Gå til innhold

Første selvbygg, spm om psu, hk og kjøling

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har bestemt meg for å bygge pc selv for første gang. Denne datamaskinens tyngste oppgave blir spilling, og jeg vil helst ikke bruke mer enn 9000kr. Det er ikke så farlig om maskinen bråker. Jeg har falt helt av utviklingen på hardwaresiden, og har brukt litt tid på å sette meg litt inn i det. Jeg har laget en liste med komponenter som jeg tror er grei, men som sagt har jeg ikke så veldig mye peiling.

• Fractal Design Define R4 Black Pearl
  • ASUS Z87-K
  • Corsair TX 650W
  • Intel Core i5-4670K
  • Sapphire Radeon R9 280X TOXIC
  • Crucial DDR3 BallistiX Tactical 8GB
  • Kingston SSDNow V300 120GB
  • OEM SSD 2.5" to 3.5" Bracket SATA SSD 2.5" to 3.5"
  • WD Desktop Blue 1TB
  • Samsung DVD Writer, SH-224DB

Jeg har noen spørsmål:

1) Er strømforsyningen sterk nok og har den tilkoblingene som trengs? Sapphire Radeon R9 280X TOXIC står det at krever "2x8-pin PCI Express supplementary power connectors". Corsair TX 650W har "2x 6+2-pin PCIe" vil dette si at det passer?

2) Er hovedkortet greit?. Har ikke tenkt å kjøre crossfire senere, men skal kanskje overklokke prosessoren senere.

3) Hvis jeg ved en senere anledning går for å overklokke, er det da greit å montere en bedre cpu-vifte da? Er ikke helt sikker på om jeg skal overklokke, og eventuell lyd fra stockviften vil ikke være noe problem.

4) Har vurdert å muligens forsiktig overklokke skjermkortet, trenger jeg da mer enn kabinettviftene som er standard?

5) Har lagt ved en bracketovergang fra 2,5" til 3,5" fordi jeg antar at en trenger denne for å få montert ssd'en i kabinettet, tar jeg feil?

6) Bør jeg gå til anskaffelse av et antistatisk armbånd? Har hørt at det holder å ta borti noe av metall i kabinettet.

7) Vil komponentene komme med de kablene jeg trenger for å montere datamaskinen, eller må jeg kjøpe noe i tillegg?

8) Noen andre innspill?

Beklager at det ble en del spørsmål, men jeg vil bare være helt sikker på at alt er som det skal før jeg bestiller.

På forhånd takk!

edit.

Har forresten os, skjerm, tastatur, mus og høytalere/headset

Endret av Racon
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

PSUen klarer det oppsettet uten problemer. Og ja, 6+2-pin er 8-pin PCIe. Ellers ville jeg kanskje valgt en modulær PSU, det er mye bedre å bare bruke kablene man behøver og legge de resterende bort for et ryddigere kabinett. F.eks denne er bra. XFX 650W

Såvidt jeg kan se, så har FD Define R4 2 stk.dedikerte 2.5" drevbrønner for SSD. Så iofs behøver du vel ikke legge ved noe monteringsbrakett i tillegg.

Intels kjølevifte er noe møkk. Festemekanismen kan være upålitelig, fordi plastfestene til tider har løsnet. Jeg har måttet fikse dette på en del PC'er for folk opp igjennom. Du kan likesågodt kjøpe en god vifte med en gang. Jeg har ikke brukt ei Intel-vifte siden 2008.

Antistatisk armbånd er sikkert greit å ha bare i tilfelle. Jeg har bare pleid å ta i kabinettet som jording da. Har alltid funket fint så vidt jeg kan se.

Ellers er sikkert hovedkortet greit. Men det er sikkert noen som har anbefalinger der.

Alle komponentene skal komme med de skruer, kabler og annet du behøver. I utgangspunktet skal du ikke behøve å kjøpe noe ekstra med mindre du har spesielle behov som produsentene ikke dekker.

• Liker 1
Lenke til kommentar

PSUen klarer det oppsettet uten problemer. Og ja, 6+2-pin er 8-pin PCIe. Ellers ville jeg kanskje valgt en modulær PSU, det er mye bedre å bare bruke kablene man behøver og legge de resterende bort for et ryddigere kabinett. F.eks denne er bra. XFX 650W

Såvidt jeg kan se, så har FD Define R4 2 stk.dedikerte 2.5" drevbrønner for SSD. Så iofs behøver du vel ikke legge ved noe monteringsbrakett i tillegg.

Intels kjølevifte er noe møkk. Festemekanismen kan være upålitelig, fordi plastfestene til tider har løsnet. Jeg har måttet fikse dette på en del PC'er for folk opp igjennom. Du kan likesågodt kjøpe en god vifte med en gang. Jeg har ikke brukt ei Intel-vifte siden 2008.

Antistatisk armbånd er sikkert greit å ha bare i tilfelle. Jeg har bare pleid å ta i kabinettet som jording da. Har alltid funket fint så vidt jeg kan se.

Ellers er sikkert hovedkortet greit. Men det er sikkert noen som har anbefalinger der.

