gudaman Skrevet 27. oktober 2013 Del Skrevet 27. oktober 2013 (endret) Som de fleste vet så teller bare karakteren man får i 2. termin på vgs, dvs hvis man får 1er i et fag i 1. termin, kan man like godt få 6er på vitnemålet. Men det jeg lurer på er hvordan det er hvis man får ikke vurdert (IV) i 1. termin. Hvis man får ikke vurdert i et fag i 2. termin må man ta hele "kurset" om igjen som en privatist, i motsetning til hvis man får stryk (1), da trenger man bare å ta en prøve som privatist for å sette standpunktkarakter. Gjelder det samme hvis man får ikke vurdert i 1. termin? Snakker her om studiespesialiserende linje forresten, om det skulle ha noen betydning. Endret 27. oktober 2013 av gudaman Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 27. oktober 2013 Del Skrevet 27. oktober 2013 Halvårsvurderingen (terminkarakter/semesterkarakter) er en del av den løpende vurderingen av din måloppnåelse i faget, jfr. opplæringslovforskriften §§ 3-11 og 3-13. "IV" innebærer bare at læreren ikke har grunnlag for å vurdere din måloppnåelse, og er ikke en verre situasjon enn å få karakteren 1 med tanke på mulighetene i annen termin eller standpunkt. Lenke til kommentar
gudaman Skrevet 27. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2013 Halvårsvurderingen (terminkarakter/semesterkarakter) er en del av den løpende vurderingen av din måloppnåelse i faget, jfr. opplæringslovforskriften §§ 3-11 og 3-13. "IV" innebærer bare at læreren ikke har grunnlag for å vurdere din måloppnåelse, og er ikke en verre situasjon enn å få karakteren 1 med tanke på mulighetene i annen termin eller standpunkt. Så én kan i teorien være borte fra skolen i hele førstetermin og forsatt få standpunktkarakterer ut ifra hvordan en presterer 2. termin? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 27. oktober 2013 Del Skrevet 27. oktober 2013 Standpunktkarakteren skal reflektere din mestring av kunnskaper og ferdigheter i hele faget, ikke bare hvordan du presterer i andre termin. Å skulke hele første termin i et fag kan derfor vanskelig føre til en bestått karakter - i fag som historie, der kunnskapsmestring er sentralt, vil du per definisjon ikke ha vist mestring av kunnskap for hele første termin. I matematikk som er mer ferdighetsmestring vil man kunne vise ferdighetene direkte eller indirekte i annen termin, forutsatt at man har dem. Svaret på spørsmålet ditt er derfor etter min mening ja: I teorien kan man det. I praksis, nei. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå