Gå til innhold

[Løst] Kjøling til gaming pc: Oppgradere til big-tower..?


Anbefalte innlegg

Har idag et midi-tower, NZXT Lexa S, med litt utdartet "gaming" innhold.
Problemet er GPU-temperaturen, som ligger på 70-75 grader, noen ganger 80-85 om jeg ikke klarer bråket fra viftene.

Vil gjerne kunne justere ned viftestøyen og helst kunne få temperaturen litt ned i samme slenge.

 

SPECS:
GPU - Powercolor Radeon HD 6970 - Lufkjølt

CPU - AMD phenom ll X4 955 - Vannkjølt Corsair H90

MB - Crosshair Formula III

RAM - 8GB

PSU - Corsair 550W

 

 

I hovedsak går dette til lett gaming. Spiller for tiden spill som Tera online (MMO) og Diablo 3 i amd eyefinity på 3x22" lcd-monitorer.

Har MSI afterburner som styrer viftene og holder GPU temp i sjakk.
Problemet er at GPU vifta må ofte opp i 50% og mer hastighet for å holde det på rundt 75 grader. Noe jeg har satt som max. Har lest at disse kortene ikke har så godt av å nærme seg 85 grader.

 

Har 3 eksosvifter(2 til vannkjølinga bak og 1 på topp). Og 2 kjølevifter (en på siden rett mot GPU, og en i front til HDD)

 

Vil rett og slett få bedre kjøling i kabinettet for å hjelpe GPU, og evt få ned viftehastighet/bråk.

Ser for meg en oppgradering til big tower, har da set meg ut f.eks NZXT switch, men andre kabinetter til en grei penge er også velkomne.
MEN, så spørs det om jeg kan gjøre noe mods på midi'n jeg har. Legge til flere vifter er eneste mulighet, men vil det ha noe å si? Vil vel egentlig også bytte ut det jeg har, da jeg føler det er for lite rett og slett.

Noen som har bra innspill på dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ville enten spart penger på brukt eller ny pc.

 

Bare:

  • i5 2500k eller i5 3570k
  • Gigabyte Radeon R9 280X OC 3GB DDR5 DVI HDMI 2xMini DisplayPort PCIe
  • 750 watt strømforsyning (Consair TX serien) eller bedre
  • Og et annet LGA 1155 hovedkort burde være en fin vei mot mye stillegående pc.

Kabinett kan nok hjelpe litt men sammenlignet med det over vil nok bli ennå bedre.

 

Skal du kjøpe ny prosessor ville jeg ventet på Broadwell-D som baseres på 14 nm

som muligens vil hete i5 5570k.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Jeg ville ikke innrømme at jeg kanskje skulle oppgradert utstyret istedet for kabinett.
Har tatt til meg listen din, og gjorde små endringer som jeg kan strekke meg til.

Kom gjerne med innspill på dette, men fant frem:

-Corsair strømforsyning som du anbefalte. Vurderte noen rimeligere alternativer, som f.eks coolermaster o.l, men etter litt lett lesing kom jeg tilbake på TX750.
-Sapphire R9 280 Toxic, kan melke ut litt ekstra kraft for ca samme pengesum.

-Asus Crosshair V,Formula-Z MB. Har falt litt av Asus statusene, men virker som dette er meget attraktiv og verdt innvesteringen.(?), Samt at vannkjølingen til cpu passer, og har noen Vengeance ram brikker som passer.

-AMD FX-8320 prosessor.
Dette kom på ca 6500,- og selv om det er litt mer penger enn jeg orginalt hadde sett for meg da jeg laget posten, så er det vel på tide å oppgradere.
Kan jo bare selge det gamle til en liten slant.

Lenke til kommentar

Jeg ville ikke innrømme at jeg kanskje skulle oppgradert utstyret istedet for kabinett.

Har tatt til meg listen din, og gjorde små endringer som jeg kan strekke meg til.

 

Kom gjerne med innspill på dette, men fant frem:

 

-Corsair strømforsyning som du anbefalte. Vurderte noen rimeligere alternativer, som f.eks coolermaster o.l, men etter litt lett lesing kom jeg tilbake på TX750.

-Sapphire R9 280 Toxic, kan melke ut litt ekstra kraft for ca samme pengesum.

-Asus Crosshair V,Formula-Z MB. Har falt litt av Asus statusene, men virker som dette er meget attraktiv og verdt innvesteringen.(?), Samt at vannkjølingen til cpu passer, og har noen Vengeance ram brikker som passer.

-AMD FX-8320 prosessor.

Dette kom på ca 6500,- og selv om det er litt mer penger enn jeg orginalt hadde sett for meg da jeg laget posten, så er det vel på tide å oppgradere.

Kan jo bare selge det gamle til en liten slant.

Du skrev at støyen plaget deg? nvidia støyer vel litt mindre enn amd kanskje? jeg merket iallefall en del forskjell når jeg gikk fra hd7970 til gtx 680. Men vil du ha det skikkelig stille så vannkjøl gpu. Da får du ned temp med 15 grader +- også. Og hvorfor fx 8320? ikke bedre med en 4770k eller 4670k?

Lenke til kommentar

Mener dere ærlig at han skal kjøpe helt ny PC fordi den blir litt varm?

 

Kjøp heller et bedre luftet kabinett og en god luftkjøler. Eventuelt kan du ty til custom vannkjøling av CPU og GPU, men det er en krevende jobb som krever planlegging og vedlikehold i ettertid.

 

Du kan lese tester av kabinetter på her, og lese hva slags temperaturer du kan forvente deg. Når det gjelder CPU-kjøler, så er det nok Noctua NH-D14 som er kongen på haugen.

 

H80 vs Noctua NH-D14 (hw.no)

 

 

Testresultater H80 (lydnivå ca 40 dbA)

Testresultater_.png

 

Noctua NH-D14 (støy målt til 26 dbA)

Temperaturutavboksen_.png

Luftkjøleren kjøler nesten 10 grader mer på både 90 og 120w (merk de har byttet om farge på 90 og 120w i de forskjellige testene), samtidig som den bruker merkbart mye mindre.

 

 

Endret av Audun0505
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vis du mener at pcen din fortsatt holder til ditt bruk, da trenger du ikke å oppgradere enda. Kjøp deg heller et nytt kabinett og eventuelt noen vifter til samt ny CPU kjøler og vis du orker så kan du bytte ut GPU kjøler også.

 

Jeg anbefaler Corsair Carbide Air 540, dette er et slags cube kabinett hvor plassen bak hovedkortet blir brukt til PSU og kabler. Forran så er det kun HW som synes. Her har du også plass til 5 140mm vifter eller 3 120mm vifter i front, også 2 140mm vifter i top og 1 bak.

 

Når det kommer til vifter så anbefaler jeg bare Enermax

http://www.enermax.co.uk/tbsilence-pwm/

140mm http://www.prisjakt.no/product.php?p=1548137

120mm http://www.prisjakt.no/product.php?p=958743

 

Til kjøling av GPU Arctic Cooling Accelero Extreme Pluss III eller Extreme 7970.

http://www.prisjakt.no/product.php?p=1086524

http://www.prisjakt.no/product.php?p=1509279

AC kjøleren er svært effektiv, og du vil så og si aldri høre noe til de viftene,

 

AC accelero Extreme 7970 kjøleren vil også passe nyere skjermkort fra AMD bortsett fra R9 290 og 290x.

Extreme Pluss III vil passe tenker jeg med tanke på at kjøle flaten på kjøleren er helt flat uten noen utdypninger som 7970 kjøleren har.

Endret av ZentiX
Lenke til kommentar

Har idag et midi-tower, NZXT Lexa S, med litt utdartet "gaming" innhold.

Problemet er GPU-temperaturen, som ligger på 70-75 grader, noen ganger 80-85 om jeg ikke klarer bråket fra viftene.

 

Vil gjerne kunne justere ned viftestøyen og helst kunne få temperaturen litt ned i samme slenge.

 

SPECS:

GPU - Powercolor Radeon HD 6970 - Lufkjølt

CPU - AMD phenom ll X4 955 - Vannkjølt Corsair H90

MB - Crosshair Formula III

RAM - 8GB

PSU - Corsair 550W

 

 

I hovedsak går dette til lett gaming. Spiller for tiden spill som Tera online (MMO) og Diablo 3 i amd eyefinity på 3x22" lcd-monitorer.

Har MSI afterburner som styrer viftene og holder GPU temp i sjakk.

Problemet er at GPU vifta må ofte opp i 50% og mer hastighet for å holde det på rundt 75 grader. Noe jeg har satt som max. Har lest at disse kortene ikke har så godt av å nærme seg 85 grader.

 

Har 3 eksosvifter(2 til vannkjølinga bak og 1 på topp). Og 2 kjølevifter (en på siden rett mot GPU, og en i front til HDD)

 

Vil rett og slett få bedre kjøling i kabinettet for å hjelpe GPU, og evt få ned viftehastighet/bråk.

Ser for meg en oppgradering til big tower, har da set meg ut f.eks NZXT switch, men andre kabinetter til en grei penge er også velkomne.

MEN, så spørs det om jeg kan gjøre noe mods på midi'n jeg har. Legge til flere vifter er eneste mulighet, men vil det ha noe å si? Vil vel egentlig også bytte ut det jeg har, da jeg føler det er for lite rett og slett.

 

Noen som har bra innspill på dette?

Hvis du er helt fornøyd med ytelsen og bare vil ha mindre støy så tipper jeg du får mest effekt av å bytte kanskje alle viftene dine til noen veldig stillegående. Og sette på en arctic extreme på gpu som allerede foreslått. tipper gpu'en din er det som bråker mest. Spesielt hvis det er referansekjøleren. Du kan gjøre det samme med viftene på h80 cpu kjøleren. Endret av oivindwold
Lenke til kommentar

Lurte på en ting Oivind, kan du linke noen tester hvor AMD støyer mer enn nVidia? Det du sier er helt borte i natta. Jeg har en ren AMD rig, og her er det ikke mye støy skal jeg si deg. Gikk fra Intel til AMD.

 

Eneste støyen jeg hører er de forbanna Corsair viftene.

har erfart det selv med å gå fra 7970 til 680. men mange faktorer spiller jo inn da og det finnes jo mange forskjellige kort og kjølere såklart. Så denne nettop da https://www.youtube.com/watch?v=QQhqOKKAq7o&feature=youtube_gdata_player

Lenke til kommentar

Bare så det er nevt, så er det i mitt tilfelle bare GPU vifta som bråker veldig mye. Ikke så rart når den må opp i 40-50%+ viftehastiget. Usikker hvor mange rpm det er i dette tilfellet, men støyen blir irritabel over tid, og er stadig en påminnelse om at ting er konstant varmt.
Er jo ikke en tradisjonell vifte og tror designen er litt "feil" for disse høres på selv lave hastigheter. Dog ikke like irriterende.
Nå er kanskje ikke 75grader så ekstremt, men med tanke på at vifta jobber så det suser (ordspill) så er det tegn på at den 'sliter' litt.(?)

Er jo forsåvidt fornøyd med oppsettet, det klarer jo de fleste spill på høyere settings, men før eller siden må jeg nok ta i et tak og oppgradere hardware.

Er jeg litt usikker på hvor veien bør gå. Er vel mer gain langsiktig å oppgradere hele greia.

 

Og for å svare på prosessor, så er jeg meget fornøyd med AMD og har hatt det i mange år, så vil gjerne fortsette med et helt rent AMD oppsett. Gammel vane er vond å vende. Og AM3+ socket hadde ikke mange alternativ å velge mellom til det hovedkortet. Var en 4ghz til noen hundrelapper mer som kan vurderes.

Har ikke gjort noe med dette ennå, så kommer til å lese litt mer nøye på de tilbakemeldingene jeg har fått før jeg bestemmer meg.

Endret av Tommy.R
Lenke til kommentar

Vis du bare er irritert over støyen til GPU, så bytt ut kjøler eller gjør ren skjermkortet.

 

Skru av kjøler, rengjør alt, fjern gammel termiskpasta og smør på nytt. Ta frem støvsugeren og rengjør kjøler, pass på at du holder på viften så du ikke lager noe statisk elektrisitet ved å la den spinne fritt. sett sammen kjøler og voila du har redusert støyen :)

 

Vis du går for Extreme Pluss III eller Extreme 7970 fra AC så er det noe du burde være obs på, termisk lim som følger med er enten gått ut på dato, eller for dårlig pga den har ligget for lenge i pakningen. Mitt lim tyknet ikke før det var gått 48-60 timer. Så bestill enten http://techbay.no/product.html/arctic-silver-premium-adhesive-termisk-lim--7-gram?category_id=134 eller http://techbay.no/product.html/arctic-silver-alumina-termisk-lim-5-gram?category_id=134 Jeg har sistnevnte og skal love deg at heatsinks sitter dønn fast der den skal sitte.

middels stor dråpe er nok og klemme i 10sec holder i massevis.

Lenke til kommentar

Pleier å rengjøre den, og resten av pc'en, minst en gang hver tredje mnd. Er ikke så fryktelig mye støv som samler seg der. Er derimot sjukt mye støv på undersiden av kabinettet hvor filteret til strømforsyningen ligger.. *grøss*
Nå deler jeg den ikke fra noen prosessorer, så kan ikke si noe om det. Men ofte er det ikke så mye forskjell. Ikke for min del.
Faktisk, i følge MSI Afterburner, så ligger GPU temp på 54 nå, bare idle med firefox kjørende.
Da jeg fikk GPU hadde jeg ikke MSI installert, og lot den gå på fabrikkinnstillinger. Noe som absolutt ikke gjorde saker bedre.
Det var ikke før en kompis anbefalte MSI at jeg ville sjekke selv hva temperaturen lå på.
I over 3-4 mnd hadde GPU ligget på 90 og mer grader, fordi HD6970 tilsynelatende ikke hadde noe form for autokjøling. Tør ikke tenke på hvor mange ganger den har ligget på kokepunkt!
Siden da jeg oppdaget de skyhøye temperaturene har jeg alltid levd litt i skrekken om at GPU tar kveld pga hva den har blitt utsatt på tidligere.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Gikk til innkjøp av R9 280X Toxic GPU, Crosshair V MB, FX8350 CPU, OCZ Fatal1ty 750W PSU, NZXT Phantom 410 kabinett.
Flyttet over vannkjøling til CPU, Corsair Vengeance 1600 Ram brikker og vifter fra gamle kabinett.

Støynivået er drastisk redusert, og temperatur idle på GPU er 45, og under spilling ligger det på 61-63 grader. Viftene kjører på 15% idle og mellom ca 30-35% under spilling.

Er fornøyd nå : )

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...