Gå til innhold

Får dette oppsettet deres velsignelse?

Anbefalte innlegg

Hei

Postet for en uke siden på forumet her, med spørsmål om hvilke komponenter jeg burde velge til den nye pc'n min. Takk for alle som hjalp meg - nå har jeg bestemt meg! :D

Jeg har dessverre ikke så mye erfaring med å kjøpe og sette sammen pc'er, og er usikker på om alt dette fungerer sammen. Det hadde jo i såfall vært et under. :lol: Så det er supert om dere gidder å se kjapt over denne listen, og si ifra om noe ikke fungerer sammen eller noe.

Skjerm handler jeg på Jmdata, Harddisk og kabinett hos Mpx og resten på Komplett.

CPU:

Intel Pentium 4 2.6 GHz Boxed PC800

Minne:

TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 1024MB Dual Pack

Hovedkort:

Abit IC7-G S478/800mhz, SATA

Skjermkort:

Sapphire Radeon 9600 Atlantis PRO 128MB "Fireblade Edition", Retail

DVD:

NEC DVD-brenner IDE ND-1300, Bulk

Mus/Tastatur:

Logitech Cordless Desktop MX

Harddisk:

Seagate 160GB Barracuda 7200.7 8MB cache, U-ATA100

Kabinett:

AOpen H600B Midi Tower kabinett SORT

Skjerm:

21" Sony G500

Tror derer jeg trenger ekstra kabler, vifter eller andre ting? Går det greit å kjøpe "bulk"?

Handler i morra, så takk til alle som svarer kjapt :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
var den til meg?

Duh. Du har jo ikke spesifisert hvor høyt du har klokket CPU jo :)

men on-topic, så ser den PCen meget fin ut. Som sagt, skal du overklokke finnes det bedre RAM, men den er god i massevis. Har du penger til overs kan vi jo alltids komme med andre komponenter til deg som yter enda bedre :)

Også bør du kanskje vente noen strakser slik at vi får sett på ytelsen til 9600XT. Håper på at det skal være rett rudt hjørnet. Så får du deg et nytt spill samtidig også :D

Lenke til kommentar

Offtopic :

Også bør du kanskje vente noen strakser slik at vi får sett på ytelsen til 9600XT. Håper på at det skal være rett rudt hjørnet. Så får du deg et nytt spill samtidig også

nytt spill?... sikter du til hl2 to som er utsatt til jul :wink:

tror neppe de bundler et spill som er uferdig :wink:

hl2 SKULLE kommet for 2 dager siden(jeg som skulle skulke skolen og alt :p ) men neida det vart utsatt til holiday season :evil:

Ontopic:

Kan ikke annet enn å si det samme som de andre, dc`en der ser grei ut den :yes: og det finnes bedre ram

-C.M

Lenke til kommentar
nytt spill?... sikter du til hl2 to som er utsatt til jul :wink:

tror neppe de bundler et spill som er uferdig :wink:

Joda, du får med en kupong som du veksler inn for spillet. Eller at du får en key som gjør at du kan laste det ned via Steam eller noe slikt. For halve poenget med XT er nemlig den HL2 bundelen :)

Og når du bestiller PCer så pleier som regel alt av utstyr å følge med. Ledninger, vifter og skruer. Så det er nok bare til å bestille :)

Lenke til kommentar

Hmm okei begynner å ta hintet mht ram :)

Siden du sa 3700 snekker'n, jeg fant disse på komplett:

TwinMOS PC3700 TwiSTER DDR 512MB CL2.5 1100,-

Corsair TWINX512-3700 512MB Platinum 1210,-

Corsair XMS3700 DDR-DIMM 512MB Platinum 1159,-

Corsair XMS3700 DDR-DIMM 512MB 1464,-

Hvilken vil dere anbefale av de tre øverste?

Synes den nederste ble litt dyr. Tøyer budsjettet nå :-?

Lenke til kommentar
Hei

[cut]

Kabinett:

AOpen H600B Midi Tower kabinett SORT

Skjerm:

21" Sony G500

Tror derer jeg trenger ekstra kabler, vifter eller andre ting? Går det greit å kjøpe "bulk"?

Handler i morra, så takk til alle som svarer kjapt :)

Har du handlet ennå?

Ihvertfall.... ville det ikke vært bedre med et kabinett som har en "dør" forann CD/DVD plassene? Som fx. Chieftec Dragon Midi Tower kabinett. Bråker ikke det mindre når man bruker DVD og HD mye? Noen som har noen erfaring med dette? Jeg har ikke det ennå...

En annen ting: Jeg ville aldrig kjøpt trådløs tastatur eller mus.. sluker ikke det batteri?, og med tastatur så kan man risikere å skrive på skjermen til naboen... :)

Trenger du ikke overgang fra "gammel" HD power kabel til den nye S-ATA power kabelen eller følger det med hovedkortet?

Anyway, driver å setter sammen pc selv... men har ikke helt bestemt meg ennå... så langt:

Chieftec Dragon Midi Tower kabinett

Asus P4C800 I875P S-ATA, GB LAN..

P4 2.8 GHz 800 ( kanskje 3 GHz hvis prisene faller noe )

TwinMOS PC3200 1024 DaPack

Seagate 160 GB ( samme som din )

NEC DVD-br IDE ND-1300

- Skjermkort... klarer ikke å bestemme meg... enten FX5900 eller noe fra ATI... vet ikke ennå

- Lydkort.. vet ikke her heller... bruker lydkort til spill, film og mp3... Vet ikke helt hvor bra kvalitet som må til for å få bra nok lyd til film uten at det blir for dyrt...

