Gå til innhold

Norge ville vært tryggere uten innvandrere


Gjest medlem-320416

Anbefalte innlegg

Hva er det du er så redd for å miste hva angår "kultur"? Jeg kjenner knapt nok igjen dette samfunnet, fra det jeg ble født inn i, for over femti år siden. Og hva får deg til å tro at vår kultur er så mye mer "pinglete" enn de andres? Vi sitter trygt hvor vi er, mens de andre kommer flyttende med bare fragmentene igjen av sin egen opprinnelige kultur. Hva får deg til å tro at disse fragmentene virkelig kan true vår egen kultur, som tross alt har den fordelen at den hører hjemme her?

 

Jeg tror at du frykter mer enn du forstår ..

 

Det går mest sannsynlig bra, slik som det tidligere har gjort, og skulle det dukke opp spesielle problemer, tror jeg at vi er fullt ut i stand til å løse dem - og hvis dette ikke stemmer, vel, så var vel kanskje ikke vår kultur så verdifull og "bærekraftig" som vi trodde den var, og da må den på skrothaugen

 

For meg handler det mer om prinsipper enn å bevare kulturen. Selvom det blir effekten av å stå på prinsippene. Grunnen til at vår kultur er så "pinglete" eller lite bærekraftig, er jo rett og slett på grunn av slike som dere. Som ikke bryr dere om det skal serveres halalmat i fengsler, utenlandske flagg i 17. mai eller om barn blir ertet og utsatt for ubehagligheter pga. kjøttpålegg på brødskiven. Sverige har nå åpnet for bønnerop, snart står vel vi for tur.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

For meg handler det mer om prinsipper enn å bevare kulturen. Selvom det blir effekten av å stå på prinsippene.

 

Hvilke prinsipper tenker du på?

 

Grunnen til at vår kultur er så "pinglete" eller lite bærekraftig, er jo rett og slett på grunn av slike som dere.

 

 

Godt poeng, om enn upresist. Du vil nok oppleve at "slike som dere" ikke er det største problemet her. Det er de som ikke bryr seg om kultur i det hele tatt.

 

Jeg er opptatt av kultur, nærmere bestemt en liberal og humanistisk sådan. For meg er islam middelaldersk og reaksjonært, og jeg håper at innvandrerbefolkningen sekulariseres. Det skal jeg gjerne bidra til, men jeg tror ikke løsningen er å forby dem. Religionsforbud er omtrent like effektivt som alkoholforbud, og av samme grunn. Og som under forbudstiden, når det ikke lenger er lovlig overtar bandittene.

 

Som ikke bryr dere om det skal serveres halalmat i fengsler,

 

 

Korrekt. Hvorfor skulle jeg bry meg om hva innsatte spiser? Det får nå være fengslets problem.

 

utenlandske flagg i 17. mai

 

Også korrekt. Jeg synes det det tvert imot er strålende at våre nye landsmenn og -kvinner sender sine barn ut for å feire sitt nye hjemland, uten at de må fornekte sitt gamle.

 

eller om barn blir ertet og utsatt for ubehagligheter pga. kjøttpålegg på brødskiven.

 

Feil. Jeg bryr meg om det. Her er det innvandrerforeldrene som må stilles til ansvar, akkurat som med all mobbing.

 

Sverige har nå åpnet for bønnerop, snart står vel vi for tur.

 

Sverige som nasjon har ikke "åpnet for bønnerop", det har aldri vært forbudt. Det var det lokale politiet som ga adgang til det, det er de som regulerer offentlig aktivitet som medfører støy. Akkurat som i Norge, det er ikke forbudt med bønnerop her heller.

 

Det er i det svenske tilfellet snakk om 3 minutter en gang i uken.

 

Bryr jeg meg? Nja. Jeg mener jo personlig at tro og trosutøvelse er en privatsak, og bør utøves i den private sfære. Men det er viktigere ting som er galt med religionen. Tåler jeg kirkeklokkene på søndag, så tåler jeg vel litt bønnerop på fredagen.

 

 

Bønnerop, ja. Håper virkelig vi slipper å høre det i Norge, men det er vel som å tro på julenissen.

 

Vi har alt hørt dem. (Det vil si de som fortsatt bodde i Oslo for noen år siden.) Men det viste seg at det ikke var noe stort ønske om det, så de sluttet med det. (Tror jeg.)

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

 

For meg handler det mer om prinsipper enn å bevare kulturen. Selvom det blir effekten av å stå på prinsippene. Grunnen til at vår kultur er så "pinglete" eller lite bærekraftig, er jo rett og slett på grunn av slike som dere. Som ikke bryr dere om det skal serveres halalmat i fengsler, utenlandske flagg i 17. mai eller om barn blir ertet og utsatt for ubehagligheter pga. kjøttpålegg på brødskiven. Sverige har nå åpnet for bønnerop, snart står vel vi for tur.

Med den typen holdning som jeg har nå, har jeg reist rundt i hele verden, og vært på endel tøffe steder og opplevd litt vel tøffe situasjoner, men nettopp fordi jeg heldigvis har de prinsippene jeg har, så har jeg aldri vært i direkte fare eller blitt spesielt dårlig behandlet. Så min personlige empiri forteller meg at du tar feil.

 

Og hvis du synes at verden lager mye støy (tenker på at du plages av bønnerop, hala, flagg psv osv), så er det best å ikke forstyrre den støyen - og der kan du velge. Velger du å involvere deg, ja så må du forvente at du kan få vondt i hodet - sånn er det

 

:)

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar

Og hvis du synes at verden lager mye støy (tenker på at du plages av bønnerop, hala, flagg psv osv), så er det best å ikke forstyrre den støyen - og der kan du velge. Velger du å involvere deg, ja så må du forvente at du kan få vondt i hodet - sånn er det

 

Hvorfor ikke forstyrre støyen? Skal man holde kjeft om ting man ikke liker, istedet for å uttale seg om det? Det må være lov å kritisere slike ting. Det er prinsippsaker.

- 17. mai er Norges nasjonaldag her i Norge, ikke Pakistan, Irak eller Polen sin.

- Bønnerop fem ganger om dagen er bråkete.

- Havner du i fengsel i Norge så sitter du ikke klager på maten. Om jeg havner i fengsel i England, vil jeg ikke sitte å kreve fårikål, grandiosa og brunost.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Hvorfor ikke forstyrre støyen? Skal man holde kjeft om ting man ikke liker, istedet for å uttale seg om det? Det må være lov å kritisere slike ting. Det er prinsippsaker.

- 17. mai er Norges nasjonaldag her i Norge, ikke Pakistan, Irak eller Polen

Her er flagget flere norske amerikanere brukte på fet amerikanske nasjonaldagen

 

Det er en del av integreringsprosessen

 

https://www.google.com/search?q=norwegian+american+flag&client=safari&hl=en&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=UDGNUundHsruyQHKv4D4AQ&ved=0CCcQsAQ&biw=320&bih=416#biv=i%7C10%3Bd%7CcDV4CNcfZ8a55M%3A

Lenke til kommentar

 

Hvorfor ikke forstyrre støyen? Skal man holde kjeft om ting man ikke liker, istedet for å uttale seg om det? Det må være lov å kritisere slike ting. Det er prinsippsaker.

- 17. mai er Norges nasjonaldag her i Norge, ikke Pakistan, Irak eller Polen sin.

- Bønnerop fem ganger om dagen er bråkete.

- Havner du i fengsel i Norge så sitter du ikke klager på maten. Om jeg havner i fengsel i England, vil jeg ikke sitte å kreve fårikål, grandiosa og brunost.

 

Har da heller med det faktum at måltidet er religionsgrunnet. De må/kan bare tillate seg selv å spise halal-mat grunnet en tro de følger, og ikke noe som er en overdreven luksus eller ikke, men noe de faktisk utøver og vil fremdeles utøve imens de sitter fengslet.

 

Er det slik at din tro henger i tråd med fårikål, grandiosa og brunost?

 

 

Lenke til kommentar

Har da heller med det faktum at måltidet er religionsgrunnet. De må/kan bare tillate seg selv å spise halal-mat grunnet en tro de følger, og ikke noe som er en overdreven luksus eller ikke, men noe de faktisk utøver og vil fremdeles utøve imens de sitter fengslet.

 

Er det slik at din tro henger i tråd med fårikål, grandiosa og brunost?

Da får man sørge for å ikke havne i fengsel. Det er egentlig ikke så vanskelig å unngå, det bare å følge loven i Norge, så slipper man det. Man har sikkert brutt noen moralske prinsipper i sin religion også ved å komme i fengsel. Fin måte å ha fengsel litt avskrekkende på og det, og vite at i fengsel så får man ikke halal-kjøtt. Om det er viktig for deg, så unngår du å havne i en situasjon som gjør at du blir bura inne. Værre er det ikke.

 

Min tro har ingenting med den maten å gjøre, nei, men prinsippet er det samme, man kan ikke forvente hva som helst om man havner i fengsel. At Norges fengsler må bruke penger og tid på å ordne spesiell mat for enkelte kriminelle fordi de ønsker det, er tullete. Jeg kan forstå at de f.eks ikke vil ha svinekjøtt, og at de får noe annet servert da, det kan jeg forstå, men spesiallaget kjøtt får være en luksus man ikke kan sitte å kreve om man har brutt loven såpass alvorlig at man blir fengsla, spør du meg.

 

 

For å korrigere meg selv litt, så synes jeg det er greit med delte flagg. Man har f.eks sett folk med et norsk flagg på den ene siden og sitt moderland på den andre siden, og det synes jeg er greit. Må få være lov å være stolt og glad i sitt gamle hjemland. Men når jeg ser barn som voksne går rundt på 17. mai med kun et utenlansk flagg på 17. mai synes jeg det litt respektløst mot landet som har tatt dem inn varmen, for å være helt ærlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da får man sørge for å ikke havne i fengsel. Det er egentlig ikke så vanskelig å unngå, det bare å følge loven i Norge, så slipper man det. Man har sikkert brutt noen moralske prinsipper i sin religion også ved å komme i fengsel. Fin måte å ha fengsel litt avskrekkende på og det, og vite at i fengsel så får man ikke halal-kjøtt. Om det er viktig for deg, så unngår du å havne i en situasjon som gjør at du blir bura inne. Værre er det ikke.

 

Min tro har ingenting med den maten å gjøre, nei, men prinsippet er det samme, man kan ikke forvente hva som helst om man havner i fengsel. At Norges fengsler må bruke penger og tid på å ordne spesiell mat for enkelte kriminelle fordi de ønsker det, er tullete. Jeg kan forstå at de f.eks ikke vil ha svinekjøtt, og at de får noe annet servert da, det kan jeg forstå, men spesiallaget kjøtt får være en luksus man ikke kan sitte å kreve om man har brutt loven såpass alvorlig at man blir fengsla, spør du meg.

 

 

 

Det er jo selvsigende og selvsagt.. og jeg er enig med deg.

Men jeg påpekte kun grunnen til at de "klager" på maten. Ikke fordi de vil ha mer eller mindre luksus, men fordi det er religions-relatert.

 

Har ingenting med fårikål, grandiosa og brunost å gjøre.. Syns derfor det ble en teit sammenligning ;)

 

Men jeg er forøvrig enig i resten av det du sa.

Lenke til kommentar

Det er jo selvsigende og selvsagt.. og jeg er enig med deg.

Men jeg påpekte kun grunnen til at de "klager" på maten. Ikke fordi de vil ha mer eller mindre luksus, men fordi det er religions-relatert.

 

Har ingenting med fårikål, grandiosa og brunost å gjøre.. Syns derfor det ble en teit sammenligning ;)

 

Men jeg er forøvrig enig i resten av det du sa.

 

Jepp. Likevel, for meg er ikke religion noen gyldig grunn til å få spesialbehandling i fengsel på denne måten. Forholdene legges til rette for religionsutøvelse når man er fri mann eller kvinne i Norge. Ved å begå alvorlige kriminelle handlinger frarøves man denne friheten for en viss periode, noe man også er klar over på forhånd.

 

 

Helt siden han ble dømt har Davud og hans advokat kjempet for halal-mat. Ifølge Justisdepartementet har den terrordømte også ha stilt «vidtgående krav», ifølge et notat fra Lovavdelingen.

 

* Han krever at kjøttet kommer fra en bestemt leverandør og stilt krav til oppbevaringen og tilberedingen.

 

* Han skal ha bedt om en egen kokk til å tilberede maten og en egen komfyr som ikke har vært brukt til å lage annen mat.

 

*Han skal også ha insistert på at maten ikke skal oppbevares eller tilberedes på samme kjøkken som svinekjøtt.

 

* Davud skal også ha nektet å handle eget halalkjøtt i fengselets butikk, fordi han ikke stoler på butikkens leverandør.

 

Dette er dog sikkert et ekstremt tilfelle, men for min del så ser jeg ingen grunn til at norske skattebetalere skal betale såpass mye for at han og eventuelt flere andre skal få spise maten de krever.

Lenke til kommentar

For å korrigere meg selv litt, så synes jeg det er greit med delte flagg. Man har f.eks sett folk med et norsk flagg på den ene siden og sitt moderland på den andre siden, og det synes jeg er greit. Må få være lov å være stolt og glad i sitt gamle hjemland. Men når jeg ser barn som voksne går rundt på 17. mai med kun et utenlansk flagg på 17. mai synes jeg det litt respektløst mot landet som har tatt dem inn varmen, for å være helt ærlig.

Er mer eller mindre enig men faktum at de ønsker å bli med sier mye om hvor mye de ønsker å bli akseptert. Dere må finne en vei å feire innvandring og dine nye statsborgere, ikke lar som om de ikke eksisterer og at de bare tåles

 

Det feires syttende mai i wisconsin og hele byen feirer deres etnisitet, selv de som er fra Kina. Slike festivaler gir innvandrer sjansen til å elske begge deler.

Endret av jjkoggan
Lenke til kommentar

Har da heller med det faktum at måltidet er religionsgrunnet. De må/kan bare tillate seg selv å spise halal-mat grunnet en tro de følger, og ikke noe som er en overdreven luksus eller ikke, men noe de faktisk utøver og vil fremdeles utøve imens de sitter fengslet.

 

Er det slik at din tro henger i tråd med fårikål, grandiosa og brunost?

 

 

 

Vel, jeg er redd du ikke helt evner å forstå dobbeltmoralen i det du sier:)

Lenke til kommentar

Tard, jeg er redd du ikke leser innleggene og svarene ordentlig :)

Prøv igjen :)

 

Tard? uffameien. Vel, da prøver vi igjen. Du nevner at halalmat er religionsrelatert. Ifølge islam er det ikke lov å drepe, stjele eller lemleste, akkurat som i kristendomen. Så hvis denne flotte muslimen, dreper, stjeler eller lemlester, vil du si at vedkommende er en ekte troende muslim som fortjener halalmat da? Makter du nå å se dobbeltmoralen i det du sier?

Endret av Nektard
Lenke til kommentar

 

Tard? uffameien. Vel, da prøver vi igjen. Du nevner at halalmat er religionsrelatert. Ifølge islam er det ikke lov å drepe, stjele eller lemleste, akkurat som i kristendomen. Så hvis denne flotte muslimen, dreper, stjeler eller lemlester, vil du si at han er en ekte troende muslim som fortjener halalmat da? Makter du nå å se dobbeltmoralen i det du sier?

"Du nevner at halalmat er religionsrelatert" ........ Eh, ja ? skal du kverulere på det også?

 

Og det er ikke bare drap, tyveri, eller "lemlestning" som fører til evnt opphold i fengsel, vet du ;)

 

Og hvorfor i alle dager fyrer du på med "lemlestning" ? Er det noe du generelt assosierer med det du kaller "flotte muslimer" , eller var det bare ett veldig dårlig eksempel ?

Lenke til kommentar

"Du nevner at halalmat er religionsrelatert" ........ Eh, ja ? skal du kverulere på det også?

 

Og det er ikke bare drap, tyveri, eller "lemlestning" som fører til evnt opphold i fengsel, vet du ;)

 

Og hvorfor i alle dager fyrer du på med "lemlestning" ? Er det noe du generelt assosierer med det du kaller "flotte muslimer" , eller var det bare ett veldig dårlig eksempel ?

 

Du, Lady_A, jeg ser nå at du faktisk ikke forstår, ei heller kommer til å forstå poenget mitt så jeg tror vi lar akkurat dette ligge:)

 

Jeg er forrestem fullt klar over at halal er relatert til islam, og jeg har genrelt heller i kke noe imot det. Hadde du klart å tyde ordene mine og satt sammen setningene mine i hodet ditt, hadde du selfølgelig skjønt at utsagnet mitt ikke dreide seg om hvorvidt halal er religionsrelatert eller ikke.

 

Eksemplene er satt på spissen slik at du skulle fatte og forstå, men jeg misslyktes.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...