tom waits for alice Skrevet 18. november 2013 Del Skrevet 18. november 2013 Vel, du hevder at samfunnet kollapser i selve spørsmålet, derfor vil det være retorisk. Men jeg kan svare deg. Nei, velferdsamfunnet vårt vil ikke kollapse uten flere ikke-vesltige innvandrere. Sålenge alle bidrar. Det er minst to problemer med det: 1. Alle bidrar ikke. Det er utopisk. 2. Et av bidragene måtte være at vi fikk flere barn, slik at vi hadde nok skattebetalere under eldrebølgen de neste 30 årene. Det gjør vi ikke. Geir Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 18. november 2013 Del Skrevet 18. november 2013 Vel, du hevder at samfunnet kollapser i selve spørsmålet, derfor vil det være retorisk. Men jeg kan svare deg. Nei, velferdsamfunnet vårt vil ikke kollapse uten flere ikke-vesltige innvandrere. Sålenge alle bidrar. Det var ikke spørsmålet. Lenke til kommentar
EvilSeagull Skrevet 18. november 2013 Del Skrevet 18. november 2013 Kan folk vær så snill å slutte å bruke fremmedord. Det er veldig plagsomt Lenke til kommentar
Pernicious Weed Skrevet 18. november 2013 Del Skrevet 18. november 2013 Det er minst to problemer med det: 1. Alle bidrar ikke. Det er utopisk. 2. Et av bidragene måtte være at vi fikk flere barn, slik at vi hadde nok skattebetalere under eldrebølgen de neste 30 årene. Det gjør vi ikke. Geir Så kommer igjen problemet med type innvandring. Vi tjener penger på innvandring fra folk som kan gå rett i jobb, kan språket (eventuelt jobbe jobber der det ikke trengs). For eksempel svensker. Dette er bra. Ikke-vestlig innvandring derimot er ikke lønnsomt i netto, og de koster staten mer enn man tjener på de, sånn i gjennomsnitt for hver innvandringsgruppe. Selvfølgelig er det store induviduelle forskjeller. Lenke til kommentar
Nektard Skrevet 18. november 2013 Del Skrevet 18. november 2013 Det er minst to problemer med det: 1. Alle bidrar ikke. Det er utopisk. 2. Et av bidragene måtte være at vi fikk flere barn, slik at vi hadde nok skattebetalere under eldrebølgen de neste 30 årene. Det gjør vi ikke. Geir Vel Geir, det behøves ikke innvandrere med andre kulturer og livssyn som rett og slett er motstridende fra den vi har. Da blir det bare en krussedull hvis ingen gir slipp på noe, nå ser det ut til at det er vi som gir slipp på vår kultur, og ikke motsatt. Jeg synes det blir veldig feil Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 19. november 2013 Del Skrevet 19. november 2013 Kan folk vær så snill å slutte å bruke fremmedord. Det er veldig plagsomtfremmedord? Hvilke? Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 19. november 2013 Del Skrevet 19. november 2013 Så kommer igjen problemet med type innvandring. Vi tjener penger på innvandring fra folk som kan gå rett i jobb, kan språket (eventuelt jobbe jobber der det ikke trengs). For eksempel svensker. Dette er bra. Ikke-vestlig innvandring derimot er ikke lønnsomt i netto, og de koster staten mer enn man tjener på de, sånn i gjennomsnitt for hver innvandringsgruppe. Selvfølgelig er det store induviduelle forskjeller. Vi tjener også penger fra folk som tar jobber andre ikke vill ha, særlig de jobbene som lar mer produktive arbeidere jobbe lengere. Det koster samfunn når meget produktive folk må bruke sin tid til å passe på barns eller engasjere seg i husarbeid istedenfor å gjør jobben sin Lenke til kommentar
Pernicious Weed Skrevet 19. november 2013 Del Skrevet 19. november 2013 Vi tjener også penger fra folk som tar jobber andre ikke vill ha, særlig de jobbene som lar mer produktive arbeidere jobbe lengere. Det koster samfunn når meget produktive folk må bruke sin tid til å passe på barns eller engasjere seg i husarbeid istedenfor å gjør jobben sin Det er sant. Man finner selvsagt både positive og negative aspekter ved dette. Likevel, disse tallene er ganske så høye.. Og utviklingen kan ikke fortsette sånn. Det skriver Finansavisen lørdag i et større oppslag bygd på analyser gjort av Statistisk sentralbyrå (SSB). De 15.400 ikke-vestlige innvandrerne som ankom i 2012, vil til sammen koste netto 63 milliarder kroner ifølge beregninger laget av SSB-forsker Erling Holmøy. Hvis ikke-vestlig innvandring fortsetter som de siste fem årene, vil de totale kostnadene bli ikke mindre en netto 4100 milliarder kroner. Innvandrerer fra Øst-Europa vil «bare» koste 800.000 kroner per person, mens vestlige innvandrere vil gi like mye i pluss. http://www.abcnyheter.no/nyheter/2013/04/14/innvandrere-koster-norge-mange-milliarder-kroner Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 19. november 2013 Del Skrevet 19. november 2013 (endret) Vel Geir, det behøves ikke innvandrere med andre kulturer og livssyn som rett og slett er motstridende fra den vi har. Da blir det bare en krussedull hvis ingen gir slipp på noe, nå ser det ut til at det er vi som gir slipp på vår kultur, og ikke motsatt. Jeg synes det blir veldig feil Hva er det du er så redd for å miste hva angår "kultur"? Jeg kjenner knapt nok igjen dette samfunnet, fra det jeg ble født inn i, for over femti år siden. Og hva får deg til å tro at vår kultur er så mye mer "pinglete" enn de andres? Vi sitter trygt hvor vi er, mens de andre kommer flyttende med bare fragmentene igjen av sin egen opprinnelige kultur. Hva får deg til å tro at disse fragmentene virkelig kan true vår egen kultur, som tross alt har den fordelen at den hører hjemme her? Jeg tror at du frykter mer enn du forstår .. Det går mest sannsynlig bra, slik som det tidligere har gjort, og skulle det dukke opp spesielle problemer, tror jeg at vi er fullt ut i stand til å løse dem - og hvis dette ikke stemmer, vel, så var vel kanskje ikke vår kultur så verdifull og "bærekraftig" som vi trodde den var, og da må den på skrothaugen Endret 19. november 2013 av Bruker-95147 Lenke til kommentar
αкαѕнα Skrevet 19. november 2013 Del Skrevet 19. november 2013 http://www.vg.no/nyheter/innenriks/ran/halvparten-av-oslo-innbyggerne-foeler-seg-utrygge-ute/10136940/ Er ikke dette "bevis" nok for at spørsmålet til TS er besvart og korrekt...? Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 19. november 2013 Del Skrevet 19. november 2013 Så kommer igjen problemet med type innvandring. Vi tjener penger på innvandring fra folk som kan gå rett i jobb, kan språket (eventuelt jobbe jobber der det ikke trengs). For eksempel svensker. Dette er bra. Ikke-vestlig innvandring derimot er ikke lønnsomt i netto, og de koster staten mer enn man tjener på de, sånn i gjennomsnitt for hver innvandringsgruppe. Selvfølgelig er det store induviduelle forskjeller. Så er det et spørsmål om det må være sånn. Kanskje måten vi behandler disse ikke-vestlige på (setter dem i asyl milevis fra nærmeste jobb og gir dem penger for å gjøre ingenting) bidrar til saldoen. Vel Geir, det behøves ikke innvandrere med andre kulturer og livssyn som rett og slett er motstridende fra den vi har. Da blir det bare en krussedull hvis ingen gir slipp på noe, nå ser det ut til at det er vi som gir slipp på vår kultur, og ikke motsatt. Jeg synes det blir veldig feil Nå er jeg ikke kulturrelativist, og synes ikke all kultur er like bra. Men jeg har ikke samme inntrykk som deg. Jeg ser (så godt som) ingen nordmenn som bytter ut jul og Prøysen med ramadan og bønner. Men jeg ser tydelig at innvandrere (spesielt av annen generasjon) sekulariseres og blir mer "norske" i sine livsstil. Derimot ser jeg tydelig at vi bytter Prøysen med [sett in amerikanske artister med markeringsbehov], men det er et annet fenomen, og skyldes ikke innvandring. Jeg er enig med Vanvittige Sky: Det er en pinglete kultur som blir truet av noen få prosent muslimer som foretrekker å gå i moskeen når vi ikke går i kirken. Men jeg tror ikke den er truet. Derimot troer jeg at all kultur har godt av å utfordres. http://www.vg.no/nyheter/innenriks/ran/halvparten-av-oslo-innbyggerne-foeler-seg-utrygge-ute/10136940/ Er ikke dette "bevis" nok for at spørsmålet til TS er besvart og korrekt...? Ja og tja. Det er åpenbart at medias dekning skaper oppmerksomhet om disse ranene, og det innebærer et stort element av "tenk om det var meg". Og ja, det er en reell frykt, selv om den statistiske sjansen er forsvinnende liten. Hadde ikke disse innvandrerne vært her, så hadde vi heller ikke hatt disse ranene. Men 99% av innvandrerne kunne vært her og Norge hadde vært like trygt som uten. Som jeg pleier å si: Innvandrerne er her, og de kommer til å bli her. At det har uheldige følger behøver ingen bestride, men vi behøver ikke behandle en føflekk med å kappe av oss hele beinet. Geir Lenke til kommentar
Pernicious Weed Skrevet 19. november 2013 Del Skrevet 19. november 2013 Så er det et spørsmål om det må være sånn. Kanskje måten vi behandler disse ikke-vestlige på (setter dem i asyl milevis fra nærmeste jobb og gir dem penger for å gjøre ingenting) bidrar til saldoen. Det er sant. Send ut mesteparten så kjapt som mulig, sånn at de får muligheten til å dra hjem, eventuelt søke asyl i et annet land. De får vi tar inn bør få bedre oppfølging og kjapt komme igang med norskkurs og skole/arbeid. Mye penger å spare her, og mye bedre for innvandrerne å komme inn i rutinene med en gang isteden for å gå vandrende rundt og lure på om de får asyl eller ei. Nå er jeg ikke kulturrelativist, og synes ikke all kultur er like bra. Men jeg har ikke samme inntrykk som deg. Jeg ser (så godt som) ingen nordmenn som bytter ut jul og Prøysen med ramadan og bønner. Men jeg ser tydelig at innvandrere (spesielt av annen generasjon) sekulariseres og blir mer "norske" i sine livsstil. Det er jo veldig, veldig naturlig dette da. Ville vært relativt sjokkerende om det var motsatt, spør du meg. Den norske julefeiringen i de fleste norske hjem er ganske sekulær og en hyggelig tradisjon som jeg synes det er flott at innvandrere tar del i. Ramadan og bønner er mer religiøst, og i mindretall. Mange muslimer i Norge dropper også denne delen av islam etter noen år i Norge. Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 19. november 2013 Del Skrevet 19. november 2013 http://www.vg.no/nyheter/innenriks/ran/halvparten-av-oslo-innbyggerne-foeler-seg-utrygge-ute/10136940/ Er ikke dette "bevis" nok for at spørsmålet til TS er besvart og korrekt...? Nei, det er kun bevis på Statens (Politiet) inkompetanse når det gjelder å beskytte nordmenn mot kriminalitet. 1 Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 19. november 2013 Del Skrevet 19. november 2013 Nei, det er kun bevis på Statens (Politiet) inkompetanse når det gjelder å beskytte nordmenn mot kriminalitet.Istedet for å fokusere på alvorlig kriminalitet, så ønsker mange av de samme folka som vil fjerne den å bruke politiets resurser på å jage mennesker som spør etter penger fra gatene. Politiet prioriterer også mopedister som har trimsett, fremfor å ta virkelig kriminelle. Politiet er ikke inkompetente, de gjør bare den jobben de er satt til. Det er velgerne som er inkompetente til å velge riktige politikere, eller ikke velge dem dersom politikerne prioriterer feil. 1 Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 19. november 2013 Del Skrevet 19. november 2013 De stemmer også på partier som ønsker lave straffer for for eksempel ran. Nordmenn flest syntes mer synd på den kriminelle enn på offeret. 1 Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 19. november 2013 Del Skrevet 19. november 2013 Istedet for å fokusere på alvorlig kriminalitet, så ønsker mange av de samme folka som vil fjerne den å bruke politiets resurser på å jage mennesker som spør etter penger fra gatene. Politiet prioriterer også mopedister som har trimsett, fremfor å ta virkelig kriminelle. Politiet er ikke inkompetente, de gjør bare den jobben de er satt til. Det er velgerne som er inkompetente til å velge riktige politikere, eller ikke velge dem dersom politikerne prioriterer feil.Du har kjøpt den sedvanlige politiske ansvarsfraskrivelsen ser man. Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 19. november 2013 Del Skrevet 19. november 2013 Du har kjøpt den sedvanlige politiske ansvarsfraskrivelsen ser man.På hvilken måte? Lenke til kommentar
fivebigcities Skrevet 19. november 2013 Del Skrevet 19. november 2013 Norge ville vært tryggere hvis det ikke hadde vært noen fattige her overhodet. Nød og lite sosialt overskudd fører til kriminalitet og risikoatferd. Men når det er sagt. Det er klart at når du kommer fra et land som er så til de grader ulikt Norge, hvor du har opplevd krig, brutalitet og pådratt deg traumer som du vil måtte bære med deg for resten av livet, så er det ikke bare-bare å integreres i Norge.De som utfører kriminelle handlinger i Norge vet nok at det de gjør er galt, og at det har konsekvenser for andre. Men for mennesker som kommer fra land hvor normen er en annen, hvor det er vanlig å ta livet av dem man raner, slå dem, eller på annen måte skade dem, så kan nok de som utfører ranene i Norge for tiden føle at de holder igjen. De kan føle at det de gjør ikke er stort mer alvorlig enn å stjele en lommebok. Og lommebøker stjeler nordmenn også. Lenke til kommentar
Reconzile Skrevet 19. november 2013 Del Skrevet 19. november 2013 Norge er det nye Amerika. Kor mange i Amerika er det som har originale røtter der lengre? Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 19. november 2013 Del Skrevet 19. november 2013 Det er sant. Man finner selvsagt både positive og negative aspekter ved dette. Likevel, disse tallene er ganske så høye.. Og utviklingen kan ikke fortsette sånn. Jeg kjønner ikke hvorfor dere klager på innvandringen istedenfor hvordan dere behandler innvandringen Staten trenger ikke å støtte utenlandsk folk som ikke har vist seg at de ønsker å bidra. Da blir fordelene større enn ulempene. Norge kan bruke innvandrere med lav utdannelse og jeg tror det blir vanskelig å finne mange vestlige innvandrere som søker lavtlønnede arbeid i Norge Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå