Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg skulle gjerne vite om det er noen musiker eller andre som har erfaring med opptakerne zoom h4n eller edirol r-05? (nye varianten av r-09) - har også fått tips om roland r-26.

Jeg er klassisk sanger og behøver opptaker til øving, timer, dokumentasjon, men ønsker også å kunne gjøre brukbare opptak ved konserter etc, (og isåfall bør jeg kanskje kjøpe til en mikrofon? )

Om jeg ønsker koble til en ekstern mikrofon, vil det da være "dårligere" med edirol som "bare" har minijack-inngang? Og vil det isåfall bli bedre enn med de innebygde mikrofonene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har brukt H4 som er forløperen til H4n som jeg tror du vil bli fornøyd med i forhold til behovet du har.

Du kan godt bruke ekstern(e) mikrofon(er) om du vil det for å få et annet lydbilde, f.eks om du foretrekker dynamiske mikrofoner eller rett en klassis mic å holde i når du synger. Ekstern(e) mic'er kan også være greit å bruke til konsertopptak. Jo flere kanaler du har jo større sjanse har du får å få et ok opptak. Du kan ta opp 4 kanaler på H4n, og det er de to X/Y'ene som er integrert og 2 XLR/Jack inntak.

Jeg synes i alle fall det var en ok dings til prisen. Mye justeringsmuligheter i den også.

Hvis du trenger å sammenligne ulike opptakere har Sweetwater en guide her:

http://www.sweetwater.com/feature/recorders/chart.php

Endret av tole
Lenke til kommentar

Hei,

Har en Zoom H4n som jeg bruker til forskjellige opptak & lett redigering.

Du takler både øving- og konsert-opptak med den, forutsatt at øvinga ikke trenger for mange separate kanaler naturligvis.

H4n har 2 stk integrerte kondensator-mikker med kulekarakteristikk (slett ikke så dårlige) der du kan variere stereo opptaksbildet mellom 90° og 120°.

Utover disse kan du også koble til 2 externe mikker etter eget ønske. H4n har både 48V og 24V fantom-mating.

H4n kan gjøre opptak i flere formater (wav & mp3), flere samplingsrater og i ulike modi (stereo, 4ch, mtr). Alt kan viderebehandles i Cubase LE (som følger med).

Absolutt en grei & nyttig 'box'.

______

GAu

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Har den siste tiden saumfart nettet selv med tanke på en god opptaker og etter testing av Zoom H1 så fant jeg ut at jeg var ute etter noe bedre.

Det er spesielt to problemer med Zoom H1 og det ene er at den rett og slett virker direkte skrøpelig. Var livredd for atbatterilokket skulle sprekke/knekke når jeg skulle lukke det opp. Den er uhyre lett og kvalitetsinntrykket er helt fraværende. Blir som og holde en billig datamus uten batterier.

Det andre er at når du holder den i hånden så forplanter lyden seg ekstremt fort via den billige plastikken. og det skal derfor ingenting til før man får uanskede lyder grunnet dette med tanke på bruk ute i felt.

Jeg ser denne har fått mye skryt for lydkvalitet og atat man får mye for pengene. Personlig synes jeg 1000,- for denne inkl.frakt var veldig mye...

Lyden har jeg ingen formening om da jeg ikke har noe sammenligningsgrunnlag over hodet da jeg ikke har rørt en mikrofon på årevis.

Så ovenstående sendes i retur og pengene kreves tilbake på angreretten for denne.

SÅ har jeg gransket litt til og det er hele tiden følgende opptakere som blir nevnt generelt:

- Olympus LS-5/LS-11 (Disseer identiske, unntatt lagringskapasitet og medfølgende utstyr)

- Zoom H4N (Mulig en klasse over førstnevnte da Zoom har XLR input for den som trenger det)

- Roland R-05 (Kanskje den mest omtalte)

Siden jeg ikke har behov for XLR input, så er det kun R-05 og LS-5/LS10 somstår igjen og jeg kan vel fortelle at jeg i skrivende stund har bestillt meg Olympus LS-5, og det avfølgende grunner:

I følge diverse Youtube videoer, så har denne best batterivarighet, best byggekvalitet (alluminium fremfor plast), og den er klart minst i størrelse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...