Kristers90 Skrevet 29. oktober 2013 Del Skrevet 29. oktober 2013 har noen her erfaring med kjøp av laser fra utlandet? noen tips? gode/dårlige nettsider? Lenke til kommentar
Kristers90 Skrevet 29. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2013 tenker da på laserpeker med futt i, typisk 500-1000mW. dx.com har opp til 5mW.. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 29. oktober 2013 Del Skrevet 29. oktober 2013 (endret) Dette er nok ganske forbudt gitt. Da slike laserpenner er ulovlig i Norge. Eller det vil si klasse 3R, 3B, og 4 for enkeltpersoner i Norge. Du kan selvsagt ha i svakere klasser, men da snakker vi godt under 5mW. Siterer statens strålevern: Laserpekere Det innføres krav om godkjenning for enhver besittelse og bruk av laserpekere klasse 3R, 3B eller 4 i offentlig rom, inkl. skoler. Kravet innføres som et resultat av en stadig økende bruk av laserpekere og det faktum at feil bruk kan føre til øyeskader. Det er i den senere tid rapportert flere tilfeller hvor enkeltpersoner har misbrukt laserpekere til å blende bilførere og piloter under avgang og landing. Kompetansekrav – bruk av laser klasse 3B og 4, IPL og ande sterke ikke-ioniserende kilderForskriften presiserer at laser klasse 3B og 4, IPL og andre sterke ikke-ioniserende kilder skal betjenes av helsepersonell for all bruk på mennesker som er tilsiktet, enten det er medisinsk og kosmetisk formål. Som kanskje ikke sjokkerer, da det er høy fare relatert til så kraftige lasere som du etterspør (klasse 4), og for en som ikke en gang vet hvor han burde kjøpe slikt, så er det kanskje like greit å styre unna "våpensmugling". Endret 29. oktober 2013 av Andrull 2 Lenke til kommentar
Kristers90 Skrevet 29. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2013 er fullstendig klar over at alt over 1mW skal registreres og godkjennes, men det var ikke det som var spørsmålet! vet om mange sider og kjøpe laser på, men ønsker ikke å kjøpe en billig Kina kopi, så tips om en god og troverdig nettside eller hvilke merker jeg skal se etter er vell egentlig det jeg spør om. Lenke til kommentar
Eriksendrul Skrevet 29. oktober 2013 Del Skrevet 29. oktober 2013 er fullstendig klar over at alt over 1mW skal registreres og godkjennes, men det var ikke det som var spørsmålet! vet om mange sider og kjøpe laser på, men ønsker ikke å kjøpe en billig Kina kopi, så tips om en god og troverdig nettside eller hvilke merker jeg skal se etter er vell egentlig det jeg spør om. http://www.lazerpoint.com du kan titte her inne, vet de har 200mw hvertfall. Hva skal du med en 500-1000 mw laser egentlig ? Lenke til kommentar
Akrapovic Skrevet 29. oktober 2013 Del Skrevet 29. oktober 2013 http://www.wickedlasers.com/ Lenke til kommentar
Johannes94 Skrevet 29. oktober 2013 Del Skrevet 29. oktober 2013 http://www.lazerpoint.com/p-500mw-650nm-adjustable-focus-red-laser-pointer-with-lighting-cigar-function-black_6105489her er 500, hva skal du med dette? svi ut øya på folk? vil ikke involvere meg i noe her nå.. Lenke til kommentar
Slettet--- Skrevet 29. oktober 2013 Del Skrevet 29. oktober 2013 http://www.wickedlasers.com/arctic 2W burde holde for deg det. Lenke til kommentar
Akrapovic Skrevet 29. oktober 2013 Del Skrevet 29. oktober 2013 http://www.wickedlasers.com/arctic 2W burde holde for deg det. Pass deg for brann! Lenke til kommentar
vidor Skrevet 29. oktober 2013 Del Skrevet 29. oktober 2013 (endret) Jeg har faktisk tipset Statens strålevern om dette for over et år siden. Fikk forsåvidt svar, men det virket som de ga mer eller mindre beng i det. En ting er at styrken er høy og at det er farlig for øynene hvis man får enten laseren eller refleksjoner inn i øyet. En annen ting er at de aller fleste ikke har IR-filter, og høye doser med IR-stråling som du ikke ser er ganske skummelt. Disse strålene oppstår f.eks i hele rommet om det brukes innendørs, så det følger ikke selve laser dot'en eller strålen. Det som derimot er positivt er at styrken ofte er veldig misvisende, men dette er ikke leketøy. Endret 29. oktober 2013 av vidor Lenke til kommentar
Eriksendrul Skrevet 29. oktober 2013 Del Skrevet 29. oktober 2013 Om du googler litt kan du for under 100 kroner få en 200 mw`s laser til og yte mer en 1w =) Lenke til kommentar
