halaa Skrevet 27. oktober 2013 Del Skrevet 27. oktober 2013 Hei folkens Jeg har montert et par taklamper i stua. Men de gir ikke nok lys. på taklampa der pærene skal skrus, står max 40 watt (mignon E14 halogen type pærer). Lurer på om hva kommer til å skje om jeg bruker 60 watt istedenfor 40. begynner huset å ta fyr, pærene ryker eller kablene smelter? veit null og niks om strøm. takker Lenke til kommentar
aklla Skrevet 27. oktober 2013 Del Skrevet 27. oktober 2013 (endret) Det kan begynne å brenne om du gjør det. Hva med å heller satse på LED? Du kan uten problemer sette inn LED-pære som tilsvarer vanlige lyspærer langt over 60w, koster riktignok en del om du skal over 60w, men er mulig Endret 27. oktober 2013 av aklla Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 27. oktober 2013 Del Skrevet 27. oktober 2013 Setter du i for sterk pære blir det varmere enn lampa er bygd for og da kan det meste gå galt... Men hvis det er E14-sokkel så finnes det ikke ordinære pærer som er sterkere enn 40W. Kanskje du kan finne sparepærer som tilsvarer mer enn 40W. De vil kunne brukes fordi de avgir mye mindre varme. Lenke til kommentar
halaa Skrevet 27. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2013 (endret) Skal kanskje satse på led pærer da. Om jeg finner led pærer som gir sterkere lys enn en 40W halogen. har litt dårlig erfaring med led egentlig. bytta soverom pærene til led som skulle gi mer lys enn halogen som var der, men de virket enda svakere, og måtte bytte igjen til halogen. skal undersøke led-pærene på clasohlson kanskje, spørre og grave litt mer for jeg kjøper. Hjertelig takk folkens for raskt svar forresten. Endret 27. oktober 2013 av halaa Lenke til kommentar
CasterAnd Skrevet 27. oktober 2013 Del Skrevet 27. oktober 2013 Finn LED-pærer og finn den med mest Lumen Et tips: Hvis du bruker lysdimmer så kan er det av og til at de fungerer dårlig med pæren siden LED-pærer trekker så lite strøm. Om du bruker dimmer bør du stikke til en lampebutikk og be om en pære som funker med dimmere - men disse koster gjerne noen lapper.. Lenke til kommentar
halaa Skrevet 27. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2013 (endret) Finn LED-pærer og finn den med mest Lumen Et tips: Hvis du bruker lysdimmer så kan er det av og til at de fungerer dårlig med pæren siden LED-pærer trekker så lite strøm. Om du bruker dimmer bør du stikke til en lampebutikk og be om en pære som funker med dimmere - men disse koster gjerne noen lapper.. Jo forresten. bruker jo dimmer og fikk beskjed fra elektrikeren faktisk om at dimmere kommer ikke til å funke med LED-pærer, med mindre jeg bytter dimmere til en annen type. shit altså Endret 27. oktober 2013 av halaa Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 27. oktober 2013 Del Skrevet 27. oktober 2013 (endret) Jo forresten. bruker jo dimmer og fikk beskjed fra elektrikeren faktisk om at dimmere kommer ikke til å funke med LED-pærer, med mindre jeg bytter dimmere til en annen type. shit altså Clas Ohlson har LED-pærer som funker med vanlige (glødelampe-)dimmere. Koster ca. 150kr/stk. edit: f.eks. denne her. og her er en dimbar med E14-sokkel, men dog bare lysstyrke tilsvarende 25W. Endret 27. oktober 2013 av Inge Rognmo Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 27. oktober 2013 Del Skrevet 27. oktober 2013 Men han skal ha E14-sokkel.... Lenke til kommentar
halaa Skrevet 27. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2013 (endret) Clas Ohlson har LED-pærer som funker med vanlige (glødelampe-)dimmere. Koster ca. 150kr/stk. edit: f.eks. denne her. og her er en dimbar med E14-sokkel, men dog bare lysstyrke tilsvarende 25W. Ikke de to typene nei. Denne her typen http://www.elektroimportoren.no/led-mignon-e14-0-9w-10w-klar-2100-kelvin/3753507/Product.html den på linken er vel LED tenker jeg men mine er halogen. Aner ikke hva de heter. sokkel eller..... Endret 27. oktober 2013 av halaa Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 27. oktober 2013 Del Skrevet 27. oktober 2013 (endret) Ikke de to typene nei. Denne her typen http://www.elektroimportoren.no/led-mignon-e14-0-9w-10w-klar-2100-kelvin/3753507/Product.html den på linken er vel LED tenker jeg men mine er halogen. Det finnes mignon-LED-pære med E14 som er dimbar også, men den lyser bare tilsvarende 25W. edit: og elektroimportøren har en som tilsvarer 40W. Står riktignok ikke hvilken type dimmer den funker med... Endret 27. oktober 2013 av Inge Rognmo Lenke til kommentar
halaa Skrevet 27. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2013 Det finnes mignon-LED-pære med E14 som er dimbar også, men den lyser bare tilsvarende 25W. Ja vel. 25W blir vel enda svakere enn 40W halogen da kanskje. og da er det ikke noe vits. virker som om jeg må bare leve med de jeg har, eller eventuelt bytte dimmere og bruke LED. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 27. oktober 2013 Del Skrevet 27. oktober 2013 Du kan ikke bytte fra E14 til E27 da? På lamper du har lov til å montere selv kan du etter det jeg vet også bytte sokkel osv. lovlig selv... Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 27. oktober 2013 Del Skrevet 27. oktober 2013 Problemet med LED-pærer på markedet i Norge er at de fokuserer på maks effektivitet og bare energisparing. Personlig helt uinteressant, og det er lyskvalitet og styrke som har noe å si. Du ønsker derfor grovt sett å finne en på 10-20W LED pære. Disse lyser knallsterkt, selv om det er en del forskjeller. De er dog vanskelige å få tak i Norge, selv om de sikkert finnes. Ps: Husk å velg korrekt fargetemperatur som er ønsket. Enten det er nærmere sollys/naturlig lys du ønsker, eller varm gulfarge etc... 3-5W LED er i mine øyne bare for en liten lokal opplysning(leselys), og trenger støtte fra en annen krafig lyskilde, eller mange slike små. Lenke til kommentar
KennethDreyer Skrevet 1. november 2013 Del Skrevet 1. november 2013 Problemet med LED-pærer på markedet i Norge er at de fokuserer på maks effektivitet og bare energisparing. Personlig helt uinteressant, og det er lyskvalitet og styrke som har noe å si. Du ønsker derfor grovt sett å finne en på 10-20W LED pære. Disse lyser knallsterkt, selv om det er en del forskjeller. De er dog vanskelige å få tak i Norge, selv om de sikkert finnes. De finnes i fleng! Sjekk bare en nettbutikk som selger belysning - de fører alle produkter fra Philips og Osram. Litt usikker på om det finnes 10W+ med skrusokkel, men vet det finnes i GU10 og lignende. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 1. november 2013 Del Skrevet 1. november 2013 De finnes i fleng! Sjekk bare en nettbutikk som selger belysning - de fører alle produkter fra Philips og Osram. Litt usikker på om det finnes 10W+ med skrusokkel, men vet det finnes i GU10 og lignende. LED-pærer med E27-sokkel på 10W som tilsvarer 60W glødepære er ikke noe problem å finne, nei. LED-pære som tilsvarer 100W glødepære derimot, kan jeg ikke huske å ha sett... Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 1. november 2013 Del Skrevet 1. november 2013 De finnes i fleng! Sjekk bare en nettbutikk som selger belysning - de fører alle produkter fra Philips og Osram. Litt usikker på om det finnes 10W+ med skrusokkel, men vet det finnes i GU10 og lignende. Nei, ikke på nett. Men da kan man jo like greit bestille fra utlandet. Ja spesielt siden prisene er svimlende høye. Greit nok, DX.com etc.. er meget billig med varierende kvalitet. Men vi snakker jo fort over 10 ganger så dyrt. Kjøp nærbutikk, clas/biltema etc.. har det ikke vært fullt like lett (alt er bare skjit). Hvor mye lys stråler en 100W pære da? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå