Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Saksøke familie

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Hei.

Sitter nå halvveis i 30-årene med kronisk post traumatisk stress syndrom, angst, depresjon og livsstilssykdommer som er typisk for dette.

Dette er i forbindelse med min barndom, der jeg ble jevnlig, fra så lenge jeg kan huske til jeg flyttet hjemmefra, mobbet, mishandlet og traumatisert, psykisk og fysisk. Blir enda møtt med dritt.

Det er først nå etter å gått gjennom de siste 15 årene som har vært et mentalt helvete at jeg er i stand til å forske på det sammen med en psykiatrispesialist og langsomt begynner å våkne opp og innse hva som har skjedd.

Er singel, blakk og syk, og det er ikke noe som tyder på at noe vil endre seg. Føler det blir minstetrygd og minstepensjonist til graven kommer og befrir meg.

Barnevernet var også involvert, først min eldre søster, så meg - men jeg var allerede 16 da, og dette er helt i sluttfasen av denne perioden. Kan jeg saksøke de ansvarlige i min familie for dette? eller barnevernet?

Anonymous poster hash: 77586...712

• Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I bunn og grunn så ville jeg ikke gitt familien din skylden for at du har blitt en taper.

Hehe... Har altså ikke erfart dette selv, elelr kjennt noen som ahr vært i samme situasjon. Familie er i full stand til å gjøre deg til en "taper".

Men, nå er ikke TS en taper. Med hjelp og støtte fra helsevesenet er det mulig å kjempe seg tilbake til et eget liv :)

• Liker 6
Lenke til kommentar

Hehe... Har altså ikke erfart dette selv, elelr kjennt noen som ahr vært i samme situasjon. Familie er i full stand til å gjøre deg til en "taper".

Men, nå er ikke TS en taper. Med hjelp og støtte fra helsevesenet er det mulig å kjempe seg tilbake til et eget liv :)

Det var litt ut i fra ordleggelsen og formuleringen av situasjonen at jeg sluttet fatningen, 30 år og klandrer ting 14 år tilbake i tid, det er nesten et halvt liv man burde klart å benytte til å get back on track.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Det var litt ut i fra ordleggelsen og formuleringen av situasjonen at jeg sluttet fatningen, 30 år og klandrer ting 14 år tilbake i tid, det er nesten et halvt liv man burde klart å benytte til å get back on track.

Akkurat. Slik det virker for meg bør TS slutte å skylde på alle andre, og ta tak i ting på egen hånd. Selv etter en vanskelig oppvekst er det mulig å få et godt liv.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Det var en ganske dårlig fatning, tror ikke du forstår hva du snakker om.

Da jeg falt utenfor arbeidslivet søkte jeg professjonell hjelp og fikk diagnosen Paranoid Schizofreni, og beskjed at utsiktene til bedring er dårlige og at jeg burde søke om ung ufør. Takket nei.

http://no.wikipedia.org/wiki/Posttraumatisk_stresslidelse

Du kan lese litt om Posttraumatisk stresslidelse her. Opplevde fysiske og psykiske overgrep kontinuerlig i årevis. Greit det med at jeg er en taper, men i følge min spesialist i psykiatri er forløpet mitt både tilstandsmessig og tidsmessig helt naturlig.

Er forøvrig ikke bekymret over å miste kontakt med familie, de fungerer stort sett kun som triggere til traumaene.

Så takk til dere som svarte saklig.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det var en ganske dårlig fatning, tror ikke du forstår hva du snakker om.

Da jeg falt utenfor arbeidslivet søkte jeg professjonell hjelp og fikk diagnosen Paranoid Schizofreni, og beskjed at utsiktene til bedring er dårlige og at jeg burde søke om ung ufør. Takket nei.

http://no.wikipedia.org/wiki/Posttraumatisk_stresslidelse

Du kan lese litt om Posttraumatisk stresslidelse her. Opplevde fysiske og psykiske overgrep kontinuerlig i årevis. Greit det med at jeg er en taper, men i følge min spesialist i psykiatri er forløpet mitt både tilstandsmessig og tidsmessig helt naturlig.

Er forøvrig ikke bekymret over å miste kontakt med familie, de fungerer stort sett kun som triggere til traumaene.

Så takk til dere som svarte saklig.

Kjære deg, 4,5 år i forsvaret. Jeg har nok vært igjennom mer vold og elendighet så spar meg.

Kjenner mange som har fått dette i tiden etter, dem fleste blir bra igjen, når dem selv virkelig går inn for det og slutter å skylde på alt rundt seg og tar tak i det virkelige problemet, seg selv.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Kjære deg, 4,5 år i forsvaret. Jeg har nok vært igjennom mer vold og elendighet så spar meg.

Kjenner mange som har fått dette i tiden etter, dem fleste blir bra igjen, når dem selv virkelig går inn for det og slutter å skylde på alt rundt seg og tar tak i det virkelige problemet, seg selv.

Det er vel en forskjell mellom å få dette når man er utviklet og i den perioden man utvikler seg. Men om jeg husker riktig, så er jo også krigsveteraner den nest mest utsatte gruppen for selvmord der borte over havet...

Men det er riktig det - det er å ta tak i det virkelige problemet - "selvet", som hjelper. Har du undersøkt ditt? Kjenn deg selv, sa Socrates stadig vekk...

Men jeg tror du misforstår. Jeg sitter ikke og skylder på andre og nekter å bli frisk. Får å få diagnosen Paranoid Schizofreni må du være svært syk, og alt har sitt naturlige forløp - men jeg ser årsak til effekt.

Og tenker at om man begår overgrep mot barn, så er det ingen grunn til at du ikke skal måtte stå til ansvar for det en vakker dag.

Lenke til kommentar

Setter en strek for etisk diskusjon, og starter den jurdiske diskusjone med spørsmålet til Krikkert:

Hvis vi nå skal fokusere på det juridiske: Hva ønsker du å oppnå gjennom å saksøke familien din?

Tråden går videre on topic, som da er JURIDISK basert.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Hvis vi nå skal fokusere på det juridiske: Hva ønsker du å oppnå gjennom å saksøke familien din?

I første omgang: Jeg ønsker faktisk noe så naivt som rettferdighet. Jeg ønsker å føle at ting mellom meg og familien min er i en rettferdig tilstand.

Jeg ønsker at sannheten skal komme frem, og ikke være nektbar.

I andre omgang: penger

Lenke til kommentar

I første omgang: Jeg ønsker faktisk noe så naivt som rettferdighet. Jeg ønsker å føle at ting mellom meg og familien min er i en rettferdig tilstand.

Jeg ønsker at sannheten skal komme frem, og ikke være nektbar.

I andre omgang: penger

Ditt første mål er ikke domstolene en hensiktsmessig arena for. Domstolene er ikke en arena for sannhet, men en arena for bevisføring. Ikke "hva er sant", men "hva er mest sannsynlig". Det er også - som gjøres hver eneste dag - fullt mulig å nekte for at noe er sant selv om det står i en dom.

Pengekrav er domstolene rett arena for. Du kan stevne familien din og kreve erstatning. Men et eventuelt krav vil antageligvis være foreldet pga. 20-årsregelen i foreldelsesloven.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ditt første mål er ikke domstolene en hensiktsmessig arena for. Domstolene er ikke en arena for sannhet, men en arena for bevisføring. Ikke "hva er sant", men "hva er mest sannsynlig". Det er også - som gjøres hver eneste dag - fullt mulig å nekte for at noe er sant selv om det står i en dom.

Pengekrav er domstolene rett arena for. Du kan stevne familien din og kreve erstatning. Men et eventuelt krav vil antageligvis være foreldet pga. 20-årsregelen i foreldelsesloven.

Ja. Kunne sagt kun penger, men ønsker ikke å fremstå som en oppertunist.

Men Ok. Takker ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...