Gå til innhold

Norge ville vært tryggere uten innvandrere

Gjest medlem-320416

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vel, nå har vi jo faktisk originalen, "politiets egne tall", som er kilden for disse artiklene. Enten så støtter den artiklenes fremstilling, eller ikke. Og vi har et utsagn fra politiet som sier at NRKs fremstilling (de var først ute med saken) var feil. Men vi bør kanskje spørre politiet istedet for å krangle om det, siden ingen av oss er noen førstehånds kilde.

Edit: Og det har jeg gjort, jeg har sendt en epost til politiet og spurt.

I mellomtiden har jeg funnet ut følgende: Tallene hos NRK inkluderer voldtektsforsøk. Mine tall var de 19 som ifølge politiet ble fullbyrdet. Der opererer politiet med 19 stykker, altså blir totalen 38. Det er fortsatt en forskjell på 38 og 55. Videre ser jeg at rapporten snakker om antall fornærmede. Det kan kanskje være mulig at noen er blitt overfalt mer enn en gang, eller av mer enn en gjerningsmann? Vi får se om jeg får noe svar.

Du tar ikke poenget. Jeg har alltid sagt at utlendinger er kraftig overrrepresentert på voldtektsstatistikken. Men nettopp derfor kan også innvandringsmotstanderne holde seg til sannheten, ingen grunn til å overdrive.

Jeg later ikke som noe som helst. Jeg dokumenterer at politiet selv er uenig i medias fremstilling av deres egne tall. Det må være relevant i diskusjonen.

Ja, det er snodig. Nå var det altså bare 5 som ble tatt. 2 var afrikanere, 2 asiater, og en var faktisk norsk i 2011. Det var året før at ingen av dem var det.

Vel, jeg ser altså problemene. Jeg prøver dog å sette dem i rett perspektiv. Den saken har nemlig to sider, at de som er mot innvandringen blåser opp de smme problemene er den andre. Når jeg ser det tar jeg til motmæle. Det betyr ikke at jeg lukker øynene, tvert om.

Geir :)

Får vente å høre hva de sier i mailen. Det er mulig politiet og Nrk har forskjellige definisjoner på hva en overfallvoldtekt er, og at noen av de som Nrk nevner går innenfor de andre kategoriene som nevnes. Hvis jeg husker rett så var det vel 58 av voldtektene i rapporten som ble oppført som "ukjent", altså at gjerningsmann ikke hadde noen form for tidligere relasjon til ofrene før det skjer.

Her er en oversikt over alle overfallsvoldtektene i Oslo år (pr. 31. oktober 2011):

1. Lørdag 15. januar kl. 04:35 Toftes gate/Sannergata
  2. Søndag 30. januar kl. 03:30 Grønlandsleiret ved Politihuset
  3. Onsdag 16. februar kl. 22:25 Østre Gravlund
  4. Søndag 20. februar kl. 02:10 Stortorvet
  5. Søndag 27. februar kl. 05:00 Sørligata, Tøyen
  6. Fredag 18. mars kl. 11:30 Alnabruveien/Terminalveien Ifølge politiet en særdeles brutal voldtekt. Kvinnen ble overfalt utendørs. Overgrepene fortsatte senere innendørs. En mann er siktet og sitter fengslet.
  7. Lørdag 2. april kl. 23:10 Sofienbergparken Gjerningsmannen er muligens asiat, 20–40 år gammel, med mørkt hår, mulig hette og mørke klær.
  8. Søndag 3. april kl. 02:15 Støperigata/Aker Brygge To timer senere ble en annen kvinne voldtatt av to menn som snakket gebrokkent engelsk, på bussholdeplassen på Tjuvholmen. Den ene beskrives som 20–30 år gammel, skallet, med hvit skjorte, tynt slips og svart bukse. Den andre blir beskrevet som rundt 30 år, høy og tynn og med kort, mørkt hår, svart skjorte og svart bukse.
  9. Søndag 3. april kl. 02:30 Mandalls gate, Grønland Halvannen time etter det igjen ble en kvinne voldtatt på Grønland. Kvinnen gikk fra restauranten Olympen og var bortom Jokerbutikken i Grønlandsleiret. Gjerningsmannen skal ha snakket gebrokkent norsk og engelsk, var 25–35 år gammel, med mørkt hår, mulig lue eller hette.
  10. Søndag 3. april kl. 04:00 Brugata Den siste av de fire voldtektene fant ifølge politiet sted en halv time senere enn det igjen, rundt klokka 03.00, i en sidegate til Brugata, bare noen hundre meter fra åstedet for voldtekten på Grønland. Gjerningsmannen hadde mørkt, kort hår, mulig lue, mørke bukser og militærgrønn jakke.
  11. Tirsdag 5. april kl. 03:38 Sinsenveien/Dag Hammarskjolds vei En kvinne ble overfalt og voldtatt på vei fra en bussholdeplass og til sitt eget hjem. En 47-årig mann av afrikansk opprinnelse ble pågrepet og siktet. Hendelsen ble ikke satt i sammenheng med tilsvarende hendelser i helgen.
  12. Søndag 17. april kl. 03:59 Skippergata/Rådhusgata 20-årig kvinne overfalt og voldtatt i området Skippergata. Forbipasserende par hindret trolig gruppevoldtekt.
  13. Lørdag 23. april kl. 03:00 Hansteensgate
  14. Tirsdag 10. mai kl. 01:00 Vogts gate
  15. Lørdag 14. mai kl. 02:00 Tryvannsveien
  16. Søndag 29. mai kl. 01:30 Einar Gerhardsens plass En mann skal ha overfalt en kvinne som satt og tisset på Einar Gerhardsens plass i regjeringskvartalet.
  17. Onsdag 1. juni kl. 00:30 Uelands gate, Alexander Kiellands plass En kvinne i 20-årene ble voldtatt overfalt og voldtatt mellom kl. 00.30-01.00.
  18. Lørdag 4. juni: kl. 23:48 Slåtteveien
  19. Søndag 12. juni kl. 03:10 Thorvald Meyers gate/Sofienberggata
  20. Lørdag 18. juni kl. 03:20 Slottsparken
  21. Søndag 19. juni kl. 03:00 Platous gate
  22. Søndag 19. juni kl. 04:05 Ivan Bjørndals Gate, Ila
  23. Onsdag 23. juni kl. 21:30 Platous gate
  24. Lørdag 2. juli kl. 19:10 Vår Frelsers gravlund En kvinne ble forsøkt utsatt for en overfallsvoldtekt på en gangsti ved Vår Frelsers gravlund. Voldtektsforsøket ble avverget av en mann som kom løpende da han hørte kvinnen skrike. I tillegg ble mottok politiet tre andre anmeldelser for voldtekt eller voldtektsforsøk i Oslo den helgen.
  25. Onsdag 13. juli: kl. 17:00 Tøyengata/Tøyenparken
  26. Søndag 17. juli: kl. 02:34 Stortinget En full, nærmest bevisstløs kvinne ble ifølge politiet voldtatt på stortingstrappa.
  27. Onsdag 20. juli kl. 00:08 Øivinds vei, Bjerke
  28. Søndag 24. juli kl. 04.07 Sognsveien/Bregneveien
  29. Søndag 31. juli kl. 02:03 Slottsparken
  30. Lørdag 6. august kl. 00:05 Herslebs gate/Tøyengata
  31. Fredag 12. august kl. 01:00 Holbergs plass
  32. Fredag 12. august kl. 02:00 Youngstorget
  33. Mandag 15. august kl. 23:10 Sinsenveien
  34. Lørdag 20. august kl. 03:00 Silurveien, Ullern Kvinne forsøkt voldtatt ved Ullern kirke. Gjerningsmannen var bevæpnet med en kniv.
  35. Søndag 21. august kl. 03:50 Erling Skjalgssons gate
  36. Mandag 22. august kl. 04:06 Møllergata/Maridalsveien
  37. Søndag 28. august kl. 03:13 Slottsparken
  38. Søndag 28. august kl. 06:00 Kirkegårdsgata En 22 år gammel kvinne ble overfalt og voldtatt av to maskerte menn i en trappeoppgang på Grünerløkka. Politiet har siktet to menn for overgrepet.
  39. Mandag 5. september kl. 15:05 Inkognito terrasse
  40. Mandag 12. september kl. 22:00 Lakkegata
  41. Torsdag 15. september kl. 21:00 Holbergs plass
  42. Søndag 18. september kl. Schultz gate
  43. Søndag 25. september kl. 03:30 Oslo sentrum
  44. Torsdag 6. oktober kl. 02:00 Christian Michelsens gate
  45. Fredag 7. oktober kl. 20:00 Slottsparken
  46. Lørdag 8. oktober kl. 01:00 Hellerudveien Kvinne i 18-årsalderen overfalt og voldtatt i Hellerudveien. Politiet fikk senere treff i DNA-registeret. Gjerningsmannen ble betegnet som den eneste politiet i Oslo med stor grad av sikkerhet mener er etnisk norsk blant 48 registrerte overfallsvoldtekter.
  47. Fredag 14. oktober kl. 21:00 Oslo S
  48. Søndag 16. oktober kl. 01:51 Oscarsgate
  49. Lørdag 22. oktober kl. 03:00 Ulvøya
  50. Søndag 23. oktober kl. 03:40 Slottsparken 21-årig kvinne overfalt og voldtatt i Slottsparken. Kvinnen ringte til en venninne og fortalte om overfallet.
  51. Søndag 30. oktober kl. 02:00 Sonja Henies plass En 18 år gammel kvinne skal ha blitt voldtatt i Vaterlandspark. Politiet leter etter to gjerningsmenn. I tillegg registrerte politiet minst to andre voldtekter og et voldtektsforsøk i Oslo denne helgen.

