Gå til innhold

10-åring ranet, to menn "tok" raneren(e) og blir anmeldt

hvordan blir straffen for de som grep inn?  

118 stemmer

1. 1. Hvem straffes hardest i Norge? kjeltringene, eller de som stoppet pakket?

• Blir de som stoppet ranerene straffet hardest?
      52
    • Blir Ranerene straffet hardest
      14
    • Siden dette er Norge, er det vel pokker meg en mulighet for at ransofferet blir straffet.(ironisk denne)
      52

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er en forskjell mellom det å legge vekt på at det er begått gjentatte lovbrudd og det å legge vekt på faren for gjentagelse.

Tja. Noen vil vel hevde at gjentagelsenes hyppighet så langt sier noe om faren for gjentagelser i fremtiden.

Som du nevner er det kun ved forvaring at man vurderer om det er fare for gjentagelse og det er kun aktuelt å anvende dette ved alvorlige forhold.

Det er kun aktuelt idag. Men det er ikke noe prinsipielt som sier at det må være sånn?

Generelt er frihetsstraff begrunnet med andre hensyn enn det å holde gjerningsmannen borte fra å begå nye lovbrudd.

Som jeg sa til flyktningen: At det holder gjerningsmannen borte er en bonus. Jeg vil straffe gjengangere strengere for de forbrytelsene de alt har gjort. Det vil kunne være en progressiv straffeskala som er kjent for gjerningsmannen før han begår forbrytelsen, og som ikke er brattere i starten enn at man har tid til å komme på bedre tanker.

Det burde være mer eller mindre opplagt hvorfor det er slik.

Det burde det sikkert, men du kan jo forsøke å forklare det allikevel, så dine lesere kan vurdere om det er like så opplagt for dem som for deg.

Det er selvfølgelig mulig å endre på det, men jeg mener det er andre virkemidler som er bedre og mer rimelig.

Og de virkemidlene kan vi godt diskutere. Men da må du nesten fortelle oss hva de er.

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Her er en enkel illustrasjon av mitt forslag: Man innfører en straffefaktor ved gjentagelser som brukes til å justere straffelengden for en forbrytelse.

I eksemplet har jeg brukt faktoren 1,2. Det gir en moderat tilleggstraff i starten.

post-52698-0-87948700-1383291518_thumb.png

Et spørmål er selvsagt hva man gjør med ulike forbrytelser. En som er tatt for butikktyveri 10 ganger, og så begår en alvorligere forbrytelse, skal han få livstid på grunn av faktoren?

Lenke til kommentar

Her er en enkel illustrasjon av mitt forslag: Man innfører en straffefaktor ved gjentagelser som brukes til å justere straffelengden for en forbrytelse.

I prinsippet ikke så ulikt «three strikes» som praktiseres i mange stater i USA. Dette har medført at kriminaliteten har gått mye ned, men mange har også fått lang straff for små forbrytelser.

Lenke til kommentar

I prinsippet ikke så ulikt «three strikes» som praktiseres i mange stater i USA. Dette har medført at kriminaliteten har gått mye ned, men mange har også fått lang straff for små forbrytelser.

Problemet med "three strikes" er nettopp at det ikke skilles på forbrytelsens alvor. I ytterste konsekvens kan noen få livstid for å stjele et brød.Nå har riktignok de fleste stater begrenset dette systemet til alvorlig kriminalitet for å unngå dette.

Min foreslåtte løsning skiller seg fra dette med to ting: 1. Den tilpasser straffen til forbrytelsens alvor, du vil fortsatt få mindre straff for et tyveri enn for et drap, og 2. Den vil av den grunn kunne gjelde også for mindre alvorlige forbrytelser uten at man får "livstid for et brød"-dillemmaet.

Lenke til kommentar

I eksemplet har jeg brukt faktoren 1,2. Det gir en moderat tilleggstraff i starten.

attachicon.gifStraffefaktor.png

Et spørmål er selvsagt hva man gjør med ulike forbrytelser. En som er tatt for butikktyveri 10 ganger, og så begår en alvorligere forbrytelse, skal han få livstid på grunn av faktoren?

Hva med å bruke antall "straffepoeng" oppsamlet som faktor?

Et drap vil følgelig gi flere "straffepoeng" enn et butikktyveri...

Edit:

I ditt eksempel legger du til 20% for hver gang, men la oss si at det legges til en prosent ut fra dommens alvorlighet. Man blir dømt til f.eks 22% for ran med trussel om vold og 143% for et drap i etterkant. På neste forbrytelse blir det 1.22 * 2.43 = 2.96 ganger lenger straff, i tillegg til ytterligere økning av "straffepoeng".

Men ja, det at noen får livstid på grunn av en alvorlig forbrytelse etter at du har blitt tatt x antall ganger for f.eks ran ser jeg faktisk på som noe jeg er villig til å ofre, selv om jeg ser problemet. Man vil kanskje tenke seg om flere ganger om man vet at dette vil øke neste straff med 20%...

Jeg er for en progressiv straffepolitikk etter å ha tenkt kort gjennom det :)

Endret av pifler
Lenke til kommentar

Det er en mulighet, men gir da igjen til en viss grad "livstid for et brød"-problemet.

Ja, man gjør det. Et alternativ er å se bort fra "straffepoeng" i de aller minst alvorlige sakene. Ellers skal du ha rimelig grei kriminalhistorie for å få noen særlig straff for å stjele et brød med dagens strafferamme. Hva tror du opprinnelig dom hadde blitt for å stjele et brød?

Uansett er dette noe "man burde tenkt på" før man gjorde det, har man klart å samle seg opp f.eks 600 "straffepoeng" så har man gjort mye galt og burde derfor tenke seg en ekstra gang om. Jeg er enig i din kritikk til "3 strikes and you're out" og synes at dette er en mye bedre måte å gjøre det på. Faktisk er det så innlysende at jeg ikke skjønner hvorfor jeg ikke har tenkt på det selv :)

Lenke til kommentar

Ja, man gjør det. Et alternativ er å se bort fra "straffepoeng" i de aller minst alvorlige sakene.

Nå var litt av poenget mitt å stoppe de som ellers havner under radaren. Det gjelder de sakene som almenheten synes er alvorlige nok, men som politiet ikke har kapasitet til å gjøre noe med, og som blir påtalemessige samlesaker.

Så det spørs hva man definerer som de "aller minst alvorlige sakene".

Lenke til kommentar

Judge-barrel.gif Vennligst gi meg mobilen din, slik at jeg slipper å bruke vold ;)

Vær så god, her er den. Veid opp mot mitt liv og helse, er mobilen min, pengene mine og klærne mine verdiløst søppel som jeg gladelig gir fra meg for å unngå vold.

Innen en halvtime etter at jeg har gitt deg denne mobilen, vil alt innhold på den være slettet og den vil være sperret (og dermed verdiløs også for deg), og du vil i tillegg være anmeldt for tyveri.

Ser du, det løste seg helt fint uten bruk av vold.

Lenke til kommentar

Innen en halvtime etter at jeg har gitt deg denne mobilen, vil alt innhold på den være slettet og den vil være sperret (og dermed verdiløs også for deg)

Nå blir dette helt på sidelinjen, men hvis du tror det er så enkelt har du ikke mye greie på teknologi. Gi meg telefonen din og slett innholdet, men det eneste jeg ikke får gjort noe med er IMEI-sperring i nett, men det er jo ikke verre enn å selge den til noen i Russland eller noe...

Når JEG klarer det, så tror jeg også at de som driver med dette på heltid klarer det...

Lenke til kommentar

Vær så god, her er den. Veid opp mot mitt liv og helse, er mobilen min, pengene mine og klærne mine verdiløst søppel som jeg gladelig gir fra meg for å unngå vold.

Innen en halvtime etter at jeg har gitt deg denne mobilen, vil alt innhold på den være slettet og den vil være sperret (og dermed verdiløs også for deg), og du vil i tillegg være anmeldt for tyveri.

Ser du, det løste seg helt fint uten bruk av vold.

Nærmest alle personran saker blir henlagt. "Politiet leter etter en man iført hette med ikke etnisk norsk utseende som snakker gebrokkent norsk." Standard utsagn i alle saker.

Good luck.

Lenke til kommentar

Nå blir dette helt på sidelinjen, men hvis du tror det er så enkelt har du ikke mye greie på teknologi. Gi meg telefonen din og slett innholdet, men det eneste jeg ikke får gjort noe med er IMEI-sperring i nett, men det er jo ikke verre enn å selge den til noen i Russland eller noe...

Når JEG klarer det, så tror jeg også at de som driver med dette på heltid klarer det...

Greit, utsagnet mitt er kanskje i overkant prodiktavhengig da jeg eier iDevicer og disse kan både fjernslettes og låses til min AppleID på en slik måte at det ikke hjelper å gjøre en factory reset av telefonen. Klart, det er ikke teknisk umulig å få til hvis man vet hva man driver med, men det gjør ikke det gjennomsnittlige dophuet som bare ville selge telefonen videre for å få penger til neste dags doser. Uansett: så lenge mine personlige data er fjernet fra telefonen er det meg revnende likegyldig hva som skjer med den.

Nærmest alle personran saker blir henlagt. "Politiet leter etter en man iført hette med ikke etnisk norsk utseende som snakker gebrokkent norsk." Standard utsagn i alle saker.

Good luck.

Igjen: jeg har mitt liv og mine lemmer i behold, og alt materielt er trivielt å få igjen på forsikringen – gitt at anmeldelse foreligger. Ranet har i verste fall forårsaket meg noen timer bryderi og en følelsesmessig rystelse av å bli truet med pistol.

At politiet mangler ressurser til å etterforske og straffeforfølge saken jeg anmeldte gir ikke meg eller noen andre blankofullmakt til å leke Rambo og eskalere voldssituasjoner i øst og vest. Og nei, jeg kjøper ikke argumentet om at "ransmenn er duster og har all skyld for ethvert utfall". Enhver er ansvarlig for egne valg og konsekvensen av dem – uavhengig av alle andre – og hvis ransofferet blir drept som en følge av at du blandet deg, så kan du ikke fraskrive deg ansvar.

Lenke til kommentar

Hadde ikke ranerne mottatt litt "street justice" så hadde nok ikke politiet kommet, så det er aldri så ille at det ikke er godt for noe :D

Jeg har lært noe nytt etter den hendelsen: Hvis jeg blir ranet så er det bare å slå raneren, for da kommer politiet med en gang. Riktig nok for å arestere MEG, men alikevell.. :woot:

Endret av EvilSeagull
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Greit, utsagnet mitt er kanskje i overkant prodiktavhengig da jeg eier iDevicer og disse kan både fjernslettes og låses til min AppleID på en slik måte at det ikke hjelper å gjøre en factory reset av telefonen. Klart, det er ikke teknisk umulig å få til hvis man vet hva man driver med, men det gjør ikke det gjennomsnittlige dophuet som bare ville selge telefonen videre for å få penger til neste dags doser. Uansett: så lenge mine personlige data er fjernet fra telefonen er det meg revnende likegyldig hva som skjer med den.

Igjen: jeg har mitt liv og mine lemmer i behold, og alt materielt er trivielt å få igjen på forsikringen – gitt at anmeldelse foreligger. Ranet har i verste fall forårsaket meg noen timer bryderi og en følelsesmessig rystelse av å bli truet med pistol.

At politiet mangler ressurser til å etterforske og straffeforfølge saken jeg anmeldte gir ikke meg eller noen andre blankofullmakt til å leke Rambo og eskalere voldssituasjoner i øst og vest. Og nei, jeg kjøper ikke argumentet om at "ransmenn er duster og har all skyld for ethvert utfall". Enhver er ansvarlig for egne valg og konsekvensen av dem – uavhengig av alle andre – og hvis ransofferet blir drept som en følge av at du blandet deg, så kan du ikke fraskrive deg ansvar.

Ikke alle har forsikringer, og dessuten vil du lide økonomisk tap av det da med mindre du har super forsikring, må du ut med egenandeler og verditap.

Hvis ransofferet blir drept har du overhodet ingen ansvar hvis du blandet deg inn, ansvar ligger 100 % på gjerningsmannen, også lovmessig. Hvis du synes det er greit å bli ranet så er det vel fint for deg, for meg er det bare helt på trynet.

Men nå er ikke jeg heller et svakt menneske som aksepterer å bli dullet med på alle måter heller.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Interessant, jeg satt akkurat og ristet på hodet i vantro over den artikkelen..

Egentlig kunne de som er av denne oppfatningen skrive seg på en "jeg synes det er min feil"-liste, slik at ranerne lettere kan se hvem som mener at de selv er skyld i å bli ranet, så slipper vi andre (som ikke mener at man kan rane noen uskyldige bare fordi man føler seg urettferdig behandlet av samfunnet) å bli ranet...kanskje...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...