Kristers90 Skrevet 29. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2013 Har ikke så mange andre planer en å ha den på hytta å leke med når en kjeder seg. takker for tips! Om du googler litt kan du for under 100 kroner få en 200 mw`s laser til og yte mer en 1w =) Har du noen link til dette? Lenke til kommentar
Geir44 Skrevet 29. oktober 2013 Del Skrevet 29. oktober 2013 Dete er ulovlige produkter i Norge, med god grunn. Nemlig søppelfolk og sosiale utskudd som forstyrrer flytrafikk. Lenke til kommentar
Johannes94 Skrevet 29. oktober 2013 Del Skrevet 29. oktober 2013 Dete er ulovlige produkter i Norge, med god grunn. Nemlig søppelfolk og sosiale utskudd som forstyrrer flytrafikk. Dete er ulovlige produkter i Norge, med god grunn. Nemlig søppelfolk og sosiale utskudd som forstyrrer flytrafikk. ååå så sint du er da.. geir Lenke til kommentar
Kristers90 Skrevet 29. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2013 Dete er ulovlige produkter i Norge, med god grunn. Nemlig søppelfolk og sosiale utskudd som forstyrrer flytrafikk. Ja også? spørsmåle var ikke om det er lovelig eller ikke. hva diverse retards gjør med laseren er verken ditt eller mitt problem. Lenke til kommentar
Eriksendrul Skrevet 29. oktober 2013 Del Skrevet 29. oktober 2013 Har ikke så mange andre planer en å ha den på hytta å leke med når en kjeder seg. takker for tips! Har du noen link til dette? Jeg har funnet og lest flere sider før men begynner og bli en stund siden jeg tenkte og prøve selv, så har ingen link desverre men om du søker på youtube er det massevis av "how to" videor som forklarer. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 30. oktober 2013 Del Skrevet 30. oktober 2013 Jeg har faktisk tipset Statens strålevern om dette for over et år siden. Fikk forsåvidt svar, men det virket som de ga mer eller mindre beng i det. En ting er at styrken er høy og at det er farlig for øynene hvis man får enten laseren eller refleksjoner inn i øyet. En annen ting er at de aller fleste ikke har IR-filter, og høye doser med IR-stråling som du ikke ser er ganske skummelt. Disse strålene oppstår f.eks i hele rommet om det brukes innendørs, så det følger ikke selve laser dot'en eller strålen. Det som derimot er positivt er at styrken ofte er veldig misvisende, men dette er ikke leketøy. Og hvorfor skal en stråling med lavere energinivå enn selv vanlig sollys være farlig? (ikke ioniserende er det også) Høye doser trenger du ikke å se, det kan du kjenne. F.eks når du sitter foran peisen så blir du bombadert med enorme mengder IR-stråling, som også er den gode deilige varmen du kjenner. Når du har sex så bombaderer man hverandre med IR-stråling. En håndholdt sak har nok ikke potensialet til å komme i nærheten av mengden IR som selv EN person sender ut. Spesielt om det stemmer som du sier at den sprer dette ut i rommet (som selvsagt stemmer, for fenomenet er også kjent som varme) Når huden brenner/smelter så er det selvsagt litt for mye, men jeg kan ikke se hvordan dette er en problemstilling overhode. En kokeplate sender ut stråling med 2000W, hovedsakelig i IR-spekteret. De fleste vet at det er farlig å nærme seg kilden, da det gir en for stor dose stråling. Snakker vi derimot UV-stråling med mye høyere energitetthet og som da er ioniserende, så er saken en annen. Meeen, det hindrer ikke folk å bombadere seg med dette frivillig. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 30. oktober 2013 Del Skrevet 30. oktober 2013 (endret) Ja også? spørsmåle var ikke om det er lovelig eller ikke. hva diverse retards gjør med laseren er verken ditt eller mitt problem. Hvordan skal vi vite at du ikke er som alle de andre retardene? Og jo det kan fort blir vårt problem om vi hjelper deg. Enten det bryter med reglene på diskusjon.no, eller om vi bare hjelper noen i å bryte norske lover eller moralske lover. Endret 30. oktober 2013 av Andrull Lenke til kommentar
vidor Skrevet 30. oktober 2013 Del Skrevet 30. oktober 2013 ... Helt enig, men den konsentreringen av energi som er i en laser er temmelig høy p.g.a selve konstruksjonen. Derfor er det meget viktig med IR-filter, slik at ikke denne blir forsterket for mye opp. Strålespektret fra solen er noe vi er bedre tilpasset over evolusjonen. En 1000 mW laser som ikke har et godt filter bør aldri brukes innendørs. Kun utendørs i kyndige hender. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå