Skatteflyktning Skrevet 11. november 2013 Del Skrevet 11. november 2013 Nordmenns forhold idag til vikingene har alltid vært intersannt.Det er nasjonalromantikken som har farget det synet, på tross av at den tiden nok mer enn noe annet var preget av fravær av noen som helst nasjonalisme. Kanskje en peace symbol ? Ett helt hvitt flagg hadde trolig passet 1 Lenke til kommentar
Andeith Skrevet 11. november 2013 Del Skrevet 11. november 2013 Det flyttet innvandrere inn i nabolaget vårt for noen år siden. De var fra Somalia. Ganske kjapt begynte posten å forsvinne fra postkassestativet. Det ble gjort hærverk på biler. Ungene var redde for å være ute å leke, fordi innvandrerbarna oppførte seg truende. De fant også på løgner om barna, og beskyldte dem for alt mulig rart. En dag kom de til meg og sa at sønnen min hadde knust stuevinduet deres, og ville at vi skulle betale. Det hørtes veldig merkelig ut, sønnen min er ikke typen til å gjøre noe slikt i det hele tatt. Men jeg gikk nå bort å kikket på det. Joda, vinduet var knust, og jeg hadde ikke noe bevis for at det ikke var min sønn. De derimot, hadde alle sett at det var han. Så kom en annen nabo til, tok èn kikk på vinduet og sa at dette vinduet har blitt knust fra innsiden. Det var dobbeltglass, og bare det innerste var knust... nice try. Heldigvis flyttet de. Nå bor det en annen innvandrerfamilie i huset nærmest oss. Faren driver den lokale kebabsjappa. Ungene virker greie, og den ene sønnen spiller fotball på laget til sønnen min. Foreldrene kommer aldri på kamper eller stiller opp på dugnader, men greit nok, de ødelegger ihvertfall ikke nabolaget. Kona er kjempesøt, hilser alltid og smiler når man kjører forbi. Hun er mye yngre enn ektemannen selvfølgelig. Ingen av kvinnene bruker hijab, takk og lov. Jeg vet ikke om de er muslimer en gang faktisk, har vel egentlig bare gått ut i fra det. Det er mye hyling, skriking og gråting derfra om sommeren, jeg tror han banker dem. Men det vet jeg vel heller ikke sikkert. Så du klarte ikke å se selv at vinduet var knust fra innsiden når du var med å så på det? Hvis det bare var det ene glasset som var knust? Høres litt ut som en røverhistorie dette her. Hva mener du med at dama var mye yngre enn ektemannen selvfølgelig? Lenke til kommentar
Nektard Skrevet 11. november 2013 Del Skrevet 11. november 2013 Virkelig? Det sier jo seg selv? Ikke rart at det første folk tenker på er Breivik. Trenger du virkelig en forklaring? Syns hele tråden er latterlig, naiv , og fiendtlig. "Innvandrere/Utlendinger". Definer en utlending ? Og når man først skal nevne samfunnet, så vet jeg om maange "utlendinger" som bidrar mye mer, enn det visse etniske nordmenn gjør. Dette blir stigmatisering. Som igjen da blir for dumt. Orker ikke sløse bort krefter på å svare mer enn akkurat det engang tror jeg.. utrolig trist at folk tenker slik. Og dette skriver jeg, ifra Oslo's ØSTkant. Jeg som også har en veeldig sosial jobb der jeg selv ser hvordan samfunnet samhandler. For ikke MINST å nevne at jeg er en "utlending" selv. Riktig nok så ble jeg født i et annet land, og flyttet med familien til Lofoten, der vi tilbrakte noen måneder, før vi bosatte oss i gode gamle Christiania, her vi har bodd siden. Er jeg en "utlending" ? Er jeg en fare for Norge ? Er jeg ? Vel, det koster meg ikke en krone å vri på porblemstillingen. Breivik, er et biprodukt av innvandring. Uten innvandring ville heller ikke hendelsene på utøya funnet sted...derrav kan man igjen si at Norge ville vært tryggere uten innvandring. Er du med? 1 Lenke til kommentar
