Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Strøm til garage og komfyr i leilighet uttendørs kabling

Anbefalte innlegg

Heisann, lurte på hvordan jeg kan gjøre det med strømmen til leiligheten og garagen.

Jeg er selv elektriker men har ikke hatt så mye huselektro, kun prosjekter i bygg.

er det "bare" å klamre kabelen ned langs kledningen og inn i leiligheten for å komme til komfyren til leiligheten? Og samme med garagen, bare klamre en 2x2.5mm2 PR ned og så inn i rør som går til garagen?

Kan jeg eventuelt legge rør bak kledningsbordet og opp og inn i sikringskapet? ;)

Gjerne kom med forklaringer og tips på hvordan jeg kan gjøre dette. Dybde for røret jeg skal legge må vel være 70cm (?) da dett er grusvei mellom garagen og huset.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

er det "bare" å klamre kabelen ned langs kledningen og inn i leiligheten for å komme til komfyren til leiligheten?

Kurs til komfyr i leiligheten skal selvsagt komme fra sikringsskapet i leiligheten. Hvorfor i all verden skal den legges via utvendig kledning? Eller misforstår jeg totalt hva du prøver å forklare?

Når du sier "leiligheten", refererer du da til utleieleilighet i hus med to (eller flere) boenheter?

I hus med flere boenheter skal hver leiliighet ha eget tilkoblingspunkt, egen måler, eget sikringsskap, så man

a) kan velge eget strømabonnement uavhengig av hva nabo eller utleier velger

b) kraftselskapet kan stenge strømmen til hver boenhet uten at det berører naboene, kjekt for leieboer hvis eier ikke betaler strømregninga eller omvendt

c) man skal selvsagt ikke trenge å ringe på hos naboen om en sikring går.

Endret av Svinks
Lenke til kommentar

Kurs til komfyr i leiligheten skal selvsagt komme fra sikringsskapet i leiligheten. Hvorfor i all verden skal den legges via utvendig kledning? Eller misforstår jeg totalt hva du prøver å forklare?

Når du sier "leiligheten", refererer du da til utleieleilighet i hus med to (eller flere) boenheter?

I hus med flere boenheter skal hver leiliighet ha eget tilkoblingspunkt, egen måler, eget sikringsskap, så man

a) kan velge eget strømabonnement uavhengig av hva nabo eller utleier velger

b) kraftselskapet kan stenge strømmen til hver boenhet uten at det berører naboene, kjekt for leieboer hvis eier ikke betaler strømregninga eller omvendt

c) man skal selvsagt ikke trenge å ringe på hos naboen om en sikring går.

Heisann.

Leiligheten har ikke mulighet for egen tilførsel og leies ut inkl strøm. Personen jeg leier ut til er en kamerat som har kodebrikke og låser seg inn om han ønsker. Grunnen til at jeg ikke legger det innvendig er fordi dette er et tømmerhus og den skal da gå igjennom 1. soverommet mitt, så badet og så stua mi og så er den nede i leiligheten og det må borres i gulv. Jeg er ikke glad i å borre i gulv, bli aldri pent! Bedre å gå ut og inn! :)

Jeg har fått svar på jobben egentlig, det som skal gjøres nå er:

1. Kabelen som går til komfyren er en 4mm2 PR som er klamret fra sikringskapet, ned en vegg og så igjennom veggen og ned til bunnen av kledningsbordet på en endeplanke. Langs kledningsbordene på bunnen og inn i leilighet. Dette var visst fullt lovlig så lenge det var fast innstalasjon som var mulig å "se".

2. Til garagen legger jeg rør fra skapet ned ut igjennom veggen og ned kledningsbord. Lar den stikke ut 5cm fra kledningen og så graver jeg ned et rør 50cm ned i bakken bort til garagen.

Deretter trekker jeg en 4mm2 PFSP som jeg legger ut og ned igjennom røret, legger på halvrør rundt den det siste stykket fra kledningen og ned i jorden og så legger jeg den inn i røret til garagen den siste biten "åpent i jord" eventuelt kanskje med rørbit inn for ekstra sikkerhet og lettere å "trekke" på ny.

Setter da opp en 20amp sikring i skapet til garasjen og i garasjen setter jeg opp en 10amp til lys og en 16amp til stikk :)

Endret av ToffeToffe
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...