Alle komponentene skal komme med de skruer, kabler og annet du behøver. I utgangspunktet skal du ikke behøve å kjøpe noe ekstra med mindre du har spesielle behov som produsentene ikke dekker.

Takk for respons. Jeg har nå kjøpt en del av komponentene (psu, cpu, gpu og kabinett) fordi mpx var i ferd med å gå tom for Sapphire toxic kortet, og kommer til å kjøpe resten snart. Jeg kjøpte da den psu'en som du foreslo. Jeg ser du ikke har så stor tiltro til stock-viften, og jeg lurte derfor på om du har noen forslag til cpu-vifte? Jeg ser at det finnes en del alternativer fra samme produsenter til samme socket, og vifter har jeg ikke peiling på. Jeg ser også at det finnes vannkjøling til ca. samme pris som vifter, er det noe å tenke på?

Lenke til kommentar

Jeg har brukt en del vannkjølingssystemer opp igjennom, både ferdige lukkede systemer, og selvbygde custom looper. Kjøper du f.eks. noe sånt som Corsair H60, så krever det absolutt ikke noe vedlikehold, og du vil få veldig god kjøleeffekt. Mer enn nok til en ganske så saftig overklokk.

Endret av -CerN-
Lenke til kommentar

Jeg har brukt en del vannkjølingssystemer opp igjennom, både ferdige lukkede systemer, og selvbygde custom looper. Kjøper du f.eks. noe sånt som Corsair H60, så krever det absolutt ikke noe vedlikehold, og du vil få veldig god kjøleeffekt. Mer enn nok til en ganske så saftig overklokk.

Er det vanskelig å montere en slik kjøler? I tillegg lurer jeg på om vannkjøling er bedre enn luftkjøling i denne prisklassen.

Lenke til kommentar

Nei og nei.

H60 vil ikke holde til "en saftig overklokk" overhodet.

Dette er en god kjøler til prisen: http://www.mpx.no/k/ki.aspx?sku=657097#reviews

Dette kan en vel kalle motsetende meninger. Prisen på denne ser en del bedre ut, og jeg er strengt tatt ikke sikker på hvorvidt jeg skal overklokke. Har du selv noen erfaring med denne? Jeg lurer på om denne holder til overklokking med stock-viftene til kabinettet.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke erfaring med denne, vet bare at mange anbefaler denne til folk som vil ha bedre kjøling og lavere støy enn Boxed kjøler og som koster ganske

lite. Har selv en D14 som koster ganske mye mer enn denne.

Det kabinettet du har valgt skal vel ha ganske god luftflyt og det er vel 3 vifter som følger med tror jeg, litt moderat overklokking skal den nok tåle (typ 4.5).

Du kan også fylle opp de tomme vifteplassene samt skru på en ekstra vifte på Cooler Master kjøleren hvis du skal ha enda bedre kjøling.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har ikke erfaring med denne, vet bare at mange anbefaler denne til folk som vil ha bedre kjøling og lavere støy enn Boxed kjøler og som koster ganske

lite. Har selv en D14 som koster ganske mye mer enn denne.

Det kabinettet du har valgt skal vel ha ganske god luftflyt og det er vel 3 vifter som følger med tror jeg, litt moderat overklokking skal den nok tåle (typ 4.5).

Du kan også fylle opp de tomme vifteplassene samt skru på en ekstra vifte på Cooler Master kjøleren hvis du skal ha enda bedre kjøling.

Jeg tror jeg vil følge ditt råd og går for Cooler Master Hyper 212 Evo. I og med at jeg ikke er sikker på om jeg skal overklokke er det greit at kjølingen er av det rimeligere slaget. Takk for rådet!

Lenke til kommentar

Nei og nei.

H60 vil ikke holde til "en saftig overklokk" overhodet.

Dette er en god kjøler til prisen: http://www.mpx.no/k/ki.aspx?sku=657097#reviews

Jo det gjør dem. Har selv hatt en Corsair H50 og en H100, og de holdt veldig godt til veldig gode overklokker. De er selvsagt svakere enn en custom loop, men da er man uansett på et punkt hvor man tyner volt og ikke temp (så sant man ikke er på Sandy). I tillegg er de ekstremt lette å montere.

Lenke til kommentar

det følger med 2 vifter med kabinett, et inntak foran og en utgående bak, anbefaler å få tak på minst en ekstra 140mm vifte til fronten for å få opp lufttrykket i kabinettet så utgåendevifter ikke drar inn støv i alle åpninger.

om du vurderer å gå for H100 så monteres denne i toppen, da kan det vere greit med ekstra inntaks vifter i bunn og evt sidedør for å beholde en god luftflyt og unngå å fylle maskina med støv.

har samme kabinett med en noctua NH-D14 kjøler, før jeg satte i ekstra vifte i front ble det litt støv, men nå når jeg har en ekstra vifte der finner jeg igjen mesteparten av støvet i filteret i front som er lett å rense.

Luft og støv post!

Edit: overklokking er ganske vanskelig å unngå med asus Z87 HK og K prosessor. så en stillegående CPU kjøler med litt bedre kjøle egenskaper er altid kjekt.

Endret av XfsB
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...