Gå til innhold

Hjelp til oppgradering (Nytt MB, Ram og Prosessor)

Anbefalte innlegg

Hei :-)

Jeg oppgraderte min pc tidligere i år, etter god hjelp fra folk her på forumet.

Dette er mitt oppsett nå:

- Intel Core i7 860 2.8Ghz, overklokket til 3.9Ghz

- Gigabyte P55-UD3 Hovedkort

- Corsair 8gb 1600mhz ram

- 256GB Samsung SSD

- Ati Radeon 7970Ghz Edition 3GB GDDR5

- Noctura NH-U12P CPU kjøler

Ram, Hovedkort og prosessor er kjøpt for snart 5 år siden.

Jeg bruker dataen kun til spilling, og ser streamer osv på en skjerm nr.2.

Nå i det siste har jeg lekt med tanken på å kjøpe meg en skikkelig 120hz skjerm, og vil gjøre det som må til med pcen for å få utbytte av det.

Jeg har ikke uendelig, men litt tid og penger til overs om dagen til å tukle litt mer med pcen, før jeg snart skal bli pappa.

Jeg leser mye meninger på nettet og prøver å legge meg opp et bilde om hva jeg burde kjøpe av komponenter, men det er så mange ulike og sterke meninger om diverse at jeg blir bare mer frustrert.

Så langt har jeg tenkt på å kjøpe dette:

- Kingston DDR3 HyperX 1600mhz 16GB

- AMD FX-8350 8-Core Prosessor

- Asus Sabertooth 990FX R2.0, Socket-AM3+

Jeg har aldri hatt AMD, men hadde vert artig å prøve det.

Selv om jeg ikke er noen ekspert liker jeg å tukle litt med overklokking osv.. hadde vert gøy å gjøre det samme her. Noen meninger?

Jeg spiller 90talls klassikere, og nye AAA spill til jeg blir lei. Nå kommer det til å gå i BF4 fremover, og lurer derfor på om denne oppgraderingen ville hatt noe for seg? Spesielt med tanke på 120hz skjerm. For eksempel er prosessoren min en flaskehals for grafikkortet?

Takk for alle svar. :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal du kjøpe nytt skjermkort er nok AMD Radeon R9 290X eller velge crossfire av det skjermkort du har + en til på bruktmarkedet. Men prosessoren blir nok en liten flaskehals ja.

Ville helt klart styrt unna AMD for gaming i dette tilfelle, selv en AMD FX-9590

er ikke akkurat så veldig stort oppgradering for spilling da er nok haswell i5 4670k bedre kjøp men alikevell er det også litt bortkastet penger så sant prosessoren virker stabilt.

Ellers hadde jeg ventet på Broadwell som erstattes etter haswell.

Om du ikke vurder sokkel 2011, da har du nok en fordel med i7 4930k synd at det blir dyrt og gir ikke veldig mye mere ytelse med mindre du overklokker også der.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Takk for svar.

Konklusjonen er egenlig da at jeg heller kan kjøpe meg et identisk 7970 kort til på den setupen jeg har?

Hvor mye ytelseforskjell snakker vi egentlig med dette kortet i crossfire? Jeg føler det ikke er lenge siden jeg spytta inn nesten 4k på dette kortet, men alt sånt blir vel fort gammalt!

Prosessoren min er per i dag meget stabil, ikke hatt noe problem med oppsettet.

Har vurdert i5 4670k, men overklokkingspotensiale er vel ikke så stort her? Ser også mange som klager over for høye temperaturer, noe jeg er veldig opptatt av skal vere så lavt som mulig for holdbarhetens del.

Sikkert svært noobish spørsmål, men er en i7 860 @ 3.9ghz raskere enn en stock i5 4670k 3.4ghz?

Grunnen til at jeg kom på tanken til å oppgradere systemet var egentlig det at jeg vil ha mest mulig glede ut av en 120Hz skjerm. Og det at jeg føler at når en del av komponentene mine er snart runda 5 år, så føler jeg det kan dø når som helst (sikkert bare meg, bank i bordet)..

Lenke til kommentar

Konklusjonen er egenlig da at jeg heller kan kjøpe meg et identisk 7970 kort til på den setupen jeg har?

Sikkert svært noobish spørsmål, men er en i7 860 @ 3.9ghz raskere enn en stock i5 4670k 3.4ghz?

R9-280X kan brukes i crossfire sammen med ditt 7970.

Din overklokkede prosessor er allerede raskere enn stock 4670k.

Gammelt utstyr kan dø "når som helst". Hvis det hadde gjort dette nå, så ville jeg anbefalt deg å oppgradere med i7-4820k.

Endret av mobile999
Lenke til kommentar

Tja, Intel Core-i7 4820K er jo sokkel 2011 (Iyvbrige) så noe bedre en sandybrige er den.

Husk den trekker 130 watt så til gaming og overklokking vil den nok trekke en del strøm.

Enkel måte å teste prosessoren: Cinebench.

Er enig at det ikke er noe særlig poeng å oppgradere cpu annet en å kutte strømbruket.

Lenke til kommentar

Takk for god hjelp.

Jeg så litt på microstuttering på youtube, men kan ikke se at jeg ser noe spesielt gale på de videoene folk legger ut.

Jeg pleier å vere ekstremt følsom for mouselag osv, men det inntrykket jeg får av microstuttering ser ut som jeg skal takle. Gjelder dette alle spill? Er det andre problemer ved crossfire jeg bør vite om?

Hva gir meg best utbytte enda et 7970, eller R9-280X ?

I forhold til ram jeg har, ville dere oppgradert det til 16gb? De scorer 7.5 i Windows opplevelseindeks

Blir mange spørsmål her! :-P

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...