Stiller meg også sterkt tvilende til at Nrk har sittet og funnet opp alle disse detaljene. Hvor de henter det fra, det vet jeg ikke.

Lenke til kommentar

Jeg foreslår at en gjeng på 20 eller mer går sammen i Oslo en eller to ganger i uka, gjemmer seg langs en belastet gate mens en av de går og teller tusenlapper eller flasher med merkeklær og bling forbi innvandrere. Blir de ranet så kommer alle 20 med balltre. Ikke noe slossing, bare for å få tilbake det som har blitt ranet og ta med ransmennene til politistasjonen. Gjør man det lenge nok vil det være større frykt for å rane noen.

De fleste innvandrerne som raner noen har ingen ting å tape på det. Enten så blir de løslatt noen timer etterpå, eller så blir de satt inn i et varmt rom og får gratis mat. Vinn vinn for dem. Hvis de ser at det plutselig kommer en hissig mobb etter dem, så skjønner de at det faktisk kan ha en konsekvens.

Ville vært en fin hobby for meg om jeg bodde i Oslo.

Genial ide :)

Lenke til kommentar

Får vente å høre hva de sier i mailen. Det er mulig politiet og Nrk har forskjellige definisjoner på hva en overfallvoldtekt er, og at noen av de som Nrk nevner går innenfor de andre kategoriene som nevnes. Hvis jeg husker rett så var det vel 58 av voldtektene i rapporten som ble oppført som "ukjent", altså at gjerningsmann ikke hadde noen form for tidligere relasjon til ofrene før det skjer.

Jeg poster svaret når/hvis det kommer. Jeg sendte dem linken til NRKs liste, så de vet hva vi sammenligner med. Edit: Men ja, det er kanskje snakk om forskjellige definisjoner.

Det er uansett alt for mange, bare så det er sagt nok en gang.

Genial ide :)

Jeg anbefaler deg også at du får forandret loven før du sette igang, så ikke du blir buret inne i stedet for ransmannen.

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Jeg poster svaret når/hvis det kommer. Jeg sendte dem linken til NRKs liste, så de vet hva vi sammenligner med. Edit: Men ja, det er kanskje snakk om forskjellige definisjoner.

Det er uansett alt for mange, bare så det er sagt nok en gang.

Jeg anbefaler deg også at du får forandret loven før du sette igang, så ikke du blir buret inne i stedet for ransmannen.

Hei geir. Lenge siden sist. Politiet anmelder deg vel ikke hvis du gjør noe rettferdig vel?

Endret av EvilSeagull
Lenke til kommentar

ÅH HERLIGHEEEET!

??

Hei geir. Lenge siden sist. Politiet anmelder deg vel ikke hvis du gjør noe rettferdig vel?

Jo, desverre. Om du gjør det på ulovlig vis så gjør de det. Det har våre politikere bestemt. Nærmere bestemt i politiloven:

§ 26. Forbud mot privat rettshåndhevelse
Det er forbudt for andre enn politiet å organisere eller delta i privat virksomhet som har som formål å opprettholde offentlig ro og orden eller drive andre former for alminnelig rettshåndhevelse på offentlig sted.
Forbudet i første ledd er ikke til hinder for at det etableres vakthold som tilsikter å beskytte person eller eiendom eller verne om naturen. Forbudet er heller ikke til hinder for at en arrangør av allment tilgjengelig sammenkomst eller tilstelning etablerer vakthold for å opprettholde ro og orden under arrangementet.

Endret av tom waits for alice
  • Liker 2
Lenke til kommentar

??

Jo, desverre. Om du gjør det på ulovlig vis så gjør de det. Det har våre politikere bestemt. Nærmere bestemt i politiloven:

Huff, det var ikke bra :(

Jeg har heldigvis vært heldig å møtt på veldig bra politi som bruker skjønn. En gang kjørte jeg med såpass mye bagasje at det blokkerte en del av sikten bak. Politiet gav meg ikke bot selv om de lett kunne gjordt det, men de skjøndte at det var et hendelig uhell da jeg fortalte de at jeg var på flyttefot :)

Endret av EvilSeagull
Lenke til kommentar

Huff, det var ikke bra :(

Det statlige voldsmonopol stammer fra mellomkrigstiden, og hadde nok den gang politiske motiver. Fascistiske bevegelser og andre startet i mange land ordensvern utenfor statens kontroll, og man fryktet at de kunne bli brukt mot nettopp staten. Så man kan hevde at politikerne egentlig ville beskytte seg selv. Men forbudet har nå blitt stående, og ble senest vedtatt på nytt da loven ble fornyet i 1995.

Personlig synes jeg at folk må kunne beskytte seg og sine med rimelige midler, og at hvis et helt nabolag eller en bydel er plaget så er en "nabopatrulje" rimelig. Spesielt når politiet synes maktesløse. Hvor grensen for "rimelig" går kan diskuteres.

Lenke til kommentar

Det statlige voldsmonopol stammer fra mellomkrigstiden, og hadde nok den gang politiske motiver. Fascistiske bevegelser og andre startet i mange land ordensvern utenfor statens kontroll, og man fryktet at de kunne bli brukt mot nettopp staten. Så man kan hevde at politikerne egentlig ville beskytte seg selv. Men forbudet har nå blitt stående, og ble senest vedtatt på nytt da loven ble fornyet i 1995.

Personlig synes jeg at folk må kunne beskytte seg og sine med rimelige midler, og at hvis et helt nabolag eller en bydel er plaget så er en "nabopatrulje" rimelig. Spesielt når politiet synes maktesløse. Hvor grensen for "rimelig" går kan diskuteres.

Synd men sant. Politiet er bundet til å følge lover og regler uansett hvor urimelig det skulle være i et enkelt-tilfelle. Selv om de er aldri så uenige :(

Politiet skulle hatt makt til å ta egne vurderinger

Lenke til kommentar

Borgerarrest er lov. Så man kan jo mest sannsynlig klare å vri og vende på det. Kanskje fjerne balltreene :p

"Nei, nå hadde det seg sånn at vi tilfeldigvis var en ti-femten stykker som sto og hang i portrommene langs gata akkurat når dette skjedde. Og vi kjente tilfeldigvis alle offeret som gikk der og hev tusenlapper opp i luften. Pussig sammentreff gitt." :wee:

Synd men sant. Politiet er bundet til å følge lover og regler uansett hvor urimelig det skulle være i et enkelt-tilfelle. Selv om de er aldri så uenige :(

Politiet skulle hatt makt til å ta egne vurderinger

Tja, om vi skal ha et politi med maktmonopol, er det kanskje greit at de ikke får gjøre som de vil. Har vi urimelige lover så bør vi kanskje endre lovene.

Lenke til kommentar

"Nei, nå hadde det seg sånn at vi tilfeldigvis var en ti-femten stykker som sto og hang i portrommene langs gata akkurat når dette skjedde. Og vi kjente tilfeldigvis alle offeret som gikk der og hev tusenlapper opp i luften. Pussig sammentreff gitt." :wee:

Hehe. Ser hvor du skal.

Men, er jo flere ganger sivilsnuten ligger rett oppi ræva på folk for å få dem til å kjøre fortere og så ta de når de passerer en tilfredsstillende fart for å gi bot. Har vel skjedd et par ganger her i Vestfold.

Og så har du alle de som slenger dritt for å starte en slosskamp helt til den andre slår. Den som slo først er den som blir dømt, for da forsvarer jo bare drittslengern seg selv mot den aggressive.

Så ved å framprovosere et ran, så skal man ha sitt på det tørre så lenge man kun anholder de som begår lovbruddet. De begår jo tross alt et lovbrudd. Man skal jo ikke stjele uansett hvor klart ting har blitt lagt frem.

Legg merke til at jeg ikke kjenner til disse lovene godt nok, og at mitt innspill mer var ment som en morsom henvisning til en post om borgervern ;) (selv om jeg fint kunne vært med på et sånt opplegg)

Ble litt OT

Lenke til kommentar

Eeeh, javel?

så bare ut som en krangel skulle starte.du kan droppe fjortis sarkasmen

anyway back on topic. Når vi begynner å snakke om politi og deres friheter er det en ting som jeg grubler på: det finnes voldelige politimenn som misbruker makten sin

(police violence), har man lov til å forsvare seg da?

Endret av SonicDragon
Lenke til kommentar

så bare ut som en krangel skulle starte.du kan droppe fjortis sarkasmen

anyway back on topic. Når vi begynner å snakke om politi og deres friheter er det en ting som jeg grubler på: det finnes voldelige politimenn som misbruker makten sin

(police violence), har man lov til å forsvare seg da?

Hvis du ikke har noe saklig å komme med, så la heller være å kommentere innlegg med ting som "ååå heeerlighet" etter at jeg stiller ett enkelt spørsmål. Dette er ett diskusjonsforum, det er lov å stille spørsmål til andres påstander.

Temaet for denne tråden er da heller ikke politi og politivold, kanskje starte en annen tråd om du vil diskutere det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...