Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Første strømregning et år etter innflytting


bangarang

Anbefalte innlegg

Jeg har nå leid en leilighet alene i 1 år. Jeg betaler leie, med kommunale avgifter inkludert. Strøm er ekskludert i leien.
Jeg har egen måler, men sender avmålingene til husvertene mine(to brødre eier bygningen, de driver en butikk rett under). Jeg skulle egentlig ha fått regelmessig faktura fra dem på strømmen, men den gang ei.
Før nå. Fikk i går en faktura på 10 500 kroner. Et år senere. Er dette lov?
De kjenner til situasjonen min. Jeg er 22 år gammel, har ikke fast jobb, er bare vikar. Men jeg er heldigvis flink til å spare. Men nå viser det seg at jeg må ta de 10 500 rett fra sparekontoen min. Skal jeg slite bare fordi de ikke gadd å se på strømregninga mi før nå? Er dette lov? Jeg aner ikke hvor jeg skal klage, hvor jeg skal snu meg. Vet at husvertene mine kommer til å stå på sitt.
Håper noen kan hjelpe meg!

Endret av heidiig
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har mast og mast, sendt avmålinger flere ganger. De har sagt flere ganger at de skulle gi meg faktura. Uansett når man driver utleie er det ikke leietaker sin jobb å måtte mase og minne dem på det. Jeg betaler leien min, jeg gjør mitt. De kan i det minste gjøre sitt.

 

Det har dem gjort, dem har gitt deg fakturaen, såvidt jeg ser har du ikke noe annet valg enn å betale. Det enkleste er om du tegner eget abennoment på strømmen, da slipper du mellommenn med regninger, det er stort sett alltid upraktisk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er bare å belage seg på å betale. Du hadde vel ikke rimelig grunn til å tro at du skulle få strømmen gratis vel?

 

Er det rimelig at utleierne skal betale for ditt strømforbruk? Det synes ikke jeg.

 

Spør om en nedbetalingsplan.

Jeg forventer IKKE gratis strøm, det er en grunn til at jeg har mast på regelmessig strømfaktura. Ingen vil vel få baksmell. Unødvendig å hinte frem til at jeg forventer noe gratis her, og at det er min egen feil at de gjør det på den måten. Det er ikke noe kjekt at strømregningene hoper seg opp uten grunn. Takk for "hjelpen".

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg forventer IKKE gratis strøm, det er en grunn til at jeg har mast på regelmessig strømfaktura. Ingen vil vel få baksmell. Unødvendig å hinte frem til at jeg forventer noe gratis her, og at det er min egen feil at de gjør det på den måten. Det er ikke noe kjekt at strømregningene hoper seg opp uten grunn. Takk for "hjelpen".

Grunnen til at du har kunnet spare er jo tilsynelatende at strømregningene har uteblitt...

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Generelt sett faktureres strøm i terminer avtalt mellom nettleier og strømleverandør/netteier. Det kan faktureres i årlige terminer -- og hvis utleier blir fakturert i årlige terminer kan ikke vedkommende fakturere deg hyppigere enn det (ut over àkontofakturering, selvsagt). Hovedregelen for nettleieren min er at bedriftskunder får tilsendt avregningsfaktura én gang per år. Det er altså bare en gang i året at man får vite akkurat hvor mye som er forbrukt.

 

Når du forutsetter at de ikke 'gadd' før nå forutsetter du altså noe du ikke nødvendigvis har grunnlag for.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Synes vi kan ha litt forståelse for trådstarter da. Ingen av oss liker vel denslags økonomiske overraskelser. Og er man ung så er det kanskje første leieforhold osv.

 

Utifra hva han beskriver, så virker det som denne strømmåleren også blir belastet av annet strømforbruk enn bare hans leilighet. Han leser av en måler, men måleren står ikke i hans navn.

 

Dette er altså en næringseiendom, i alle fall første etage. Men det hender hele bygninger er næringseiendom, og da har man ikke lov å etablere leilighet uten å ha bruksendring i orden. Hvis dette er en etablert leilighet fra "bygget ble bygd" hvorfor er det ikke egen måler til hver etage?

 

En annen ting jeg lurer på er hvorvidt den fakturaen som nevnes, er original-faktura fra energileverandøren eller en faktura som utleier selv har fylt ut, til deg?

 

Forøvrig er kr. 10500 ganske "normalt" eller kanskje "litt over" et års forbruk for en person vil jeg si. Men her kan det jo ligge noe av deres forbruk i bildet og. Det er jo litt ekkelt når man deler måler.

