WiKro Skrevet 29. oktober 2013 Del Skrevet 29. oktober 2013 Hei! Jeg har to filtre, ett Hoya NDX4 gråfilter og ett Anderson polafilter, begge 67mm til mitt Sony SEL18200 objektiv. Så en dag tenkte jeg å prøve begge filtrene samtidig, gråfilteret på først og polafilteret ytterst. Men da jeg skulle ta dem av viste det seg at de henger sammen - jeg er ikke istand til å få dem fra hverandre...! (Altså ikke problem å skru dem av objektivet - sammen.) Er det noen som kan gi meg råd om hvordan de kan skilles sånn at jeg kan bruke BARE gråfilteret eller BARE polafilteret og ikke begge to samtidig? :-) Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 29. oktober 2013 Del Skrevet 29. oktober 2013 Et godt tips er å bruke en lærreim og stramme denne rundt - så får du mer grep. Prøv to tynne reimer, rundt hvert sitt filter. Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 29. oktober 2013 Del Skrevet 29. oktober 2013 (endret) Som Trondster sier. Men ikke trykk hardt, da sitter det bare hardere. Poenget er at lærremmen ikke glir, og dermed gir deg bedre grep uten å trykke. Endret 29. oktober 2013 av pybalto Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 29. oktober 2013 Del Skrevet 29. oktober 2013 Du kan også kjøpe dedikert verktøy for noen kroner på eBay. Lenke til kommentar
WiKro Skrevet 29. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2013 Ingenting av dette virka. Men jeg fikk dem til slutt fra hverandre ved å bruke en liten skrutrekker og en hammer! Jeg tenkte at "går dem istykker så går dem istykker, de er jo ubrukelige likevel!" Men faktisk så løsna filtrene fra hverandre så jeg fikk dem løs! :-) Men jeg har et litt halvgedigent hakk i polafilteret, og det kan jeg leve med. Jeg slapp å kjøpe nye... :-)) Lenke til kommentar
KristianJV Skrevet 29. oktober 2013 Del Skrevet 29. oktober 2013 Når filtre henger sammen slik som dette, og man tar i med fingrene for å skru klemmer man de bare ovale og de biter seg enda mer sammen. Det lure er å fordele press og kraft så likt rundt hele filteret som mulig og helst ikke la kraften gå den veien som gjør at filterringen deformeres, men kun den veien man skal skru. Logisk nok selvsagt...Jeg pleier å skru med håndflaten om det henger godt fast, da klemmer man ikke filterringeni den retningen at det "låser seg".. så får man heller bare ta jobben med å pusse de rene for fettmerker etterpå.Men, til et Hoya-filter jeg kjøpte en gang fulgte det med en gummibeskyttelse som filteret ligger oppi, inni selve filteretuiet. Bruker alltid den når jeg skruv av/på filteret. Man skulle bare hatt to, tilfelle man får samme problem som trådstarter her har fått. 1 Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 29. oktober 2013 Del Skrevet 29. oktober 2013 Problemet er når man bruker sirkulært polariseringsfilter siden det er to delt og man må holde i den delen som er nærmest objektivet. Vanskelige filter kan man enkelt løsne ved og bruke en gummimatte, musematte eller lignende oppe på et bord og sette objektivet med filteret nedover på matten og bare vri i vei. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 29. oktober 2013 Del Skrevet 29. oktober 2013 Problemet er når man bruker sirkulært polariseringsfilter siden det er to delt og man må holde i den delen som er nærmest objektivet. Godt triks med gummimatte. Ellers er lineære polafiltre eksakt som sirkulære - man har like stort behov for å kunne rotere begge deler.. Lenke til kommentar
lma Skrevet 29. oktober 2013 Del Skrevet 29. oktober 2013 (endret) Du kan også kjøpe dedikert verktøy for noen kroner på eBay. Det var noe i nærheten av anbefalingen jeg fikk fra en kar i Japan Photo-butikken i Trondheim da jeg knuste et filter (som dermed satt bom fast til objektivet). Anbefalingen hans var nok hakket lettere og raskere å få tak i: http://www.clasohlson.com/no/Easy-Twist-boks-flaske%C3%A5pner/34-9707 Det fine er at den passer til flere ulike størrelser Mener å huske at den største passer perfekt til 77 mm. - L P.S. Vil legge til at det ikke var noe som helst problem å fjerne filteret fra objektivet med dette verktøyet. Endret 29. oktober 2013 av lma 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå