Hazelhart Skrevet 27. oktober 2013 Del Skrevet 27. oktober 2013 Hva er det som forårsaker lag i online-spill, eller spesifikt skytespill? Jeg har alltid hørt det er kalt treg eller bare dårlig nettverksforbindelse, men nå opplever jeg så mye forskjellig lag at jeg vil vite hva som egentlig skaper dette, men vet ikke mer om nettverk enn å koble til det. Hvordan tester jeg forbindelsen mellom modemet og PS3? Hva regnes som å være en akseptabel og en bra forbindelse? Lenke til kommentar
Gardr Skrevet 28. oktober 2013 Del Skrevet 28. oktober 2013 Utan å ansjå meg sjølv som ekspert vil eg påstå det er mange faktorer som påverkar ping/latency når ein gamer online. Fyrst og fremst er det oppkoplinga di. Antar du har bredbånd (om ikkje, er det grunnen) - og alt over 2Mbps er ok å game på (men som andre ting, jo meir er betre) Anna viktig ting er avstanden mellom klienten (du) og serveren (som oftest ein dedikert maskin ein plass. Sverige, Tyskland, Nederland og USA er vanlege). Men i spel som Call of Duty Modern Warfare blir serveren satt opp av ein av spelarane (kan nokon verifisere dette?) - og då er det ikkje så mykje å gjer med det, enn å prøve å finne ny 'server'. Nærmare slutten er det router/modem du er kopla opp mot. Det kan vere dette begrenser trafikken ved internt sjekke kvar mottate (og av og til sendte) bit for virus og korrupt data, som vil redusere kapasiteten kraftig. Mange gongar om du gjer google søk på spelet ditt og "bad ping/latency" vil du få beskjed om å opne porter på routeren din. Dette gjer at trafikken går utanom router/modem sin sånn sjekk - men du er då meir mottakeleg for slem data sjølvsagt (alt på eigen risk). Avslutningvis er det maskinen din. På PC er det ofte antivirusprogram/firewall(brannmur) som er dei store flaskehalsane. Dei gjer det same som beskrevet i avsnittet over, sjekker all data gjennom nettverksporten. Det er etter min erfaring alltid mogleg å gå inn på innstillingar å la spesifikke program gå uhindra gjennom, som er ynskjeleg når ein gamer. Eg er ikkje så flink med PS3 (har det ikkje sjølv), men fann ein grei "do this" liste på google for å fikse betre forbinding online. Skumleste gjennom ovanfor lenke, og sjølvsagt er det betre å bruke kabel direkte til modem/router enn trådlaus. Og sjølvsagt stoppe alt som bruker nettverkstrafikk på din eigen maskin/konsoll og evt. andre som du har tilgong til (og som ikkje trenger å bruke nettet...) Håpar det var forståeleg å noko til hjelp =P Lykke til! Lenke til kommentar
Hazelhart Skrevet 28. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2013 (endret) Utan å ansjå meg sjølv som ekspert vil eg påstå det er mange faktorer som påverkar ping/latency når ein gamer online. Fyrst og fremst er det oppkoplinga di. Antar du har bredbånd (om ikkje, er det grunnen) - og alt over 2Mbps er ok å game på (men som andre ting, jo meir er betre) Anna viktig ting er avstanden mellom klienten (du) og serveren (som oftest ein dedikert maskin ein plass. Sverige, Tyskland, Nederland og USA er vanlege). Men i spel som Call of Duty Modern Warfare blir serveren satt opp av ein av spelarane (kan nokon verifisere dette?) - og då er det ikkje så mykje å gjer med det, enn å prøve å finne ny 'server'. Nærmare slutten er det router/modem du er kopla opp mot. Det kan vere dette begrenser trafikken ved internt sjekke kvar mottate (og av og til sendte) bit for virus og korrupt data, som vil redusere kapasiteten kraftig. Mange gongar om du gjer google søk på spelet ditt og "bad ping/latency" vil du få beskjed om å opne porter på routeren din. Dette gjer at trafikken går utanom router/modem sin sånn sjekk - men du er då meir mottakeleg for slem data sjølvsagt (alt på eigen risk). Avslutningvis er det maskinen din. På PC er det ofte antivirusprogram/firewall(brannmur) som er dei store flaskehalsane. Dei gjer det same som beskrevet i avsnittet over, sjekker all data gjennom nettverksporten. Det er etter min erfaring alltid mogleg å gå inn på innstillingar å la spesifikke program gå uhindra gjennom, som er ynskjeleg når ein gamer. Eg er ikkje så flink med PS3 (har det ikkje sjølv), men fann ein grei "do this" liste på google for å fikse betre forbinding online. Skumleste gjennom ovanfor lenke, og sjølvsagt er det betre å bruke kabel direkte til modem/router enn trådlaus. Og sjølvsagt stoppe alt som bruker nettverkstrafikk på din eigen maskin/konsoll og evt. andre som du har tilgong til (og som ikkje trenger å bruke nettet...) Håpar det var forståeleg å noko til hjelp =P Lykke til! Takk for linken. På systemet til PS3, så har jeg gjort en test hvor det står: Connection Speed (Download)* 18.0 Mbps og (Upload)* 8.3 Mbps. Er det "Upload" du mener det er greit å ha 2 på? Endret 28. oktober 2013 av Hazelhart Lenke til kommentar
Hazelhart Skrevet 28. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2013 (endret) Også, jeg har lest litt om at veldig lav Mbps som 5.0 er stabilt så lenge man har lite/ lavt ping. Med utgangspunkt fra 8.3, hvor lite/ lavt med ping er regnet som dårlig, og akseptabelt? Endret 28. oktober 2013 av Hazelhart Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 28. oktober 2013 Del Skrevet 28. oktober 2013 Det er veldig vanskelig å svare på dette uten å bli for teknisk, og det er i tillegg litt annerledes per spill, men skal prøve å gi en enkel forklaring. Hvor mye lag du opplever i spill er hovedsaklig basert på 3 ting: svartid, båndbredde og tjenesteprioritering, og av disse 3 er svartid det viktigste for spilling. Svartid er hvor lang tid det tar for signalet å komme gjennom kabelen, dette er ofte det folk mener når de sier 'ping'. Svartid måles i ms og jo lavere den er dess bedre er opplevelsen. Når spill selv rapporterer svartider må du være klar over at det kan måles på forskjellige måter så du kan ikke sammenligne svartidene i 2 forskjellige spill. Svartid skal være tilnærmet helt stabil når det ikke skjer noe i spillet, ustabil svartid kan være grunn til å tro at det er ett problem med din pc, nettlinje eller serveren du kobler til. Båndbredde er hvor mye data som kan sendes gjennom kabelen, dette er de tallene som internettlevrandører liker å fokusere på. Båndbredde måles i mbps(megabit per sekund) og jo høyere båndbredde dess mer kan du belaste linjen. For de fleste spill er båndbredde ikke viktig i det hele tatt, datamengdene som sendes mellom pc og server er veldig små, men hvis andre programmer bruker så mye båndbredde at det nærmer seg grensen for linjen vil det øke svartiden i spillet. Det å øke båndbredden i seg selv vil ikke direkte gi deg en bedre svartid, men det gir deg høyere tak før man får negative resultater av nedlastinger eller opplastinger som kjører i bakgrunn. Tjenesteprioritering(QoS) er noe noen internettlevrandører gjør, heldigvis er det ikke veldig mye brukt her i norge(annet enn med telefoni og tv), men andre steder i europa er det vanlig å øke svartiden på all data mellom pc og spill-server for å gi bedre svartid på nettsider og annen trafikk. Tegnene på at QoS er inne i bildet er hvis du opplever store forskjeller i svartid avhengig av når på dagen du spiller. Jeg tror det bare en noen få lokale levrandører som gjør dette her i norge så det er vandligvis lett å unngå. I utlandet har de ofter egene "gamer"-abbonemang som gir deg bedre svartid i spill, eller med andre ord ingen QoS. Så for å summere opp er hva du ønsker å gjøre er å ha så lav svartid som mulig, ting du selv kan gjøre er å bruke kabel i stede for trådløst(trådløst har høyere svartid), passe på at du ikke har noe kjørende i bakgrunnen(eller på annen pc) som bruker opp all eller nesten all båndbredde du har tilgjenglig. og du kan snakke med internettlevrandøren din om det er tjenesteprioritering som kan trege ned svartiden i spill. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå