EvilSeagull Skrevet 28. oktober 2013 Del Skrevet 28. oktober 2013 Jeg har bare hatt det i 3 uker og vannet det ca en gang i uken og det begynner å miste bladene. Hva skal jeg gjøre? Lenke til kommentar
mekanikern Skrevet 28. oktober 2013 Del Skrevet 28. oktober 2013 La den hvile i fred Lenke til kommentar
multisync Skrevet 28. oktober 2013 Del Skrevet 28. oktober 2013 (endret) Vel hvis den er i ordentlig drenerende jord som den burde være så må den jo gjerne vannes hver dag. Hvis ikke, så les litt mer om bonsai, hvis du kjøper de fra plantasjen etc. så kommer de i leire som etter en stund vil gjøre at røttene råtner og den dør. Endret 28. oktober 2013 av multisync Lenke til kommentar
sn0dig Skrevet 28. oktober 2013 Del Skrevet 28. oktober 2013 Kanskje du kjøpte feil, er du sikker på at det ikke er et banzai tre? 1 Lenke til kommentar
EvilSeagull Skrevet 28. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2013 (endret) hvis du kjøper de fra plantasjen etc. så kommer de i leire som etter en stund vil gjøre at røttene råtner og den dør. Jeg er målløs Endret 28. oktober 2013 av EvilSeagull Lenke til kommentar
EvilSeagull Skrevet 28. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2013 Kanskje du kjøpte feil, er du sikker på at det ikke er et banzai tre? Helt sikker. Damen på plantasjen sa at det var et bonsai tre Lenke til kommentar
sn0dig Skrevet 28. oktober 2013 Del Skrevet 28. oktober 2013 Helt sikker. Damen på plantasjen sa at det var et bonsai tre Det var en spøk Lenke til kommentar
EvilSeagull Skrevet 28. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2013 Det var en spøk Oi nå føler jeg meg dum! Men det gjør sikkert du også Lenke til kommentar
multisync Skrevet 28. oktober 2013 Del Skrevet 28. oktober 2013 (endret) Vurderte bonsai en stund, men fant ut at det var litt for krevende, hvis man skal gjøre det ordentlig, kan jo ikke reise fra den mer enn 4-5 dager max. hvis man ikke har noe automatisk vanning Det Bonsaifolka sier man skal gjøre med de du kjøper er å løse opp leira (grunnen til leire er at bonsaijord ville ikke holdt seg i bollen under transport), trimme røttene, få en ordentlig bonsaipotte, og fikse riktig jordmix (som egentlig ikke er jord, men somregel en eller annen form for fin grus) Vil anbefale deg å lese deg litt opp om det, det er mye bra info ute på nett. Endret 28. oktober 2013 av multisync 1 Lenke til kommentar
EvilSeagull Skrevet 28. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2013 Vurderte bonsai en stund, men fant ut at det var litt for krevende, hvis man skal gjøre det ordentlig, kan jo ikke reise fra den mer enn 4-5 dager max. hvis man ikke har noe automatisk vanning Det Bonsaifolka sier man skal gjøre med de du kjøper er å løse opp leira (grunnen til leire er at bonsaijord ville ikke holdt seg i bollen under transport), trimme røttene, få en ordentlig bonsaipotte, og fikse riktig jordmix (som egentlig ikke er jord, men somregel en eller annen form for fin grus) Vil anbefale deg å lese deg litt opp om det, det er mye bra info ute på nett. Hmm, få bort leira sier du? Går det an å skylle røttene i vasken? Lenke til kommentar
multisync Skrevet 28. oktober 2013 Del Skrevet 28. oktober 2013 Les litt bedre beskrivelse, har sett en bildegjennomgang av hvordan man gjør det. Det er ikke en god idè å gjøre det nå før du har riktig jord osv. klart. Da vil den garantert dø. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 28. oktober 2013 Del Skrevet 28. oktober 2013 Japanere ser det jo som en slags kunst å holde et lite tre i live, så det krever definitivt mere jobb enn en vanlig potteplante. Lenke til kommentar
EvilSeagull Skrevet 28. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2013 Japanere ser det jo som en slags kunst å holde et lite tre i live, så det krever definitivt mere jobb enn en vanlig potteplante. Huff jeg håper jeg ikke har tatt meg vann over hodet når jeg kjøpte det treet. Jeg skal på plantasjen imorgen å kjøpe meg blomsterpotte og jord. Vi får bare krysse fingrene Lenke til kommentar
multisync Skrevet 28. oktober 2013 Del Skrevet 28. oktober 2013 (endret) Gunnen til at deter ekstra vanskelig er at du begrenser treet noe sykt, du trimmer røttene jevnlig så det ikke skal bli større, noe som er ekstremt stressende, i tillegg er det veldig lett å overvanne eller undervanne da den må ha en riktig balanse mellom vann og luft som kommer til røttene. Man må også hele tiden regulere næringen i form av gjødsel den får tilgang til. I tillegg brukes kobbertråd for å "temme" treet og forme det slik du vil ha den. Putter du den i en større potte med vanlig jord vil den være mye lettere å holde i live, men den vil ikke lengre være et bonsaitre da den vil ha tilgang til større plass til røtter og den vil begynne å vokse i størrelse over jorden også. Endret 28. oktober 2013 av multisync Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå