Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Forretningsjus BI - Tips frem mot eksamen?

Gjest Bruker-239845

Anbefalte innlegg

Gjest Bruker-239845

Hei alle sammen.

I motsetning til mange av mine medstudenter, har jeg aldri hatt rettslære på VGS og det er kanskje grunnen til at jeg føler dette faget er det tyngste i år. Det er mulig det er en uinspirerende lærer, men jeg synes faget er forferdelig kjedelig i tillegg, noe som har gjort det vanskelig å jobbe med det.

Jeg ligger litt etter pensum og om en måned er det eksamen, men jeg har begynt innspurten for å ta igjen det jeg har gått glipp av.

Hittil har jeg lest det relevante kapittelet i læreboken på de emnene jeg har fått med meg, noe jeg har fått variert utbytte av. Nå på arbeidsrett følte jeg at jeg fikk mye ut av det, kanskje fordi jeg var veldig fokusert. På tidligere kapittel har jeg ofte følt at det har vært litt overveldende og tørt stoff. Det tar i hvert fall tid å komme gjennom.

I tillegg har jeg regnet gjennom en del eller alle oppgaver innen hvert emne, men med GOD hjelp og mye titting på fasit.

Er det noen som har noen gode tips til hvordan man kan gjøre det bra i dette faget og legge opp studiene frem til eksamen?

Slik jeg har skjønt det, får man ta med læreboken? Får man ta med oppgavesamling også?

Dette er et fag jeg ikke er så opptatt av å få god forståelse i sammenlignet med for eksempel finans, men jeg skulle svært gjerne hatt en A og minimum en B. Vet ikke om A er realistisk, men håper jeg kan greie en B.

Har vurdert kurset til Aspiri også, men lommboken sier egentlig nei. :)

Håper noen har noen gode tips og innspill! :)

Endret av Bruker-239845
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-239845

Du får ta med deg alt du vil. Mitt tips: lag slike markeringsteiper for hver lov du skal bruke i lovsamlingen og gjør masse eksamensoppgaver.

Absolutt alt? Er ikke det litt sykt? Eller blir eksamenen tilsvarende vanskeligere?

Har regnet en god del oppgaver, men bruker aktivt fasit til nå, men jeg begynner jo å få en feeling for hvordan jeg gjør slike oppgaver.

Har allerede markert mesteparten med gule lapper. :)

Det jeg merker er vanskeligst er å få oversikt over alt. F.eks i en oppgave i dag i arbeidsrett hvor jeg stort sett bruker arbeidsmiljøloven, men så har fasit plutselig dratt inn ferieloven. Slike koblinger sliter jeg litt med.

Lenke til kommentar

Absolutt alt? Er ikke det litt sykt? Eller blir eksamenen tilsvarende vanskeligere?

Har regnet en god del oppgaver, men bruker aktivt fasit til nå, men jeg begynner jo å få en feeling for hvordan jeg gjør slike oppgaver.

Har allerede markert mesteparten med gule lapper. :)

Det jeg merker er vanskeligst er å få oversikt over alt. F.eks i en oppgave i dag i arbeidsrett hvor jeg stort sett bruker arbeidsmiljøloven, men så har fasit plutselig dratt inn ferieloven. Slike koblinger sliter jeg litt med.

Nå studerer jeg rent jus, men hvis du sliter med dette, anbefaler jeg deg å kryss henvise i lovsamlingen. Å ha et godt innarbeidet lovsamling til eksamen er gull verdt :)

Du kan for eksempel henvise til diskrimineringsloven, det gjør det mye lettere å finne frem til aktuelle lovhenvisninger.

Endret av Discipulum
Lenke til kommentar

Nå studerer jeg rent jus, men hvis du sliter med dette, anbefaler jeg deg å kryss henvise i lovsamlingen. Å ha et godt innarbeidet lovsamling til eksamen er gull verdt :)

Problemet hvis du skriver i lovsamlingen er at du må kjøpe ny om man tar valgfag som krever lovsamling. Kun forretningsjus man har lov å skrive i den (på BI).

Lenke til kommentar

Problemet hvis du skriver i lovsamlingen er at du må kjøpe ny om man tar valgfag som krever lovsamling. Kun forretningsjus man har lov å skrive i den (på BI).

Aha, det visste jeg ikke. Det er litt rart at man ikke kan skrive i den i andre fag. Selvfølgelig forutsatt at den er skrevet i riktig.

Men hvis trådstarter sliter med det og vil ha en god karakter, så er det kanskje verdt det? :)

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Du kan for eksempel henvise til diskrimineringsloven, det gjør det mye lettere å finne frem til aktuelle lovhenvisninger.

Hva legger du i å kryss henvise? :)

Senere i dag jobbet jeg med en oppgave innen arbeidsrett som var langt verre. Der var jeg innom en fire eller fem ulike lover, noe jeg aldri hadde prestert på egen hånd.

Jeg har ingen planer om å ta noen valgfag som involverer jus og om jeg tjener en karakter på å skrive i boken så skal jeg heller kjøpe en ny om det skulle bli nødvendig en gang. :)

Lenke til kommentar

Hva legger du i å kryss henvise? :)

Senere i dag jobbet jeg med en oppgave innen arbeidsrett som var langt verre. Der var jeg innom en fire eller fem ulike lover, noe jeg aldri hadde prestert på egen hånd.

Jeg har ingen planer om å ta noen valgfag som involverer jus og om jeg tjener en karakter på å skrive i boken så skal jeg heller kjøpe en ny om det skulle bli nødvendig en gang. :)

Du kan for eksempel skrive under arbeidsmiljøloven § 13-1, se EMK art 14.

Eller for eksempel Arbeismiljøloven § 13-8 hvor du henviser til diksrimineringslovens § 10 og likestillingsloven § 16.

Det hjelper veldig godt. Vet ikke om dere har lært hvordan dere skal innarbeide en lovsamling? Ville vært obs på å gjøre det riktig, ellers blir den inndratt til eksamen, :)

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Du kan for eksempel skrive under arbeidsmiljøloven § 13-1, se EMK art 14.

Eller for eksempel Arbeismiljøloven § 13-8 hvor du henviser til diksrimineringslovens § 10 og likestillingsloven § 16.

Det hjelper veldig godt. Vet ikke om dere har lært hvordan dere skal innarbeide en lovsamling? Ville vært obs på å gjøre det riktig, ellers blir den inndratt til eksamen, :)

Takk for svar. :)

Nei, vi har ikke lært noe om dette i forelesningene jeg har hatt. Egentlig er jeg litt skuffet over foreleser. Føler meg litt slem som sier det.

Noen jenter som går i klassen og har hatt rettslære 1 og 2 på VGS var også skuffet og mente at de hadde hatt et bedre opplegg på VGS. Skulle få noen gode notater fra hun ene, men har ikke sett henne igjen.

Kanskje det finnes en guide til hvordan man gjør dette på nettet? :)

Slik jeg har forstått det kan vi skrive hva vi vil i lovsamlingen, så tror ikke det er noen fare for at den blir inndratt uansett.

Lenke til kommentar

Takk for svar. :)

Nei, vi har ikke lært noe om dette i forelesningene jeg har hatt. Egentlig er jeg litt skuffet over foreleser. Føler meg litt slem som sier det.

Noen jenter som går i klassen og har hatt rettslære 1 og 2 på VGS var også skuffet og mente at de hadde hatt et bedre opplegg på VGS. Skulle få noen gode notater fra hun ene, men har ikke sett henne igjen.

Kanskje det finnes en guide til hvordan man gjør dette på nettet? :)

Slik jeg har forstått det kan vi skrive hva vi vil i lovsamlingen, så tror ikke det er noen fare for at den blir inndratt uansett.

Bare hyggelig! :)

Uff det var kjipt! Neida er ikke alle som er egnet som forelesere hehe :)

Hm, vet ikke hvordan det er med dere, men vi har en del regler vi må følge for å innarbeide lovsamlingen. Det er ikke lov å skrive noen andre ord enn blant annet sml, se, jfr. Vet ikke om dere følger dette, men du kan jo eventuelt spørre foreleser.

Kan eventuelt anbefale deg å se på jusstudent.no

Det finnes en del tråder på hvordan man innarbeider en lovsamling.

Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Det blir jo akkurat som du forklarer. Når du har funnet de rette paragrafene og ser at fasit viser til en annen lov og annen paragraf kan du skrive i margen: obs: se vgml § 54

Ja, da må jeg nesten jobbe meg gjennom fasit igjen og se etter slike tilfeller. Lurte på om det var en guide online f.eks som hadde ferdig slike henvisninger. :)

Bare hyggelig! :)

Uff det var kjipt! Neida er ikke alle som er egnet som forelesere hehe :)

Hm, vet ikke hvordan det er med dere, men vi har en del regler vi må følge for å innarbeide lovsamlingen. Det er ikke lov å skrive noen andre ord enn blant annet sml, se, jfr. Vet ikke om dere følger dette, men du kan jo eventuelt spørre foreleser.

Kan eventuelt anbefale deg å se på jusstudent.no

Det finnes en del tråder på hvordan man innarbeider en lovsamling.

Lykke til! :)

Nei, at ikke alle er like flinke forelesere har jeg erfart nå. Riktig nok i andre fag, men vi har nylig hatt vikarer som er langt bedre enn de vi har til vanlig.

Takk for gode tips i hvert fall!

Til slutt.

Synes du jus er spennende? :)

Ser for meg at jeg kanskje hadde funnet det interessant med rett lærer som motivator og når man kommer på et nivå hvor man begynner å forstå mer og få til ting, men akkurat nå synes jeg det er et ganske tørt og kjedelig fag, no offense til de som liker det. :)

Lenke til kommentar

Ja, da må jeg nesten jobbe meg gjennom fasit igjen og se etter slike tilfeller. Lurte på om det var en guide online f.eks som hadde ferdig slike henvisninger. :)

Nei, at ikke alle er like flinke forelesere har jeg erfart nå. Riktig nok i andre fag, men vi har nylig hatt vikarer som er langt bedre enn de vi har til vanlig.

Takk for gode tips i hvert fall!

Til slutt.

Synes du jus er spennende? :)

Ser for meg at jeg kanskje hadde funnet det interessant med rett lærer som motivator og når man kommer på et nivå hvor man begynner å forstå mer og få til ting, men akkurat nå synes jeg det er et ganske tørt og kjedelig fag, no offense til de som liker det. :)

Joda jeg synes jus er kjempe spennende! Gjorde et godt valg ved valg av studiet :D Jo, det bruker litt tid å komme inn i det og skjønner godt at du ikke liker faget med en foreleser som ikke er særlig motiverende eller som ikke er så flink til å lære bort. Selv har jeg en fantastisk foreleser i arbeidsrett, kan være ett av grunnene til at dette har blitt et av mine favoritt fag.

Det skal nok gå bra, bare innearbeid lovsamlingen godt! Videre blir det kanskje mer spennende når du får litt mer tak i faget :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Bruker-239845

Det nærmer seg eksamen. Noen dager igjen med repetering av stoff jeg kun har overfladisk vært innom, så begynner jeg på eksamensoppgaver.

Noen andre som er i gang med eksamensforberedelser? :)

Joda jeg synes jus er kjempe spennende! Gjorde et godt valg ved valg av studiet :D Jo, det bruker litt tid å komme inn i det og skjønner godt at du ikke liker faget med en foreleser som ikke er særlig motiverende eller som ikke er så flink til å lære bort. Selv har jeg en fantastisk foreleser i arbeidsrett, kan være ett av grunnene til at dette har blitt et av mine favoritt fag.

Det skal nok gå bra, bare innearbeid lovsamlingen godt! Videre blir det kanskje mer spennende når du får litt mer tak i faget :)

Godt å høre at noen liker det! :)

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Noen andre her om jobber med forretningsjus?

Har nå begynt på eksamensoppgavene og synes ikke det ser så ille ut?

Er nivået litt lavere enn i den oppgaveboken? Eller har jeg begynt å skjønne mer? :)

Lenke til kommentar

Nivået på forretningsjussen er ikke spesielt høyt. Hvis du har jobbet med oppgaveboken samt gjort eksamensoppgaver ligger du godt an. Greien med eksamensoppgavene er at du du lærer deg å kjenne igjen mønsteret som går igjen. Det er de samme problemstillingene som går igjen.

