Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Forskjell på uvaner og tvangslidelser (OCD)

Bolivar

Anbefalte innlegg

Har ett prosjekt på skolen nå der jeg har valgt temaet uvaner. Jeg skal utforme det meste på grafisk vis, men må også ha tekst som bygger opp mot temaet. Kan noen forklare lett forskjellene og komme med noen eksempler? Forskjellene skal fremstilles enkelt, men skal bli mer og mer avansert gjennom "boken" jeg skal lage. Eventuelt personer/forskere som er verdt å sjekke opp med tanke på researchmateriale osv osv.

Kom gjerne med deres uvaner og/eller eventuelle tvangslidelser.

Endret av Bolivar
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Synsing fra en lekmann: Hva en tvangslidelse gir seg utslag i, er noe annet enn tvangslidelsen selv, som vil være igjen etter at man eventuelt har vent seg av med handlingen. Hvis f.eks. neglebiting er en vanlig uvane, vil man kunne bli kvitt den uten videre. Hvis bitingen kommer av en tvangslidelse, vil lidelsen få et annet utløp etter at man har sluttet.

Lenke til kommentar

Kan vel si at at en tvangstanke er mer konsekvensorientert, at man prøver å forhindre at noe galt skal skje eller noe man gjør for å beskytte seg selv/andre kontra en vane som er mer en innlært aktivitet som er mer akseptert og logisk forståelig av andre ?

Lenke til kommentar

Her er min oppfattelse:

Diagnostiske systemer krever at det befinner seg grunnlag for å oppfylle ulike kriterier for at noe kan kalles for en tvangslidelse. Psykologer, leger og psykiatere kan være uenige i hva som er et godt nok grunnlag, men vurderingen av dette bør basere seg videre på faglig litteratur og faglig erfaring. Hvis en kaller noe for en tvangslidelse uten å basere seg på diagnosesystemer er det faglig sett feil. Det er ingen slike regler for hva som kan kalles en uvane. Jeg vil si at OCD kan bestå av en rekke uvaner, men en uvane trenger ikke å ha sammenheng med patologisk tvang. Mange er i veldig lite aktivitet og spiser mye usunt, det er dårlige vaner, men det trenger ikke å ha noe med tvangslidelser å gjøre.

Endret av Mer0vingian
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har ett prosjekt på skolen nå der jeg har valgt temaet uvaner. Jeg skal utforme det meste på grafisk vis, men må også ha tekst som bygger opp mot temaet. Kan noen forklare lett forskjellene og komme med noen eksempler? Forskjellene skal fremstilles enkelt, men skal bli mer og mer avansert gjennom "boken" jeg skal lage. Eventuelt personer/forskere som er verdt å sjekke opp med tanke på researchmateriale osv osv.

Kom gjerne med deres uvaner og/eller eventuelle tvangslidelser.

Vet ikke om dette kanskje blir for sent i forhold til oppgaven, men et par gode sider å sjekke ut er www.ananke.no og www.tvangslidelse.no.

De fleste har snev av tvangstanker/handlinger eller uvaner som du kaller det, det er når disse blir et problem i hverdagen at det går over i en lidelse, enkelt forklart.

Skal forsøke meg på et eksempel her. Det er ganske normalt å sjekke om man har husket å låse døren, skru av komfyren, lyset osv før man går ut av leiligheten, skillet mellom å ha dette som en (u)vane eller at det er OCD, kan lett sees om vedkommende blir forhindret eller forstyrret mens rutinen utføres. For en "vanlig" person kan det sikkert gi litt ubehag om man har blitt forhindret eller forstyrret mens man forlater leiligheten, men det vil fort gå over og man tenker ikke stort på det lenger. Det forblir ved tanken. For en person med OCD vil ubehaget og usikkerheten bli stå sterkt og uutholdelig at den eneste måten vedkommende vil få dette ned igjen (i følge h*n) er å dra tilbake å få utført rutinen på nytt. Det kan gjerne være at man har kommet langt på vei før man snur og drar hjem igjen.

Jeg har OCD og kan gjerne dele eksempler og erfaringer fra meg selv til deg om du fortsatt skriver på oppgaven, men tar det gjerne på en personlig melding, da jeg ikke ønsker å gjøre det for enkelt å gjenkjenne meg.

Lenke til kommentar

OCD (Obsessiv compulsive disorder) har alltid et sterkt innslag av angst som reduseres hvis tvangshandlingen eller -tankene utføres.

En uvane har ikke nødvendigvis denne angstdempende effekten, men kan være mer en automatisert og ureflektert handling som en har lagt seg til og som en kan legge fra seg uten å bli overveldet av angst.

Det er grader av OCD som alle andre plager, og glidende overgang mellom normal og sykelig tvang; noen har bare litt og plages lite. Så er det hele skalaen til de som har psykotisk fundert tvangshandlinger/-tanker som i verste fall kan være livstruende. En skiller vanligvis mellom 'sjekkere' og 'vaskere'; de som må forsikre seg om at de faktisk har utført det de har utført, og de som må føle seg reine. De fleste med OCD opplever lidelsen som hemmende og problematisk.

OCD kan være en tilstand i seg selv, men mange psykiske lidelser har elementer av OCD i seg og dette forstås som en måte å mestre angst på. En skal alltid være forsiktig med å behandle selve OCD-lidelsen isolert uten å ha tatt tilstrekkelig hensyn til eventuell underliggende psykisk lidelse.

Den anbefalte behandlingen i vår tid er kognitiv adferdsterapi med eksponering, selv om psykodynamisk/psykoanalytisk teori har den beste forklaringsmodellen på lidelsen.

Det er generelt bedre prognose for tvangshandlinger enn for tvangstanker.

• Liker 1
Lenke til kommentar

OCD (Obsessiv compulsive disorder) har alltid et sterkt innslag av angst som reduseres hvis tvangshandlingen eller -tankene utføres.

En uvane har ikke nødvendigvis denne angstdempende effekten, men kan være mer en automatisert og ureflektert handling som en har lagt seg til og som en kan legge fra seg uten å bli overveldet av angst.

Det er grader av OCD som alle andre plager, og glidende overgang mellom normal og sykelig tvang; noen har bare litt og plages lite. Så er det hele skalaen til de som har psykotisk fundert tvangshandlinger/-tanker som i verste fall kan være livstruende. En skiller vanligvis mellom 'sjekkere' og 'vaskere'; de som må forsikre seg om at de faktisk har utført det de har utført, og de som må føle seg reine. De fleste med OCD opplever lidelsen som hemmende og problematisk.

OCD kan være en tilstand i seg selv, men mange psykiske lidelser har elementer av OCD i seg og dette forstås som en måte å mestre angst på. En skal alltid være forsiktig med å behandle selve OCD-lidelsen isolert uten å ha tatt tilstrekkelig hensyn til eventuell underliggende psykisk lidelse.

Den anbefalte behandlingen i vår tid er kognitiv adferdsterapi med eksponering, selv om psykodynamisk/psykoanalytisk teori har den beste forklaringsmodellen på lidelsen.

Det er generelt bedre prognose for tvangshandlinger enn for tvangstanker.

Vil bare, så ikke ts misforstår, kommentere at det er vanlig å ha flere tvangstanker/ handlinger. Altså kan en og samme person både "sjekke" og "vaske". Sjekking og vasking er de handlingene som kanskje er mest kjent, men det er mange andre varianter også.

Noen har bare tvangstanker eller handlinger, men de fleste har begge deler. Tvangshandling er ofte et resultat av tanken.

Lenke til kommentar

Hvem er det som bestemmer hva som er den "beste" forklaringsmodellen? Og man må også dele inn forklaringene i hvordan oppstod dette, og hvorfor har det ikke forsvunnet naturlig, og hvordan ser mønstrene ut nå.

Betingede reflekser (pavlovs hunder) er etter min mening en viktig del av forståelsen av starten på psykiske problemer.

Lenke til kommentar

Vil bare, så ikke ts misforstår, kommentere at det er vanlig å ha flere tvangstanker/ handlinger. Altså kan en og samme person både "sjekke" og "vaske". Sjekking og vasking er de handlingene som kanskje er mest kjent, men det er mange andre varianter også.

Noen har bare tvangstanker eller handlinger, men de fleste har begge deler. Tvangshandling er ofte et resultat av tanken.

Helt riktig, Samt at sjekking og vasking er begge tvangshandlinger, og ikke tvangstanker.

Telling er vanlig, orden og systemer er også utbredt. Grubling og mye ritualisert adferd kan gå inn under OCD. I grunnen all aktivitet som har som funksjon å redusere angst, ved å avlede den, kan inngå i OCD.

Lenke til kommentar

Hvem er det som bestemmer hva som er den "beste" forklaringsmodellen? Og man må også dele inn forklaringene i hvordan oppstod dette, og hvorfor har det ikke forsvunnet naturlig, og hvordan ser mønstrene ut nå.

Betingede reflekser (pavlovs hunder) er etter min mening en viktig del av forståelsen av starten på psykiske problemer.

Det er jeg som sier at er beste forklaringen. :-)

Klassisk betinging er ingen teori, men en modell for hvordan to fenomen som opprinnelig ikke henger sammen kan kobles sammen via læring, dvs at de presenteres nært i tid.

Det er nok en god del psykiske probem som oppstår ut fra dette prinsipet, noen enkle fober f eks. Men langt flere psykiske problem oppstår ved operant betinging (Skinners rotter), altså at en viss adferd fører til bestemte resultat. Mye av unngåelsesadferden i OCD er lært ved hjelp av slik operant betinging.

Eksponeringsterapi er å avbetinge den lærte responsen. Men eksponeringsterapi alene er sjelden nok, det må også jobbes med å endre tankesettet før, under og etter tvangshandlingen/-tanken. Her er kognitive teknikker gode å ty til.

.

Men hva OCD skyldes er best forklart ved psykoanalytiske begrep som ubevisste konflikter og symptomer som forsøk på kompromissdannelse. Hvordan disse utløses og vedlikeholdes er best forklart med kognitiv adferdsteori (i den grad det er en teori, da. Det kan jo også diskuteres. Men ikke i denne tråden. Da er vi langt OT.)

Lenke til kommentar

Eksponeringsterapi er å avbetinge den lærte responsen. Men eksponeringsterapi alene er sjelden nok, det må også jobbes med å endre tankesettet før, under og etter tvangshandlingen/-tanken. Her er kognitive teknikker gode å ty til.

Det jeg lurer på da er hvorfor f.eks TFT er så effektivt, for det kortslutter jo hele følelsen og virker sånn sett som en snarvei i forhold til mer klassisk tilnærming. F.eks kan noen med ekstrem høydeskrekk kureres i løpet av et par minutter.

Mener du at EMDR og TFT virker inn på akkurat de samme mekanismene i form av avledning, og sånn sett er likeverdige ?

Lenke til kommentar

Det jeg lurer på da er hvorfor f.eks TFT er så effektivt, for det kortslutter jo hele følelsen og virker sånn sett som en snarvei i forhold til mer klassisk tilnærming. F.eks kan noen med ekstrem høydeskrekk kureres i løpet av et par minutter.

Mener du at EMDR og TFT virker inn på akkurat de samme mekanismene i form av avledning, og sånn sett er likeverdige ?

Er TFT så veldig effektivt? Det er ikke noe jeg har vært borti eller fått anbefalt av noen behandlere. Her går det i eksponeringsterapi for det meste, og det virker som det er der fokuset ligger.

Tror også OCD på en måte sitter litt dypere enn høydeskrekk og derfor er litt vanskeligere å kurere.

Lenke til kommentar

Tror også OCD på en måte sitter litt dypere enn høydeskrekk og derfor er litt vanskeligere å kurere.

Jeg ser den, men eksponeringsterapi er jo en veldig viktig komponent i å behandle OCD og TFT er litt inne på samme domenet via en litt annen tilnærming. Jeg har sett en demonstrasjonsvideo fra David Feinstein som jobber med Energi psykologi hvor nettopp dette blir demonstrert.

Hvis du søker på TFT eller EFT på youtube finner du mye stoff.

Lenke til kommentar

vidor:
Jeg skal ikke være for bombastisk da jeg kun kjenner EMDR inngående. Det er en sterkt manipulativ teknikk som mange psykologer er skeptisk til, det samme gjelder for TFT.

Langtidseffekten er vel dårlig dokumentert, og jeg antar at effekten skyldes andre faktorer enn teknikken, dvs placebo, utvalget av pasientpopulasjon, at det faktisk er en sterk (in vitro) eksponeringsterapi og som du er inne på: avledingsteknikk.

Og ikke minst slik som Smash sier: det er dårlig diagnostikk; mange som får hjelp av TFT og liknende har ikke OCD, men enkle fobier...

Det sagt, så avviser jeg ingenting. Freud dreiv også på og trykte på pasientene i en periode etter at han hadde gitt opp hypnose. ;-)

Vi står kun i startgropa til å skjønne hvordan psyken er skrudd sammen. Vi må ikke glemme at historien om behandlingen av psykiske plager er full av feilslutninger og at mye en tidligere har trodd virket har siden vist seg å være innbildning..

Lenke til kommentar

Jeg ser den, men eksponeringsterapi er jo en veldig viktig komponent i å behandle OCD og TFT er litt inne på samme domenet via en litt annen tilnærming. Jeg har sett en demonstrasjonsvideo fra David Feinstein som jobber med Energi psykologi hvor nettopp dette blir demonstrert.

Hvis du søker på TFT eller EFT på youtube finner du mye stoff.

OK, skjønner, skal sjekke det ut. Det er greit å ha noe alternativt å gå til hvis det opplegget jeg går i nå ikke får ønsket effekt :)

Lenke til kommentar

OK, skjønner, skal sjekke det ut. Det er greit å ha noe alternativt å gå til hvis det opplegget jeg går i nå ikke får ønsket effekt :)

Jeg er fan av å bruke alt som fungerer, hvis dette kan være et supplement som bedrer resultatet, så hvorfor ikke.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Vi står kun i startgropa til å skjønne hvordan psyken er skrudd sammen. Vi må ikke glemme at historien om behandlingen av psykiske plager er full av feilslutninger og at mye en tidligere har trodd virket har siden vist seg å være innbildning..

Yes, sir.

Jeg har ikke noe lyst på en tur i lomotomobilen i alle fall :)

Lenke til kommentar

Da må du være grei gutt og ikke komme med for mye alternativt.

Jo mer jeg studerer psykologi/psykiatri, jo mer ser jeg jo ting fra ditt perspektiv også, og er sånn sett blitt obs på en god del p.g.a det som jeg ikke ville vært foruten, men det betyr jo ikke at jeg avlærer meg de verdifulle erfaringene jeg har fra andre terapiformer, heller at verktøykassen og vidsynet blir større. Jeg regner med du neppe er noe stor fan av Andrew Salter og hans The Case Against Psychoanalysis.

Har ikke fått lest den ferdig enda, men jeg prøver i alle fall i likhet med deg å se minst begge sidene av en sak, selv om denne boka begynner å dra litt på årene. Alt til sitt bruk, men jeg har nok mine bias jeg også. Jeg leser også kritikk på andre terapiformer. Noe er berettiget og noe synes jeg er feilaktig, gitt at jeg klarer å være høvelig objektiv.

Lenke til kommentar

Det var en spøk, kjære vidor. :)

Jeg kjenner ikke til Andrew Salter og hva han har mot psykoanalysen. Men det er en teori og terapi som har fått mye kritikk helt fra starten av. Mye av kritikken har vært berettiget, og lenge ville ikke psykoanalytikerne ta den til seg.

Men de siste årene har det skjedd en endring; det er et mangfold av terapier innen psykoanalysen, og det er heller riktigere å snakke om ulike psykoanalytiske terapiformer, og på noen områder har en beveget seg så langt vekk fra det klassiske psykoanalytiske særmerkene at en kan lure på om man har helt barnet ut med badevannet.

Nå snakker en heller om interpersonlig psykoanalyse, det er forholdene mellom mennesker som er det sentrale, og en har gått ganske vekk fra Freuds driftsteorier. Ut med sex og inn med relasjoner, for å si det sånn.

Det har også kommet langt bedre effektforskning på analytisk terapi. Da viser det seg at den kommer omlag like godt ut som kognitiv terapi.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...