Gå til innhold

Hvor bra pc burde man ha for programmering?

Gjest Slettet-YQ8U8xbZ

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-YQ8U8xbZ

Hvor bra pc burde man ha for programmering?
man trenger vel ikke så veldig bra pc, men ca hvor bra må den være om den skal være veldig bra til programmering?

Endret av Gjest
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En programmeringspc trenger ikke å være bra i det hele tatt. Så lenge den klarer å kjøre eclips og netbeans osv. Men om du skal drive med spill koding og litt mer tyngre varianter, så bør du ha litt power.

Jeg gikk 3 år med en sliten gammel hp pc fra 2008, og fullførte data ingeniør studien uten forsinkelser, hehe. Bare sørg for at laptopen eller pc'en har ssd.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-YQ8U8xbZ

Bare sørg for at laptopen eller pc'en har ssd.

Har ssd på bærbar men ikke på den stasjonære. Har det mye å si at jeg ikke har det?

Lenke til kommentar

Det er akkurat lite ram der ssd kommer til nytte, pagefile på ssd er overlegen snurredisker.

Edit: Jeg har en gammel asus eee netbook, sliten atomprosessor og 1gb ram. Ble liv i den da jeg satte inn ssd. Med vanlig harddisk var det pain.

Endret av samye83
Lenke til kommentar

Så du mener oppstart av programmer og os er like rask som på en snurredisk vs ssd? Hele ditt liv? SSD har ikke vært på markedet så lenge. SSD for en generell bedre brukeropplevlse, hvis du mener det mottsatte, så må du revurdere dine datakunnskaper.

Selvsagt er SSD raskere. Men

1. Det har ingenting å si for å lære å programmere

2. Det er BEDRE å lære seg programmering på en middels rask PC enn en superrask fordi man blir mer oppmerksom på ytelsesproblemer man kommer til å møte i den virkelige verden. En programmerer med den raskeste datamaskinen på markedet blir fort en arrogant programmerer: "Hvis programmet mitt kjører tregt er det datamaskinen din det er noe i veien med." Men om det er hans egen datamaskin som kjører programmet tregt tar han det som en utfordring til å lære seg mer effektive algoritmer.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Han spurte om en maskin til programmering. Jeg anbefalte en ssd for å gjøre brukeropplevelsen bedre. Har ikke sagt at ssd gjør at man lærer koding/programmering bedre enn uten ssd.

Tror du har misforstått helt hvorfor jeg anbefalte ssd.

La oss si at han skal kode i java. For at maskinvare skal bli en flaskehals, så må koden være ganske komplisert, med masse gui og implementering av eksterne plugins osv. Man kan selvfølgelig skrive en kode for å knuse tall, feks å regne primall. Da går det mye fortere med en rask pc, men det er nok ikke det trådstarter sikter til.

Lenke til kommentar

http://www.raspberrypi.org/archives/4595

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=774016

Nei, du trenger ikke spesielle krav for å lære hverken python eller C++.

Fordelen ved å ha en treg maskin er at du vil fokusere mer på at koden din jobber raskt. Ulempen er at maskinen kan virke slitsom å jobbe med.

For eksempel:

Du kjører en loop, som du har programmert dårlig, og går derfor 100 000 ganger.

Med en treg maskin må du vente (opp til flere sekunder) til maskinen har tygget seg gjennom loopen.
Med en rask maskin vil ikke loopen være spesielt merkbar.

Den største ulempen her er at koden din bruker unødvendig mye prosesseringskraft og kan bruke tid på dårligere systemer. Det er det dem har prøvd å diskutere ovenfor.

Kjøp den maskinen du føler for å kjøpe. Python trenger ikke spesiell maskinvare (om så det skulle være mye CPU, RAM eller GPU), spesielt ikke i første, andre og tredje runde du lærer.

Lenke til kommentar

Hva er det beste programmeringsspråket? eller hva brukes mest? er kanskje ikke noe fasit svar, men hva liker dere best?

Det kommer helt an på hva du skal lage, og hva slags mentalitet du har.

Hvis du er detaljorientert og vil lære ting fra bunnen av, uten at du må ha et fabelaktig resultat kjapt, er C et bra sted å starte.

Hvis du er ute etter resultater og vil starte med å lage spill kan det lønne seg å starte med en integrert pakke som Game Maker (http://www.yoyogames.com/studio). Med forbehold om at det er en stund siden jeg har vært borti Game Maker.

Hvis du vil programmere websider så er PHP et bra sted å starte.

Python har jeg lite til over for.

Java er et språk jeg også har lite til overs for, men det er et bra all-round-språk å starte med.

Det kan være smart å kjøpe en bok, da bruker du selvsagt samme språk som i boka.

Lenke til kommentar

http://www.tiobe.com/index.php/content/paperinfo/tpci/index.html

C og C++ er vel det som er mest brukt. Jeg er enig med Tåkelur, C er vel det beste stedet å starte, for så å gå over til C++.

Hvis du kun vil lære å forstå hvordan koding fungerer, så vil jeg anbefale et BASIC Stamp kit:
http://www.parallax.com/product/27807

Språket som brukes er BASIC, og er et språk hvor du lærer å tenke som en programmerer, men språket er alt for simpelt og skittent.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...