Enrich77 Skrevet 28. oktober 2013 Del Skrevet 28. oktober 2013 Når kan man vite at hjullager er defekt? Jeg hadde bil på EU-kontroll forrige uke. Ingen merknad, men dekkene var for slitt så jeg gikk for å få nye. Da tok de tak oppe og nede på dekket og røsket i det. Masse begevelse. Først sa han fyren at bærekule var defekt. Så kom det en til og mente at det måtte være hjullager. Det kan jo være noe i det for de forrige dekkene jeg hadde på var ujevnt slitt selv om jeg hadde korrekt lufttrykk i dem. Er det ikke slik at hvis det står dårlig til med hjullager så skal det komme en lyd? For øvrig var den sterke bevegelsen mye borte når jeg hadde fått på plass nye dekk. Lenke til kommentar
Inz4ne Skrevet 28. oktober 2013 Del Skrevet 28. oktober 2013 Med tanke på at den store bevegelsen ble borte når det ble byttet dekk så høres jo egentlig litt ut som hjulet var dårlig skrudd på, eventuelt at det lå noe mellom annleggsfalte på felg og bremseskive som gjorde at hjulet ikke lå helt innat med hele annleggsflaten og derfor var det mulig å bevege mer på det enn det som ellers er naturlig. Nå vet jeg ikke hvordan bil det er snakk om her, men de bilene jeg har erfaring med så er det som regel et form for stag som er grunnen til at man kan bevege en del på hjulet slik som du beskriver her. Jeg har aldri hørt om at hjullager kan føre til slike bevegelser, men bærekula vil jo kunne påvirke en slik bevegelse om det er slakk i den.Nå er ikke jeg mekaniker, men har skrudd litt bil så tenkte jeg kunne komme med mitt synspunkt. Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 28. oktober 2013 Del Skrevet 28. oktober 2013 Her er det ÉN ting som må til: En skikkelig konkret avklaring på hvor slakken sitter.Du KAN i gitte tilfeller ha en feil ved hjullagret slik at du får slakke ute ulyd, men det er uansett rart dette ikke ble avdekket ved pk. Jeg tror jeg ville funnet et annet sted å få utført pk neste gang. Lenke til kommentar
Pjuuok Skrevet 29. oktober 2013 Del Skrevet 29. oktober 2013 PK er sløvt alt for mange steder. Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 29. oktober 2013 Del Skrevet 29. oktober 2013 Vet... Det er vanvittig dårlig med opplæring. Generellt sett dømmes pk for strengt, men det gjør jo ikke saken bedre at folk ikke har skikkelige rutiner. Da ender de fort opp med å glemme sjekkpunkter. Det er for mange ganske farlig, da ganske mange bruker pk som en slags service, tror at alt av feil og mangler blir avdekka. DET er en kraftig missoppfatning. Pk er en kort miljø og sikkerhetssjekk, ikke stort mer.Selv har jeg utført pk i ca. 13 år før jeg fikk noen form for opplæring, annet enn en tom pk-seddel i handa. Jeg ser i ettertid at jeg har gjort MASSE feil, ganske enkelt fordi jeg ikke fikk en skikkelig opplæring i hvordan pk skal utføres. Jeg tør påstå at rundt halvparten av alle utførte pk i Norge pr. definisjon er dokumentforfalskning. Én mann gjør jobben, en helt annen knotter inn testen og signerer osv. Helt vanlig praksis, og helt ulovlig... Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 29. oktober 2013 Del Skrevet 29. oktober 2013 Når kan man vite at hjullager er defekt? Jeg hadde bil på EU-kontroll forrige uke. Ingen merknad, men dekkene var for slitt så jeg gikk for å få nye. Da tok de tak oppe og nede på dekket og røsket i det. Masse begevelse. Først sa han fyren at bærekule var defekt. Så kom det en til og mente at det måtte være hjullager. Det kan jo være noe i det for de forrige dekkene jeg hadde på var ujevnt slitt selv om jeg hadde korrekt lufttrykk i dem. Er det ikke slik at hvis det står dårlig til med hjullager så skal det komme en lyd? For øvrig var den sterke bevegelsen mye borte når jeg hadde fått på plass nye dekk. Når mitt hjullager var defekt, så hadde jeg slark i dekket, slik som du beskriver det. I tillegg var det ekstra hjulstøy under kjøring. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå