Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Ekstern mikrofon til headset

minotir

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...

Jeg er på utkikk etter noe lignende. Har nå en logitech analog min kjøpt på en bokbutikk for 100 kroner for alt for mange år siden. Den har en tendens til å plukke opp mye støy, og får ofte klager, spesielt på skype der push to talk er umulig.

Jeg ser helst etter en mikrofon som kan plasseres på pulten, gjerne på toppen av skjermen. Har vurdert å kjøpe webkamera kun for mikrofon, men er usikker på om det vil gi bedre resultat.

Lenke til kommentar

Jeg er på utkikk etter noe lignende. Har nå en logitech analog min kjøpt på en bokbutikk for 100 kroner for alt for mange år siden. Den har en tendens til å plukke opp mye støy, og får ofte klager, spesielt på skype der push to talk er umulig.

Jeg ser helst etter en mikrofon som kan plasseres på pulten, gjerne på toppen av skjermen. Har vurdert å kjøpe webkamera kun for mikrofon, men er usikker på om det vil gi bedre resultat.

Uten at jeg kan personlig anbefale den (enda, min er på vei), kan du jo ta en titt på Samson GO Mic? Om du vil kjøpe webkamera for bare mikrofonen, så er vi fort i samme prisklasse.

http://evenstadmusikk.no/index.php?main_page=product_info&cPath=437&products_id=21659

Jeg har lest en del om den og sett en del rundt om, og av det jeg har hørt av eksempler og lest av tester er den veldig god for prisen. Jeg liker den fordi jeg kan ta den med til bærbar om jeg vil/må, og den har også hodetelefon ut, slik at jeg kan, om jeg vil, bruke den med standard 3.5mm-jack til lydkort i stede for å benytte USB-lyden. Liten, god kvalitet (av det jeg har funnet, skal teste selv til uken) og med mye valgmuligheter. Ikke er prisen noe ille heller.

Endret av Halsoy
Lenke til kommentar

Selv har jeg bestillt meg denne:

http://evenstadmusikk.no/index.php?main_page=product_info&products_id=3471

Husk at du også bør tenke gjennom om du bør ha en dynamisk eller en condensator mikrofon. Kondensator mikrofon går liksom for å være det "flotteste" og dyreste men disse er i stor grad beregnet for studiobruk hvor omgivelsene er tilpasset miljøet. Som feks. ett lydstudio.

Grunnen er at kondensator mikrofoner er mer sensitive enn dynamiske mikrofoner og plukker opp bakgrunnstøy veldig lett. Sitter du på et vanlig rom så blir ekko/romklang, bakgrunnstøy som feks. kjærringa som vasker opp, kulepennen du mister, eller hvis du rett og slett promper... :)

En dynamsik mikrofon er det de fleste seriøse podcastere bruker da podcastere ofte sitter på vanlige rom hjemme hos seg selv. Rommet dem sitter i er ofte full av støy pc vifter etc. og dermed er en dynamisk mikrofon bedre.

Den Røde Procaster som jeg linket til er en dynamisk mikrofon beregnet for å snakke i og til podcasting. Skal du synge karaoke eller jobber som reporter og skal intervjue andre samtidig som du får med deg lyden fra miljøet rundt så er en kondensator mikrofon og foretrekke.

Men altså... til hjemmebruk/podcasting/Skype etc. på vanlige rom så kjøp dynamisk.

Det å snakke på skype kan jo i grunn sammenlignes litt med Podcasting med tanke på utstyr man trenger etc. så ta en titt på podcastanswerman.com En av verdens mest populære podcastere som lever av det. Han har også intervjuet selveste George Bush da han var president...

EDIT:

Ta også å kikk på et billig (men bra) miksebord som Behringer 502 med USB. En mikrofon med respekt for seg selv har XLR kontakt og kobler du denne til miksebordet så kan du justere EQ for best mulig stemme samt lettere justere lydnivå etc. Koster bare 3-400,- hos evenstad musikk.

Endret av Bjerknez
Lenke til kommentar

Uheldigvis er den allerede sendt. Jeg skal teste Snowball, og kan returnere den om jeg ikke er fornøyd (tror jeg). Det er jo også en vesentlig forskjell i pris på disse to. Uansett takk for tips!

Husk at du med stor sannsynlighet må ha en "Phantom Power" utgang for å drive mikrofonen du har bestillt da dette er en kondensator mikrofon.

Lenke til kommentar

Okay, da kan det vel muligens gå ja :)

Men jeg tror det viktigste er at du prøver så godt du kan og unngå at bakgrunnstøy kommer med når du snekker. Ikke noe er mer irriterende og blir oppfattet mer amatørmessig enn det. :)

Jeg vet ikke hvopr mye denne mikrofonen kostet, men jeg tror du hadde blitt mer fornøyd med en dynamiske mikrofon med XLR kontakt og et billig USB Miksebord. Ta en titt på feks. dette:

http://evenstadmusikk.no/index.php?main_page=product_info&cPath=322_383&products_id=30452

Er du ute etter en god mikrofon til skype/podcasting etc. så er vel Heil P40 podcasterenes mercedes etter så vidt jeg har forstått. I samme kategori til litt lavere pris har du Røde Procaster (som jeg har). Shure er også et verdenskjent merke og det finnes sikkert drøssevis av andre.

Selv har jeg behringer Xenyx 1002 mikser og sammens med procaster og litt tweaking med EQ, så får man en "perfekt radiostemme" uten bakgrunnstøy. Dog sender jeg lyd direkte fra miksebord til en håndholdt opptaker for å forhindre intern støy fra PC'en.

Lenke til kommentar

Bare sånn for underholdnings skyld, jeg laget en liten sample der jeg tok tre mikrofoner jeg har liggende her (inkluder GO Mic) for å kjøre en sammenlikning. Jeg har flere mikrofoner her, bl.a. ett G930 og G35 (som i utgangspunktet skal være like) og noen billige clip-ons fra diverse steder. Samt en billig mikrofon fra dx.com.

De jeg har laget lydfiler fra er Siberia V2 (analog, ikke USB), Creative Z BOOM Mic (eller hva de kaller den, følger med lydkortet) og Samson GO Mic. Føler at de skulle være representative for "vanlige" mennesker, da Siberia er ett relativt vanlig headset, og mikrofonen som følger med lydkortet til Creative egentlig er en (relativt) god mikrofon, du må bare sette den opp rett og ha riktig avstand etc.

Creative og Samson sine mikrofoner er satt opp i det jeg vil kalle "normal" avstand, ganske nøyaktig 25 cm fra munn, mens Siberias mikrofon naturlig nok er nærmere. Ellers kan jeg si at volumet (windows volum) på Samson er 65, mot Siberia og Creatives som er på 100. Ellers er det ingen software brukt, kun ren, uforstyrret lyd. Rommet det er tatt opp i er ikke mer enn ca. 12-14 kvadratmeter med harde flater (ekko etc). gjorde det mest for å leke meg, så får enhver mene hvilke de synes er best.

https://drive.google.com/folderview?id=0B3vhwl1mF8a3VDNLREJaa0pSRzA&usp=sharing

Lenke til kommentar

Bare sånn for underholdnings skyld, jeg laget en liten sample der jeg tok tre mikrofoner jeg har liggende her (inkluder GO Mic) for å kjøre en sammenlikning. Jeg har flere mikrofoner her, bl.a. ett G930 og G35 (som i utgangspunktet skal være like) og noen billige clip-ons fra diverse steder. Samt en billig mikrofon fra dx.com.

De jeg har laget lydfiler fra er Siberia V2 (analog, ikke USB), Creative Z BOOM Mic (eller hva de kaller den, følger med lydkortet) og Samson GO Mic. Føler at de skulle være representative for "vanlige" mennesker, da Siberia er ett relativt vanlig headset, og mikrofonen som følger med lydkortet til Creative egentlig er en (relativt) god mikrofon, du må bare sette den opp rett og ha riktig avstand etc.

Creative og Samson sine mikrofoner er satt opp i det jeg vil kalle "normal" avstand, ganske nøyaktig 25 cm fra munn, mens Siberias mikrofon naturlig nok er nærmere. Ellers kan jeg si at volumet (windows volum) på Samson er 65, mot Siberia og Creatives som er på 100. Ellers er det ingen software brukt, kun ren, uforstyrret lyd. Rommet det er tatt opp i er ikke mer enn ca. 12-14 kvadratmeter med harde flater (ekko etc). gjorde det mest for å leke meg, så får enhver mene hvilke de synes er best.

https://drive.google.com/folderview?id=0B3vhwl1mF8a3VDNLREJaa0pSRzA&usp=sharing

Ingen av disse synes jeg ga noe "punch", men Samson var den jeg hørte tydligst. Dette har kanskje noe med at volumet var høyere på denne.

Jeg synes uansett at volumet lå for lavt på alle sammen og da lurer jeg på om du har justert "Gain" etc. riktig i forhold til peaking etc?

Jeg har koblet min Røde Procaster til en miksebord og justert litt på high/mid/low etc. og personlig synes jeg dette låter langt bedre.

Skal se om jeg kan manne meg opp til å poste lyden av min mikrofon. Jeg er nemmelig ikke veldig begeistret for å poste min egen stemme da jeg ikke er helt vant til "mikrofonverden" ennå, hehe.

Det er ikke noe problem å bli kvitt bakgrunnstøy etc. når man ikke justerer opp gain til tilstrekkelig nivå :)

EDIT:

Det skal sies at jeg hørte på disse eksemplene på vanlige innebyggede pc høytalere. Skal høre litt mer nøye når jeg kommer hjem på litt mer skikkelige saker. Der får jeg også guffet opp til et normalt nivå :)

Endret av Bjerknez
Lenke til kommentar

Som jeg nevnte sånn kjapt, ingenting er justert, de står på "normale" volumverdier etc. For å gi en "plug&play" sammenlikning. Med tweaking kan alle bli bedre, men sånn rett ut av boksen vil jeg personlig si at Samson står ut som den beste, med relativt grei margin. Over noe slik som for eksempel teamspeak skiller Samson seg enda mer ut, da den gir større klarhet over komprimert sending. Den gir ikke den samme følelsen av å være i en tinnboks heller, etter personlig oppfatning.

Blir morsomt å sammenlikne med ett miksebord, for å høre hvor stor forskjellen er. Kan prøve å tweake mer på min side også, mer for leks skyld :)

Endret av Halsoy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...