Jeg vet ikke hvordan oppgavene i oppgaveboken er ettersom jeg kun gjorde eksamensoppgaver.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Hei!

Er det noen som vet om det har blitt gjort nylig endringer i aksjeloven i forhold til krav om daglig leder? Får ikke sensorveiledning til å stemme med min fortolkning av lovteksten. Her er oppgaven:

Datafyrene AS var et nystiftet aksjeselskap med aksjekapitel på kr. 120.000, likt fordelt på de
tre aksjonærene som også utgjorde styret. Alle tre var svært kvalifiserte innen IT, men kunne
lite om selskapsdrift, regnskap og økonomi.
Må det være daglig leder i dette selskapet?
Sensorveiledning:
Som hovedregel skal det være daglig leder i et aksjeselskap, jf. asl. § 6-2(1) 1. pkt. Men i
selskaper med mindre enn tre millioner kroner i aksjekapital som her, kan styret bestemme at
selskapet ikke skal ha daglig leder, jf. 2. pkt. Det må altså ikke være daglig leder i selskapet.
Slik jeg tolker AS § 6-2 KAN selskapet ha en daglig leder. Jeg ser heller ikke noe om at krav til daglig leder er regulert av størrelsen på selskapets omsetning. Mao, jeg ser ikke en gang 3 millioner nevnt noen plass.
Har det vært en oppdatering i lovverket eller er jeg tilbakestående?
Mitt svar ville vært:
Dette er et spørsmål som er regulert i aksjeloven kapittel 6. Hovedregelen i § 6-2 (1) 1. pkt er at et selskapet kan ha en daglig leder, men det er ikke noe krav om det.
Konklusjon: Det må ikke være daglig leder i selskapet.
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Her er § 6-2 klipp og lim fra lovdata:

§ 6-2. Daglig leder
(1) Selskapet kan ha en daglig leder. Skal selskapet ha flere daglige ledere, eller skal styret eller bedriftsforsamlingen kunne bestemme at selskapet skal ha flere daglige ledere, skal dette angis i vedtektene. Det skal i så fall angis om flere daglige ledere skal fungere som kollektivt organ.
(2) Daglig leder tilsettes av styret hvis ikke det er bestemt i vedtektene at dette skal gjøres av generalforsamlingen.
(3) Har selskapet bedriftsforsamling, kan vedtektene bestemme at daglig leder skal tilsettes av bedriftsforsamlingen. Er det avtalt at selskapet ikke skal ha bedriftsforsamling, jf § 6-35 annet ledd, skal daglig leder alltid tilsettes av styret.
0 Endret ved lover 2 juli 1999 nr. 59 (ikr. 1 aug 1999 iflg. res. 2 juli 1999 nr. 715), 14 juni 2013 nr. 40 (ikr. 1 juli 2013 iflg. res. 14 juni 2013 nr. 635).
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Dere er ikke raske nok!

Fant svaret selv om noen andre lurer:
Det ble gjort flere lovendringer 1. juli 2013 inkludert:
  • Ikke krav om daglig leder, uavhengig av størrelsen på selskapets aksjekapital
Merk at dette innebærer at flere av løsningsforslagene, både på eksamen og i oppgaveboken ikke lenger er gyldige regner jeg med. Har dette blitt opplyst om på forelesning? Ikke så vidt jeg vet.

Mvh

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Noen som vet hva som skal til for å få en A i dette faget?

I utgangspunktet så jeg veldig mørkt på dette faget, men nå er det nesten slik at jeg tror jeg kan greie en A. Jeg blir i hvert fall svært overrasket om jeg gjør dårligere enn B.

Har til nå gjort alle eksamensoppgaver og føler jeg manøvrerer meg fint gjennom bestemmelsene. Holder nå på med å finpusse den juridiske metoden og oppgaveteknikken, som per i dag er mitt svakeste punkt.

Eksamen er 5 timer og jeg bruker i snitt 2-3 timer på hver eksamensoppgave, så jeg føler egentlig at jeg ligger bra an.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...