Gå til innhold

Er paypal kvitteringer gyldige bilag for regnskapet

Borger___

Anbefalte innlegg

Jeg synes det er veldig diffust med dette ift paypal kvitteringer for innkjøp fra utlandet. Jeg driver et enmanns AS og gjør en del innkjøp ift. freelance tjenester fra utlandet (datarelaterte tjenester som programmering etc.). Vet også at det ikke er uvanlig at større IT byråer også leier/kjøper lignende tjenester fra utlandet. Slike tjenester betaler jeg enkelt via paypal og på paypal kvittering fremkommer beløp i både dollar og NOK, samt at man under "note" kan skrive selv hva det gjelder når man betaler. Men generelt så er jo ikke moms spesifisert på verken paypal eller på andre kvitteringer fra utendlanske firma, så jeg lurer da på hvordan det blir med fradrag ift alle paypal kjøpene? Samt hvordan skattemyndigehetene ser på innkjøp via paypal og om de i det hele tatt godtar bilag (som er foretatt via skjermbilde fra paypals konto historikk) ? Evt hva er alternativet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Moms er egentlig i praksis et ikke-spørsmål når det gjelder utenlandske tjenester. Selger krever ikke inn moms på tjenester fra utlandet, derfor skal det heller ikke spesifiseres på regning og trekkes fra i mva-regnskapet. I prinsippet skal du egentlig melde inn dette selv til Skatteetaten; men om du har fradragsrett for mva, så ender det bare opp med to poster på omsetningsoppgaven som går opp i opp. (mva på tjenester fra utlandet skal rapporteres inn på linje 7 i omsetningsoppgaven, men beløpet på linje 8, fradragsberettiget mva, blir også tilsvarende mye høyere.)

Om du kjøper varer fra utlandet, uansett om det er via eBay, PayPal e.l. får du jo en separat regning på moms fra tollvesenet, så der er det ingen tilsvarende moms-problematikk, bare en litt mer komplisert bokføring.

Kravene til hva en kvittering/salgsdokument skal inneholde står i bokføringsforskriftens §5-1-1. Dette gjelder i prinsippet også for utenlandske transaksjoner.

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar

Moms er egentlig i praksis et ikke-spørsmål når det gjelder utenlandske tjenester. Selger krever ikke inn moms på tjenester fra utlandet, derfor skal det heller ikke spesifiseres på regning og trekkes fra i mva-regnskapet. I prinsippet skal du egentlig melde inn dette selv til Skatteetaten; men om du har fradragsrett for mva, så ender det bare opp med to poster på omsetningsoppgaven som går opp i opp. (mva på tjenester fra utlandet skal rapporteres inn på linje 7 i omsetningsoppgaven, men beløpet på linje 8, fradragsberettiget mva, blir også tilsvarende mye høyere.)

Om du kjøper varer fra utlandet, uansett om det er via eBay, PayPal e.l. får du jo en separat regning på moms fra tollvesenet, så der er det ingen tilsvarende moms-problematikk, bare en litt mer komplisert bokføring.

Kravene til hva en kvittering/salgsdokument skal inneholde står i bokføringsforskriftens §5-1-1. Dette gjelder i prinsippet også for utenlandske transaksjoner.

Men har jeg krav å fradrag for tjenester (ikke produkter) kjøpt av utendlanske freelancere og betalt med Payal , eller ikke? (Det er jo en utgift like fullt, faktisk mer eller mindre den eneste utgiftstypen jeg har i mitt firma..)

Lenke til kommentar

Fradrag for selve utgiften, enten det er vare eller tjeneste, har du krav på ja, forutsatt at du får en kvittering som fyller kravene i bokføringsforskriften. Den er det selger/tjenesteyter som skal skrive, ikke Paypal.

Om selger ikke er bokføringspliktig, så åpner §5-2-1 for at "Bokføringspliktig som kjøper varer eller tjenester fra ikke-bokføringspliktig selger, kan likevel utstede salgsdokumentasjonen på vegne av selger."

Så da kan du muligens skrive kvitteringen selv, lovlig, så lenge du bare følger kravene til spesifisering og identifisering av selger/kjøper. Det står at "Angivelse av selger, jf. § 5-1-1 nr. 2, skal minst omfatte selgers navn og organisasjonsnummer som er tildelt i henhold til lov 3. juni 1994 nr. 15 om Enhetsregisteret § 23.", noe som blir litt vanskelig med en utlending... Dessuten står det jo et annet sted (ref. forrige avsnitt) om kjøp fra "ikke-bokføringspliktig selger", og en slik har vel vanligvis ikke noe organisasjonsnummer... :hmm:

Lenke til kommentar

Fradrag for selve utgiften, enten det er vare eller tjeneste, har du krav på ja, forutsatt at du får en kvittering som fyller kravene i bokføringsforskriften. Den er det selger/tjenesteyter som skal skrive, ikke Paypal.

Om selger ikke er bokføringspliktig, så åpner §5-2-1 for at "Bokføringspliktig som kjøper varer eller tjenester fra ikke-bokføringspliktig selger, kan likevel utstede salgsdokumentasjonen på vegne av selger."

Så da kan du muligens skrive kvitteringen selv, lovlig, så lenge du bare følger kravene til spesifisering og identifisering av selger/kjøper. Det står at "Angivelse av selger, jf. § 5-1-1 nr. 2, skal minst omfatte selgers navn og organisasjonsnummer som er tildelt i henhold til lov 3. juni 1994 nr. 15 om Enhetsregisteret § 23.", noe som blir litt vanskelig med en utlending... Dessuten står det jo et annet sted (ref. forrige avsnitt) om kjøp fra "ikke-bokføringspliktig selger", og en slik har vel vanligvis ikke noe organisasjonsnummer... :hmm:

Men hvis jeg lovlig kan utstedet salgsdokumentasjonen selv, og det ikke vil være verken org.nummer eller mva spesifisering (siden det er utlending) , vil ikke da en paypal kvittering fortelle mer og/eller virke mer legetimt i en slik sammenheng? Tenker at hvis skatteetaten krever salgsdokument så må det jo være noe her som man ikke får på en paypal kvittering, men basert på det du skriver så ser jeg ikke helt hva det er? Fullverdig adresse er vel det eneste, kontra paypal som bare gir navn og e-post...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...