Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Forretningsjus BI - Tips frem mot eksamen?


Gjest Bruker-239845

Anbefalte innlegg

Gjest Bruker-239845

Lol...ser man det ja. Det er jo like sannsynlig at det er jeg som har bommet.

 

Om det er interesse for det kan vi godt diskutere noen av oppgavene etter hvert. Kanskje noen guruer tar sjansen på å laste opp "fasiten"? :)

 

At han kan kreve kredittkortselskapet på et eller annet tidspunkt tror jeg er rimelig sikkert. Det som derimot er mer usikker (for meg) er hvilke krav han kan rette "per i dag". Etter paragrafen kan han rette samme krav som mot selger, men jeg lurer på om kortselskapet er siste instans og det er også mulig at det kun gjelder pengekrav og ikke direkte heving av kjøp slik som her her. Mulig det er andre vilkår som må oppfylles også.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da var det gjort!

 

Leverte 27 sider. :)

 

Tror jeg fikk til det meste, men det var en del av oppgavene som slik jeg tolket rettsreglene gav grunnlag for en del tolkning og synsing. Men om jeg husker rett fra tidligere sensorveiledninger, så kan en oppgave i slike tilfeller ha flere svar, så sant rettsgrunnlaget er rett og du drøfter på rett måte.

 

For eksempel, hva er "rimelig tid?"

 

På den pølseoppgaven, så kom jeg til at cateringselskapet ikke var erstatningspliktige for pølsekjøpene til de ansatte. Jeg kom også til at ruteknusing havnet utenfor arbeidsgivers ansvar.

 

Det var vel egentlig de to siste jeg var mest i tvil om.

 

Kort fortalt så tolket jeg det på den siste slik at man ved kredittkortkjøp kan gjøre samme innsigelser i forbindelse med mangler mot kredittgiver som mot selger. Videre gikk jeg utifra at det forelå grunnlag for heving av kjøpet. Dermed kunne Robin kreve kredittkortetselskapet for kr 40.000.

 

Men hva faen er innsigelser? Må innrømme at denne her var jeg meget usikker på. Og med null tid til å tenke, så måtte jeg egentlig bare føre noe og håpe på det beste.

 

Men nå er det bare å komme seg i gang med bedriften. Over og ut. :)

Håper du ikke får trekk for å ha skrevet for mye! Rimelig tid bestemmes av rettspraksis. Når lover er åpne for tolkning så går ofte en sak til høyesterett én gang og da bestemmes alle lignende saker ut i fra hva som ble dømt i høyesterett. Et eksempel er reklamasjonsrett i fkjl. Den sier at man har 2 års reklamasjonsrett med mindre tingen er laget til å vare betydelig lengre enn 2 år hvor man da har 5 års reklamasjonsrett. Der gikk det en sak til høyesterett på mobiltelefoner hvor de slo fast at mobiltelefoner er laget for å vare lenger enn 2 år.

 

Innsigelse:

Innsigelse, i rettergang en innvending som går ut på å bestride riktigheten av et krav eller en påstand fra motpartens side. En materiellrettslig innsigelse gjelder selve det reelle forholdet, f.eks. at en viljeserklæring er ugyldig på grunn av tvang eller svik. En prosessuell innsigelse går ut på at saken eller et enkelt rettergangsskritt av formelle grunner ikke kan fremmes.

Endret av Nimrad
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Er det noen som har gode tips til bedriften???

 

Det jeg gjør nå er å se over kunnskapsmålene som er lagt ut som siste powerpoint. Så leser jeg over eksamensoppgavene.

 

Med det i hode repeterer jeg hver eneste uke.

 

Når det er gjort tenkte jeg å kanskje løse eksamensoppgaver og bare skrive om de ulike temaene. For se hvor mye tid jeg får.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Håper du ikke får trekk for å ha skrevet for mye! Rimelig tid bestemmes av rettspraksis. Når lover er åpne for tolkning så går ofte en sak til høyesterett én gang og da bestemmes alle lignende saker ut i fra hva som ble dømt i høyesterett. Et eksempel er reklamasjonsrett i fkjl. Den sier at man har 2 års reklamasjonsrett med mindre tingen er laget til å vare betydelig lengre enn 2 år hvor man da har 5 års reklamasjonsrett. Der gikk det en sak til høyesterett på mobiltelefoner hvor de slo fast at mobiltelefoner er laget for å vare lenger enn 2 år.

 

 

Det håper jeg også.

 

Men jeg har fulgt den juridiske metoden og vært grundig, så det kan ikke være mye feil. Når jeg brukte min "egen metode" var oppgavene mye kortere. :)

 

Vedrørende rimelig tid, hvordan skal jeg vite hva som er rettspraksis?

 

Eksempelvis var det en eksamensoppgave som omhandlet reparasjon av et nytt gevær. Jeg tok utgangspunkt i forbrkjl. § 30 hvor det fremgår at avhjelp skal skje uten kostnad for forbruker og uten vesentlig ulempe for forbruker og det innen "rimelig tid".

 

Hva er så rimelig tid i dette tilfellet?

 

Butikken sa at de kom til å bruke to uker på reparasjonen. Geværet var kjøpt nytt og hadde mangel alt fra første dag og var kjøpt inn til jaktsesongen som starter om to dager. En annen børsemaker sto klar til å reparere det på dagen til kr 5.000.

 

I lys av det konkluderte jeg med at to uker var utenfor hva man kan kalle "rimelig tid". I alle tilfeller hadde kjøper krav på et erstatnignsgevær under reparasjonstiden da denne overskriver en uke, jf. en eller annen paragraf rundt 30 en plass. :)

 

Spørsmålet var forøvrig om kjøper av geværet må godta at butikken utfører reparasjonen.

Endret av Bruker-239845
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Gjest Bruker-239845

Dette er et fag jeg ikke er så opptatt av å få god forståelse i sammenlignet med for eksempel finans, men jeg skulle svært gjerne hatt en A og minimum en B. Vet ikke om A er realistisk, men håper jeg kan greie en B.

 

Har vurdert kurset til Aspiri også, men lommboken sier egentlig nei. :)

 

Er det lov å skryte litt ettersom jeg er ganske ydmyk i det virkelige liv?

 

Trodde ikke det kom til å skje når jeg laget denne tråden, men jeg fikk faktisk A i jus. Og det uten Aspiri. :)

 

Takk for alle innspill her! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...