Gå til innhold

Noen kjappe elektrospørsmål


Anbefalte innlegg

1.Hva menes med polpar når vi snakker om en asynkronmotor?

Er det antall spoler som sitter i statoren?

 

2. Hva er signalreferansejord (SRJ)?

Jeg vet det er jord til svakstrømsinstallasjoner, men hva brukes den til?

Hørt det er for at alle svakstrømsinstallasjonene skal kunne “snakke sammen”, men det forstod jeg ikke helt hva som mentes med.

 

3.EMS(ELEKTROMOTORISK SPENNING) er et batteri sin tomgangsspenning. Dvs. spenningen mellom polene til en elektrisk strømkilde som ikke leverer strøm.

Har lest at både EMI og EMS påvirker EMC. EMI er jo betegnelsen på elektromagnetisk støy, så den er grei, men hva er det med EMS som skaper støy/ påvirker EMC?

4. Hva skiller en skillebryter fra en vanlig effektbryter?

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg bare tipper:

 

1) Med "pol" så tenker jeg på tilkoplingspolene. En vanlig motor har ofte 2 poler. En trefasemotor har ofte 3, 4 eller 6 poler (avhengig av om de tre spolene er koplet sammen på noen måter eller om du har fri tilgang til å gjøre det selv. Med "par" så tenker jeg på to like eller matchede enheter. Nå vet jeg ikke noe om asynkrone motorer, men jeg vil anta at for eksempel 3 polpar betyr 3x2 (altså 6) tilkoplingspoler.

 

2) SRJ er SRJ. Det er det jordpotensialet som svakstrømsinstallasjonen refererer alle sine signaler i mot. SRJ vil ofte være det samme som vanlig jord, men det trenger ikke være det. Når du kopler sammen to likerettere som begge henter sin stømkilde i fra samme 230VAC kilde, så er det ikke gitt at SRJ (les potensialet på minuspolen) har eksakt samme spenning i forhold til byggets beskyttelsesjord (sterkstømsjord). Kopler du sammen disse to SRJ'ene så vil det i noen tilfeller begynne å gå støm i denne utjamningsforbindelsen. Kopler du SRJ sammens med byggets beskyttelsesjord så vil det også kunne begynne å gå strøm.

 

Det er heller ikke gitt at SRJ alltid er den negative polen, det kan (i teorien) like gjerne være den positive lederen ut fra en likeretter som defineres som kretsens SRJ. Kretser som er laget for å drive releutganger eller elektromagneter har ofte en felles + pol på utgangene. For den videre kopling kan en da godt kalle dette + nivået for koplingens SRJ.

 

Du kan altså ikke ta for gitt at det går greit å paralellkople flere DC likerettere på utgangen.

 

3) Begrepene EMC og EMI brukes vel litt om hverandre, men om du slår dem opp så vil du finne nyanseforskjeller og egne deffinisjoner. Å blande inn EMS i denne sammenhengen er vel mer egnet til å forvirre da det er relativt liten sammenheng og disse begrepene skjeldent benyttes i samme sammenheng.

 

4) En effektbryter trenger vel strengt tatt ikke bryte begge polene. En Skillebryter tar som regel begge polene og ligger således nærmere produktet "automatsikring", men er mer konstruert for å legg ut hovedfasene. Dessuten så ser forskjellige ut og bruksområdene er noe forskjellige, men i enkelte tilfeller så kan du nok bruke det ene istedenfor det andre.

Lenke til kommentar

4) En effektbryter trenger vel strengt tatt ikke bryte begge polene. En Skillebryter tar som regel begge polene og ligger således nærmere produktet "automatsikring", men er mer konstruert for å legg ut hovedfasene. Dessuten så ser forskjellige ut og bruksområdene er noe forskjellige, men i enkelte tilfeller så kan du nok bruke det ene istedenfor det andre.

 

Når det gjelder spørsmål 4 vil jeg komme med en generell korrigering.

Vi har tre typer brytere. Skillebrytere, lastbrytere og effektbrytere.

 

-En skillebryter er ikke beregnet for å bryte strøm, kun for å lage et brudd i kretsen.

-En lastbryter er beregnet for å bryte en bestemt mengde driftsstrøm. Den må således være dimensjonert for den aktuelle krets.

-En effektbryter er i tillegg til lastbryteren, i stand til å bryte en kortslutningsstrøm på en sikker måte, forutsatt at den er dimensjonert for å takle den høyest forventede kortslutningsstrøm i kretsen. Den må med andre ord være i stand til å slukke lysbuen som oppstår i brytergapet i det den åpner. Automatsikringer vi finner i sikringsskapet hjemme hører til denne gruppen, og bryter alle fasene.

Lenke til kommentar

Hehe ....får en følelse av lekser her.....

 

1. I en asynkron motor dannes stadig nye poler (nord og sydpol) i feltstrømmen. Desse polene (magnetfeltet) roterer og drar med seg ankeret i motoren.

 

2. Signal jord er alle jordpunktene (ex brannvarsling) som er koblet sammen men ikke forbundet med jord. For da vil man få utidige varslinger pga variasjoner mellom jord og strømmnettet.

 

3 .

Lenke til kommentar

Stønn..

 

POLPAR i en elektromotor er antall polpar som dannes når man påtrykker 3 faset vekselspenning.

Man vikler inn x antall viklinger for å få dette til.

 

Eksempel 1:

Ved ett polpar, så er det kun 3 viklingspar - ett per fase, men de er fordelt totalt 6 steder slik at vikling A har nordpol og sørpol på hver sin side av stator. De seks viklingene er både elektrisk og mekanisk forskøvet 60 grader fra hverandre.

Rotatingfield.png

 

 

 

Eksempel 2:

Ved TO polpar så er det 6 viklingspar, 2 pr fase. Da er det slik at magnetfeltet kun har rotert rundt halve stator når man har gjort en full elektrisk omdreining. Fase A har 2 viklingspar som er forskyvd slik at de er lengst mulig unna hverandre.

 

02472.png

Over: Venstre = 1 polpar pr vikling (2 polt). Høyre = 2 polpar pr vikling (4 polt)

 

 

 

Forskjellen på lastbryter og skillebryter er korrekt beskrevet av tomcse.

 

 

EMS er elektromotorisk spenning, altså spenning som er indusert. Enten kjemisk (som i et batteri) eller ved induksjon (i en transformator, generator eller motor).

Skjønner forøvrig ikke helt hva du er ute etter med spørsmålet ditt angående EMC.

 

 

SRJ er jordingen for svakstrømsanlegget. Det blir ikke utjevnet på samme måte som "vanlig" jording, men er tilkoblet hovedjord i sentralen.

Endret av Twinflower
  • Liker 3
Lenke til kommentar

EMC=EMI+EMS

EMC er Elektromagnetisk kompatibilitet

EMI er Elektromagnetisk interferens (påvirkning)

EMS er Elektromagnetisk suseptibilitet (følsomhet)

 

Kilde: EMC--leksjon 1 Stein Øvstedal

De forskjellige jordings formene kan jeg faktisk litt om, og det var artig å lete fram dette igjen etter gammelt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...