Andeith Skrevet 11. november 2013 Del Skrevet 11. november 2013 (endret) Vel, det koster meg ikke en krone å vri på porblemstillingen. Breivik, er et biprodukt av innvandring. Uten innvandring ville heller ikke hendelsene på utøya funnet sted...derrav kan man igjen si at Norge ville vært tryggere uten innvandring. Er du med? Du vrir ikke på noen problemstilling. Spørsmålet var om lady_a var en fare fordi hun var en utlending. Det er ikke å vri på spørsmålet det du gjør her, det er å komme med en annen påstand. Som er helt på tryne btw. Jeg regner med lady_a skrev det pga. av all generaliseringen, våset og løgnene som har kommet på denne tråden. Endret 11. november 2013 av Andeith 1 Lenke til kommentar
Pernicious Weed Skrevet 11. november 2013 Del Skrevet 11. november 2013 Du vrir ikke på noen problemstilling. Spørsmålet var om lady_a var en fare fordi hun var en utlending. Det er ikke å vri på spørsmålet det du gjør her, det er å komme med en annen påstand. Som er helt på tryne btw. Jeg regner med lady_a skrev det pga. av all generaliseringen, våset og løgnene som har kommet på denne tråden. Tipper den var myntet til den/de som mener at Breivik er produkt av innvandringskritikk i Norge. De som mener dette sier i realiteten også at uten innvandring ville ikke Breivik gjort det han gjorde, for å snu det litt. Personlig er jeg av den oppfatning at Breivik var så sjuk i hodet at han uansett kunne gjort dette her, bare ved å skylde på andre ting, og at det egentlig har lite med innvandring å gjøre i det hele tatt. 1 Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 11. november 2013 Del Skrevet 11. november 2013 Uten innvandring ville heller ikke hendelsene på utøya funnet sted...derrav kan man igjen si at Norge ville vært tryggere uten innvandring. Er du med? Uten nasjonalismen ville heller ikke hendelsene på utøya funnet sted...derrav kan man igjen si at Norge ville vært tryggere uten nasjonalismen. Uten AUF ville heller ikke hendelsene på utøya funnet sted...derrav kan man igjen si at Norge ville vært tryggere uten AUF. Uten våpen ville heller ikke hendelsene på utøya funnet sted...derrav kan man igjen si at Norge ville vært tryggere uten våpen. Uten mennesker ville heller ikke hendelsene på utøya funnet sted...derrav kan man igjen si at Norge ville vært tryggere uten mennesker. Uten Utøya ville heller ikke hendelsene på utøya funnet sted...derrav kan man igjen si at Norge ville vært tryggere uten Utøya. Uten politikere ville heller ikke hendelsene på utøya funnet sted...derrav kan man igjen si at Norge ville vært tryggere uten politikere. Uten X ville heller ikke hendelsene på utøya funnet sted...derrav kan man igjen si at Norge ville vært tryggere uten X. Sett inn hva du måtte ønske å bli kvitt for X. Er du med? 9 Lenke til kommentar
Nektard Skrevet 12. november 2013 Del Skrevet 12. november 2013 (endret) Uten nasjonalismen ville heller ikke hendelsene på utøya funnet sted...derrav kan man igjen si at Norge ville vært tryggere uten nasjonalismen. Uten AUF ville heller ikke hendelsene på utøya funnet sted...derrav kan man igjen si at Norge ville vært tryggere uten AUF. Uten våpen ville heller ikke hendelsene på utøya funnet sted...derrav kan man igjen si at Norge ville vært tryggere uten våpen. Uten mennesker ville heller ikke hendelsene på utøya funnet sted...derrav kan man igjen si at Norge ville vært tryggere uten mennesker. Uten Utøya ville heller ikke hendelsene på utøya funnet sted...derrav kan man igjen si at Norge ville vært tryggere uten Utøya. Uten politikere ville heller ikke hendelsene på utøya funnet sted...derrav kan man igjen si at Norge ville vært tryggere uten politikere. Uten X ville heller ikke hendelsene på utøya funnet sted...derrav kan man igjen si at Norge ville vært tryggere uten X. Sett inn hva du måtte ønske å bli kvitt for X. Er du med? så sant som det er sagt:) Endret 12. november 2013 av Nektard Lenke til kommentar
nesnes111 Skrevet 13. november 2013 Del Skrevet 13. november 2013 (endret) Et bedre sammenligning er kriminalitet og negativt oppførsel som hendte når så mange fattige og ressursvale nordmenn reiste til USA, deltok i ran, kriminelle gjeng aktiviteter og bodde i gettoer med andre nordmenn Etter flere generasjoner ig god integrering som ble lettere med det norsket hvitt hud enn for mørke hud, såble norsk amerikaner ikke nokså forskjellige enn andre amerikaner med hvitt hud når det gjelder kriminalitet. Sen i 1800 tallet ble det ikke helt klart at disse norske innvandrere ville bidra stort til det amerikanske samfunn som deres barn gjør idag Blir så lei av at folk drar opp gamledager i denne diskusjonen. Amerika er jo bare en stor smeltegryte av innvandrere enten de er hvite eller svarte. "Andre amerikanere med hvit hud" er jo akkurat det samme som europeere siden det var europa de kom fra? Skal vi diskutere indianere også nå da? Politikk har forandret seg litt siden 1800/1900. Hold dere til dagen i dag. Akkurat ! Det ble mange som tenkte som deg pga innvandrernes kriminelle virksomheter, særlig skandinaviske gjenger som banket opp og drepte andre i getto gatene i Chicago og New York Høres litt ut som mange nordmenn i disse fora idag? Blir det samme her. Hva med å sende alle amerikanerne hjem dit besteforeldrene kom fra? Senke innbyggertallet i usa fra noenhundremillioner til 40 000? Med tanke på at du er amerikansk og forhåpentligvis kjenner til historien til amerika er dette innlegget bare idiotisk. Hmmm Dette er ikke en norsk væremåte. Velkommen til 2013. Vi er ikke stuck i år 1000. Men hvorfor brukes ordet "innvandrere" i trådtittelen og av alle her? Hvorfor ikke si ikke-vestlige innvandrere? Fordi alle vet at det er ikke-vestlige innvandrere det er snakk om. Ingen som tenker på en svenske som en innvandrer selv om han teknisk sett er just det. Dere er klar over at det er mennesker vi prater om her? Og om alle hadde oppført seg som folk hadde dette ikke vært en diskusjon en gang. Verden er ikke bare sol og blomster. I og med at Norge ikke lenger er ett kristent land, så er det vel heller det å ha korset på flagget som er skammelig, og en fjerning av korset ville være naturlig helt uavhengig av hva norske muslimer måtte mene som saken Ingen i dag bryr seg om at det er "et kors" i flagget vårt. Flagget vår ser slikt ut, er vår identitet, og slik skal det være. Norge i rødt, hvitt og blått. Er ingen grunn til å fjerne dette selv om en gruppe mennesker tror på en far i himmelen. Igjen, det er da klinkende likegyldig at det er et kors det ser ut som og ikke en trekant/rombe/younameit. Sidenote: Kan folk slutte å nevne Breivik i x antall tråder? Endret 13. november 2013 av nesnes111 3 Lenke til kommentar
EvilSeagull Skrevet 13. november 2013 Del Skrevet 13. november 2013 Selvfølgelig, bør de gjør det men det ikke blir lett å gjøre. Der de gjør ligner det mange av dine landsmenn gjorde når de innvandret til Amerika. Bodde sammen i gettoer eller på småbyer og bondegård slik at de kunne bevare deres språk og kultur Ikke hør på det jjkoggan sier her. Alt er bare sludder Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 13. november 2013 Del Skrevet 13. november 2013 Dette er ikke en norsk væremåte. Velkommen til 2013. Vi er ikke stuck i år 1000. Men det hevdes å være en viktig del av vår identitet Ingen i dag bryr seg om at det er "et kors" i flagget vårt. Det tviler jeg sterkt på, det har til og med vært tråder her som kun har tatt opp dette tema, og det har hvirket som de fleste var tilhengere av å bli kvitt det korset om jeg ikke husker feil. Lenke til kommentar
EvilSeagull Skrevet 13. november 2013 Del Skrevet 13. november 2013 Blir så lei av at folk drar opp gamledager i denne diskusjonen. Amerika er jo bare en stor smeltegryte av innvandrere enten de er hvite eller svarte. "Andre amerikanere med hvit hud" er jo akkurat det samme som europeere siden det var europa de kom fra? Skal vi diskutere indianere også nå da? Politikk har forandret seg litt siden 1800/1900. Hold dere til dagen i dag. Blir det samme her. Hva med å sende alle amerikanerne hjem dit besteforeldrene kom fra? Senke innbyggertallet i usa fra noenhundremillioner til 40 000? Med tanke på at du er amerikansk og forhåpentligvis kjenner til historien til amerika er dette innlegget bare idiotisk. Dette er ikke en norsk væremåte. Velkommen til 2013. Vi er ikke stuck i år 1000. Fordi alle vet at det er ikke-vestlige innvandrere det er snakk om. Ingen som tenker på en svenske som en innvandrer selv om han teknisk sett er just det. Og om alle hadde oppført seg som folk hadde dette ikke vært en diskusjon en gang. Verden er ikke bare sol og blomster. Ingen i dag bryr seg om at det er "et kors" i flagget vårt. Flagget vår ser slikt ut, er vår identitet, og slik skal det være. Norge i rødt, hvitt og blått. Er ingen grunn til å fjerne dette selv om en gruppe mennesker tror på en far i himmelen. Igjen, det er da klinkende likegyldig at det er et kors det ser ut som og ikke en trekant/rombe/younameit. Sidenote: Kan folk slutte å nevne Breivik i x antall tråder? Enig. Ingen bryr seg om det korset. Bortsett fra de som liker å klage på alt mulig. De pleier å lage et prinsipp ut av slike ting Lenke til kommentar
Andeith Skrevet 13. november 2013 Del Skrevet 13. november 2013 Ikke hør på det jjkoggan sier her. Alt er bare sludder Det er ikke sludder, det var slik det var under innvandringen til Amerika. Lenke til kommentar
EvilSeagull Skrevet 13. november 2013 Del Skrevet 13. november 2013 Det er ikke sludder, det var slik det var under innvandringen til Amerika. De bodde ikke i gettoer og grunnen til at de bodde på gårder var at de fikk utdelt gratis jordstykker for å drive landbruk. De bosatte seg ikke der for å bevare språk og kultur 1 Lenke til kommentar
MathiasOslo Skrevet 13. november 2013 Del Skrevet 13. november 2013 De bodde ikke i gettoer og grunnen til at de bodde på gårder var at de fikk utdelt gratis jordstykker for å drive landbruk. De bosatte seg ikke der for å bevare språk og kultur Det er dessverre noen som ikke forstår det 1 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 13. november 2013 Del Skrevet 13. november 2013 De bodde ikke i gettoer og grunnen til at de bodde på gårder var at de fikk utdelt gratis jordstykker for å drive landbruk. De bosatte seg ikke der for å bevare språk og kultur Hva med Chinatown? Den typen ghettoer ble etablert hvert eneste sted hvor det flyttet mer en 1 kineser til, og hva heter nå den norske byen nere på solkysten? Var det ikke ett regjerende parti som tidligere mente at vi burde opprette vår egen ghetto der nede, og for våre skattepenger Helt naturlig og vanlig at folk trekker sammen når de bytter kultur. Bare de færreste som våger seg ut helt på egen hånd - kan tippe at 2 av 10 er av den sorten og resten søker det trygge, eller det som gjenkjennes som mest trygt Lenke til kommentar
αкαѕнα Skrevet 13. november 2013 Del Skrevet 13. november 2013 Enig. Ingen bryr seg om det korset. Bortsett fra de som liker å klage på alt mulig. De pleier å lage et prinsipp ut av slike ting Jeg liker ikke korset... Men gidder ikke lage en scene ut av den saken heller... Jeg liker dog ikke kristendommen heller og mener krigen mot denne pest burde vært utkjempet lenge etter 1030. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 13. november 2013 Del Skrevet 13. november 2013 (endret) Det er dessverre noen som ikke forstår det Jeg er en av dem. Jeg har tvert om inntrykk av at norsk-amerikanere i større grad enn mange andre søkte sammen med sine egne. At de i hovedsak gjorde det på landsbygda og ikke i byer endrer ikke det: In 1879 a Norwegian Unitarian minister and author was amazed after a visit to Wisconsin at "how Norwegians have managed to isolate themselves together in colonies and maintain their Norwegian memories and customs." De var mest nasjonalistiske av alle skandinaver i USA: In their farming communities Norwegians exhibited a nationalistic solidarity that had no counterpart among other Scandinavian groups. The homeland's quest for a national identity created a patriotic fervor that was transplanted as immigrant clannishness. Even today, as evidenced by the retention of their institutions, Norwegians appear more focused on culture retention than their Nordic neighbors in America. De søkte sammen og slapp dermed fordommer: In their segregated farming communities, Norwegians were spared direct prejudice and might indeed have been viewed as a welcome ingredient in a region's development. Still, a sense of inferiority was inherent in their position. The immigrants were occasionally referred to as "guests" in the United States and they were not immune to condescending and disparaging attitudes by old-stock Americans. De søkte også sammen i etniske grupper i byene: In places like Brooklyn, Chicago, Minneapolis, and Seattle, Norwegians interacted with the multi-cultural environment of the city while constructing a complex ethnic community that met the needs of its members. It might be said that a Scandinavian melting pot existed in the urban setting among Norwegians, Swedes, and Danes, evidenced in residential and occupational patterns, in political mobilization, and in public commemoration. Folk fra samme sted i Norge søkte sammen: The regional composition of most rural settlements, so that immigrants from a specific Norwegian home community were preponderant, worked to the same end, recreating a familiar and comforting cultural and social environment. De giftet seg med andre nordmenn om mulig, ellers med andre skandinaver: The many single men living as boarders in crowded quarters would foster marriage outside the Norwegian group. Yet, there was a strikingly high percentage of in-marriage only in both the immigrant generation and the American-born second generation. In Chicago in 1910, 77 percent of married first-generation Norwegians had wed another Norwegian, and 46 percent of the married second generation had chosen a mate within their ethnic group. When most Norwegian Americans married outside their nationality, their spouse was Scandinavian, or, if German, at least shared a Lutheran culture. Artikkelen forteller også hvordan de forsøkte å lage egne skoler istedet for de offentlige, men at dette ble for dyrt: Norwegians placed themselves in a singular position among Scandinavian groups in America to question the religionless "common" school. The orthodox Lutheran clergy even dreamed of replacing the public schools with Lutheran parochial schools, but lacked the means to do so. Kilde Men, som de som leser hele artikkelen får med seg, og som etterpåklokskapens lys viser oss: Det gikk seg til etterhvert. Det ble gode amerikanere av disse rare nordmennene også... Geir Endret 13. november 2013 av tom waits for alice 2 Lenke til kommentar
Pernicious Weed Skrevet 13. november 2013 Del Skrevet 13. november 2013 At nordmenn har gjort dette, er det vil liten tvil om. Besteforeldra mine og faren min var i USA på 80-tallet og besøkte gammel slekt som hadde utvandret til USA. Der var det fortsatt folk som pratet norsk, i tillegg til engelsk selvsagt. Det er naturlig at folk med samme kultur søker sammen i nye land også. Det er også litt av problemet med masseinnvandringen til Norge nå. Norge nå kontra USA for 100-150 år er stor forskjell. USA var den gang en nasjon i frammasj, Norge nå er mer etablert. Store "gettoer" med folk med annen bakgrunn i Norge nå er direkte skadelig. Lenke til kommentar
SonicDragon Skrevet 13. november 2013 Del Skrevet 13. november 2013 Det ble gode amerikanere av disse rare nordmennene også... og selv om jeg ikke er etnisk Norsk (adoptert), så har jeg fortsatt ikke endt opp som terrorist eller en religiøs maniker her i Norge flott memo av deg Geir 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå