Lars R. Samuelsson Skrevet 27. oktober 2013 Del Skrevet 27. oktober 2013 Her er 5 nettsteder som gjør det lett å ta vare på minnene.Guide: Bruk skyen til å sikre bildene dine Lenke til kommentar
paarsand Skrevet 27. oktober 2013 Del Skrevet 27. oktober 2013 50 lapp i måneden for 500gb dropbox? Den var ny.... 4 Lenke til kommentar
Jann. Skrevet 27. oktober 2013 Del Skrevet 27. oktober 2013 "Dropbox er tilgjengelig for PC, Mac, Android eller iPhone" ...og Linux. Og forøvrig hvorfor har dere ikke nevnt en Norsk skydelingstjeneste er for meg rart.. Jottacloud er jo helt genialt, og i tillegg helnorskt selskap! 5 Lenke til kommentar
OMyre Skrevet 27. oktober 2013 Del Skrevet 27. oktober 2013 Pussig at Microsoft sky drive ikke er nevnt. Her får du opptil 25gb gratis. 4 Lenke til kommentar
askilladden Skrevet 27. oktober 2013 Del Skrevet 27. oktober 2013 Hva med god gammeldags offsite backup til skyen? Hjemme brukes Crashplan, men alternativene er mange. 2 Lenke til kommentar
G Skrevet 27. oktober 2013 Del Skrevet 27. oktober 2013 Pussig at Microsoft sky drive ikke er nevnt. Her får du opptil 25gb gratis. Tjenesten burde vel få seg en HW.no -test og en -guide. Lenke til kommentar
Maxi1234 Skrevet 27. oktober 2013 Del Skrevet 27. oktober 2013 Jottacloud er jo helt genialt, og i tillegg helnorskt selskap! I tillegg forsvant filene mine uten videre, og de var ikke interesserte i å hjelpe til engang. Eneste svaret jeg fikk var at de ikke hadde noen forklaring på dette. Typisk norsk. Så Jotta holder jeg meg langt unna. Trodde faktisk at de hadde noe backup når slike ting skjedde. Men tydeligvis ikke. Lenke til kommentar
Kenneth Solfjeld Skrevet 27. oktober 2013 Del Skrevet 27. oktober 2013 (endret) "Dropbox er tilgjengelig for PC, Mac, Android eller iPhone" ...og Linux. Og forøvrig hvorfor har dere ikke nevnt en Norsk skydelingstjeneste er for meg rart.. Jottacloud er jo helt genialt, og i tillegg helnorskt selskap! Sikkert genialt, men veldig upraktisk når 100% av de man tar bilder for bruker Dropbox. Bruker derfor Dropbox selv, både til backup av viktige bilder, og til deling med klienter. Enkelt og bekvemt. Endret 27. oktober 2013 av Kenneth Solfjeld Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 27. oktober 2013 Del Skrevet 27. oktober 2013 (endret) Guide: Bruk skyen til å sikre bildene dineGuide: Bruk skyen til å sikre NSA, GCHQ og andre uvedkommende tilgang til snoking i bildene dine Endret 27. oktober 2013 av Simen1 7 Lenke til kommentar
AlexOdegaard Skrevet 27. oktober 2013 Del Skrevet 27. oktober 2013 Hva med god gammeldags offsite backup til skyen? Hjemme brukes Crashplan, men alternativene er mange. Bruker CrashPlan selv, og har brukt den i mange år. Tror ikke jeg kunne funnet en bedre løsning, da jeg ikke stoler på gratis lagringsplass 1 Lenke til kommentar
Jann. Skrevet 27. oktober 2013 Del Skrevet 27. oktober 2013 (endret) I tillegg forsvant filene mine uten videre, og de var ikke interesserte i å hjelpe til engang. Eneste svaret jeg fikk var at de ikke hadde noen forklaring på dette. Typisk norsk. Så Jotta holder jeg meg langt unna. Trodde faktisk at de hadde noe backup når slike ting skjedde. Men tydeligvis ikke. Såpassa ja, det er jo kjipern deluxe at dem ikke ordner opp. Det var jeg ikke klar over at de ikke hadde. Det er jo ganske så dårlig sikkerhet da. Ikke bra.. Sikkert genialt, men veldig upraktisk når 100% av de man tar bilder for bruker Dropbox. Bruker derfor Dropbox selv, både til backup av viktige bilder, og til deling med klienter. Enkelt og bekvemt. Sant nokk, jeg ser den Kenneth. Har dropbox selv, men foreløpig bare gratis 2gb. Lurer på om skal gå for mere.. Du vet vell ikke tilfeldighvis om man kan slette bilder, og mapper som man laster opp? eller er det samme måte som man bruker dropbox folderen? Jeg spør siden hos Jotta kan man ikke slette f.eks mapper. Og det er irriterende. Tar jo ekstra mye plass. Endret 27. oktober 2013 av Jann. Lenke til kommentar
Dinsdale Skrevet 27. oktober 2013 Del Skrevet 27. oktober 2013 Kan snike så mye de vil. Har jeg hemmeligheter lagres ikke disse i skyen ? Bruker Google og er fornøyd. Gjøre det i mange år og betaler en hundrelapp for 80 GB. Har picasaapp på smarttv og derfor tilgang til alle bilder som ligger der. Fint når man ser på bilder sammen med andre. 2 Lenke til kommentar
kaaasen Skrevet 27. oktober 2013 Del Skrevet 27. oktober 2013 Interessant artikkel, men jeg føler at jeg ikke ble voldsomt mye klokere. Mitt behov til en skytjeneste er vel at jeg lett kan laste opp bilder, og rett og slett bare ha de der som en backup. Og om katastrofen skulle være et falktum, at det er lett å laste de ned igjen. Men da har jeg kanskje større utbytte av å kjøpe en ekstra harddisk og kjøre de i Raid, enn å ha de 'i skyen'? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 27. oktober 2013 Del Skrevet 27. oktober 2013 (endret) "Dropbox er tilgjengelig for PC, Mac, Android eller iPhone" ...og Linux. Og forøvrig hvorfor har dere ikke nevnt en Norsk skydelingstjeneste er for meg rart.. Jottacloud er jo helt genialt, og i tillegg helnorskt selskap! Jepp, men det er verd å merke at Jottacloud fortsatt ikke har laget klient for Linux etter lovnader i år og dag. Kan snike så mye de vil. "Har jeg ingenting å skjule kan uvedkommende få snike i mine private saker så mye de vil." - Naivt Endret 27. oktober 2013 av Simen1 4 Lenke til kommentar
Maxi1234 Skrevet 27. oktober 2013 Del Skrevet 27. oktober 2013 Såpassa ja, det er jo kjipern deluxe at dem ikke ordner opp. Det var jeg ikke klar over at de ikke hadde. Det er jo ganske så dårlig sikkerhet da. Ikke bra.. Ja, jeg blei mildt sagt overrasket selv. Sendte 3-4 mailer til dem, men det var ikke mye info å få fra dem. De har vel backup osv, men det var vel slik at filene mine var ikke der heller. Så hele systemet deres fungerer jo ikke bra når det først skjer noe. Heldigvis hadde jeg filene også på maskinen min, siden jeg egentlig ikke stoler 100% på sånne steder. Hadde dem også på Dropbox.. Og servicen til Jotta er heller ikke mye å rope hurra for hvertfall. Jeg bruker ikke dem mer. Lenke til kommentar
Geeza Skrevet 27. oktober 2013 Del Skrevet 27. oktober 2013 Ja, jeg blei mildt sagt overrasket selv. Sendte 3-4 mailer til dem, men det var ikke mye info å få fra dem. De har vel backup osv, men det var vel slik at filene mine var ikke der heller. Så hele systemet deres fungerer jo ikke bra når det først skjer noe. Heldigvis hadde jeg filene også på maskinen min, siden jeg egentlig ikke stoler 100% på sånne steder. Hadde dem også på Dropbox.. Og servicen til Jotta er heller ikke mye å rope hurra for hvertfall. Jeg bruker ikke dem mer. Døh, ikke kødd 'a. Selvsagt fungerer Jotta. Hvis DE ikke har filene dine så har du enten ikke overført de dit, eller du har sletta de slik at de ikke lenger ligger hos de. De lagrer også filer du har slettet i en periode etter at du har slettet de lokalt (30 dager). Hvis du i det hele tatt har overført filene du savner, så har denne perioden utløpt hvis de ikke lenger ligger hos Jotta. Jeg har ca 700-800Gb med bilder som jeg tar backup av med Jotta, i tillegg til lokal backup. Jeg har i øyeblikkt 3,1Tb med data hos de pga at jeg har reorganisert strukturen lokalt hos meg. Siden Jotta lagrer alle filer som slettes (samme som flytting) har jeg masse filer lagret i Papirkurven hos de. Jeg kan selv gå inn å se på disse og eventuellt laste det ned igjen. Lenke til kommentar
C₈H₁₀N₄O₂ Skrevet 27. oktober 2013 Del Skrevet 27. oktober 2013 (endret) AltDrive! Det er rimelig og trygt, og fungerer på alle relevante operativsystemer. All data krypteres lokalt med en nøkkel man selv kan lage og administrere, hvilket er den eneste løsningen jeg stoler på hvis viktige ting skal ut i "skyen" (noe som forøvrig er et veldig mystifiserende begrep). Hvis man kombinerer en slik løsning med backup til harddisker som oppbevares på et trygt sted, f.eks en bankboks, er man sikret mot det meste. Endret 27. oktober 2013 av C₈H₁₀N₄O₂ Lenke til kommentar
Maxi1234 Skrevet 27. oktober 2013 Del Skrevet 27. oktober 2013 Døh, ikke kødd 'a. Selvsagt fungerer Jotta. Hvis DE ikke har filene dine så har du enten ikke overført de dit, eller du har sletta de slik at de ikke lenger ligger hos de. De lagrer også filer du har slettet i en periode etter at du har slettet de lokalt (30 dager). Hvis du i det hele tatt har overført filene du savner, så har denne perioden utløpt hvis de ikke lenger ligger hos Jotta. Jeg har ca 700-800Gb med bilder som jeg tar backup av med Jotta, i tillegg til lokal backup. Jeg har i øyeblikkt 3,1Tb med data hos de pga at jeg har reorganisert strukturen lokalt hos meg. Siden Jotta lagrer alle filer som slettes (samme som flytting) har jeg masse filer lagret i Papirkurven hos de. Jeg kan selv gå inn å se på disse og eventuellt laste det ned igjen. Jeg vet nok best selv hva som skjedde. Du må jo gjerne tro hva du vil. Det bryr ikke meg. Fakta er at jeg hadde filene på Jotta's servere, og de blei borte UTEN at jeg sletta dem. Sånn er det bare. Skulle nesten tro du jobba for dem, siden du prøver å motbevis hva som skjedde meg. Men det hjelper dessverre ikke. Jeg har holdt på mange nok år med data til at jeg vet hva jeg driver med. Hvis jeg ikke hadde visst hvordan man lagrer data etter 30 års bruk med data, hadde jeg vært flau. Men fint at det fungerer for deg og at du aldri har vært ute for dette. Men JEG har kutta dem ut. 3 Lenke til kommentar
Jann. Skrevet 27. oktober 2013 Del Skrevet 27. oktober 2013 Ja, jeg blei mildt sagt overrasket selv. Sendte 3-4 mailer til dem, men det var ikke mye info å få fra dem. De har vel backup osv, men det var vel slik at filene mine var ikke der heller. Så hele systemet deres fungerer jo ikke bra når det først skjer noe. Heldigvis hadde jeg filene også på maskinen min, siden jeg egentlig ikke stoler 100% på sånne steder. Hadde dem også på Dropbox.. Og servicen til Jotta er heller ikke mye å rope hurra for hvertfall. Jeg bruker ikke dem mer. Ser den. Hadde blitt rimelig fustrert og irritert selv. Er bra å ha lagret lokalt i tilfelle, har det selv uansett cloud tjeneste. Det som jeg synes er merkverdig rart er også at man kan ikke slette verken filer eller mapper som ikke er lagret i arkivet. Der bruker navnet står(den skjermen). Så har noen ekstra mapper som er samme filer på, men får ikke slettet dem. Lurer på om jeg skal bytte til Dropbox 100g kanskje.. der kan man ihvertfall slette bildene sine man har lastet opp. PS: Jeg tenker da bare på de bildene som er under brukernavnet(skjerm ikonet) Lenke til kommentar
Substitute Skrevet 27. oktober 2013 Del Skrevet 27. oktober 2013 Må ikke glemme norske Jottacloud heller. Den er ganske god. 49 kroner månden for ubegrenset lagring er ikke galt. Best i test i PC World Norge ;-) 18 kr måneden for ubegrenset lagring på mobil. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg