Gå til innhold

Treg opplasting til USA fra Telenor fiber

Anbefalte innlegg

Har Telenor 50/50 fiber-linje og har problemer med å få god hastighet når jeg laster ned filer fra http/ftp fra nettleverandøren min i USA. Kan det tenkes at Telenor struper overføringer til utlandet?

Linjen jeg har i USA er 30/5mbit, og jeg skulle derfor altså fått oppimot 30Mbit hastighet når jeg laster en fil fra serveren min i Norge. Jeg får imidlertid ikke raskere overføringer enn ca 200Kbit per sekund. Jeg får litt raskere når jeg laster ned fra ftp.uio.no f.eks, noe som kan tyde på at det ikke er nettleverandøren her som er problemet.

Noen som vet hvordan jeg kan slå fast hvilken av ISP-ene so er problemet, slik at jeg evenetuelt kan ta kontakt og klage?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har Telenor 50/50 fiber-linje og har problemer med å få god hastighet når jeg laster ned filer fra http/ftp fra nettleverandøren min i USA. Kan det tenkes at Telenor struper overføringer til utlandet?

Linjen jeg har i USA er 30/5mbit, og jeg skulle derfor altså fått oppimot 30Mbit hastighet når jeg laster en fil fra serveren min i Norge. Jeg får imidlertid ikke raskere overføringer enn ca 200Kbit per sekund. Jeg får litt raskere når jeg laster ned fra ftp.uio.no f.eks, noe som kan tyde på at det ikke er nettleverandøren her som er problemet.

Noen som vet hvordan jeg kan slå fast hvilken av ISP-ene so er problemet, slik at jeg evenetuelt kan ta kontakt og klage?

Dette er et typisk problem der de to ISPene kun peerer via en tredjepart kanskje fjerdepart som lever av å levere peering.

Med mindre du har avtalefestet at levrandøren skal levere god peering til spesifikke ISPer er det lite å klage på. Slik er det når man er privat-kunde. Da er det som regel best effort på slike langdistanse nett-resier hvis jeg skal si det litt smilende.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...