 

Du kan jo forklare at dette kom overraskende og høre med dem å du kan få dele opp betalinga i tre avdrag eller noe, for å "lodde stemningen" Alternativt spille litt dum, og si du har vurdert å ringe energiselskapet å spørre om det samme der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men jeg er heldigvis flink til å spare. Men nå viser det seg at jeg må ta de 10 500 rett fra sparekontoen min. Skal jeg slite bare fordi de ikke gadd å se på strømregninga mi før nå?

Jeg ser ikke helt problemet. Du hadde 10.500 kroner mer på sparekontoen nå enn om de hadde sendt strømregningen hyppigere, og kunne bruke disse til å betale den strømmen du uansett måtte betalt om de hadde sendt regningen med kortere intervaller. Og du visste at det kom til å komme en strømregning på et eller annet tidspunkt. Så på hvilken måte mener du at du må "slite"?

 

Som Okapi sier, så har du tjent på dette da du har fått renter på disse 10.500 som du ikke ville fått om regningen ble betalt oftere.

 

Og for å konkludere så er dette fullt lovlig. Utleier kunne sendt deg regningen om to år og likevel hatt rett på pengene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Synes vi kan ha litt forståelse for trådstarter da. Ingen av oss liker vel denslags økonomiske overraskelser. Og er man ung så er det kanskje første leieforhold osv.

 

Utifra hva han beskriver, så virker det som denne strømmåleren også blir belastet av annet strømforbruk enn bare hans leilighet. Han leser av en måler, men måleren står ikke i hans navn.

 

Dette er altså en næringseiendom, i alle fall første etage. Men det hender hele bygninger er næringseiendom, og da har man ikke lov å etablere leilighet uten å ha bruksendring i orden. Hvis dette er en etablert leilighet fra "bygget ble bygd" hvorfor er det ikke egen måler til hver etage?

 

En annen ting jeg lurer på er hvorvidt den fakturaen som nevnes, er original-faktura fra energileverandøren eller en faktura som utleier selv har fylt ut, til deg?

 

Forøvrig er kr. 10500 ganske "normalt" eller kanskje "litt over" et års forbruk for en person vil jeg si. Men her kan det jo ligge noe av deres forbruk i bildet og. Det er jo litt ekkelt når man deler måler.

 

Du kan jo forklare at dette kom overraskende og høre med dem å du kan få dele opp betalinga i tre avdrag eller noe, for å "lodde stemningen" Alternativt spille litt dum, og si du har vurdert å ringe energiselskapet å spørre om det samme der.

Takk for forståelsen. Har nok feilformulert meg litt, og ikke tatt med alle detaljer, så skjønner folk reagerer. Det jeg spør om er om dette er vanlig måte å fakturere strøm til leietakerne sine. Jeg har bodd på mange rare hybler og leiligheter, men der har i det minste strømregningen kommet regelmessig, og detaljert utregnet.

 

Som du lurte på, så har jeg ikke fått noen originalfaktura. Jeg kom hjem fra jobb, til en simpel lappe på døra. "Beregnet strøm t.o.m 26 okt." Der sto det beløpet jeg skulle betale og kontonr, ikke noen utregning av avmålingen fra innflytting til nå. Jeg lurer på om de har tatt seg inn i leiligheten min for å lese av målingen, for jeg hadde ikke sjekket avmåling for denne måneden enda.

Jeg har sjekka avmålingene selv nå, opp mot prisen(venninna mi jobber i energiselskapet, så hun har hjulpet meg). Jeg har brukt strøm til en verdi av 7,5 k. Må også regne med prisvariasjon ang sesong, det vet jeg, og annet.

Med tanke på at jeg skulle betale strømmen selv, så har jeg brukt så lite strøm som mulig(lite oppvarming, masse lystenning, drar ut kontakter ved leggetid og når jeg er ute). 10 500 er uansett ikke så ille, med tanke på at jeg har spart, så skal det gå bra. Det kunne vært mye verre. Men er likevel litt skeptisk.

 

Jeg forstår om jeg virker kravstor, grådig, naiv o.l for de fleste, det er greit nok, men det spørsmålet jeg stiller er om dette er vanlig business. For dette er nytt for meg.

 

Du foreslo å spille dum, og spørre ut litt, og det frister. For uten detaljert regning, så klarer jeg ikke å ta det her seriøst. Men uansett fått delt det opp, det går greit.

 

Som sagt før, så skal jeg betale, slik er voksenlivet. Men det er en jævlig følelse å føle at det er min egen feil at jeg får baksmell på dette, når de tydeligvis ikke har tatt seg tid til å se på dette før nå. Og om de har vært grundige nok i det hele tatt under beregningen. Hvem vet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har nå leid en leilighet alene i 1 år. Jeg betaler leie, med kommunale avgifter inkludert. Strøm er ekskludert i leien.

Jeg har egen måler, men sender avmålingene til husvertene mine(to brødre eier bygningen, de driver en butikk rett under). Jeg skulle egentlig ha fått regelmessig faktura fra dem på strømmen, men den gang ei.

Før nå. Fikk i går en faktura på 10 500 kroner. Et år senere. Er dette lov?

De kjenner til situasjonen min. Jeg er 22 år gammel, har ikke fast jobb, er bare vikar. Men jeg er heldigvis flink til å spare. Men nå viser det seg at jeg må ta de 10 500 rett fra sparekontoen min. Skal jeg slite bare fordi de ikke gadd å se på strømregninga mi før nå? Er dette lov? Jeg aner ikke hvor jeg skal klage, hvor jeg skal snu meg. Vet at husvertene mine kommer til å stå på sitt.

Håper noen kan hjelpe meg!

 

I motsetning til de andre her skjønner jeg godt at du er frustrert. Samtidig måtte du vel vente at regningen ville komme? Og om du kommer noen vei rettslig, er nok tvilsomt.

 

Men la oss nå prøve, iallfall. Hva vil det si at du "egentlig" skulle fått faktura regelmessig? Det er dette som er det interessante. Hvis det har vært del av avtalen mellom dere at du skal få regelmessig faktura, kan dette innebære at det er utleiers ansvar å fakturere innen fristene. Dette er nok halmstrået ditt.

 

I alle fall kan det være at du ville ha brukt mindre strøm dersom du fikk regelmessige fakturaer (og kunne se forbruket ditt); man kan argumentere med at noe av merforbruket må belastes utleier dersom utleier har latt være å sende regelmessig faktura (og dersom han hadde plikt dertil).

Lenke til kommentar

Husleieloven:

 

§ 3-4. Betaling for elektrisitet og brensel mv.

Er det avtalt at leieren skal bidra særskilt til utleierens utgifter ved forbruk av elektrisitet eller brensel i eiendommen, kan leieren kreve at utleieren hvert år legger fram regnskap som viser størrelsen på kostnadene og fordelingen av disse på eiendommens husrom. Det samme gjelder hvis leieren skal bidra særskilt til utleierens utgifter ved forbruk av vann og avløp i eiendommen.

Paragrafen sier ikke noe om hvor ofte du skal ha strømregning, om den skal komme månedlig eller om det er greit at den kommer etter et år, men nå etter et år kan du i alle fall kreve et regnskap som dokumenterer at beløpet du skal betale er OK.

Lenke til kommentar

Det juridiske er en ting, men hva med vanlig folkeskikk? For meg virker det iallefall som at utleier har opptrådt veldig klønete.

 

Hvis intensjonen deres var å presentere hele års-regninga på engang, så burde de i det minste signalisert det når trådstarter flyttet inn, og f.eks. gitt et hint om å legge til siden penger. I stedet signaliserte de at det skulle komme regelmessige faktura, noe som også underbygges ved at det ble bedt om å avlese måleren med jevne mellomrom.

 

Ja, han må betale for strømmen uansett, men dette opplegget er vel et "prakteksemplar" på hvordan det kan oppstå spetakkel & uenighet, mulig oppsigelser og utkastelse osv? Dvs. sånt man til stadighet leser om på dette forumet. Denne utleieren har i grunn "flaks" fordi trådstarter har spart opp penger og kan gjøre opp for seg, men finnes garantert dusinvis av potensielle leieboere der ute som ikke hadde hatt kr. 10 500 å legge på bordet. Er noe med at penger har en lei tendens til å bli forbrukt fortløpende, hvis de ikke blir trukket med en gang, så mange hadde nok gått i den "fella" selv om de "burde visst bedre" osv.

 

------------

 

 

Jeg har brukt strøm til en verdi av 7,5 k. Må også regne med prisvariasjon ang sesong, det vet jeg, og annet.

Med tanke på at jeg skulle betale strømmen selv, så har jeg brukt så lite strøm som mulig(lite oppvarming, masse lystenning, drar ut kontakter ved leggetid og når jeg er ute). 10 500 er uansett ikke så ille, med tanke på at jeg har spart, så skal det gå bra. Det kunne vært mye verre. Men er likevel litt skeptisk.

 

Du har brukt 7500 kw/t (12 måneder?) og regninga er kr. 10 500 hvis det er riktig forstått? Virker som korrekt utregnet det, noenlunde den kostnaden forbruk vs pris jeg betaler (din totalkostnad er ca. kr.700 mer, men strømprisene varier jo rundt omkring i landet)

 

Historien din er forøvrig en kjekk påminnelse til alle som skal ut på leiemarkedet, altså hvor viktig det er å få avklart alle detaljer på forhånd, så slipper man senere misforståelser og overraskelser.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...