labtec Skrevet 2. oktober 2003 Del Skrevet 2. oktober 2003 Hjelp! Kan noen hjelpe meg med å lage et enkelt kontakt-meg skjema? Bare sånn at folk kan fylle inn navn, adresse og en liten beskjed, trykke på send og vips, meldingen kommer i innboksen min. Fint om noen kan hjelpe meg Lenke til kommentar
Blib Skrevet 2. oktober 2003 Del Skrevet 2. oktober 2003 I skjemaet velger du <form action="post.php" method="post"> Så lager du, i post.php, et script som tar imot variablene og sender en mail til deg med beskjeden. Kommandoen for å sende mail kan jeg ikke i hodet, meg ligger iallefall på www.php.net Lykke til Lenke til kommentar
labtec Skrevet 2. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2003 Men hvordan gjør jeg det? jeg er helt blank nesten... :wink: Lenke til kommentar
Gjest Slettet-rXRozPkg Skrevet 2. oktober 2003 Del Skrevet 2. oktober 2003 Her er noe jeg slang sammen på 5 minutter... <?php if (isset($sendskjema)) { htmlspecialchars($_POST[navn]); htmlspecialchars($_POST[email]); htmlspecialchars($_POST[tekst]); mail("[email protected]", "Noen har fyllt ut kontaktskjemaet!", $_POST[tekst], "From: "$_POST[navn]" <$_POST[email]>n"."Reply-To: "$_POST[navn]" <$_POST[email]>n"); echo "Skjema er sendt!"; } else { ?> <font size=+1><b>Kontaktskjema:</b></font><br> <form name="form" method="post" action="navnetpåphpfiladulagrerdettesom.php"> <table width="350" border="0" cellspacing="2" cellpadding="2"> <tr> <td width="200" valign="top" align="left">Ditt navn: </td> <td width="200" valign="top" align="left"><input type="text" name="navn" size="25" maxlength="200"></td> </tr> <tr> <td width="200" valign="top" align="left">Din email:</td> <td width="200" valign="top" align="left"><input type="text" name="email" size="25" maxlength="100"></td> </tr> <tr> <td width="200" valign="top" align="left">Din komentar: </td> <td width="200" valign="top" align="left"><textarea name="tekst" cols="25" rows="4"></textarea></td> </tr> <tr> <td width="200" valign="top"> </td> <td width="200" valign="top" align="left"> <input type="submit" name="sendskjema" value="Send skjemaet"> <input type="reset" name="Reset" value="Reset"> </td> </tr> </table> </form> <? } //if (isset($sendskjema)) ?> Lenke til kommentar
labtec Skrevet 3. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2003 Her er noe jeg slang sammen på 5 minutter... <?php if (isset($sendskjema)) { htmlspecialchars($_POST[navn]); htmlspecialchars($_POST[email]); htmlspecialchars($_POST[tekst]); mail("[email protected]", "Noen har fyllt ut kontaktskjemaet!", $_POST[tekst], "From: "$_POST[navn]" <$_POST[email]>n"."Reply-To: "$_POST[navn]" <$_POST[email]>n"); echo "Skjema er sendt!"; } else { ?> <font size=+1><b>Kontaktskjema:</b></font><br> <form name="form" method="post" action="navnetpåphpfiladulagrerdettesom.php"> <table width="350" border="0" cellspacing="2" cellpadding="2"> <tr> <td width="200" valign="top" align="left">Ditt navn: </td> <td width="200" valign="top" align="left"><input type="text" name="navn" size="25" maxlength="200"></td> </tr> <tr> <td width="200" valign="top" align="left">Din email:</td> <td width="200" valign="top" align="left"><input type="text" name="email" size="25" maxlength="100"></td> </tr> <tr> <td width="200" valign="top" align="left">Din komentar: </td> <td width="200" valign="top" align="left"><textarea name="tekst" cols="25" rows="4"></textarea></td> </tr> <tr> <td width="200" valign="top"> </td> <td width="200" valign="top" align="left"> <input type="submit" name="sendskjema" value="Send skjemaet"> <input type="reset" name="Reset" value="Reset"> </td> </tr> </table> </form> <? } //if (isset($sendskjema)) ?> Hvordan bruker deg denne? som sagt, jeg er nesten helt blank... Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 3. oktober 2003 Del Skrevet 3. oktober 2003 Du kopierer den koden..fra <?PHP til ?> og legger dette inn et sted i html koden der du vil ha skjemaet ditt og lagrer filen som .php, og vips..done Lenke til kommentar
labtec Skrevet 3. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2003 Du kopierer den koden..fra <?PHP til ?> og legger dette inn et sted i html koden der du vil ha skjemaet ditt og lagrer filen som .php, og vips..done Fikk satt det inn og det ser ut til å funke, men når jeg trykker send, kommer det opp: meldingen er sendt eller noe, men den blir ikke sendt. hva kan være feil? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-rXRozPkg Skrevet 3. oktober 2003 Del Skrevet 3. oktober 2003 Kanskje du ikke har satt din email der jeg har skrevet "[email protected]" i koden? Lenke til kommentar
jtsorensen Skrevet 4. oktober 2003 Del Skrevet 4. oktober 2003 Her er også en versjon... http://php.senteret.net/index.php?side=mailform Lenke til kommentar
ZoRaC Skrevet 6. oktober 2003 Del Skrevet 6. oktober 2003 Jeg har også laget en, men ikke helt til det bruket som er beskrevet her. Jeg har laget en som er ment å beskytte mot spam-spidere på nettet. Det er en form der man velger navnet på mottaker og mailen blir da sendt til vedkommende. Listen over mottakere redigeres i en .txt-fil som jeg har lagt i en .htaccess-beskyttet mappe. Dermed er det umulig for spam-spidere å snappe opp adressene! Jeg bruker det i forbindelse med en "venne-side" på nettsiden. Slik at vennene ligger i .txt-filen, og linkes med /mail-form/?mottaker=IDnummer Se her for eksempel: http://therese.reinsveien.com/mail-form/ Hvis noen vil ha kildekoden er det bare å si fra! Lenke til kommentar
ZoRaC Skrevet 6. oktober 2003 Del Skrevet 6. oktober 2003 Da har jeg lagt ut kildekoden her: http://www.reinsveien.com/download/mail-form.zip Ikke diss meg for at jeg ikke bruker CSS til skrift farge! Dette var bare noe jeg "slang-sammen" og jeg er ikke så god på CSS. Noen andre kan jo lage det hvis de vil... Rediger i config.inc.php og i send_mail.php slik at det blir riktig tekst i mailen, osv. Bare kom med forslag til forbedring! Lenke til kommentar
spike Skrevet 6. oktober 2003 Del Skrevet 6. oktober 2003 en veldig enkel måte er å skrive det på er: <form name="form" method="post" action="mailto:[email protected]"> vet ikke om det funker men trodde det Lenke til kommentar
Bluebeans Skrevet 6. oktober 2003 Del Skrevet 6. oktober 2003 en veldig enkel måte er å skrive det på er:<form name="form" method="post" action="mailto:[email protected]"> vet ikke om det funker men trodde det Nope. Da må man logge på mailen sin. Lenke til kommentar
Sugx Skrevet 7. oktober 2003 Del Skrevet 7. oktober 2003 her er en crazy idè. Siden det har tatt 18 replies for å få til ett kontakt skjema foreslår jeg at du dropper det og heller legger ut epost adressa di. Lenke til kommentar
ZoRaC Skrevet 14. oktober 2003 Del Skrevet 14. oktober 2003 her er en crazy idè. Siden det har tatt 18 replies for å få til ett kontakt skjema foreslår jeg at du dropper det og heller legger ut epost adressa di. Skal jeg fortelle deg noe grunnleggende når det gjelder programmering? Det er ikke noe rett og galt på hvordan man skal lage ting! Det finnes ingen "fasit"! Derfor er ikke denne threaden 18 poster om å lage ett kontakt-skjema, men en diskusjon om de forskjellige måtene å gjøre det på og de forskjellige typene skjema som finnes. Hvis du ser det jeg har laget er det helt forskjellig fra det første forslaget, som hadde en fast mottaker, mens mitt hadde flere valg Det siste eksemplet er en 3. mulighet, for de som ikke har server med PHP-støtte. Det er ikke uten grunn at det heter diskusjons-forum! Lenke til kommentar
JButton Skrevet 19. oktober 2003 Del Skrevet 19. oktober 2003 Her er koden på det jeg bruker. <html> <head> <title>Kontakt</title> </head> <body bgcolor="#ffffff" text="#ffffff" link="#cbda74" vlink="#808040" alink="#808040"> <? $form = " <form action="kontakt.php" method="post"> <input type="hidden" name="seenform" value="y"> <br><br><br><b>Kontaktskjema!</b><br> Ditt navn:<br> <input type="text" name="name" size="20" maxlength="20" value=""><br> Din Email:<br> <input type="text" name="email" size="20" maxlength="40" value=""><br> Mail tekst:<br> <textarea name="comments" rows="15" cols="30"></textarea><br><br> <input type="submit" value="Send!"><br><br><br> </form> "; // If we haven't already seen the form ($seenform passed by hidden // form value), show the form. if ($seenform != "y") : print "$form"; else : // change $recipient to be the recipient of the form information $recipient = "Din mail@ blabla.no"; // email subject $subject = "Det som du ønsker i subjectfeltet ($name)"; // extra email headers $headers = "From: $email"; // send the email or produce an error mail($recipient, $subject, $comments, $headers) or die("<font color=black>Mailen kunne ikke sendes, trykk tilbake i nettleseren for å prøve på nytt.</font>"); // send the user an appropriate message print "<font color=black>$name din mail er sendt!</font>"; print "<font color=black><a href=http://index.php><br>Tilbake til forsiden</a></font>"; endif; ?> </body> </html> Lykke til videre :wink: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå