Gå til innhold

Overleve på naturen i Norge, umulig?


LeeHyori

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg tenker på noe, jeg lurer på: hvis det hadde skjedd noe, feks. en stor krise, ikke mat, ikke penger osv. og vi hadde blitt tvunget til å leve av naturen vår, jeg tror virkelig at det ville vært veldig mange som hadde dødd av sult.

 

Jeg elsker naturen vi har og vet om en del som kan spises, jeg plukker sopp når det er sesong, jeg fisker når det er sesong (makrell), plukker bær osv.

 

Det er sikkert flere som vet hva man kan spise, men ikke vet hvor man finner det, og noen kan til og med synes det er et ekkelt sted og fange. (Jeg kommer til hvorfor det kanskje er ekkelt).

Jeg tror at mennesker som ble født for 30 år siden til nå kommer til å slite hvis man virkelig må klare å overleve på naturen. Mange mennesker er kresne og vet ikke hvordan man fanger fisk, hvilke sopp man kan spise eller noe.

 

Jeg bor i Oslo, og jeg fisker bak Operaen. Ja jeg har sett diverse ekle ting flyte rundt der, men husk jeg fisker bare etter makrell. Hvorfor er det greit?

1. Makrellen svømmer rundt hele tiden, den står aldri stille et sted.

Jeg har fanget torsk, hyse, saltvanns ørret der også. Ørret og makrell kan du grille, eller ta med hjem, men torsken og hysa bør du kaste uti igjen. Jeg fanget torsk engang og den hadde så mange larver/ormer/parasitter, at det var ekkelt å se på...

 

Jeg er også bare halvt norsk, i Thailand så kan man spise nesten hva som helst, finner du små krabber/sandkrabber, skjell, tang...spiser vi det. I Norge virker det som om ting er veldig bregrenset...

 

Jeg fanger sandkrabber, skjøsnegler, blåskjell, hjerteskjell, små reker(de som lever på stranda), eremitt kreps osv. Jeg spiser alt sammen, men mine norske venner syns ikke noe om det. :/

 

Hadde vært fint om vi i Norge kunne lært litt mer om hva som kan spises i Norge...Litt survival opplegg haha.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

det er plenty resurser men få som vet hvordan man tar nytte av de eller hva de er.

Ja det tror jeg og, men kanskje ikke nok. Og de fleste vet heller ikke hvordan man skal skaffe eller finne de forskjellige tingene.

Som feks. hvis vi har lyst til å spise kjøtt og må bruke pil og bue eller gevær så tror jeg det ikke er mange som hadde klart å skyte ned et dyr, og uansett om de klarte det så tror jeg ikke de hadde klart å bruke hele dyret til mat + pelsen.

 

Det er også mange som ikke tåler, ikke liker... altså er kresne når det kommer til forskjellig typer mat, da tenker jeg på feks. hjerte, lunger, lever, sener...de fleste er vant til å spise rent kjøtt/fillet...

og andre deler som feks. øye, hjerne, føtter er ikke normalt å spise i Norge, derimot i Asia så spiser vi alt som er spisbart hehe.

 

Jeg koker ofte kylling føtter og spiser det på jobb, kollegene mine grøsser hver gang :p Jeg kan spise hjerte og kan spise lever, men jeg liker ikke smaken, men selvfølgelig hvis det ikke er noe annet på bordet så spiser jeg for å bli mett.

 

Halve delen av slekten min er fra Nord norge og noen få meter fra huset så er det strand og masse skjell, krabber osv. Jeg pleier å fange krabber og plukke skjell hver gang, men jeg spiser alene, slekten min mener at det er skittent og du kan bli syk, men jeg har ikke blitt syk enda :)

Lenke til kommentar

Jeg jakter hjort, men pleier ikke å ta vare på hjerte, lever eller tunge. Det er vel gjerne dette som er mest vanlig å ta vare på, i tillegg til kjøttet. Jeg har smakt hjerte, og det er faktisk veldig godt.

 

Familien min spiser veldig mye av hjorten som vi skyter og slakter selv. På den måten tror jeg vi hadde klart oss veldig godt. Vi kan i tillegg jakte på fugl, og har et veldig godt fiskevann nesten rett utenfor døra. Det er ikke uoverkommelig å gå til sjøen heller fra oss for å få annen mat.

Endret av Quote
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...