Gå til innhold

Hjelp med oppgave i bedriftsøkonomi


Anbefalte innlegg

Hei!



Jeg sliter med en oppgave i bedriftsøkonomi.


I oppgaven har jeg fått oppgitt mengde, pris, faste kostnader og differansekostnader, og skal finne variable kostnader.



Den eneste formelen jeg har lært for å finne variable kostnader er TK=VK+FK. Er det noen som kan hjelpe meg med å finne en annen formel jeg kan bruke for variable kostnader? :innocent:


Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nøkkelen her er differansekostnader. Differansekostnader forteller deg hvor mye det koster å produsere x enheter mer av noe, altså hvor mye større variable kostnader du vil ha hvis du produserer x antall enheter mer.

 

Dersom differansekostnaden fra 0-100 enheter er 2000 kr og du skal produsere 200 enheter vil VK være 4000 kr.

 

DEK = DK / intervall (2000 / 100)

VEK = DEK (20)

VK = VEK * mengde (20 * 200)

VK = 4000

 

Forutsetningen her er at du kan sette VEK = DEK. Denne forutsetningen er det samme som å anta at det alltid koster like mye å produsere en ekstra enhet. Jeg forutsetter også at du kjenner intervallet, altså hvilken merproduksjon DK representerer.

Lenke til kommentar

Nøkkelen her er differansekostnader. Differansekostnader forteller deg hvor mye det koster å produsere x enheter mer av noe, altså hvor mye større variable kostnader du vil ha hvis du produserer x antall enheter mer.

 

Dersom differansekostnaden fra 0-100 enheter er 2000 kr og du skal produsere 200 enheter vil VK være 4000 kr.

 

DEK = DK / intervall (2000 / 100)

VEK = DEK (20)

VK = VEK * mengde (20 * 200)

VK = 4000

 

Forutsetningen her er at du kan sette VEK = DEK. Denne forutsetningen er det samme som å anta at det alltid koster like mye å produsere en ekstra enhet. Jeg forutsetter også at du kjenner intervallet, altså hvilken merproduksjon DK representerer.

 

I oppgaven koster det ikke alltid like mye å produsere en ekstra enhet. Kan man da sette VEK = DEK?

Tabellen ser slik ut: 2gvopw4.png

Lenke til kommentar

Snodig. Det ser vitterlig ut som en tabellavlesningsoppgave - slå opp hvor stor mengde du skal ha, summer DK opp til nærmeste "trinn" uten å overstige, og beregn DEK (DK / intervall). DEK i intervallet 150k-200k vil f.eks. være (100k / (200k-150k)) eller 2,- kr. Skal du ha 170k summerer du altså DK fra 0-50k, 50k-100k, 100k-150k. Det blir 375k. Deretter må du ha inn 20k fra 150k-200k-intervallet. Det regner du ut med 20k*DEK for aktuelt intervall (som vi allerede har regnet ut til 2,- kr), eller 40k. Total differansekostnad ved å øke produksjonen fra 0 til 170k er 415k. Siden ingenting av økningen er faste kostnader (faste kostnader ligger fast hele veien) vil dette beløpet i sin helhet være VTK.

 

Men dette så egentlig litt for enkelt ut, så jeg mistenker at jeg har gjort en bommert et sted.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...