det nok også være den letteste løsningen, men det bygger ikke akkurat opp under ett veldig seriøst bilde av hvordan banket har behandlet dette.

Banken har jo sin kopi hvor det står pensjonsfond. Men hele avtalen var veldig rar forteller min mor meg. Hun sier at han innsisterte på at hun skulle bruke hans penn til og signere med og ikke hennes. Kanskje dette hadde noe med dette å gjøre, ikke vet jeg. Uansett utrolig kjipt hele greia.

Storebrand nekter oss og ta ut penger. Eneste mulighet var ved død, da ville jeg få utbetalt 105% av pengene.

Lenke til kommentar

Ingenting er helt umulig. Dersom dere har fått skattefradrag mot at pengene skal være bundet til et bestemt formål eller tidspunkt, så vil å ta ut pengene uten at betingelsene er oppfylt føre til at alle skattefradrag dere opp gjennom årene har fått for denne avtalen plusses på inntekten det året dere tar dem ut. Og dere kan få en heftig baksmell på skatten neste år.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ingenting er helt umulig. Dersom dere har fått skattefradrag mot at pengene skal være bundet til et bestemt formål eller tidspunkt, så vil å ta ut pengene uten at betingelsene er oppfylt føre til at alle skattefradrag dere opp gjennom årene har fått for denne avtalen plusses på inntekten det året dere tar dem ut. Og dere kan få en heftig baksmell på skatten neste år.

Det vet vi, og prøvde oss på dette men det var altså ikke lov. Jeg kommer aldri til og bruke Storebrand igjen. Min mor leter nå frem brev hvor hun sendte en bekreftelse til dem bak i tiden på hvilken avtale hun hadde unngått og hvor hun da ba om en ekstra kopi til seg selv. Den evt skattesmellen skal Storebrand fint få stå for når det er de som har gjort denne feilen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...