Gå til innhold

Problem med internett over lengre tid - NextGenTel


Anbefalte innlegg

Heisann alle sammen!


Vi fikk internet fra NextGentel for rundt 3 år siden, da NextGentel er de eneste som leverer bredbånd her. Vi fikk en SpeedTouch router. Vi bestilte 5mb ned/0,5 opp internett, og alt var bra.


Etter et år, så fikk vi en telefon om at vi nå kunne få 10 mb ned og 1 mb opp. Alt ble mye raskere. Etter noen måneder, så startet routeren å slå seg av, og den var ganske gammel. Farten var helt topp, men routern måtte byttes ut. Vi fikk en ny Thomson router, og da merket jeg at farten ble mye tregere med en gang. Vi fikk bare 4 ned, og 0,5 opp, og internettet var ustabilt. Nå har det vært sånn i snart 2 år, og vi har byttet routere utallige ganger. NextGentel klarer bare ikke å fikse det, og jeg har heller ingen ide om hva jeg skal gjøre. De sier at problemet er mellom routeren og datamaskinene, siden han sier at vi får inn full fart inn til routeren.


Nå når jeg testet på Speedtest, så får jeg rundt 2,90 mb ned og 0,08 opp, pluss at det er utrolig ustabilt. Jeg må i tillegg restarte routeren flere ganger om dagen.


Jeg er aktiv med opplasting på både YouTube og andre steder, men det går ikke nå. Jeg kan heller ikke spiller online om noen andre surfer på internettet, fordi da går pingen opp til 1000, og kanskje mer.


Det som og er rart, er at naboen vår har akkurat samme bredbånd som oss, og de får 15 mb ned, og 1mb opp.


Håper noen av dere kan hjelpe oss :)



Takker på forhånd!


- Alexander


Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har dere kun Thomson'en eller en annen router også?

 

Tenkte først at det kunne være at linja deres er overbelasta, men siden du skriver at NGT tester full fart, så høres det ut som de har rett - at feilen ligger internt hos dere.. Hvordan er alt koblet opp og hvor mange enheter er koblet til?

Vi har bare Thomson nå. Vi fikk en Inteno og enda en Thomson router for noen uker siden, men de funket like dårlig.

 

Routeren står oppe, koblet inn i uttaket i veggen. Vi har to stasjonære maskiner som er koblet til med ethernetkabel, og så har vi tre bærbare og tre smartphones som er koblet til trådløst :)

 

 

Endret av Space Lace
Lenke til kommentar

Få tak i en annen, skikkelig, router (Asus for eksempel) og bridge Thomson'en, og se om det hjelper noe...

 

Hvor mange andre WIFI nettverk er det i området ditt? Har du prøvd en kanal som er minst brukt av nabo-nett?

Hadde en Asus som vi bridga med Thomsonen for et halvt års tid siden, hjalp ikke noe særlig.

 

Er vel rundt 50-100 hjem med WiFi her, har prøvd å bytta kanal, men det gjorde ingen innvirkning.

Endret av Space Lace
Lenke til kommentar

Regner med at du mener at dere bridga Thomsonen og kjørte Asusen som router, og ikke omvendt? :p

 

Som Mr D sier, hvis det er samme problem med kabel, så har ikke WIFI noe å si her egentlig...

 

Har dere prøvd å kun ha en maskin tilkoblet om gangen og sjekket hastigheten da? Og flyttet kabelen mellom alle LAN portene, da for å utelukke at det er feil med en av portene?

 

Er sikkert ikke veldig relevant eller årsak til problemet, men kan du poste noen screenshots av oppsettet/konfigen til Thomsonen? WAN, LAN Status etc...

Lenke til kommentar

Prøvd å koble bort alt og kunn kjøre en stk pc i med ethernet (ingenting tilknyttet wlan)?

 

Regner med at du mener at dere bridga Thomsonen og kjørte Asusen som router, og ikke omvendt? :p

 

Som Mr D sier, hvis det er samme problem med kabel, så har ikke WIFI noe å si her egentlig...

 

Har dere prøvd å kun ha en maskin tilkoblet om gangen og sjekket hastigheten da? Og flyttet kabelen mellom alle LAN portene, da for å utelukke at det er feil med en av portene?

 

Er sikkert ikke veldig relevant eller årsak til problemet, men kan du poste noen screenshots av oppsettet/konfigen til Thomsonen? WAN, LAN Status etc...

Har prøvd å teste bare en maskin ja, like tregt fortsatt. Har også testet LAN portene, ingenting feil med de :)

 

GQlBdV9.jpg?1

 

 

 

Lenke til kommentar

Hvis du logger inn på routermodemet, så skal du se bruttohastigheten på oppkoblingen mot sentralen.

Den hastigheten du måler på nett, skal være ca 80% av bruttohastigheten på f.eks http://nettfart.no.

 

Du kan testet ditt lokale nettverk ved å pinge routermodemet.

Kablet skal dette gi 1ms. Trådløst normalt 1-10ms.

 

Pass på at du har kryptert nettverket (wifi). Ellers kan noen belaste det (test med å bytte kryptering). Pass på at ingen andre er tilkoblet og bruker båndbredde når du tester (f.eks med bittorrent o.l.) dette gjelder også PC du tester med...

 

Restart routermodem og mål nettfart.no på nytt.

Lenke til kommentar

Hvis du logger inn på routermodemet, så skal du se bruttohastigheten på oppkoblingen mot sentralen.

Den hastigheten du måler på nett, skal være ca 80% av bruttohastigheten på f.eks http://nettfart.no.

 

Du kan testet ditt lokale nettverk ved å pinge routermodemet.

Kablet skal dette gi 1ms. Trådløst normalt 1-10ms.

 

Pass på at du har kryptert nettverket (wifi). Ellers kan noen belaste det (test med å bytte kryptering). Pass på at ingen andre er tilkoblet og bruker båndbredde når du tester (f.eks med bittorrent o.l.) dette gjelder også PC du tester med...

 

Restart routermodem og mål nettfart.no på nytt.

Routermodemet:

http://gyazo.com/9e79956a50647f493da55d97089d3ff1

 

Nettfart:

http://gyazo.com/976a9540c425bbecc6db56cf4e4fedde

 

Det ble 1 ms da jeg pinga :) Har også kryptert internett, og skifter passordet ofte.

 

 

Andre test etter restart:

http://gyazo.com/1a95fddf7c38d4b94541cb4a339f12fe

Lenke til kommentar

Problemet er båndbredden opp. Merkelig at NGT ikke har sagt noe om dette!

Du har en bruttobåndbredde som er ca 10% av normalen.

 

Be NGT sjekke DSLAM (utstyr i sentralen).

 

Prøv uten splitter om du har det tilkoblet. Restart modem og test igjen.

 

Det var en montør som kom for å fikse noe i sentralen for 2 måneder siden, og han sa at alt skulle være ok da han var ferdig. Fortsatt like tregt.

 

Bruker ingen splitter :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...