RamGuy Skrevet 28. oktober 2013 Del Skrevet 28. oktober 2013 Min stasjonære har begynt å fuske igjen, og jeg kan ikke ved første øyekast finne noe feil med maskinvaren og mistenker at det er min Windows 8 (nå 8.1) installasjon som har blitt korrupt eller har begynt å tulle for ente gang. Har vell kjørt Windows 8 i hvertfall 7-8 måneder nå og iløpet av denne perioden så er vell dette andre eller tredjegangen systemet har begynt å fuske på denne måten og de to foregående gangene så har en re-installasjon av Windows 8 Pro gjort susen men nå er jeg så lei at jeg tenkte det kanskje kunne være en idé å feilsøke systemet litt mer i dybden for å avkrefte eventuelle maskinvarefeil som kan skape alt dette tullballet til å begynne med. Det jeg har gjort foreløpig er å kjøre en Memtest86+ v4.20 test i et par timer som rapporterer ingen problemer med minne, minne er jo et av de vanligste problemene med moderne maskiner så tenkte å eliminere denne teorien først som sist og korrupt minne som skrives til harddisk kan jo føre til korrupte installasjoner osv osv.. Videre så skaffet jeg en Ubuntu Live-CD installasjon på en minnepenn og kjørte denne i en periode og har virket systemet temmelig stabilt da det verken hang eller frøs iløpet av hele gårsdagen mens når jeg booter inn i Windows 8.1 så kan systemet henge seg etter ett minutt, andre ganger kan det tilsynelatende fungere stabilt i flere timer før den fryser, andre ganger fryser den ikke i det hele tatt med vil aldri våkne fra sleep da skjermen bare forblir sort mens viftene og alt tilsynelatende kjører så jeg blir tvungen til å holde inn strømknappen i 5-10 sekunder for å tvinge maskinen av for deretter å starte opp på nytt hvor det da kan være helt bingo om maskinen kjører i 30 sekunder eller flere timer igjen. Det jeg først og fremst er ute etter er et eller annet verktøy som kan kjøre uavhengig av Windows, gjerne i et eget boot miljø som kan teste alt fra CPU, GPU, RAM, harddisker, kontrollere og det hele litt i dybden uten å bli påvirket av eventuelle Windowsproblematikk som korrupt installasjon, dårligere drivere osv osv.. Har noen noe tips til slike verktøy og programpakker? Gjør ingenting om de koster et per kroner da en slik verktøy pakke er noe jeg er mer enn villig til å investere noen kroner i da dette neppe er siste gangen noe lignende problemer vil dukke opp. Jeg mistenker at problemet her kan ha oppstått med Windows 8.1 som kan ha ført til noen driver og / eller programvarekonflikter som har tæret på systemet, har blant annet hatt noen merksnodige problemer med USB-porter / enheter helt siden jeg oppdaterte til Windows 8.1 hvorav Windows har tidvis kommet med lyden for frakobling og tilkobling av USB-enhet kontinuerlig i et par minutter før jeg har fått rapportert at Windows mistenker feil ved USB-tilkoblet enhet, vennligst forsøk å koble til enhet på nytt selv om alle enheter tilsynelatende fungerer helt fint så jeg fant aldri noe ut av det. Alt jeg vet er at det har vært mye tullball med ASMedia USB3.0 driverne og Windows 8.1 men fjerning av denne driveren, eller oppdatering til den nye versjonen som kom etter Windows 8.1 RTM har ikke forandret på dette merksnodige problemet. Akkurat nå så kan man bare glemme alt som heter sleep funksjonalitet da det i 9 av 10 tilfeller fører til at det er umulig å få bilde på skjermen igjen, noe som igjen får meg til å stille store spørsmålstegn ved Windows 8.1 og installasjonen min, men jeg ønsker som sagt å få testet det meste av maskinvaren grundig før jeg belager med på en re-installasjon. Har forsåvidt en Windows Server 2012 R2 (serverversjon av Windows 8.1) med samme hovedkort og veldig like maskinvare og den opplever ingen av disse problemene og der har jeg siste driver fra ASMedia installert. Lenke til kommentar
MariusJS Skrevet 28. oktober 2013 Del Skrevet 28. oktober 2013 1: Har du prøvd Safe Boot? 2: Har du Intel drivere innstallert? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå