Gå til innhold

10-åring ranet, to menn "tok" raneren(e) og blir anmeldt

hvordan blir straffen for de som grep inn?  

118 stemmer

1. 1. Hvem straffes hardest i Norge? kjeltringene, eller de som stoppet pakket?

• Blir de som stoppet ranerene straffet hardest?
      52
    • Blir Ranerene straffet hardest
      14
    • Siden dette er Norge, er det vel pokker meg en mulighet for at ransofferet blir straffet.(ironisk denne)
      52

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Eit anna eksempel, nederst i artikkelen.

Ble drept i 2003

Valdresekspressen har blitt kapret tidligere – da endte det med drap. Bussjåfør Audun Bøland (39) ble drept med kniv i 2003, men klarte å redde livet til de 30 passasjerene på Valdresekspressen i Fagernes.

Den da 26 år gamle gjerningsmannen drepte også en asylsøker.

Han ble erklært psykotisk og dømt til behandling, og ett og et halvt år senere ble han sluppet ut.

To drap, og eitt og eit halvt år seinare er han ute igjen.

Lenke til kommentar

Nektet å svare på undersøkelsen, da alternativene var tullete.

Selvsagt skal de som banket opp ranerne bli straffet! Det er mye mer alvorlig å banke opp noen, enn å rane noen. De brukte i tillegg overdrevent mye vold for å stanse disse ranerne.

For å sette det litt på spissen: Slik jeg ser det var dette et par tullinger som synes vold er morsomt, og som grep sjansen til å utøve det når de så den.

Endret av Skurupu
Lenke til kommentar

Jeg er helt målløs. Lovverket må endres, dette er galskap. Han burde behandles først, når han er frisk nok burde han sone resten av dommen i fengsel. 1 og et halvt år for 2 drap, HVA FAEN!?!?

Altså, er man syk så skal man ikke klandres for sine handlinger. Da trenger man hjelp, ikke straff.

Tenkt deg om du selv våkner etter en psykose, for så å bli fortalt at du har drept noen? Det er selvsagt helt forferdelig for deg, også i tillegg skal du sone mange år i fengsel for det? Er det rettferdig? Man er overhode ikke ansvarlig for handlingene sine under en psykose. Jeg har selv erfaring med håndtering av folk med psykotiske vrangforestillinger, og de er virkelig ikke seg selv i det hele tatt.

Jeg trur veldig mange tar for lett på psyisk sykdom. Det er også viktig å huske at man kan bli frisk.

Endret av Skurupu
Lenke til kommentar

Jeg trur veldig mange tar for lett på psyisk sykdom. Det er også viktig å huske at man kan bli frisk.

Ja, det er ikke tvil om at helse Norge tar for lett på psykisk sykdom, med tanke på at de slipper ut gærningene så fort eller ikke sperrer dem inne i det hele tatt. Til tross for en lang sykdoms historie.

Å slippe ut etter 1 og et halvt år for 2 drap er helt sinnssykt (pun intended). Det nok at personen er syk/har vært syk, men å drepe 2 mennesker er noe som som regel preger en person, ihvertfall en person som har en historie med psykisk sykdom. De kan umulig bli noe friskere av det i hvert fall.

Lenke til kommentar

Altså, er man syk så skal man ikke klandres for sine handlinger. Da trenger man hjelp, ikke straff.

Tenkt deg om du selv våkner etter en psykose, for så å bli fortalt at du har drept noen? Det er selvsagt helt forferdelig for deg, også i tillegg skal du sone mange år i fengsel for det? Er det rettferdig? Man er overhode ikke ansvarlig for handlingene sine under en psykose. Jeg har selv erfaring med håndtering av folk med psykotiske vrangforestillinger, og de er virkelig ikke seg selv i det hele tatt.

Mitt syn på saken:

Behandlingen av en psykotisk gjerningsmann må slik jeg forstår inkludere selvinnsikt, altså forståelsen av at man har gjort noe galt, og at det faktisk var/er galt. Uten denne innsikten kan man ikke si at vedkommende er blitt frisk. Men så snart han har oppnådd denne innsikten er han også istand til å forstå hvorfor gjerningen må straffes. Straffen er dermed ikke lenger meningsløs for vedkommende.

At han i gjerningsøyeblikket ikke visste hva han gjorde er tragisk, men ikke en forutsetning for at straffen skal være meningsfull.

Jo da. I hvert fall nesten. Noen av oss har lidelser som aldri går helt over. Vi knasker pillene våre og holder det gående. Men det hjelper ikke at vi når vi er dømt "friske" fortsatt skal ha "frikort" for våre handlinger. Jeg ville foretrukket å betale min gjeld til samfunnet på linje med andre. Da hadde jeg følt meg frisk.

Nå har jeg aldri vært psykotisk eller voldelig, så er det sagt. Tvert om.

Geir :)

Endret av tom waits for alice
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tenkt deg om du selv våkner etter en psykose, for så å bli fortalt at du har drept noen? Det er selvsagt helt forferdelig for deg, også i tillegg skal du sone mange år i fengsel for det? Er det rettferdig? Man er overhode ikke ansvarlig for handlingene sine under en psykose.

Hvordan stiller du deg til handlinger utført i affekt? Eller under rus?

Eller hva om psykosen er som resultat av rus?

Lenke til kommentar

affekt?

Betyr ein kortvarig og intens følelse som skyldes ei yttre påvirkning.

Vanligvis vil også kroppen endre seg fysisk ved at du får høgare puls, adrenalin produksjon, svette, nedsatt hørsel og tunnelsyn. Med andre ord at kroppen går inn i ein "overlevelsesmodus" utan at hjernen får sjangs til å overstyre.

Ein mild form for affekt er når nokon skremmer deg med det resultat at du slår etter personen. Det er ikkje det at du vil slå personen, men kroppen reagerer instinktivt på noke som kunne vært farlig.

Det typiske eksempelet innanfor voldsbruk er ektemannen som tar kona på fersken i utroskap.

Affekt kan også være av positiv karakter.

For eksempel så hender det seg at personer gir nokon ein klem eller eit kyss fordi dei er i gledesrus, sjølv om dei ikkje ein gong kjenner personen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...