sedsberg Skrevet 28. oktober 2013 Rapporter Del Skrevet 28. oktober 2013 Har et Gigabyte Geforce GTX480. Det er fabrikkoverklokket (galskap) og har noe jeg tror er en kraftigere kjøleløsning enn de fleste. Når jeg kjører i gang et spill eller f.eks. Unigine Heaven så går temperature rett opp til over 90 grader og viftene går som turbiner! Etterfulgt av artifacts, blinking og stjerner i alle regnbuens farger på skjermen. Hvis jeg klokker ned manuelt til originale frekvenser slipper jeg artifacts men viftestøy og temperatur er fremdeles ganske absurde. Kan jeg klokke ned kortet permanent på noen måte? Og er det noen triks for å få ned temperatur og/eller viftestøy? Har mest lyst til å selge det men slik det er nå fremstår det som defekt. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 28. oktober 2013 Rapporter Del Skrevet 28. oktober 2013 Jeg ville prøvd å fjerne kjøleren, rense alt sammen og deretter påføre ny termisk pasta. Veldig sannsynlig at det har tørket ut etter et par år. Vil også tro det er en del støv inne i kjøleribbene som med fordel kan fjernes. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 28. oktober 2013 Forfatter Rapporter Del Skrevet 28. oktober 2013 Har allerede demontert, renset, lagt på ny pasta og montert nye thermal-pads. Det hjalp litt men ikke nok. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 28. oktober 2013 Forfatter Rapporter Del Skrevet 28. oktober 2013 Skrudde opp for å legge på ny pasta igjen og sjekke om alt er i orden. Det er første gang jeg har sett at kjølepasta har kokt. 1 Lenke til kommentar
Aerow Skrevet 28. oktober 2013 Rapporter Del Skrevet 28. oktober 2013 Hva med å kontakte forhandleren du kjøpte skjermkortet fra? Er jo 5 års reklamasjonsrett. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 28. oktober 2013 Forfatter Rapporter Del Skrevet 28. oktober 2013 (endret) Hvis jeg husker hvor jeg kjøpte det... Og uansett vil jeg ikke risikere "gebyr for test av feilfri vare". Har slitt med det tidligere ved lignende feil. Edit: Bytta kjølepasta til Arctic MX-4 og etter en innbrenningsperiode på ca. 1 time ser det ut til at temperaturen har sunket med 10C. Får nå makstemperatur på 87C. Tilsynelatende fungerer det på standard frekvenser (fabrikkoverklokkede, 821MHz/1600MHz). Endret 28. oktober 2013 av sedsberg Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 29. oktober 2013 Rapporter Del Skrevet 29. oktober 2013 Hvis jeg husker hvor jeg kjøpte det... Og uansett vil jeg ikke risikere "gebyr for test av feilfri vare". Har slitt med det tidligere ved lignende feil. Edit: Bytta kjølepasta til Arctic MX-4 og etter en innbrenningsperiode på ca. 1 time ser det ut til at temperaturen har sunket med 10C. Får nå makstemperatur på 87C. Tilsynelatende fungerer det på standard frekvenser (fabrikkoverklokkede, 821MHz/1600MHz). Du må huske på at GTX 480 er en varm GPU, spesielt når den blir overklokket. Om du ønsker mindre støy kan du alltids undervolte og underklokke GPUen, en reduksjon i driftsspenning på 0.05V og 60-70MHz frekvens burde gjøre underverker. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 29. oktober 2013 Forfatter Rapporter Del Skrevet 29. oktober 2013 Det er klokket 280MHz over standard så jeg har nok å gå på. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 29. oktober 2013 Rapporter Del Skrevet 29. oktober 2013 Selv mitt standard GTX 480 blir da fort 100-105 grader, og støyer mer enn noe annet kort, men det funker. Så om du får artefakter på bare noe og 90-grader, så er det jo ikke helt bra, og dermed noe i nærheten av defekt ja. Om du ønsker lavere temperaturer, høyere stabilitet og mindre støy så er nok vannblokk eneste måten å få bukt med slike store mengder varme. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 29. oktober 2013 Forfatter Rapporter Del Skrevet 29. oktober 2013 Det er ikke noe jeg vil legge noe penger i. Var noe jeg hadde liggende etter en oppgradering og tenkte bare å ha det i en annen PC i stedet for integrert skjermkort. Hadde vært greit om det fungerte helt uten videre og det kan set ut til at det går bra nå etter å ha bytta til kjølepasta av høyere kvalitet. Lenke til kommentar
Kurio Skrevet 29. oktober 2013 Rapporter Del Skrevet 29. oktober 2013 GTX 480 er kjempevarm. Selv med blokk på det, skikkelig loop og god kjølepasta idler det på 40 og blir ikke varmere enn 50 under 100% load, ergo helvetes varmt. 110 er helt normalt på dette kortet med et kabinett uten skikkelig kjøling på tung loud. Ingen fare. Lenke til kommentar
pingubim1 Skrevet 12. november 2013 Rapporter Del Skrevet 12. november 2013 Jeg ville kosta på meg en 1000 lapp i et nytt og pent skjermkort! GTX650 eller GTX660 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 12. november 2013 Forfatter Rapporter Del Skrevet 12. november 2013 Har allerede et GTX680. Ville bare prøve å få i gang det gamle da det ikke akkurat er noen sinke. Har nå fått det på kjør igjen og selger det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå