Gå til innhold

Hvordan variere reps/sets fullkroppsprogram?

Toppris

Anbefalte innlegg

Hei og hå!

Har fått med meg at å variere reps og sets kan hjelpe bra på.

Jeg tenker dette passer å prøve meg nå siden jeg står fast på en gitt vekt.

Jeg klarer:

Knebøy: 62,5kg 5x5

Benkpress: 60kg 5x5

Stående roing: 52,5kg 5x5

Jeg har ingen treningspartner, samtidig som jeg tror at jeg ikke klarer å løfte 65kg knebøy og 62,5 kg benkpress 5x5, og tenker dermed at idag kan jeg ta lettere vekter og flere reps.

Basert på hva jeg klarer (gitt at tallene ovenfor er det meste jeg klarer 5x5), hvilken vekt og hvor mange sets/reps burde jeg prøve meg på idag for å variere det?

Denne posten er laget med grunnlag på at jeg tror det er en magisk prosentvis formel her som skal gi meg et greit svar på hvor mye jeg skal løfte :)

Endret av Toppris
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å komme forbi styrkeplatåer har jeg med stor suksess kjørt lavrep med høy vekt kombinert med vanlige 8-10 rep sett.

Du kan f.eks prøve 80x1, 90x3, og 60x8 eller lignende. Lavrep-settene må du ta en belastning som er tung for deg.

Edit: Jeg stiller meg undrende til at du skal komme til et platå så tidlig da. Er du sikker på at du spiser nok?

Endret av Akse
Lenke til kommentar

Hei og hå!

Har fått med meg at å variere reps og sets kan hjelpe bra på.

Jeg tenker dette passer å prøve meg nå siden jeg står fast på en gitt vekt.

Jeg klarer:

Knebøy: 62,5kg 5x5

Benkpress: 60kg 5x5

Stående roing: 52,5kg 5x5

Jeg har ingen treningspartner, samtidig som jeg tror at jeg ikke klarer å løfte 65kg knebøy og 62,5 kg benkpress 5x5, og tenker dermed at idag kan jeg ta lettere vekter og flere reps.

Basert på hva jeg klarer (gitt at tallene ovenfor er det meste jeg klarer 5x5), hvilken vekt og hvor mange sets/reps burde jeg prøve meg på idag for å variere det?

Denne posten er laget med grunnlag på at jeg tror det er en magisk prosentvis formel her som skal gi meg et greit svar på hvor mye jeg skal løfte :)

Jeg går utifra at du har lest treningsprogrammet til Mehdi (Stronglift) men ikke lest resten :-)

Det som er litt av det grunnleggende i programmet er å venne kroppen til å motta økende belastning, det å ligge på ett maks av hva du klarer hele veien er ingen mening i.

Det du gjør er at du starter lavt, det er anbefalt å starte med bare stangen, men dette er strengt tatt ikke nødvendig. Så øker du med 2.5kg hver eneste økt (ja hver økt, stemmer det er ingen løgn)

etterhvert så vil du komme til det punktet der du ikke klarer å fullføre alle 5 repsa i alle 5 settene (det er i teorien her arbeidet begynner) da prøver du samme vekt i 3 økter og delodaer (tar av vekt) viss du ikke klarer alle 5 repsa i alle 5 settene på tredje forsøket, jeg går da ned med ca 10%.

Vel. Nå trener strengt tatt ikke jeg å lese høyt i fra bibelen, du finner den her www.stronglifts.com

Når det kommer til treningspartner, bare be noen på senteret du trener på spotte for deg, det pleier i utgangspunktet ikke å vær ett problem, med mindre du er der her mutters aleine. Dog finnes det måter å komme billig unna i både benk, bøy ol øvelser uten spotter og uten å redusere vekt.

Endret av Priim
Lenke til kommentar

Oj, fikk aldri med meg at noen svarte på denne tråden.

For å komme forbi styrkeplatåer har jeg med stor suksess kjørt lavrep med høy vekt kombinert med vanlige 8-10 rep sett.

Du kan f.eks prøve 80x1, 90x3, og 60x8 eller lignende. Lavrep-settene må du ta en belastning som er tung for deg.

Edit: Jeg stiller meg undrende til at du skal komme til et platå så tidlig da. Er du sikker på at du spiser nok?

62,5kg er det høyeste jeg noen gang har klart, 5x5. Dette klarte jeg i fjor sommer, og jeg klarer det forundrende nok denne sommeren også. Hadde meg dog en pause fra sommer til sommer.

Mat, derimot. Jeg lå på 3k kalorier daglig før, men det virket som jeg bare forbrant det meste så lenge jeg trente. Jeg regnet med at 1500 av disse var fra proteinshakes og karbomikser alene.

Jeg går utifra at du har lest treningsprogrammet til Mehdi (Stronglift) men ikke lest resten :-)

Det som er litt av det grunnleggende i programmet er å venne kroppen til å motta økende belastning, det å ligge på ett maks av hva du klarer hele veien er ingen mening i.

Det du gjør er at du starter lavt, det er anbefalt å starte med bare stangen, men dette er strengt tatt ikke nødvendig. Så øker du med 2.5kg hver eneste økt (ja hver økt, stemmer det er ingen løgn)

etterhvert så vil du komme til det punktet der du ikke klarer å fullføre alle 5 repsa i alle 5 settene (det er i teorien her arbeidet begynner) da prøver du samme vekt i 3 økter og delodaer (tar av vekt) viss du ikke klarer alle 5 repsa i alle 5 settene på tredje forsøket, jeg går da ned med ca 10%.

Medhis side er veldig lang :o

Jeg har begynt lavt, på 35kg. Har økt med 2,5kg hver økt. Så kommer jeg til 62,5kg (og den klarte jeg).

Den delen med deloading har jeg derimot ikke vært borti, men det høres veldig behagelig ut! Jeg har alltid trodd poenget var å pushe musklene til å gi alt hver gang (makse 5x5 så langt det lar seg gjøres). Får endre dette! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...