Gå til innhold

Hvordan søke på jobb?

AndersK_

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Et godt tips er å ha en skikkelig vellaget CV (altså: 0 - jeg sier: Null - skrivefeil) og møte opp personlig på plassen hvor man har tenkt å søke jobb og bare be om å få snakke med daglig leder eller skiftleder på plassen!

"De ække verre enn som så" :)

Lenke til kommentar
va sjer a folks?

jeg skall ha jobb hos dere ikke sant!

Jeg kan gjøre masse ting! jeg sverger!

Jeg kan mye om data ikke sant!

Jeg sverger! jeg skal gjøre alt mye bedre hos dere!

jeg har masse utdanning og jobet mange andre steder, ikke sant

Når starter jeg a'?

MVH

purken

slik skal den ikke se ut... :-?

Lenke til kommentar

Teit. Hva slags jobb/hvor gammel er du. Har da fått jobb bare ved å møte opp jeg.

"obligatorisk hilsing"

blabl

Når kan du jobbe

Ja, møt opp dato sånn og sånn klokken sånn og sånn

Mitt jobb intervju, tok vel 2min..... (er riktignok bare jobb ved siden av skolen, var 17 da jeg fikk den.

Lenke til kommentar

vis dine bare lår!

neida, men du burdte sende en søknad til bedriften du skal jobbe hos med en vedlagt CV. En søknad skal settes opp med samme regler som brev. Ved CV'n kan du ha vedlegg som f.eks karakterene dine ( det må være kopi, er ikke sikkert du får igjen karakterboka!) eller eventuelle kursbevis.

Mener du kan finne noen maler om søknad eller CV her.

Lenke til kommentar

Det er jo mange muligheter på å søke...å mange forskjellige fremgangsmåter. En kompis av meg tok å sendte mail til alle firmaene han kunne tenkt seg å jobbe for med noen personopplysninger. Han fikk svar, og jobber fortsatt på samme plass 3 år senere.

Når det gjelder meg selv, så ringte jeg først for å høre på den stillingen jeg skulle søke på, så troppet jeg opp dagen etterpå å leverte CV + vinemål og referanser og sånt til direktøren. Dette var jo mens hotellet var under bygging, så jeg startet 14 dager før det skulle åpne, og holdt på å ordne alt til åpning. Faktisk sinnsykt gøy å åpne et hotell...men lange dager. Fra tidlig om morgenen til sent sent på kvelden.

Lenke til kommentar

Jeg hadde en svensk "How to write a Søknad"

Du kan jo få noen tips derifra :yes:

Hur du skriver ett ansökningsbrev  

Ditt ansökningsbrev ger ett första intryck av dig och om det är välformulerat ökar det naturligtvis dina chanser att få komma till en anställningsintervju.  

Källa: jobuniverse.com, översatt och bearbetad av Maria Nilsson    

· Bemöda dig om att adressera brevet till den anställande chefen i fråga, eller åtminstone till chefen för personalavdelningen. Se bara till att du stavar namnet korrekt.  

· Om tjänsten är, eller har varit, utannonserad, så hänvisa till annonsen i ditt brev. Om du redan har varit i kontakt med någon på företaget så hänvisa till det samtalet.  

· Gör en kort presentation av dig själv som person, samt av din praktiska situation; var du bor, om du är gift, har barn och så vidare.  

· Skriv en kort sammanfattning av vad du har gjort hittills. Försök motivera varför du har gjort de val du har gjort.  

· Förklara varför du söker jobbet.  

· Beskriv hur din utbildning kan relateras till tjänsten i fråga.  

· Lyft fram din kunskap om den teknik eller de produkter som är relevant och nämn om du har arbetat med något projekt som är speciellt intressant i relation till den tjänst du söker.  

· Skriv datum, ort och underteckna brevet.  

· Ett ansökningsbrev bör inte vara längre än en A4-sida, annars är det risk att du börjar upprepa vad du redan skrivit i ditt CV.  

· Krångla inte till det i onödan, försök använda ett enkelt språk och skriv okomplicerade meningar.  

· Använd samma teckensnitt, bokstavsstorlek och samma typ av papper som du använde till ditt CV.  

· Kontrollera alltid stavning och grammatik när du har gjort några ändringar.  

· Om du kan få någon att titta på det du skrivit så är det en ovärderlig hjälp. Det som för dig känns helt klart och tydligt, kanske framstår som luddigt för någon annan. Kom också ihåg att de som kommer att läsa din ansökan är personer som inte är vana vid dina favorituttryck och akronymer.  

· Att skapa en sorts mall för ditt ansökningsbrev kan vara en god idé om du söker många olika tjänster. Du kan sedan klippa och klistra i det brevet för att anpassa det för varje ny tjänst du söker.  

· Undvik att skicka ett ansökningsbrev som verkar allt för generellt. Det ger sällan resultat, speciellt inte om du ansöker om ett jobb utan att det har utannonserats; även ett sådant brev ska riktas speciellt mot varje arbetsgivare genom att du talar om varför du söker arbete hos just dem och varför du skulle passa in på deras företag.  

· Kom ihåg att alltid behålla en kopia av varje ny version av ditt CV och ansökningsbrev du skickar iväg. Spara dem tillsammans med den jobbannons det gäller.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...