Har skjerm, floppy...

OG til slutt: Mustek PowerMust 600 Plus Line-int. UPS 600VA .--- jepp en ups... har alltid hatt lyst på en...jammen på tide å kjøpe en... :)

Kommer til å legge på litt "lyddemping" til slutt hvis den bråker for mye, men det vet jeg ikkeno om før den er bygd.. :)

Anyone care to comment? plz do.

Lenke til kommentar

Ihvertfall.... ville det ikke vært bedre med et kabinett som har en "dør" forann CD/DVD plassene? Som fx. Chieftec Dragon Midi Tower kabinett. Bråker ikke det mindre når man bruker DVD og HD mye? Noen som har noen erfaring med dette? Jeg har ikke det ennå...

Tror det eneste kabinettet som har en "merkbar" lyddemping gjennom døren er Lian Li PC6070

Aopen-kabinettet ser unektelig mye freshere ut også... :wink:

Og til deg, NightHawk_74:

Ser ut som et meget bra oppsett det! =)

Men - lydkort: det er jo lydkort innebygget i det hovedkortet du tenker på...

Lenke til kommentar

På s-ata diskene er det uttak for både den nye og den gamle type power kabel.

Ville ikke kjøpt tower med dør,men det er jo smak og behag, dessuten er det aopentoweret utrolig stille da den psuèn som er med har 120mm vifte og er nermest lydløs, dette toweret selges hos psdata på ukens tilbud for 745.- m/psu.

Lenke til kommentar
, dessuten er det aopentoweret utrolig stille da den psuèn som er med har 120mm vifte og er nermest lydløs, dette toweret selges hos psdata på ukens tilbud for 745.- m/psu.

H600A har ikke 120mm PSU-vifte originalt. Tror nok du tenker på A600A. H600A stiller ikke i samme klasse som A600A.

Vil heller si at strømforsyningen er akilles-hælen til H600A. Aopen-PSU'ene ligger lavt i kurs hos meg ihvertfall... (3stk helt føkka med normal bruk...)

Lenke til kommentar
PC'n vil i utgangspunktet stå på soverommet, og jeg regner med det blir en del rendring om natten. Derfor er det kult om den ikke bråker så fælt (så jeg for sove).

Da ville jeg ha gjort noen forandringer i oppsettet:

Hovedkort: Asus P4C800-E Deluxe

Grunnen til at jeg ville byttet ut Abit IC7-G med dette Asus hovedkortet, er at det sitter en passiv kjøler på north bridge (Abit bruker vifte). Dessuten kommer Asus kortet (jeg vet ikke om dette gjelder for Abit kortet også) med en teknologi som kalles Q-Fan Control og som styrer CPU vifta. I steden for at CPU vifta kjører på rundt 3000RPM når maskinen bare står å idler, setter systemet ned hastigheten på CPU vifta til f.eks 2000RPM, noe som gjør at du slipper å ligge å irritere deg over at CPU vifta bråker når du skal sove.

Minne: Corsair CMX512-3500C2

Dette minnet er godkjent av Asus for bruk på bl.a Asus P4C800-E Deluxe. Jeg tenker på ytelse, kvalitet og stabilitet når jeg anbefaler dette minnet. Jeg sier ikke at systemet blir ustabilt om du setter i noe annet enn det som Asus har godkjent, men vil du være på den sikre siden så velger du noe som er godkjent.

Skjermkort: Sapphire Radeon 9600 Atlantis PRO 128MB "Ultimate Edition"

Passiv kjøler!

Harddisk: Seagate Barracuda 7200.7RPM, 160GB, 8MB cache, S-ATA/150

Tips: Hvis du lagrer viktig arbeid o.l på harddisken bør du tenke på å kjøpe to harddisker og sette de i RAID 1. Det som er fint med RAID 1 er at hvis den ene harddisken skulle bli ødelagt, ligger alt som lå på den ødelagte harddisken på den andre harddisken. Asus P4C800-E Deluxe har ICH5R integrert i sørsiden som egentlig bare støtter RAID 0, men med en BIOS oppgradering støtter den RAID 1 også. Husk diskettstasjon hvis du skal sette opp RAID.

Kabinett: Jeg hadde vurdert et støydempet kabinett og en veldig stille strømforsyning fra microplex.no, f.eks Fortron/Source 350W.

Hva du gjør er en annen sak :wink:

Lenke til kommentar
, dessuten er det aopentoweret utrolig stille da den psuèn som er med har 120mm vifte og er nermest lydløs, dette toweret selges hos psdata på ukens tilbud for 745.- m/psu.

H600A har ikke 120mm PSU-vifte originalt. Tror nok du tenker på A600A. H600A stiller ikke i samme klasse som A600A.

Vil heller si at strømforsyningen er akilles-hælen til H600A. Aopen-PSU'ene ligger lavt i kurs hos meg ihvertfall... (3stk helt føkka med normal bruk...)

Tenkte på det han nevner H600B dette har samme stforsyning som den microplex selger under navnet fortron/source og er helt lydløs, mikroplex tar ca 600 bare for psu ,menst du får det kab m /psu for 745 hos psdata (ukens tilbud)

Har et selv til min amd maskin+har bygget med det til flere andre annbefales :wink:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...